- 1 Były senator PiS trafił do więzienia (135 opinii)
- 2 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (158 opinii)
- 3 Opóźnione wodowanie z historycznej pochylni (85 opinii)
- 4 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (39 opinii)
- 5 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (230 opinii)
- 6 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (88 opinii)
Marszałek unieważnił przetarg na przewozy kolejowe w Trójmieście
Władze województwa pomorskiego unieważniły przetarg na przewozy kolejowe w Trójmieście. Powód? Jedyna oferta - złożona przez SKM - była o 4 mln zł droższa, od kwoty jaką zakładał wydać samorząd. Zagrożenia, że 10 grudnia pociągi SKM nie wyjadą, nie ma, ale zapowiadają się trudne negocjacje samorządu z kolejarzami.
Zamówienie regularnie dzielone jest na dwie części: aglomeracyjną i regionalną. Pierwsza, najważniejsza z perspektywy mieszkańców Trójmiasta, została właśnie unieważniona. Chodzi tutaj o połączenia Gdańsk - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk Osowa/Gdynia, Kościerzyna/Kartuzy - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk oraz Kościerzyna-Gdynia (czyli obsługa trasy PKM), a także Lębork - Wejherowo - Gdynia Główna - Gdańsk Śródmieście (czyli obsługa trasy SKM).
- Unieważniliśmy zamówienie, ponieważ nie złożono odpowiedniej oferty. Jedyny zainteresowany przewoźnik - firma SKM - zaproponował kontrakt o 4 mln zł droższy, od kwoty jaką zakładaliśmy wydać z budżetu samorządu - tłumaczy Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego.
Samorząd przy tej okazji uspokaja.
- Pociągi SKM i PKM po 10 grudnia wyjadą na tory. Uruchomimy teraz zamówienie publiczne w formie negocjacji. Jesteśmy realistami, wiemy która firma może sprostać naszemu zamówieniu, zapraszamy więc do stołu SKM-kę. Niewykluczone jednak, że znajdzie się też inny przewoźnik - mówi Świlski.
Sprawdź rozkład pociągów SKM i PKM
Problem leży w cenie pociągokilometrów
Jak ustaliliśmy w SKM, rozbieżność w kwocie oferowanej przez samorząd a ofertą SKM leży w liczbie pociągokilometrów.
- Samorząd województwa dopisał względem poprzedniego zamówienia sprzed roku, które opiewało na kwotę ponad 48 mln zł, dodatkowych pół miliona pociągokilometrów. Stąd w kalkulacjach wyszła nam suma wyższa niż przed rokiem, czyli niespełna 54 mln zł - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy SKM.
Władze województwa natomiast przekonują, że dodatkowe pociągokilometry to argument wyssany z palca. Koszty eksploatacji będą takie same: bez względu, czy pociągi pojadą dodatkowe 500 tys. km.
Wyjaśnijmy, że pociągokilometr to jednostka miary pracy eksploatacyjnej linii kolejowej, odpowiadająca przemieszczeniu się jednego pociągu na dystansie jednego kilometra. W tym roku samorząd województwa zamawia 4,5 mln pociągokilometrów.
Rozgrywka polityczna kosztem tysięcy pasażerów?
Warto na koniec zaznaczyć, że udziałowcem większościowym w SKM Trójmiasto jest spółka PKP. Jedynym akcjonariuszem PKP jest Skarb Państwa, który reprezentuje obecnie Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Urząd kierowany jest od ponad dwóch lat przez polityków PiS.
Natomiast władze województwa, jako organizator przewozów kolejowych w regionie, to przede wszystkim politycy związani z PO.
Problemy z umową na przewozy to prawdopodobnie efekt konfliktu tlącego się od kilku dobrych miesięcy między władzami województwa a SKM.
Niedawno trójmiejski przewoźnik zorganizował na swojej stronie internetowej głosowanie, w którym internauci mieli wybrać patrona pociągu z Gdańska do Kościerzyny. Najwięcej głosów oddano na Józefa Dambka, przywódcę Tajnej Organizacji Wojskowej "Gryf Pomorski". Władze województwa kategorycznie zabroniły nazywania tak składu.
Miejsca
Opinie (209) 3 zablokowane
-
2017-11-02 06:13
(4)
TYLKO DB
- 10 18
-
2017-11-02 06:18
Tylko PKP.
- 5 9
-
2017-11-02 07:11
tylko rower! (1)
- 2 8
-
2017-11-02 18:03
Tylko własne nogi...
- 0 0
-
2017-11-02 07:41
Tylko DB
I będzie tylko jeden bilet a co na to biedni studeci
- 3 1
-
2017-11-02 06:14
Do przewidzenia
Teraz ogłosi się nowy przetarg ze znacznie mniejsza ilością pociągów... Ale media zdążyły już ogłosić światu, że Marszałek to
jest gość bo da więcej pociągów :-P- 32 4
-
2017-11-02 06:20
(2)
Zlikwidować ten skansen SKM. Tylko nowy przewoźnik a nie ten monopolista z mentalnością rodem z PRL
- 27 10
-
2017-11-02 07:05
Do lekarza sprzedawczyku (1)
i myślisz, że baranie kto tam będzie pracował - krasnoludki ? DE-BIL.
- 3 12
-
2017-11-02 07:32
Wyrzucic połowę rodzin i znajomych krolika.Wiekszosc etatów stworzonych jest fikcyjnie-taka prawda
- 9 1
-
2017-11-02 06:21
Ale mnie rozbawili :) (2)
Władze województwa: Koszty eksploatacji będą takie same: bez względu, czy pociągi pojadą dodatkowe 500 tys. km.
- 66 1
-
2017-11-02 06:46
To najlepiej świadczy....
....o kompetencjach tych ludzi. Brak słów.
- 29 1
-
2017-11-02 11:51
skoro dodatkowe 500k km nie robi różnicy w cenie, to może nie trzeba też płacić za bilet ?
- 4 0
-
2017-11-02 06:32
(3)
No tak, potrzeba więcej maszynistów, kierowników pociągu, dyspozytorów, żeby przejechać dodatkowe 500 tys. km, a zarząd województwa twierdzi, że wystarczy tyle samo. Pomijając wszystkie wady SKM-ki, w tym sporze ma absolutną rację.
- 53 5
-
2017-11-02 07:33
Nie ma racji skm-wiekszosc etatow tworzonych na zasadzie-bo szef zwiazkow nakazał,bo to znajomy znajomego
- 6 9
-
2017-11-02 12:39
Akurat nie masz racji: (1)
baza istnieje, pociąg na stanie, pracownicy zatrudnieni - koszt jest. Niezależnie od tego, czy skład postoi sobie w Kościerzynie od 10.00 do 15.00, czy w tym czasie zrobi jeszcze dwa kółka.
- 1 1
-
2017-11-02 20:11
o ile za energię i dostęp do linii zpłaci św. Mikołaj...
- 3 0
-
2017-11-02 06:37
marszalek
gra pod ciemny lud.Ten"manewr"wczesniej zostal uzgodniony z przewoznikem.Przewoznikowi taka zagrywka pasuje,bo moze powiedziec,ze nie inwestuje w tabor,bo mu marszalek nie daje kasy.....
- 27 5
-
2017-11-02 06:40
Brawo PO razem z PISEM. Potraficie zadbać o nasze interesy w warszawce. Nasyłacie trolli na prezydentów a sami kupe robicie
- 17 1
-
2017-11-02 06:45
Dobra zmiana i od razu drożej.
- 11 18
-
2017-11-02 06:49
"Koszty eksploatacji będą takie same: bez względu, czy pociągi pojadą dodatkowe 500 tys. km."
No to widziałem już wszystko.- 45 1
-
2017-11-02 06:49
(5)
Województwo rządzone przez PO = najstarszy tabor kolejowy w skali kraju. Wstyd!
- 34 13
-
2017-11-02 07:14
no ale to jest tabor spółki (1)
zarządzanej przez PiS
a nie władze województwa- 11 8
-
2017-11-02 09:03
dodałbym: PiSowski głąbie...
- 2 1
-
2017-11-02 09:02
A skąd to wiesz? W TVPiS podali? (1)
- 2 3
-
2017-11-02 12:15
TVNPO
Podało
- 1 2
-
2017-11-02 16:22
Nie prawda. To nie jest najstarszy tabor w kraju.
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.