• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Marszałek nadal chce przejąć udziały w SKM-ce

Maciej Naskręt
21 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Wartość SKM-ki szacuję się obecnie na kwotę prawie ok. 161 mln zł. Wartość SKM-ki szacuję się obecnie na kwotę prawie ok. 161 mln zł.

Władze województwa pomorskiego kolejny raz zadeklarowały chęć przejęcia większościowego udziału trójmiejskiej SKM-ki. Szef spółki PKP deklaruje, że rozważy propozycję, ale wiadomo, że kolejarze nie są nią zainteresowani.



Czy samorząd powinien zabiegać o udziały w SKM?

W urzędzie marszałkowskim odbyło się spotkanie przedstawicieli samorządów mających mniejszościowe udziały w spółce PKP Szybka Kolej Miejska, a także władze PKP S.A. - czyli większościowego udziałowca. W tym gronie marszałek Mieczysław Struk powtórzył wcześniejszą deklarację dotyczącą chęci usamorządowienia SKM.

Samorząd Województwa Pomorskiego od dawna zabiega o uzyskanie większościowego udziału w kapitale zakładowym spółki. Chce mieć w ten sposób większą kontrolę nad SKM-ką, która w całości wykonuje usługi przewozowe w Trójmieście i na Pomorzu.

Czytaj też: Marszałek daje 160 mln, PKP nie chce

Marszałek: przejęcie SKM to najlepsze rozwiązanie



- Analizowaliśmy różne koncepcje usamorządowienia SKM poczynając od bezpłatnego przekazania udziałów spółki przez Skarb Państwa dla samorządu województwa, po umorzenie za wynagrodzeniem udziałów PKP w SKM. Dziś mamy nową propozycję, która wiąże się z zakwalifikowaniem projektu SKM dotyczącego zakupu 10 sztuk taboru do dofinansowania w ramach konkursu zorganizowanego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych - powiedział podczas spotkania marszałek Struk.
Zgodnie z podpisaną umową SKM ma otrzymać dofinansowanie w wysokości 50 proc. kosztów (około 160 mln zł) na ten zakup. Pozostały koszt spółka zobowiązana jest zapewnić we własnym zakresie.

- Deklarujemy chęć zaangażowania finansowego poprzez dokapitalizowanie SKM. Efektem naszej propozycji powinno być zarówno zbudowanie kapitału niezbędnego dla realizacji projektu, jak i trwałe uzyskanie przez samorząd województwa, wraz z innymi trójmiejskimi samorządami, statusu głównego udziałowca SKM. Z naszych ekspertyz wynika, że taki zabieg jest dopuszczalny i - co ważne - z taką usamorządowioną spółką mogłaby zostać zawarta wieloletnia umowa przewozowa, która stworzyłaby dla niej stabilne perspektywy rozwoju - dodał Struk.
Czytaj też: SKM cierpi na syndrom spółki "niczyjej"

Struktura własnościowa spółki SKM. Struktura własnościowa spółki SKM.

Gdańsk jest na tak



Opinię marszałka Struka poparli w dyskusji pozostali samorządowcy.

- Warto zwrócić uwagę na kwestie związane choćby z przygotowywanym przez nas projektem wspólnego biletu. Jeśli mamy budować ofertę opartą na wspólnej taryfie, to znacznie łatwiej byłoby wdrożyć ją w strukturze, w której mamy głos decydujący - przekonywał Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.

PKP rozważy propozycję



Swoje deklaracje samorządowcy kierowali przede wszystkim do obecnego na spotkaniu prezesa PKP S.A. Krzysztofa Mamińskiego.

- Dla nas najważniejsze jest znalezienie sposobu na pozyskanie wkładu własnego dla zakupu 10 nowych pociągów. Mamy w tym spore doświadczenie, rozważaliśmy inne scenariusze - m.in. emisję obligacji. Ale oczywiście przeanalizujemy przedstawione dziś argumenty i odniesiemy się do nich w najbliższym czasie - powiedział prezes Mamiński.
Zdaniem władz województwa ich propozycja jest najbardziej efektywna kosztowo, ponieważ pozwala na uniknięcie zaciągania przez spółkę kredytów lub emitowania obligacji, co mogłoby negatywnie wpłynąć na koszty korzystania z transportu kolejowego przez mieszkańców.

To, czy przedstawione dziś rozwiązanie wejdzie w życie, zależy od decyzji głównego udziałowca spółki SKM, czyli od zarządu spółki PKP. Nieskorzystanie z propozycji samorządów będzie oznaczać, że to główny właściciel bierze na siebie całą odpowiedzialność za realizację projektu zakupu nowego taboru, a szerzej - za dalsze funkcjonowanie spółki SKM.

Statystycznie każdy Polak wsiada 8 razy w ciągu roku do pociągu. Jednak trzy razy częściej robi się to w województwie pomorskim. W 2017 r. przeciętny Pomorzanin 24 razy korzystał z kolei. W ubiegłym roku pociągi w naszym regionie przewiozły 56 mln pasażerów. Główną przyczyną tak wysokiego poziomu w transporcie kolejowym na Pomorzu jest rozwinięta sieć połączeń aglomeracyjnych, w tym kolejowego "kręgosłupa" aglomeracji trójmiejskiej, jakim jest SKM.

Miejsca

Opinie (186) 3 zablokowane

  • Przetargi (1)

    A może by tak zacząć pisać przetargi na przewozy aglomeracyjne by zwycięstwo SKM nie było takie oczywiste?

    • 3 0

    • kto zbuduje sobie tory przez Trójmiasto?

      i gdzie?
      Rezerwy nad morzem i na górny taras zabudowano. Taka polityka miasta...

      • 2 0

  • spokojne wsiadanie do wagonbów

    Mne tam wszystko jedno , czyje TO będzie .... byle ktokolwiek spowodował takie usprawnienie drzwi do wagonów , żeby bez trudu mógł wsiąść *** k a ż d y *** a nie tylko akrobaci ., .

    • 2 1

  • Ja kupię !!!!!!!!!1

    ale i bilety za przejazd podniosę do 10 zł za jeden przejazd

    • 3 0

  • Jedna wielka

    SKM jedna wielka rodzina ,c*otki ,wujki ,matki, ojcowie ,dzieci jeden drugiemu krzywdy nie da zrobić, a ta garstka ciemnoty która pracuje tam z przypadku albo od czarnej roboty jest robiona w wała

    • 6 0

  • zlodziej chce okradac lepiej

    • 0 2

  • Dziwna sprawa

    Dlaczego pruszcz gdanski ma udziały skoro SKM juz od dawna tam nie jeździ ?

    • 2 2

  • PKP>samorząd>prywatyzacja hehe

    DB pewnie zgarnie....

    • 0 2

  • Tia...

    Pkp ma sporo nieruchomości. POwce wezmą lokalną pkp, oddadzą nieruchomości za "siedem mieszkań" kolesiom i oddadzą z powrotem Państwu twierdząc, że "miasto i region jest zbyt biedne".

    • 1 1

  • marszałęk szykuje posady dla kolesi z samorządów

    Idą wybory część kolegów poleci z pod więc trzeba mieć miejsca na ich ulokowanie, gdańsk stawia na wodociągi sopot wyścigi konne sport i rekreacje to tam pewnie będzie wrzutka.
    Wydaje się logiczne i sensowne by firmą kolejową kierowali specjaliści kolejowi a tramwajami także, inaczej jest dno i bankructwo. Trzeba to towarzystwo pogonic do normalnej pracy.

    • 0 2

  • Temat będzie w ogóle interesujący dopiero po powstaniu wspólnego biletu dla Trójmiasta (i najlepiej okolic w ramach dlaszych stref taryfowych). A z mzkzg to na drzewo banany prostować.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane