- 1 Były senator PiS trafił do więzienia (135 opinii)
- 2 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (156 opinii)
- 3 Opóźnione wodowanie z historycznej pochylni (85 opinii)
- 4 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (39 opinii)
- 5 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (230 opinii)
- 6 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (88 opinii)
Marszałek unieważnił przetarg na przewozy kolejowe w Trójmieście
Władze województwa pomorskiego unieważniły przetarg na przewozy kolejowe w Trójmieście. Powód? Jedyna oferta - złożona przez SKM - była o 4 mln zł droższa, od kwoty jaką zakładał wydać samorząd. Zagrożenia, że 10 grudnia pociągi SKM nie wyjadą, nie ma, ale zapowiadają się trudne negocjacje samorządu z kolejarzami.
Zamówienie regularnie dzielone jest na dwie części: aglomeracyjną i regionalną. Pierwsza, najważniejsza z perspektywy mieszkańców Trójmiasta, została właśnie unieważniona. Chodzi tutaj o połączenia Gdańsk - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk Osowa/Gdynia, Kościerzyna/Kartuzy - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk oraz Kościerzyna-Gdynia (czyli obsługa trasy PKM), a także Lębork - Wejherowo - Gdynia Główna - Gdańsk Śródmieście (czyli obsługa trasy SKM).
- Unieważniliśmy zamówienie, ponieważ nie złożono odpowiedniej oferty. Jedyny zainteresowany przewoźnik - firma SKM - zaproponował kontrakt o 4 mln zł droższy, od kwoty jaką zakładaliśmy wydać z budżetu samorządu - tłumaczy Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego.
Samorząd przy tej okazji uspokaja.
- Pociągi SKM i PKM po 10 grudnia wyjadą na tory. Uruchomimy teraz zamówienie publiczne w formie negocjacji. Jesteśmy realistami, wiemy która firma może sprostać naszemu zamówieniu, zapraszamy więc do stołu SKM-kę. Niewykluczone jednak, że znajdzie się też inny przewoźnik - mówi Świlski.
Sprawdź rozkład pociągów SKM i PKM
Problem leży w cenie pociągokilometrów
Jak ustaliliśmy w SKM, rozbieżność w kwocie oferowanej przez samorząd a ofertą SKM leży w liczbie pociągokilometrów.
- Samorząd województwa dopisał względem poprzedniego zamówienia sprzed roku, które opiewało na kwotę ponad 48 mln zł, dodatkowych pół miliona pociągokilometrów. Stąd w kalkulacjach wyszła nam suma wyższa niż przed rokiem, czyli niespełna 54 mln zł - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy SKM.
Władze województwa natomiast przekonują, że dodatkowe pociągokilometry to argument wyssany z palca. Koszty eksploatacji będą takie same: bez względu, czy pociągi pojadą dodatkowe 500 tys. km.
Wyjaśnijmy, że pociągokilometr to jednostka miary pracy eksploatacyjnej linii kolejowej, odpowiadająca przemieszczeniu się jednego pociągu na dystansie jednego kilometra. W tym roku samorząd województwa zamawia 4,5 mln pociągokilometrów.
Rozgrywka polityczna kosztem tysięcy pasażerów?
Warto na koniec zaznaczyć, że udziałowcem większościowym w SKM Trójmiasto jest spółka PKP. Jedynym akcjonariuszem PKP jest Skarb Państwa, który reprezentuje obecnie Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Urząd kierowany jest od ponad dwóch lat przez polityków PiS.
Natomiast władze województwa, jako organizator przewozów kolejowych w regionie, to przede wszystkim politycy związani z PO.
Problemy z umową na przewozy to prawdopodobnie efekt konfliktu tlącego się od kilku dobrych miesięcy między władzami województwa a SKM.
Niedawno trójmiejski przewoźnik zorganizował na swojej stronie internetowej głosowanie, w którym internauci mieli wybrać patrona pociągu z Gdańska do Kościerzyny. Najwięcej głosów oddano na Józefa Dambka, przywódcę Tajnej Organizacji Wojskowej "Gryf Pomorski". Władze województwa kategorycznie zabroniły nazywania tak składu.
Miejsca
Opinie (209) 3 zablokowane
-
2017-11-02 07:56
Mistrzostwo swiata (1)
Ja wiem,że w tym kraju każdy temat to okazja do konfliktu PO-PIS, ale jak Wy w tym temacie PIS znaleźliście.to ja nie ogarniam :-)
Kto bronił marszałkowi z PO rozpisać przetarg pół roku wcześniej i na dłuższy okres niż rok?
Wtedy może wystartowała by inna firma niż SKM, ale wiadomo zawsze mozna odpowiedzialność zrzucić na PIS czy inne SLD i Marszałek z PO nie winny tylko jak zawsze pokrzywdzony :-)- 19 5
-
2017-11-02 12:44
jak Wy w tym temacie PIS znaleźliście
SKM jest pod kontrolą rządu, a zarząd tej firmy nagle zapałał do tej partii miłością.
- 0 1
-
2017-11-02 07:57
Rysiek (1)
Przykuć SKM do muru !! Jak nie wezma przetargu to co oni zrobią z pracownikami których tyle wyszkolili?
- 7 5
-
2017-11-02 10:01
SKM będzie podwykonawcą, bez poważnych zobowiązań względem "Zamawiającego", za konkretną stawkę. To może się nawet opłacać.
- 1 0
-
2017-11-02 07:58
Dawid
My chcemy więcej połączeń na PKM !! Pociągi niektóre są za krótkie !!
- 6 3
-
2017-11-02 08:02
A gdyby tak SKM nie przystąpiło do przetargu?
- 14 0
-
2017-11-02 08:09
Miasto zawsze developerom dokłada się .....a to do mostu a to do drogi a to do parku...
Czas aby developerzy zrobili coś w drugą stronę. ...niech dołożą się do kolei.- 10 2
-
2017-11-02 08:10
tylko niech przetarg jest na minimum 10 lat!!! a nie znow na rok !!!
Tak jak jest to winnych wojewodztwach, przetargi na przewozy podmiejskie sa rozpisywane na minimum 10 lat. Dzieki temu spolka moze sie rozwijac, kupic nowy tabor. A tak?? Ta jak jest to u nas od wieki wiekow, po co spolka ma kupowac nowy tabor, skoro za rok juz ten tabor bedzie niepotrzebny, gdyz wejdzie znow inny przewoznik. Chore to nasze wpjewodztwo. W kazdym wojewodztwie sklady sie wymienia na nowoczesne, a my stoimy w miejscu. Jedynie modernizujemy z przymusu bo takie sa przepisy kolejowe by spelnic minimu wymogow.
- 22 0
-
2017-11-02 08:11
Wystarczająco dużo namieszał, kasy dawać nie chce, nasza kolej jest skansenem, chyba potrzebny nowy marszałek
- 11 0
-
2017-11-02 08:13
Arriva! (6)
- 6 3
-
2017-11-02 08:17
a czym ta arriva ma niby jezdzic ?? jak oni sami nie maja taboru do obslugi ?? (3)
- 3 4
-
2017-11-02 10:17
przecie PKM to nie jest tabor SKM, a Arriva jest wieksza firma niz SKM (2)
- 2 0
-
2017-11-02 10:35
(1)
boję się Arrivy
maja liczne wady
np rowerów nie wozi bo nie i szluß
są sprawniejsi jeśli chodzi o sprzedaż internetową od Regio
ale już SKM jest od nich teraz ciut sprawniejsza
nie można by tu ściągnąć warsiafskiego SKM?
połączyć z ZTM... zrobić nieparanoiczną taryfę... ?- 0 1
-
2017-11-02 16:59
nie wozi bo nie i szluß
mój jakoś wozi.
Nie wozi co najwyżej na Hel, i ma w tym zamysł - jeździ tam na swoje ryzyko i woli przewieźć 4 pasażerów niż 1 rower.- 0 0
-
2017-11-02 10:03
(1)
Wystarczy zaczerpnąć opinii pasażerów z Kujawko-pomorskiego i odechce Ci się Arrivy.
- 2 2
-
2017-11-02 12:46
No jasne. Jeżdżą z Bydgoszczy do Tucholi co godzinę, ale kulejarstwo ma krótką pamięć
Jak sami jeździli 5 razy dziennie z przerwą od 7.30 do 12.00 i bez szans na dojazd do Bydgoszczy przed 8.00
- 0 0
-
2017-11-02 08:16
do autora (1)
proszę przeczytać ustawe o samorządzie to nie sa żadne władze to tylko samorząd a ustawa mowi ,,organ samorządu sprawować powinien swoje obowiązki względem mieszkancow w sposób poglebiajacy ich zaufanie do samorządu, w szczególności zaspakajać zbiorowe potrzeby wspólnoty etc
- 9 0
-
2017-11-02 16:59
a co rząd powiniem, to już nawet pisania szkoda
- 0 0
-
2017-11-02 08:38
To wogóle jest jakas parioda. Przetarg który musi wygrać SKM jest uniewazniony gdyz SKM które musi wygrac chce za dużo kasy.
- 17 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.