- 1 Były senator PiS trafił do więzienia (211 opinii)
- 2 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (106 opinii)
- 3 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (171 opinii)
- 4 Wstrzymano zmiany na Marynarki Polskiej (18 opinii)
- 5 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (43 opinie)
- 6 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (230 opinii)
Marszałek unieważnił przetarg na przewozy kolejowe w Trójmieście
Władze województwa pomorskiego unieważniły przetarg na przewozy kolejowe w Trójmieście. Powód? Jedyna oferta - złożona przez SKM - była o 4 mln zł droższa, od kwoty jaką zakładał wydać samorząd. Zagrożenia, że 10 grudnia pociągi SKM nie wyjadą, nie ma, ale zapowiadają się trudne negocjacje samorządu z kolejarzami.
Zamówienie regularnie dzielone jest na dwie części: aglomeracyjną i regionalną. Pierwsza, najważniejsza z perspektywy mieszkańców Trójmiasta, została właśnie unieważniona. Chodzi tutaj o połączenia Gdańsk - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk Osowa/Gdynia, Kościerzyna/Kartuzy - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk oraz Kościerzyna-Gdynia (czyli obsługa trasy PKM), a także Lębork - Wejherowo - Gdynia Główna - Gdańsk Śródmieście (czyli obsługa trasy SKM).
- Unieważniliśmy zamówienie, ponieważ nie złożono odpowiedniej oferty. Jedyny zainteresowany przewoźnik - firma SKM - zaproponował kontrakt o 4 mln zł droższy, od kwoty jaką zakładaliśmy wydać z budżetu samorządu - tłumaczy Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego.
Samorząd przy tej okazji uspokaja.
- Pociągi SKM i PKM po 10 grudnia wyjadą na tory. Uruchomimy teraz zamówienie publiczne w formie negocjacji. Jesteśmy realistami, wiemy która firma może sprostać naszemu zamówieniu, zapraszamy więc do stołu SKM-kę. Niewykluczone jednak, że znajdzie się też inny przewoźnik - mówi Świlski.
Sprawdź rozkład pociągów SKM i PKM
Problem leży w cenie pociągokilometrów
Jak ustaliliśmy w SKM, rozbieżność w kwocie oferowanej przez samorząd a ofertą SKM leży w liczbie pociągokilometrów.
- Samorząd województwa dopisał względem poprzedniego zamówienia sprzed roku, które opiewało na kwotę ponad 48 mln zł, dodatkowych pół miliona pociągokilometrów. Stąd w kalkulacjach wyszła nam suma wyższa niż przed rokiem, czyli niespełna 54 mln zł - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy SKM.
Władze województwa natomiast przekonują, że dodatkowe pociągokilometry to argument wyssany z palca. Koszty eksploatacji będą takie same: bez względu, czy pociągi pojadą dodatkowe 500 tys. km.
Wyjaśnijmy, że pociągokilometr to jednostka miary pracy eksploatacyjnej linii kolejowej, odpowiadająca przemieszczeniu się jednego pociągu na dystansie jednego kilometra. W tym roku samorząd województwa zamawia 4,5 mln pociągokilometrów.
Rozgrywka polityczna kosztem tysięcy pasażerów?
Warto na koniec zaznaczyć, że udziałowcem większościowym w SKM Trójmiasto jest spółka PKP. Jedynym akcjonariuszem PKP jest Skarb Państwa, który reprezentuje obecnie Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Urząd kierowany jest od ponad dwóch lat przez polityków PiS.
Natomiast władze województwa, jako organizator przewozów kolejowych w regionie, to przede wszystkim politycy związani z PO.
Problemy z umową na przewozy to prawdopodobnie efekt konfliktu tlącego się od kilku dobrych miesięcy między władzami województwa a SKM.
Niedawno trójmiejski przewoźnik zorganizował na swojej stronie internetowej głosowanie, w którym internauci mieli wybrać patrona pociągu z Gdańska do Kościerzyny. Najwięcej głosów oddano na Józefa Dambka, przywódcę Tajnej Organizacji Wojskowej "Gryf Pomorski". Władze województwa kategorycznie zabroniły nazywania tak składu.
Miejsca
Opinie (209) 3 zablokowane
-
2017-11-02 10:16
Wierny sługa
reżimowej telewizji został rzecznikiem prasowym
- 6 5
-
2017-11-02 10:25
"Niewykluczone jednak, że znajdzie się też inny przewoźnik - mówi Świlski. "
Ja błagam, niech się taki znajdzie..
- 13 3
-
2017-11-02 10:37
i bardzo dobrze.niech wogole nie wyjada (1)
Skm trojmiasto to powinno zajac sie cba,40-60 letnie sklady a pieniedzy ponoc nie ma na kupno nowych.To gdzie sa pieniadze???Na fotel prezesa i dyrektorowi caly pentagon na gdyni cisowej??Zamiast kupowania nowych skladow sa tylko odmalowywane,siedzenia sa wymieniane i oni "zmodernizowali" sklad???Gdzie wogole jakakolwiek logika??I potem sie dziwia ze skm nie ma nowych pasazerow??Wcale sie nie dziwie.Ludzie wola stac w korku ale w warunkach swojego samochodu-wlaczyc sobie muzyke,siedziec,co kto ma wlaczy klimatyzacje i w czystosci.A tam???To wola o pamste do nieba.Najbardziej zabawny jest fakt jak ludzie na gdyni stoczni co roku lamia sobie kosci a dalej kladka jest zelazna z drewnianymi schodami ktore jak obladza na plecach jedzie sie do samego dolu.Dalej.Niedawno byl komunikat ze palic nie wolno.I codalej??Palacze dalej pala na peronach,wchodza z papierosami.Ale zeby choc kilka mandatow ktos wlepil..Nie.Nie ma czegos takiego.Mysleli ze komunikatem ich "wystrasza" :) .Na koncu skladow dalej jest pite piwo.Nikt z tym dalej nic nie robi.Wiec czy wreszcie ktos wezmie to pod uwage i moze wywali skm i wstawi nowego przewoznika ktory dbalby o pasazera a nie tylko o wlasna kieszen!!!???Jesli tak ma byc mimo ze to gdynska firma to niech splajtuje.Przyjdzie inny przewoznik moze zacznie sluchac wreszcie pasazerow
- 12 3
-
2017-11-02 16:26
Nowe składy
Lem napisał: Skm trojmiasto to powinno zajac sie cba,40-60 letnie sklady a pieniedzy ponoc nie ma na kupno nowych.To gdzie sa pieniadze???Na fotel prezesa i dyrektorowi caly pentagon na gdyni cisowej??Zamiast kupowania nowych skladow sa tylko odmalowywane,siedzenia sa wymieniane i oni "zmodernizowali" sklad???Gdzie wogole jakakolwiek logika??
Lem, zakup nowych składów to dziesiątki jeśli nie setki milionów złotych.
jeden skład to około 18 milionów zł, co na jeden pociąg w trakcji podwójnej daje 35 milionów zł.
https://m.trojmiasto.pl/wiadomosci/Nowe-pociagi-SKM-oceniamy-na-4-z-plusem-n99485.html
A więc 10 nowych pociągów to 350 milionów złotych.
Jeśli SKM dostaje umowę na świadczenie przewozów tylko na jeden rok, to każdy bank czy instytucja finansowa wyśmieje wniosek o kredyt rozłożony np. na 10 lat! gdyby umowa opiewała na przewozy na 10-15 lat i była obwarowana m.in. obowiązkiem wymiany taboru, to wtedy z pewnością SKM by taki nowy tabor kupiło. ba, wtedy być może zainteresowane przetargiem byłyby i inne firmy jak np. Arriva.- 3 1
-
2017-11-02 10:48
Zatem lepiej nic nie robić
niż narazić się na kłopoty - za chwilę tak będzie funkcjonować rzesza urzędników z wiadomego nadania. Wszak nie myśli się tylko ten, kto nic nie robi.
- 2 0
-
2017-11-02 10:51
Przecież taki przetarg jest robiony specjalnie, aby tylko jedna spółka mogła wygrać
Taki przetarg na 12 miesięcy ??? przecież to jest chore, żadnemu innemu przewoźnikowi się to nie opłaca. Taki przetarg powinien być minimum na 10-12 lat, wtedy możemy mówić o zainteresowaniu się innych podmiotów
- 11 1
-
2017-11-02 11:12
Kolejny dowód na to że sejmiki wojewódzkie należy zlikwidować (3)
Ustawę o samorządach trzeba zmienić.
- 12 3
-
2017-11-02 12:49
pisowski debil (2)
zmienić to trzeba skład sejmiku.
Sam doskonale pamiętam, jak o wszystkim decydowała warsiawka i Gdańsk w ostateczności. Taką Kościerzynę czy Kwidzyn każdy wtedy miał w d...- 1 4
-
2017-11-02 15:34
A ja jestem rowniez za likwidacja samorządów (1)
I wszelkiej nadliczbowej kadry urzędniczej
- 2 0
-
2017-11-02 16:48
a ja za likwidacją głupoty obywateli
Kasuj to sobie nierobów z urzędu wojewódzkiego.
- 1 0
-
2017-11-02 11:28
Co za bałwan tam pracuje!
- 1 0
-
2017-11-02 12:49
Ciekawa ta matematyka...
"...Koszty eksploatacji będą takie same: bez względu, czy pociągi pojadą dodatkowe 500 tys. km...."
Musze w ten sposób ponegocjować z moim samochodem - bo uparcie nie chce przejechać dodatkowych 100 km kilometrów na jednym baku....- 4 0
-
2017-11-02 13:52
Oooo! Nowy Rzecznik?? (1)
"mówi Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy SKM." A gdzie pan M.Głuszek?
- 8 0
-
2017-11-02 14:41
Pewnie nie chciał nosić munduru. A nowy się przyzwyczaił w TV PiS
- 6 1
-
2017-11-02 15:04
Mają szansę aby zrobić rozkład jazdy jeszcze raz. Tym razem dla ludzi a nie jakikolwiek byle był. Mowa zwłaszcza o PKM
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.