- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (265 opinii)
- 2 Były senator PiS trafił do więzienia (328 opinii)
- 3 Dostał 5 mandatów naraz (71 opinii)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (206 opinii)
- 5 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (243 opinie)
- 6 Winda, która wygląda jak kapliczka (51 opinii)
Marszałek nadal chce przejąć udziały w SKM-ce
Władze województwa pomorskiego kolejny raz zadeklarowały chęć przejęcia większościowego udziału trójmiejskiej SKM-ki. Szef spółki PKP deklaruje, że rozważy propozycję, ale wiadomo, że kolejarze nie są nią zainteresowani.
Samorząd Województwa Pomorskiego od dawna zabiega o uzyskanie większościowego udziału w kapitale zakładowym spółki. Chce mieć w ten sposób większą kontrolę nad SKM-ką, która w całości wykonuje usługi przewozowe w Trójmieście i na Pomorzu.
Czytaj też: Marszałek daje 160 mln, PKP nie chce
Marszałek: przejęcie SKM to najlepsze rozwiązanie
- Analizowaliśmy różne koncepcje usamorządowienia SKM poczynając od bezpłatnego przekazania udziałów spółki przez Skarb Państwa dla samorządu województwa, po umorzenie za wynagrodzeniem udziałów PKP w SKM. Dziś mamy nową propozycję, która wiąże się z zakwalifikowaniem projektu SKM dotyczącego zakupu 10 sztuk taboru do dofinansowania w ramach konkursu zorganizowanego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych - powiedział podczas spotkania marszałek Struk.
Zgodnie z podpisaną umową SKM ma otrzymać dofinansowanie w wysokości 50 proc. kosztów (około 160 mln zł) na ten zakup. Pozostały koszt spółka zobowiązana jest zapewnić we własnym zakresie.
- Deklarujemy chęć zaangażowania finansowego poprzez dokapitalizowanie SKM. Efektem naszej propozycji powinno być zarówno zbudowanie kapitału niezbędnego dla realizacji projektu, jak i trwałe uzyskanie przez samorząd województwa, wraz z innymi trójmiejskimi samorządami, statusu głównego udziałowca SKM. Z naszych ekspertyz wynika, że taki zabieg jest dopuszczalny i - co ważne - z taką usamorządowioną spółką mogłaby zostać zawarta wieloletnia umowa przewozowa, która stworzyłaby dla niej stabilne perspektywy rozwoju - dodał Struk.
Czytaj też: SKM cierpi na syndrom spółki "niczyjej"
Gdańsk jest na tak
Opinię marszałka Struka poparli w dyskusji pozostali samorządowcy.
- Warto zwrócić uwagę na kwestie związane choćby z przygotowywanym przez nas projektem wspólnego biletu. Jeśli mamy budować ofertę opartą na wspólnej taryfie, to znacznie łatwiej byłoby wdrożyć ją w strukturze, w której mamy głos decydujący - przekonywał Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
PKP rozważy propozycję
Swoje deklaracje samorządowcy kierowali przede wszystkim do obecnego na spotkaniu prezesa PKP S.A. Krzysztofa Mamińskiego.
- Dla nas najważniejsze jest znalezienie sposobu na pozyskanie wkładu własnego dla zakupu 10 nowych pociągów. Mamy w tym spore doświadczenie, rozważaliśmy inne scenariusze - m.in. emisję obligacji. Ale oczywiście przeanalizujemy przedstawione dziś argumenty i odniesiemy się do nich w najbliższym czasie - powiedział prezes Mamiński.
Zdaniem władz województwa ich propozycja jest najbardziej efektywna kosztowo, ponieważ pozwala na uniknięcie zaciągania przez spółkę kredytów lub emitowania obligacji, co mogłoby negatywnie wpłynąć na koszty korzystania z transportu kolejowego przez mieszkańców.
To, czy przedstawione dziś rozwiązanie wejdzie w życie, zależy od decyzji głównego udziałowca spółki SKM, czyli od zarządu spółki PKP. Nieskorzystanie z propozycji samorządów będzie oznaczać, że to główny właściciel bierze na siebie całą odpowiedzialność za realizację projektu zakupu nowego taboru, a szerzej - za dalsze funkcjonowanie spółki SKM.
Statystycznie każdy Polak wsiada 8 razy w ciągu roku do pociągu. Jednak trzy razy częściej robi się to w województwie pomorskim. W 2017 r. przeciętny Pomorzanin 24 razy korzystał z kolei. W ubiegłym roku pociągi w naszym regionie przewiozły 56 mln pasażerów. Główną przyczyną tak wysokiego poziomu w transporcie kolejowym na Pomorzu jest rozwinięta sieć połączeń aglomeracyjnych, w tym kolejowego "kręgosłupa" aglomeracji trójmiejskiej, jakim jest SKM.
Miejsca
Opinie (186) 3 zablokowane
-
2018-06-21 11:19
PKM nie jest atrakcyjna cenowo
Dla jeżdżących w ramach miasta, np. na lotnisko cena zniechęca. Za nieco więcej kupuję sieciowy ztm. Pociągi już przekroczyły sens z ceną. Pendolino do Warszawy czy Krakowa mają ceny zaporowe, brak wystarczających połączeń na które jest popyt, np. Zakopane, Kraków. Kasa idzie do np. zagranicznych flexibusów.
- 7 1
-
2018-06-21 11:22
Potrzebny jest wspólny bilet w normalnej cenie
Dopóki skm należy do pkp to mało realne
- 3 3
-
2018-06-21 11:48
Nawet przy horrendalnie wysokich cenach paliwa korzystniej jest przemieszczać się autkiem niż S(yf)KM czy P(owolną)KM
- 7 4
-
2018-06-21 12:12
Skm to rak...
- 3 4
-
2018-06-21 12:27
żenada
Jak widać - polityka betonu trwa dalej. Był czas przez 8 lat - teraz możecie dać sobie siana ;)
- 2 4
-
2018-06-21 12:29
Trolle (1)
Czy tu same pełowskie trolle się udzielają - dla normalnie myślących - proszę zobaczyć czym zakończyły się i jak się kończą zabawy marszałków kolejami w innych województwach.
- 6 3
-
2018-06-22 18:07
no, jak czym?
Klimatyzowanymi impulsami w z Wrocławia do Jeleniej i ze Szczecina do Koszalina.
A gdzie ty widziałeś klimę w SKM?- 1 0
-
2018-06-21 12:39
Napiszcie lepiej jak dzis Polregio z Malborka blokowalo E65.
- 3 3
-
2018-06-21 13:22
Niedobrze
Samorządy popsuja skm. łapy precz.
- 8 2
-
2018-06-21 13:46
Jak będą tak zarządzać jak PKM-ka to dziekuje
- 6 1
-
2018-06-21 14:02
(1)
Ja bym sprywatyzowala urząd marszalkowski
- 10 1
-
2018-06-21 14:14
przecież jest...
na szczęście, co pewien czas można zakłócić błogi spokój.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.