• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Metamorfoza Wrzeszcza w ramach budowy nowej linii tramwajowej

Krzysztof Koprowski
25 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (302)
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł

W jakim kierunku powinny podążać zmiany na ul. Do StudzienkiMapka oraz jak będzie prezentować się ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka po budowie tramwaju - to główne tematy poruszane podczas warsztatów dotyczących trasy Nowa Politechniczna (GP-W). Materiał z konsultacji będzie podstawą do zmiany obowiązujących dokumentów planistycznych.



Czy wzdłuż ul. Do Studzienki uda się wykreować atrakcyjną zabudowę?

W poniedziałek w gmachu Hydromechaniki Politechniki GdańskiejMapka odbyło się drugie spotkanie w ramach cyklu Do Studzienki - nowe przestrzenie publiczne organizowane przez Biuro Architekta Miasta na wniosek Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny.

Tym razem dyskusja odbywała się przede wszystkim w trzech grupach skupionych wokół wskazanych już na poprzednim spotkaniu najważniejszych przestrzeniach publicznych nazwanych roboczo:
  • plac GrunwaldzkiMapka - plac przed domem towarowym Jantar,
  • plac FiszeraMapka - plac przed gmachem Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej (wcześniej Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa),
  • plac TrauguttaMapka - plac przy planowanym przystanku od strony ul. Traugutta.

Planowany przebieg trasy tramwajowej Nowa Politechniczna (GP-W) oraz lokalizacji nowych przestrzeni publicznych wzdłuż ul. Do Studzienki. Planowany przebieg trasy tramwajowej Nowa Politechniczna (GP-W) oraz lokalizacji nowych przestrzeni publicznych wzdłuż ul. Do Studzienki.

Poprawki do zaproponowanych przestrzeni publicznych



Uczestnicy spotkania bazowali na pokazywanych wcześniej scenariuszach możliwych zmian po budowie trasy tramwajowej, zgłaszając przy tym uwagi oraz zastrzeżenia:
  • w zakresie placu Grunwaldzkiego dyskusja toczyła się wokół wysokości zabudowy oraz wielkości placu w zależności od lokalizacji nowej zabudowy w miejsce DT Jantar,
  • w zakresie placu Fiszera zwracano uwagę na potrzebę bezpiecznego prowadzenia ruchu pieszego, rowerowego oraz hulajnóg, a także na wykreowania całkowicie nowej pierzei ul. Do Studzienki (innej niż wstępne propozycje),
  • w zakresie placu Traugutta rozmawiano na temat kształtu układu drogowego na przecięciu z ul. Traugutta oraz pobliskiego skrzyżowania Do Studzienki - Traugutta.

Co ważne, we wszystkich grupach podkreślano potrzebę zaprojektowania dobrej jakościowo przestrzeni publicznej, stanowiącej wizytówkę dzielnicy. Nowa trasa tramwajowa będzie natomiast okazją do uporządkowania istniejącej chaotycznej i często prowizorycznej zabudowy "tymczasowej".

Atrakcyjna przestrzeń we Wrzeszczu. Tak może wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej Atrakcyjna przestrzeń we Wrzeszczu. Tak może wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej

Przesuń aby
porównać

Sprzeciw wobec tramwaju przez Boh. Getta Warszawskiego



Nim jednak doszło do dyskusji na temat przestrzeni publicznych, spotkanie ponownie próbowali zdominować przeciwnicy budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

- Czy będą prowadzone konsultacje dotyczące tylko jednego wariantu przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, forsownego przez miasto, czy także przez ul. Do Studzienki na całej długości? Czy konsultacje będą miały przełożenie na studium i plany zagospodarowania? - dopytywał Michał Błaut, radny dzielnicy Wrzeszcz Górny.
Prof. Piotr Lorens, architekt miasta Gdańska, przypomniał wyjaśnienia z poprzedniego spotkania, że warsztaty nie dotyczą przebiegu, lecz tego, jak ma wyglądać przestrzeń wokół nowej trasy tramwajowej:

- Przebieg trasy tramwajowej jest już zdefiniowany. Nie dyskutujemy o alternatywnych wariantach. Obecny na pierwszym spotkaniu prezydent Piotr Grzelak [z-ca prezydent ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji - dop. red.] zapewnił, że wypracowany na spotkaniach materiał będzie wiążący dla miasta w toku dalszych decyzji planistycznych.
Przesuń aby
porównać

Konsultacje nie dotyczą wariantowania przebiegu tramwaju



Te wyjaśnienia jednak nie przekonały przeciwników. Roger Jackowski, radny sąsiedniej dzielnicy Wrzeszcz Dolny (ul. Do Studzienki jest w całości we Wrzeszczu Górnym) uznał sposób prowadzenia dyskusji za nieakceptowalny ze względu na pominięcie wariantu z tramwajem na całej długości przez ul. Do Studzienki.

- Państwo [urzędnicy - dop. red.] chcecie dokonać fundamentalnego naruszenia procesu konsultacji społecznych, tak jak są one rozumiane, ponieważ nie chcecie zająć się całościowo tematem - przekonywał radny Wrzeszcza Dolnego.
Sęk w tym, że zakres konsultacji jest pokłosiem decyzji Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny, która z kolei bazuje na wcześniejszych rozmowach z władzami miasta o zdeterminowanym przebiegu. Ponadto uchwała Rady dotyczy przestrzeni wzdłuż ul. Do Studzienki, a nie tego, w jaki sposób poprowadzić tramwaj do al. Grunwaldzkiej.

  • Możliwy wygląd przebudowanego przystanku Miszewskiego, gdzie przewidziano nowy peron dla tramwajów skręcających w trasę Nowa Politechniczna.
  • Możliwy wygląd przebudowanego przystanku Miszewskiego, gdzie przewidziano nowy peron dla tramwajów skręcających w trasę Nowa Politechniczna.
  • Możliwy wygląd przebudowanego przystanku Miszewskiego, gdzie przewidziano nowy peron dla tramwajów skręcających w trasę Nowa Politechniczna.

Mieszkańcy chcą wizualizacji, których nie oglądają



Ostatecznie część niezadowolonych mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego opuściła warsztaty na długo przed prezentacją filmu - wizualizacji, który przygotowano na ich prośbę wyrażoną na wcześniejszym spotkaniu.

Film ten, umieszczony na początku artykułu, prezentuje możliwy wygląd ul. Bohaterów Getta Warszawskiego z trasą tramwajową i potencjalną nową zabudową, choć jej ewentualna realizacja będzie bardzo utrudniona ze względu na skomplikowaną sytuację własnościową gruntów (szczególnie w rejonie garażyMapka).

W materiale wideo przedstawiono także możliwy wygląd przebudowanego przystanku tramwajowego "Miszewskiego"Mapka w ciągu al. Grunwaldzkiej, na którym pojawi się dodatkowy peron dla tramwajów skręcających w kierunku trasy Nowa Politechniczna.

Kolejne spotkanie z mieszkańcami odbędzie się 7 listopada o godz. 17:30 ponownie w gmachu Hydromechaniki PGMapka i będzie poświęcone kompozycji oraz powiązaniom przestrzennym. Wstęp wolny, nie jest wymagana wcześniejsza rejestracja.

  • Obecny wygląd ul. Boh. Getta Warszawskiego na wysokości skrzyżowania z ul. Politechniczną.
  • Poniedziałkowe warsztaty w gmachu Hydromechaniki PG.
  • Poniedziałkowe warsztaty w gmachu Hydromechaniki PG.
  • Poniedziałkowe warsztaty w gmachu Hydromechaniki PG.

Kształtowanie nowej architektury w środowisku zabytkowym



Warsztaty dot. zmian na ul. Do Studzienki to nie jedyne wydarzenie organizowane przez Miasto Gdańsk w najbliższym czasie. 3 listopada odbędzie się seminarium dot. kształtowania nowej architektury w środowisku zabytkowym. Zagadnienie to dotyczy zarówno powojennej odbudowy miast, jak i także współczesnych przekształceń obszarów poprzemysłowych.

Celem seminarium jest przedyskutowanie - w gronie specjalistów z obszaru konserwacji i ochrony zabytków oraz kreowania nowych rozwiązań architektonicznych i urbanistycznych - głównych kwestii i zagadnień wiążących się z kształtowaniem nowej architektury w strukturze historycznej.

Seminarium ma charakter otwarty dla wszystkich zainteresowanych. Podsumowaniem debaty stanie się wręczenie nagród Prezydenta Miasta Gdańska w czwartej już edycji konkursu na najlepszą gdańską realizację architektoniczną.

Szczegółowe informacje oraz harmonogram seminarium dostępne są na stronie internetowej Biura Architekta Miasta.

Miejsca

Opinie (302) 9 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Fajne te wizualizacje (20)

    Wygląda wreszcie jak miasto, jak przestrzeń dla ludzi, a nie jak przypadkowy zlepek ulic z centralną autrostradą i od biedy i chaotycznie poupychanymi chodnikami (które i tak są zastawione przez samochody)

    • 271 419

    • Tragedia (9)

      Tragedia, piękne budynki zastępować koszmarkami. I jeszcze ten głośny tramwaj. A jest tak urocza, klimatyczna ulica.

      • 35 54

      • (1)

        dodaj jeszcze ze za komuny bylo lepiej

        • 40 21

        • Nie, nie było lepiej. Ale na pewno nie było tak amatorsko.

          • 21 20

      • (1)

        albo głośny tramwaj albo samochody na chodnikach, zdecydujcie się lewaki

        • 13 9

        • cichy tramwaj i samochody oraz jezdnie i chodniki uwolnione od zaparkowanych samochodów

          • 4 0

      • Przecież tu mowa o przebudowie ulicy, a nowe budynki na wizualizacjach są tylko tam, gdzie dziś są dziury. (1)

        Nikt nie będzie budynków ruszać

        • 20 11

        • Chociaż niektóre by się przydało

          • 1 0

      • dla nowych nie ma wartosci - oni chca szybko dojechac z moreny (1)

        • 9 4

        • przecież nie dojadą...

          a już na pewno nie tym tramwajem...

          • 5 1

      • Jakie piękne budynki??

        • 8 3

    • Wizualizacje w tym mieście rzeczywiście wyglądają świetnie. Tylko potem w realu jakoś nijak pasują do tych wizualizacji. Vide FG.

      • 29 3

    • wstydu nie macie

      • 8 2

    • Dzbanie niema nic gorszego niz tramwaj w miescie jest najbardziej szkodliwy i kosztowny!!A jednoczesnie najbardziej awaryjny! (1)

      • 12 22

      • Coooooooooooooooo?

        • 6 6

    • że ktoś jeszcze na te kłamliwe wizki

      się nabiera... :\

      • 13 2

    • fajne te wizualizacje...

      takie nie za rzetelne...

      Należy wprost powiedzieć, kłamliwe i wprowadzające w błąd...
      Czyli "ałtorska" wizja i perspektywa...

      • 8 4

    • ten filmik to petarda (1)

      budować ten tramwaj i się nie zastanawiać.

      • 10 7

      • jestes ze wsi?

        • 4 3

    • ohydna bezsensowna nieludzka przestrzeń

      • 2 2

    • Wizualizacja jak to, wizualizacja - często rzeczywistość ją później weryfikuje.

      Tak z ciekawości - jak oni chcą w tym miejscu zrobić jeszcze jeden tor do lewoskrętu? Rozumiem, że zabierając pas dla kierowców jadących w stronę Oliwy, bo w stronę centrum nie ma już czego zabrać, bo nie ma miejsca.

      • 2 0

  • jeśli mam wybrać to zabudowa zdecydowanie klasyczna niż nowoczesna w tym miejscu

    • 27 4

  • Weźcie już tych radnych, bo sieją taki ferment ze szok (3)

    Wrzeszcz, jedna z największych i najludniejszych dzielnic, centrum miasta, a kilka osób na czele z dredem blokują tramwaj przeznaczony dla ponad 200 tysięcy mieszkańców, jednocześnie składają zażalenia, ze komunikacja we Wrzeszczu jest słaba. Na Boga

    Proponuje rozwiązać tą rade dzielnicy, bo robią więcej szkody niż pożytku. A dred? Taki eko, a sam wozi się autem z diesla

    Najlepsze ze większość mieszkańców Górnego Wrzeszcza chce ten tramwaj

    • 35 30

    • (2)

      Akurat rada dzielnicy jest w porządku. To tylko jeden dredziarz z inną panią sieją ferment. Te konsultacje są właśnie na wniosek rady, a dredziarz chce je rozwalić, bo są nie po myśli.

      • 16 5

      • Dred niech se zapali zielone i wycziluje

        Ze ktoś ma niego głosował, to jest hit

        • 5 5

      • Dredziaz niech więcej słupków u siebie na dzielni postawi i park sobie zrobi za publiczne pieniądze na swoim zaniedbanym podwórku

        • 0 5

  • (2)

    Sieć tramwajową powinno rozwijać się w obrębie całego obszaru metropolitalnego, nie tylko w Gdańsku, ale i w sąsiadujących miejscowościach, tak jak to funkcjonuje w aglomeracji łódzkiej czy górnośląskiej.

    • 9 13

    • Podstawą transportu na obszarze całego obszaru metropolitalnego powinna być kolej, tramwaje i autobusy powinny pełnić głównie funkcję dowozową do stacji kolejowych.

      • 10 2

    • W Łodzi akurat

      Od lat likwiduje się linie do innych miast - obecnie nie ma żadnej

      • 6 1

  • (11)

    a to się tam zmieści? Mam wrażenie, że wizka jest przeskalowana. Już nie mówiąc o tym, że słońce tam świeci jak w Wenecji, a raczej jej bohaterowie tej ulicy za dużo nie będą mieli, zwłaszcza, jeśli zrealizowany zostanie pomysł z zagęszczeniem zabudowy

    • 111 28

    • A jezioro damy tu (1)

      Przeskalowana i przekłamana - na wizualizacji możliwej zabudowy nad byłą stacją De Luxe - tam gdzie po prawej idzie pani z torebką mniej więcej zaczyna się już budynek ze sklepem spożywczym na dole. Tymczasem ałtor wizualizacji odsunął budynek od uliczki i jeszcze dołożył przed nim nieistniejący ogródek. No ale czego się nie robi, żeby udowodnić swoje racje.

      • 25 7

      • Ulica BGW na wizce

        Jest strasznie długa, w rzeczywistości to krótka uliczka. Tu jakby ujęcie szerokokątne zastosowano

        • 9 1

    • Nie zmieści się (1)

      Byliśmy tam wczoraj i robiliśmy pomiary

      • 12 4

      • jakie dokładnie wyszły wyniki pomiaru?

        • 0 0

    • Na BGW nawet barierka oddzielająca torowisko od chodnika się nie mieści

      • 13 2

    • Oczywiście że się zmieści a jak się nie zmieści to się zrobi tak żeby się zmieściło (wyburzy się to i tamto da się .... przepraszam sprzeda się któremuś z deweloperów a p. roczna rośśśśnie

      • 8 1

    • Wizualizacja jest 100% na podstawie cyfrowych podkładów geodezyjnych. (3)

      Więc jest całkowicie zgodna z rzeczywistością. To chyba zresztą widać po dokładnym wiernym oddaniu wszystkich detali tego co się tam znajduje. Jak ktoś nie wierzy to niech przyjdzie na warsztaty ze swoją linijką i sobie to sam pomierzy na mapach na których tam pracujemy.

      • 3 6

      • Szkoda, że nie ma mozłiwosci tu wklejac zdjeć

        Jak duze optyczne przekłamania zastosowano.

        • 3 1

      • To powiedz, Podkładzie Geodezyjny, jakim cudem zamieściłeś w swojej wizualizacji dorodne drzewa (takie, które nie przeszkadzają przechodniom ani przejeżdżającym ciężarówkom) przy Al. Grunwaldzkiej w stronę Gdańska. Dziękuję za uwagę.

        • 4 1

      • -To chyba zresztą widać po dokładnym wiernym oddaniu wszystkich detali tego co się tam znajduje.- No właśnie nie widać, wiec strzelasz sobie w kolano - -wiernie- oddano nieistniejący ogródek przed kamienicą na rogu Grunwaldzkiej i Bohaterów Getta Warszawskiego. To tyle w temacie rzetelności takich wizualizacji, umieszczanych w nich małych ludzików i samochodzików. Proponuję sprawdzić street view Googla albo najlepiej przejść się na wspomnianą ulicę

        • 0 0

    • Zmieści się

      Proszę sobie porównać BGW z Toruńską w Grudziądzu ona jest jeszcze węższa a tramwaje tam się mieszczą i jeżdżą od przeszło 100 lat

      • 3 0

  • wielki budowniczy

    Budować, już się naczytałem, znam wszystkie warianty, przebiegi, lokalizacje ale ciągle nie wiem kiedy zaczną.

    • 7 3

  • Ten tramwaj na getta to pomylka (11)

    Powinien iść na do studzienki a nie na getta. skrzyżowania co 50 metrów. Co to jest za absurdalny pomysł! Kto na to zezwolił!?

    • 52 18

    • (6)

      Na do studzienki oznacza że tramwaj nie skręci w górę do Wrzeszcza bo się nie zmieści + nie będzie toru na grunwaldzkiej do skrętu w do studzienki co zablokuje ruch tramwajowy w tym miejscu. To jasne od dawna więc przywoływanie znów tego tematu nie ma sensu

      • 12 10

      • Siostro kaftan (1)

        • 1 6

        • spadł ci? już zakładamy

          • 6 1

      • (2)

        A jak wykręci wyjeżdżając z getta?

        • 7 3

        • przecinając jedną jezdnię grunwaldzkiej na płaskim terenie (1)

          • 4 6

          • Dokładnie

            Od Do Studzienki w Grunwaldzką jest jeszcze dodatkowo pod górę

            • 3 1

      • Gdyby oddano teren pod DH Jantar pod przystanek to promień skrętu byłby wystarczający, ale przyklepano go już dla jakiegoś developera. A w tym mieście nie zostawia się przecież partnerów biznesowych w biedzie, prawda? Jakoś nikogo nie martwią górki i zjazdy, które znajdują się powyżej Do Studzienki w kierunku na Morenę. Tam tramwaj spokojnie da radę, prawda?

        • 1 0

    • Czy Ty jesteś niepoważny? (1)

      Tramwaj na Do Studzienki był pierwotnym zamysłem, już dobre 10 lat temu, ale po wielu oburzeniach, protestach i interwencjach - tam wiązałoby się z wyburzeniami całego szpaleru kamienic - przenieśli na Getta.

      • 1 4

      • nie calego szpaleru lecz 2 -3 kamienic

        • 1 0

    • wcale go tam nie powinno być (1)

      Bo nie rozwiązuje żadnych problemów a indukuje dziesiątki nowych.

      Powinien być na Słowackiego (Wyklętych) lub na Smoluchowskiego z opcją Opera lub Kliniczna. Tak jak to onegdaj planowano.
      Ale tereny "skonsumowano"...

      • 6 1

      • święta racja-tereny skonsumowano

        bede obserwowal tereny na Smoluchowskiego- ciekawe komu tam obiecano dzialki na budowe? Zobaczymy kto tam pobuduje!!! Przeciez to jest zdecydowanie jedyna sensowna trasa tego tramwaju-kolo klinik i przychodni najwiekszego szpitala miasta.Ale te lachudry od razu wiedzieli,ze bedzie trasa przez Boh. Getta ,a udawali tylko konsultacje spoleczne.

        • 2 0

  • Budowa tramwaju

    to dla was to samo co budowa trasy tramwajowej, nie do wiary jak standetniał ten portal. Używacie w artykułach mnóstwa potocyzmów. Z kumplem przy piwie OK, ale ja nie jestem waszym psiapsiółkiem, oczekuję profesjonalnej, oficjalnej polszczyzny.

    • 26 2

  • A gdzie zieleń i miejsca parkingowe? (2)

    • 18 5

    • Miejsca parkinowe? Jest tramwaj

      • 3 10

    • To zieleń czy miejsca parkingowe? A może po prostu parkowanie na trawnikach?

      • 3 2

  • (1)

    Co z terenem zielonym dookoła Stawu przy Wileńskiej? Bardzo musi komuś przeszkadzać, a to jest tak fajny teren do spacerów i odstresowania się. Beton, wszędzie beton, ja pier...!

    • 25 5

    • Kosztem dojazdu dla ludzi z dzielnic południowych zabiera się ostatnie tereny zielone inny mieszkańcom :(

      • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane