• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Marszałek unieważnił przetarg na przewozy kolejowe w Trójmieście

Maciej Naskręt
2 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Samorząd województwa będzie negocjował z SKM-ką nową umowę przewozową - w grę wchodzi 4 mln zł publicznych pieniędzy. Samorząd województwa będzie negocjował z SKM-ką nową umowę przewozową - w grę wchodzi 4 mln zł publicznych pieniędzy.

Władze województwa pomorskiego unieważniły przetarg na przewozy kolejowe w Trójmieście. Powód? Jedyna oferta - złożona przez SKM - była o 4 mln zł droższa, od kwoty jaką zakładał wydać samorząd. Zagrożenia, że 10 grudnia pociągi SKM nie wyjadą, nie ma, ale zapowiadają się trudne negocjacje samorządu z kolejarzami.



Czy samorząd powinien podpisać droższą umowę z SKM-ką?

Przypomnijmy, że od uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, władze województwa pomorskiego co roku ogłaszają przetarg na wykonanie przewozów pasażerskich na kolejne 12 miesięcy (od grudnia do grudnia).

Zamówienie regularnie dzielone jest na dwie części: aglomeracyjną i regionalną. Pierwsza, najważniejsza z perspektywy mieszkańców Trójmiasta, została właśnie unieważniona. Chodzi tutaj o połączenia Gdańsk - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk Osowa/Gdynia, Kościerzyna/Kartuzy - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk oraz Kościerzyna-Gdynia (czyli obsługa trasy PKM), a także Lębork - Wejherowo - Gdynia Główna - Gdańsk Śródmieście (czyli obsługa trasy SKM).

- Unieważniliśmy zamówienie, ponieważ nie złożono odpowiedniej oferty. Jedyny zainteresowany przewoźnik - firma SKM - zaproponował kontrakt o 4 mln zł droższy, od kwoty jaką zakładaliśmy wydać z budżetu samorządu - tłumaczy Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego.
Samorząd przy tej okazji uspokaja.

- Pociągi SKM i PKM po 10 grudnia wyjadą na tory. Uruchomimy teraz zamówienie publiczne w formie negocjacji. Jesteśmy realistami, wiemy która firma może sprostać naszemu zamówieniu, zapraszamy więc do stołu SKM-kę. Niewykluczone jednak, że znajdzie się też inny przewoźnik - mówi Świlski.
Sprawdź rozkład pociągów SKM i PKM

Problem leży w cenie pociągokilometrów

Jak ustaliliśmy w SKM, rozbieżność w kwocie oferowanej przez samorząd a ofertą SKM leży w liczbie pociągokilometrów.

- Samorząd województwa dopisał względem poprzedniego zamówienia sprzed roku, które opiewało na kwotę ponad 48 mln zł, dodatkowych pół miliona pociągokilometrów. Stąd w kalkulacjach wyszła nam suma wyższa niż przed rokiem, czyli niespełna 54 mln zł - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy SKM.
Władze województwa natomiast przekonują, że dodatkowe pociągokilometry to argument wyssany z palca. Koszty eksploatacji będą takie same: bez względu, czy pociągi pojadą dodatkowe 500 tys. km.

Wyjaśnijmy, że pociągokilometr to jednostka miary pracy eksploatacyjnej linii kolejowej, odpowiadająca przemieszczeniu się jednego pociągu na dystansie jednego kilometra. W tym roku samorząd województwa zamawia 4,5 mln pociągokilometrów.

Samorząd zapewnia, że 10 grudnia - po ogólnokrajowej zmianie rozkładu - pociągi SKM i PKM pojadą. Samorząd zapewnia, że 10 grudnia - po ogólnokrajowej zmianie rozkładu - pociągi SKM i PKM pojadą.
Rozgrywka polityczna kosztem tysięcy pasażerów?

Warto na koniec zaznaczyć, że udziałowcem większościowym w SKM Trójmiasto jest spółka PKP. Jedynym akcjonariuszem PKP jest Skarb Państwa, który reprezentuje obecnie Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Urząd kierowany jest od ponad dwóch lat przez polityków PiS.

Natomiast władze województwa, jako organizator przewozów kolejowych w regionie, to przede wszystkim politycy związani z PO.

Problemy z umową na przewozy to prawdopodobnie efekt konfliktu tlącego się od kilku dobrych miesięcy między władzami województwa a SKM.

Niedawno trójmiejski przewoźnik zorganizował na swojej stronie internetowej głosowanie, w którym internauci mieli wybrać patrona pociągu z Gdańska do Kościerzyny. Najwięcej głosów oddano na Józefa Dambka, przywódcę Tajnej Organizacji Wojskowej "Gryf Pomorski". Władze województwa kategorycznie zabroniły nazywania tak składu.

Miejsca

Opinie (209) 3 zablokowane

  • (4)

    TYLKO DB

    • 10 18

    • Tylko PKP.

      • 5 9

    • tylko rower! (1)

      • 2 8

      • Tylko własne nogi...

        • 0 0

    • Tylko DB

      I będzie tylko jeden bilet a co na to biedni studeci

      • 3 1

  • Do przewidzenia

    Teraz ogłosi się nowy przetarg ze znacznie mniejsza ilością pociągów... Ale media zdążyły już ogłosić światu, że Marszałek to
    jest gość bo da więcej pociągów :-P

    • 32 4

  • (2)

    Zlikwidować ten skansen SKM. Tylko nowy przewoźnik a nie ten monopolista z mentalnością rodem z PRL

    • 27 10

    • Do lekarza sprzedawczyku (1)

      i myślisz, że baranie kto tam będzie pracował - krasnoludki ? DE-BIL.

      • 3 12

      • Wyrzucic połowę rodzin i znajomych krolika.Wiekszosc etatów stworzonych jest fikcyjnie-taka prawda

        • 9 1

  • Ale mnie rozbawili :) (2)

    Władze województwa: Koszty eksploatacji będą takie same: bez względu, czy pociągi pojadą dodatkowe 500 tys. km.

    • 66 1

    • To najlepiej świadczy....

      ....o kompetencjach tych ludzi. Brak słów.

      • 29 1

    • skoro dodatkowe 500k km nie robi różnicy w cenie, to może nie trzeba też płacić za bilet ?

      • 4 0

  • (3)

    No tak, potrzeba więcej maszynistów, kierowników pociągu, dyspozytorów, żeby przejechać dodatkowe 500 tys. km, a zarząd województwa twierdzi, że wystarczy tyle samo. Pomijając wszystkie wady SKM-ki, w tym sporze ma absolutną rację.

    • 53 5

    • Nie ma racji skm-wiekszosc etatow tworzonych na zasadzie-bo szef zwiazkow nakazał,bo to znajomy znajomego

      • 6 9

    • Akurat nie masz racji: (1)

      baza istnieje, pociąg na stanie, pracownicy zatrudnieni - koszt jest. Niezależnie od tego, czy skład postoi sobie w Kościerzynie od 10.00 do 15.00, czy w tym czasie zrobi jeszcze dwa kółka.

      • 1 1

      • o ile za energię i dostęp do linii zpłaci św. Mikołaj...

        • 3 0

  • marszalek

    gra pod ciemny lud.Ten"manewr"wczesniej zostal uzgodniony z przewoznikem.Przewoznikowi taka zagrywka pasuje,bo moze powiedziec,ze nie inwestuje w tabor,bo mu marszalek nie daje kasy.....

    • 27 5

  • Brawo PO razem z PISEM. Potraficie zadbać o nasze interesy w warszawce. Nasyłacie trolli na prezydentów a sami kupe robicie

    • 17 1

  • Dobra zmiana i od razu drożej.

    • 11 18

  • "Koszty eksploatacji będą takie same: bez względu, czy pociągi pojadą dodatkowe 500 tys. km."

    No to widziałem już wszystko.

    • 45 1

  • (5)

    Województwo rządzone przez PO = najstarszy tabor kolejowy w skali kraju. Wstyd!

    • 34 13

    • no ale to jest tabor spółki (1)

      zarządzanej przez PiS

      a nie władze województwa

      • 11 8

      • dodałbym: PiSowski głąbie...

        • 2 1

    • A skąd to wiesz? W TVPiS podali? (1)

      • 2 3

      • TVNPO

        Podało

        • 1 2

    • Nie prawda. To nie jest najstarszy tabor w kraju.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane