- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (265 opinii)
- 2 Były senator PiS trafił do więzienia (328 opinii)
- 3 Dostał 5 mandatów naraz (71 opinii)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (206 opinii)
- 5 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (243 opinie)
- 6 Winda, która wygląda jak kapliczka (51 opinii)
Marszałek nadal chce przejąć udziały w SKM-ce
Władze województwa pomorskiego kolejny raz zadeklarowały chęć przejęcia większościowego udziału trójmiejskiej SKM-ki. Szef spółki PKP deklaruje, że rozważy propozycję, ale wiadomo, że kolejarze nie są nią zainteresowani.
Samorząd Województwa Pomorskiego od dawna zabiega o uzyskanie większościowego udziału w kapitale zakładowym spółki. Chce mieć w ten sposób większą kontrolę nad SKM-ką, która w całości wykonuje usługi przewozowe w Trójmieście i na Pomorzu.
Czytaj też: Marszałek daje 160 mln, PKP nie chce
Marszałek: przejęcie SKM to najlepsze rozwiązanie
- Analizowaliśmy różne koncepcje usamorządowienia SKM poczynając od bezpłatnego przekazania udziałów spółki przez Skarb Państwa dla samorządu województwa, po umorzenie za wynagrodzeniem udziałów PKP w SKM. Dziś mamy nową propozycję, która wiąże się z zakwalifikowaniem projektu SKM dotyczącego zakupu 10 sztuk taboru do dofinansowania w ramach konkursu zorganizowanego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych - powiedział podczas spotkania marszałek Struk.
Zgodnie z podpisaną umową SKM ma otrzymać dofinansowanie w wysokości 50 proc. kosztów (około 160 mln zł) na ten zakup. Pozostały koszt spółka zobowiązana jest zapewnić we własnym zakresie.
- Deklarujemy chęć zaangażowania finansowego poprzez dokapitalizowanie SKM. Efektem naszej propozycji powinno być zarówno zbudowanie kapitału niezbędnego dla realizacji projektu, jak i trwałe uzyskanie przez samorząd województwa, wraz z innymi trójmiejskimi samorządami, statusu głównego udziałowca SKM. Z naszych ekspertyz wynika, że taki zabieg jest dopuszczalny i - co ważne - z taką usamorządowioną spółką mogłaby zostać zawarta wieloletnia umowa przewozowa, która stworzyłaby dla niej stabilne perspektywy rozwoju - dodał Struk.
Czytaj też: SKM cierpi na syndrom spółki "niczyjej"
Gdańsk jest na tak
Opinię marszałka Struka poparli w dyskusji pozostali samorządowcy.
- Warto zwrócić uwagę na kwestie związane choćby z przygotowywanym przez nas projektem wspólnego biletu. Jeśli mamy budować ofertę opartą na wspólnej taryfie, to znacznie łatwiej byłoby wdrożyć ją w strukturze, w której mamy głos decydujący - przekonywał Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.
PKP rozważy propozycję
Swoje deklaracje samorządowcy kierowali przede wszystkim do obecnego na spotkaniu prezesa PKP S.A. Krzysztofa Mamińskiego.
- Dla nas najważniejsze jest znalezienie sposobu na pozyskanie wkładu własnego dla zakupu 10 nowych pociągów. Mamy w tym spore doświadczenie, rozważaliśmy inne scenariusze - m.in. emisję obligacji. Ale oczywiście przeanalizujemy przedstawione dziś argumenty i odniesiemy się do nich w najbliższym czasie - powiedział prezes Mamiński.
Zdaniem władz województwa ich propozycja jest najbardziej efektywna kosztowo, ponieważ pozwala na uniknięcie zaciągania przez spółkę kredytów lub emitowania obligacji, co mogłoby negatywnie wpłynąć na koszty korzystania z transportu kolejowego przez mieszkańców.
To, czy przedstawione dziś rozwiązanie wejdzie w życie, zależy od decyzji głównego udziałowca spółki SKM, czyli od zarządu spółki PKP. Nieskorzystanie z propozycji samorządów będzie oznaczać, że to główny właściciel bierze na siebie całą odpowiedzialność za realizację projektu zakupu nowego taboru, a szerzej - za dalsze funkcjonowanie spółki SKM.
Statystycznie każdy Polak wsiada 8 razy w ciągu roku do pociągu. Jednak trzy razy częściej robi się to w województwie pomorskim. W 2017 r. przeciętny Pomorzanin 24 razy korzystał z kolei. W ubiegłym roku pociągi w naszym regionie przewiozły 56 mln pasażerów. Główną przyczyną tak wysokiego poziomu w transporcie kolejowym na Pomorzu jest rozwinięta sieć połączeń aglomeracyjnych, w tym kolejowego "kręgosłupa" aglomeracji trójmiejskiej, jakim jest SKM.
Miejsca
Opinie (186) 3 zablokowane
-
2018-06-21 09:33
nie wiem czy samorząd będzie idealny (przykład PKM), ale zawsze to lepsze niż PKP (1)
to jak marnotrawią w PKP pieniądze, to widać na każdym kroku
choćby dworzec Gdynia (ale przecież tak jest wszędzie) - nikt ich nie rozlicza, to paniska mają czas i fantazję - odnowiony dworzec nigdy nie uruchomił wentylacji nawet w największe upały (zwykły wiatrak-wyciąg), smród w lecie jest tam nieznośny, nawet do przejscia
upierali się przy normalnych drzwiach przez chyba 2-3 lata, sam remont bez ruchomych schodów to pomyłka - zadaszenie też jest zrobione z dziwacznego klucza
no i lokale w 'łączniku' dwa NIGDY nie były wynajmowane, dziś wynajęty pozostał JEDEN reszta zrezygnowała, bo KOSZT jest jak na Świętojańskiej - dlaczego, bo PKP uważa to za UWAGA - strefę prestiżu - z menelami i pijaczkami leżącymi na ławkach w dzień i lejącymi po ścianach
to samo SKM na Wzgórzu - tak się składa, ze parę lat temu chciałem od nich wynająć PUSTY (od lat) lokal na kawiarnie - ale paniska wymyśliły sobie, ze tam nie chcą kawiarni... cóż niech stoi pusty, w końcu hordy urzędasów nie liczą się z oszczędnościami, kosztami, bo społeczeństwo - jak za socjalizmu - na nich łoży- 14 3
-
2018-06-21 09:36
PKP to stary moloch gdzie są cały czas stare uklady!!
Niekompetencja tak powinno sie PKP nazywac maja zupełnie wszystko gdzies bo z pozycji monopolisty nic im nie grozi!!
- 3 0
-
2018-06-21 09:50
Jezeli skm zostanie w PKP nie ma szans na wspólny bilet w normalnej cenie
- 10 3
-
2018-06-21 10:21
Niech marszałek wzorem innych województw uruchomi swojego przewoznika
i PKPowska Skm i PRy upadną smiercia naturalną
- 4 3
-
2018-06-21 10:24
Tylko co z szarymi pracownikami dostaną zapewne po kieszeni.
- 4 2
-
2018-06-21 10:28
Przeca szef "spółki PKP" to prymitywny zwiąchol
Teraz samorząd postawił tego moczygębę pod ścianą i pan Mamiński ma spory problem
przypomnij sobie zwiącholu w gatunku Śniadka jak rozwalałeś kolej nierobie jeden- 4 2
-
2018-06-21 10:44
Tourist
Czas najwyższy oddać SKM w ręce nowych ludzi. Murzyni z Soveto jeżdżący do pracy mają lepsze warunki podróży.
- 9 0
-
2018-06-21 10:45
PiS rządzi... (2)
PiS ne odda ani jednego stołka.
- 5 5
-
2018-06-21 10:48
TKM - Teraz Kradniemy My
TKM - Teraz Kradnie Morawiecki - 33 melony zeta to za mało...
- 1 3
-
2018-06-21 14:08
dyżurny trol
- 2 1
-
2018-06-21 11:03
Spalic to g*wno w pi**u
- 6 0
-
2018-06-21 11:06
kolejarze Nie są zainteresowani bo chcą aby komuna trwała (1)
ale pasażerowie tak - bo w końcu coś się zmieni w SKM i pojawią się nowi ludzie którzy myślą.
- 9 1
-
2018-06-21 11:15
"nowi" ludzie nie są zainteresowani robieniem "ludziom" dobrze
A przechowaniem się w samograju, jakim jest SKM.
Ich umiejętności poznaliśmy na przykładzie Regio, PKM i samej SKM, której nie potrafili/chcieli "oswoić" majac potężne polityczne poparcie.- 2 0
-
2018-06-21 11:12
To się nazywa "nacjonalizacja"
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.