- 1 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (284 opinie)
- 2 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (105 opinii)
- 3 Długie Ogrody: ogłoszono konkurs na zmianę (291 opinii)
- 4 Trójmiejskie mola, których już nie ma (102 opinie)
- 5 Historia największej z gdańskich wysp (6 opinii)
- 6 Pozbieraliśmy śmieci, ale nie dorzucajcie (99 opinii)
Marszałek nadal chce przejąć udziały w SKM-ce
Władze województwa pomorskiego kolejny raz zadeklarowały chęć przejęcia większościowego udziału trójmiejskiej SKM-ki. Szef spółki PKP deklaruje, że rozważy propozycję, ale wiadomo, że kolejarze nie są nią zainteresowani.
Samorząd Województwa Pomorskiego od dawna zabiega o uzyskanie większościowego udziału w kapitale zakładowym spółki. Chce mieć w ten sposób większą kontrolę nad SKM-ką, która w całości wykonuje usługi przewozowe w Trójmieście i na Pomorzu.
Czytaj też: Marszałek daje 160 mln, PKP nie chce
Marszałek: przejęcie SKM to najlepsze rozwiązanie
- Analizowaliśmy różne koncepcje usamorządowienia SKM poczynając od bezpłatnego przekazania udziałów spółki przez Skarb Państwa dla samorządu województwa, po umorzenie za wynagrodzeniem udziałów PKP w SKM. Dziś mamy nową propozycję, która wiąże się z zakwalifikowaniem projektu SKM dotyczącego zakupu 10 sztuk taboru do dofinansowania w ramach konkursu zorganizowanego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych - powiedział podczas spotkania marszałek Struk.
Zgodnie z podpisaną umową SKM ma otrzymać dofinansowanie w wysokości 50 proc. kosztów (około 160 mln zł) na ten zakup. Pozostały koszt spółka zobowiązana jest zapewnić we własnym zakresie.
- Deklarujemy chęć zaangażowania finansowego poprzez dokapitalizowanie SKM. Efektem naszej propozycji powinno być zarówno zbudowanie kapitału niezbędnego dla realizacji projektu, jak i trwałe uzyskanie przez samorząd województwa, wraz z innymi trójmiejskimi samorządami, statusu głównego udziałowca SKM. Z naszych ekspertyz wynika, że taki zabieg jest dopuszczalny i - co ważne - z taką usamorządowioną spółką mogłaby zostać zawarta wieloletnia umowa przewozowa, która stworzyłaby dla niej stabilne perspektywy rozwoju - dodał Struk.
Czytaj też: SKM cierpi na syndrom spółki "niczyjej"
Gdańsk jest na tak
Opinię marszałka Struka poparli w dyskusji pozostali samorządowcy.
- Warto zwrócić uwagę na kwestie związane choćby z przygotowywanym przez nas projektem wspólnego biletu. Jeśli mamy budować ofertę opartą na wspólnej taryfie, to znacznie łatwiej byłoby wdrożyć ją w strukturze, w której mamy głos decydujący - przekonywał Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
PKP rozważy propozycję
Swoje deklaracje samorządowcy kierowali przede wszystkim do obecnego na spotkaniu prezesa PKP S.A. Krzysztofa Mamińskiego.
- Dla nas najważniejsze jest znalezienie sposobu na pozyskanie wkładu własnego dla zakupu 10 nowych pociągów. Mamy w tym spore doświadczenie, rozważaliśmy inne scenariusze - m.in. emisję obligacji. Ale oczywiście przeanalizujemy przedstawione dziś argumenty i odniesiemy się do nich w najbliższym czasie - powiedział prezes Mamiński.
Zdaniem władz województwa ich propozycja jest najbardziej efektywna kosztowo, ponieważ pozwala na uniknięcie zaciągania przez spółkę kredytów lub emitowania obligacji, co mogłoby negatywnie wpłynąć na koszty korzystania z transportu kolejowego przez mieszkańców.
To, czy przedstawione dziś rozwiązanie wejdzie w życie, zależy od decyzji głównego udziałowca spółki SKM, czyli od zarządu spółki PKP. Nieskorzystanie z propozycji samorządów będzie oznaczać, że to główny właściciel bierze na siebie całą odpowiedzialność za realizację projektu zakupu nowego taboru, a szerzej - za dalsze funkcjonowanie spółki SKM.
Statystycznie każdy Polak wsiada 8 razy w ciągu roku do pociągu. Jednak trzy razy częściej robi się to w województwie pomorskim. W 2017 r. przeciętny Pomorzanin 24 razy korzystał z kolei. W ubiegłym roku pociągi w naszym regionie przewiozły 56 mln pasażerów. Główną przyczyną tak wysokiego poziomu w transporcie kolejowym na Pomorzu jest rozwinięta sieć połączeń aglomeracyjnych, w tym kolejowego "kręgosłupa" aglomeracji trójmiejskiej, jakim jest SKM.
Miejsca
Opinie (186) 3 zablokowane
-
2018-06-21 16:10
Przetargi (1)
A może by tak zacząć pisać przetargi na przewozy aglomeracyjne by zwycięstwo SKM nie było takie oczywiste?
- 3 0
-
2018-06-21 16:34
kto zbuduje sobie tory przez Trójmiasto?
i gdzie?
Rezerwy nad morzem i na górny taras zabudowano. Taka polityka miasta...- 2 0
-
2018-06-21 18:11
spokojne wsiadanie do wagonbów
Mne tam wszystko jedno , czyje TO będzie .... byle ktokolwiek spowodował takie usprawnienie drzwi do wagonów , żeby bez trudu mógł wsiąść *** k a ż d y *** a nie tylko akrobaci ., .
- 2 1
-
2018-06-21 19:32
Ja kupię !!!!!!!!!1
ale i bilety za przejazd podniosę do 10 zł za jeden przejazd
- 3 0
-
2018-06-21 23:29
Jedna wielka
SKM jedna wielka rodzina ,c*otki ,wujki ,matki, ojcowie ,dzieci jeden drugiemu krzywdy nie da zrobić, a ta garstka ciemnoty która pracuje tam z przypadku albo od czarnej roboty jest robiona w wała
- 6 0
-
2018-06-22 07:53
zlodziej chce okradac lepiej
- 0 2
-
2018-06-22 08:10
Dziwna sprawa
Dlaczego pruszcz gdanski ma udziały skoro SKM juz od dawna tam nie jeździ ?
- 2 2
-
2018-06-22 16:55
PKP>samorząd>prywatyzacja hehe
DB pewnie zgarnie....
- 0 2
-
2018-06-22 18:02
Tia...
Pkp ma sporo nieruchomości. POwce wezmą lokalną pkp, oddadzą nieruchomości za "siedem mieszkań" kolesiom i oddadzą z powrotem Państwu twierdząc, że "miasto i region jest zbyt biedne".
- 1 1
-
2018-06-23 10:10
marszałęk szykuje posady dla kolesi z samorządów
Idą wybory część kolegów poleci z pod więc trzeba mieć miejsca na ich ulokowanie, gdańsk stawia na wodociągi sopot wyścigi konne sport i rekreacje to tam pewnie będzie wrzutka.
Wydaje się logiczne i sensowne by firmą kolejową kierowali specjaliści kolejowi a tramwajami także, inaczej jest dno i bankructwo. Trzeba to towarzystwo pogonic do normalnej pracy.- 0 2
-
2018-06-23 16:37
Temat będzie w ogóle interesujący dopiero po powstaniu wspólnego biletu dla Trójmiasta (i najlepiej okolic w ramach dlaszych stref taryfowych). A z mzkzg to na drzewo banany prostować.
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.