• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Marszałek nadal chce przejąć udziały w SKM-ce

Maciej Naskręt
21 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Wartość SKM-ki szacuję się obecnie na kwotę prawie ok. 161 mln zł. Wartość SKM-ki szacuję się obecnie na kwotę prawie ok. 161 mln zł.

Władze województwa pomorskiego kolejny raz zadeklarowały chęć przejęcia większościowego udziału trójmiejskiej SKM-ki. Szef spółki PKP deklaruje, że rozważy propozycję, ale wiadomo, że kolejarze nie są nią zainteresowani.



Czy samorząd powinien zabiegać o udziały w SKM?

W urzędzie marszałkowskim odbyło się spotkanie przedstawicieli samorządów mających mniejszościowe udziały w spółce PKP Szybka Kolej Miejska, a także władze PKP S.A. - czyli większościowego udziałowca. W tym gronie marszałek Mieczysław Struk powtórzył wcześniejszą deklarację dotyczącą chęci usamorządowienia SKM.

Samorząd Województwa Pomorskiego od dawna zabiega o uzyskanie większościowego udziału w kapitale zakładowym spółki. Chce mieć w ten sposób większą kontrolę nad SKM-ką, która w całości wykonuje usługi przewozowe w Trójmieście i na Pomorzu.

Czytaj też: Marszałek daje 160 mln, PKP nie chce

Marszałek: przejęcie SKM to najlepsze rozwiązanie



- Analizowaliśmy różne koncepcje usamorządowienia SKM poczynając od bezpłatnego przekazania udziałów spółki przez Skarb Państwa dla samorządu województwa, po umorzenie za wynagrodzeniem udziałów PKP w SKM. Dziś mamy nową propozycję, która wiąże się z zakwalifikowaniem projektu SKM dotyczącego zakupu 10 sztuk taboru do dofinansowania w ramach konkursu zorganizowanego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych - powiedział podczas spotkania marszałek Struk.
Zgodnie z podpisaną umową SKM ma otrzymać dofinansowanie w wysokości 50 proc. kosztów (około 160 mln zł) na ten zakup. Pozostały koszt spółka zobowiązana jest zapewnić we własnym zakresie.

- Deklarujemy chęć zaangażowania finansowego poprzez dokapitalizowanie SKM. Efektem naszej propozycji powinno być zarówno zbudowanie kapitału niezbędnego dla realizacji projektu, jak i trwałe uzyskanie przez samorząd województwa, wraz z innymi trójmiejskimi samorządami, statusu głównego udziałowca SKM. Z naszych ekspertyz wynika, że taki zabieg jest dopuszczalny i - co ważne - z taką usamorządowioną spółką mogłaby zostać zawarta wieloletnia umowa przewozowa, która stworzyłaby dla niej stabilne perspektywy rozwoju - dodał Struk.
Czytaj też: SKM cierpi na syndrom spółki "niczyjej"

Struktura własnościowa spółki SKM. Struktura własnościowa spółki SKM.

Gdańsk jest na tak



Opinię marszałka Struka poparli w dyskusji pozostali samorządowcy.

- Warto zwrócić uwagę na kwestie związane choćby z przygotowywanym przez nas projektem wspólnego biletu. Jeśli mamy budować ofertę opartą na wspólnej taryfie, to znacznie łatwiej byłoby wdrożyć ją w strukturze, w której mamy głos decydujący - przekonywał Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.

PKP rozważy propozycję



Swoje deklaracje samorządowcy kierowali przede wszystkim do obecnego na spotkaniu prezesa PKP S.A. Krzysztofa Mamińskiego.

- Dla nas najważniejsze jest znalezienie sposobu na pozyskanie wkładu własnego dla zakupu 10 nowych pociągów. Mamy w tym spore doświadczenie, rozważaliśmy inne scenariusze - m.in. emisję obligacji. Ale oczywiście przeanalizujemy przedstawione dziś argumenty i odniesiemy się do nich w najbliższym czasie - powiedział prezes Mamiński.
Zdaniem władz województwa ich propozycja jest najbardziej efektywna kosztowo, ponieważ pozwala na uniknięcie zaciągania przez spółkę kredytów lub emitowania obligacji, co mogłoby negatywnie wpłynąć na koszty korzystania z transportu kolejowego przez mieszkańców.

To, czy przedstawione dziś rozwiązanie wejdzie w życie, zależy od decyzji głównego udziałowca spółki SKM, czyli od zarządu spółki PKP. Nieskorzystanie z propozycji samorządów będzie oznaczać, że to główny właściciel bierze na siebie całą odpowiedzialność za realizację projektu zakupu nowego taboru, a szerzej - za dalsze funkcjonowanie spółki SKM.

Statystycznie każdy Polak wsiada 8 razy w ciągu roku do pociągu. Jednak trzy razy częściej robi się to w województwie pomorskim. W 2017 r. przeciętny Pomorzanin 24 razy korzystał z kolei. W ubiegłym roku pociągi w naszym regionie przewiozły 56 mln pasażerów. Główną przyczyną tak wysokiego poziomu w transporcie kolejowym na Pomorzu jest rozwinięta sieć połączeń aglomeracyjnych, w tym kolejowego "kręgosłupa" aglomeracji trójmiejskiej, jakim jest SKM.

Miejsca

Opinie (186) 3 zablokowane

  • Medy stare do końca będą trzymać się stolików bo kto takich by zatrudnił

    • 8 1

  • a opat nadal tylko wizualizacją, ha ha...

    • 5 0

  • ZHKD

    Darmowe przejazdy SKM dla zasłużonych honorowych krwiodawców.

    • 5 3

  • Skoro są Koleje Mazowieckie czy Koleje Dolnośląskie to mogą i powstać Koleje Pomorskie

    • 8 2

  • jak samorzady administruja powierzonym mieniem (3)

    Widac po Regio
    Nie ma czym sie chwalic. Schemat do przewidzenia, zadluzyc, sprzedac. Po drodze upasc stado swoich "much".
    To lepiej juz zostawic to znanym "muchom". Glupie ale nie tak zarloczne jak glodne.

    • 11 10

    • zobacz jak działają koleje mazowieckie (1)

      albo koleje dolnośląskie

      tylko pozazdrościć

      • 3 2

      • co to ma do rzeczy?

        Patrzę co robią tutejsi, którym powierzono komunikację.

        "W województwie mazowieckim wykorzystanie kolei kształtuje się na poziomie
        18,9 przejazdów na mieszkańca, drugim najwyższym po województwie pomorskim"

        I gdzie tu "niewidzialna ręka rynku"?
        Przed wyborami ocknęłi się z libertyńskiego amoku "bezpośredniej rentowności" szkoły gdańskiej. Choć raczej baty wyborów parlamentarnych przypomniały/uświadomiły, że układy się osłabiły i zaczęły ważne być efekty.
        Dlatego tej ekipie majątku bym nie powierzył.
        Inne województwa? Inne uwarunkowania i wczale nie jest różowo. Możemy sobie życzyć nowych mozliwości ale muszą mieć one podstawy w finansowaniu i innym spojrzeniu na koszty i zyski.
        Dotacje? Tak jak z wojną, wygranie bitwy... Ale utrzymanie zdobyczy to dopiero jest zwycięstwo.

        • 3 0

    • Będą nowe pociągi w regio? Będą

      W SKM od wejścia do Unii nic się nie dzieje, bo im się po kasę nie chce schylić.

      • 1 3

  • Prez.PKP musi zadzwonić do centr.pis jak można dokopać 3city (2)

    Wyznawcy sekty pis wolą jeździć złomem niż dać szansę na zakup lepszego taboru samorządowi który jest nie ,,ich"A absurdalne ich trolliwpisy jakoby PO liczy na synekury to norma i pusty śmiech wobec totalnej comiesięcznej wymiany dział.pis na synekurach!

    • 10 8

    • trol dyżurny!

      • 0 3

    • Czym ty leming róznisz sie od troli PISowskich ? Niczym !!!Przez 8 lat leming POktóre jest głównie zGdańska niezrobiło nic!

      PO w rzadzie to było większości z Gdańska i nic kompletnie nie zmienili dla Gdańska i trójmiasta! Dlaczego Donald nie oddał SKM samorządowi ?Mieli prezydenta większość w sejmie !!Mogli ale mieli to gdzieś!!

      • 5 1

  • "Miał tylko puste linie do powiedzenia, ale powiedział to w dowcipny i stylowy sposób"

    • 4 2

  • Niestety ale PIS podobnie jak PO trzyma PKP tylko jako stołki dla kolesiów polityczne!Mamy najbardziej zacofaną kolej nawet w (1)

    Niestety ale PIS podobnie jak PO trzyma PKP tylko jako stołki dla kolesiów polityczne!Mamy najbardziej zacofaną kolej nawet w europie wschodniej.

    Dlatego maja totalnie gdzieś pasażerów mimo ze PKP jest finansowana z kasy podatnika!
    Przypominam ze 8 lat rządziło PO i mogli przekazać SKM dla trójmiasta ale podobnie jak PIS mieli to gdzieś!! Trole POPISowskie właśnie mozna po tym poznać ze wzajemnie sie opluwają.

    PO niszczyło kraj przez 8 lat co zrobił PIS by wprowadzić zmiany na kolei ? Nic nie zrobili !!Bilety na Pseudolino wzrosły o 50%, bilet do Krakowa z miesięcznym wyprzedzeniem mozna było kupic za 100 zl obecnie minimum 150zł Nadal blokują konkurencje z innych państw .Za to mamy pseudokonkurencje państwowych spółek!!

    • 7 4

    • dyżurny trol

      • 1 2

  • moze niech wypuszczą akcje dla zwykłych ludzi.

    • 7 0

  • skm (1)

    może nich każdy robi to na czym zna się najlepiej. samorząd jest od samorządzenia a nie od kierowania koleją. komuchy.

    • 6 12

    • Ty sobie jaja robisz slepy i głuchy jestes ??PKP przez ostanie 20 lat udowodniło ze kompletnie niezna sie natym co robi

      Potwierdzaja to co roku!!

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane