• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Metamorfoza Wrzeszcza w ramach budowy nowej linii tramwajowej

Krzysztof Koprowski
25 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (302)

W jakim kierunku powinny podążać zmiany na ul. Do StudzienkiMapka oraz jak będzie prezentować się ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka po budowie tramwaju - to główne tematy poruszane podczas warsztatów dotyczących trasy Nowa Politechniczna (GP-W). Materiał z konsultacji będzie podstawą do zmiany obowiązujących dokumentów planistycznych.



Czy wzdłuż ul. Do Studzienki uda się wykreować atrakcyjną zabudowę?

W poniedziałek w gmachu Hydromechaniki Politechniki GdańskiejMapka odbyło się drugie spotkanie w ramach cyklu Do Studzienki - nowe przestrzenie publiczne organizowane przez Biuro Architekta Miasta na wniosek Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny.

Tym razem dyskusja odbywała się przede wszystkim w trzech grupach skupionych wokół wskazanych już na poprzednim spotkaniu najważniejszych przestrzeniach publicznych nazwanych roboczo:
  • plac GrunwaldzkiMapka - plac przed domem towarowym Jantar,
  • plac FiszeraMapka - plac przed gmachem Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej (wcześniej Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa),
  • plac TrauguttaMapka - plac przy planowanym przystanku od strony ul. Traugutta.

Planowany przebieg trasy tramwajowej Nowa Politechniczna (GP-W) oraz lokalizacji nowych przestrzeni publicznych wzdłuż ul. Do Studzienki. Planowany przebieg trasy tramwajowej Nowa Politechniczna (GP-W) oraz lokalizacji nowych przestrzeni publicznych wzdłuż ul. Do Studzienki.

Poprawki do zaproponowanych przestrzeni publicznych



Uczestnicy spotkania bazowali na pokazywanych wcześniej scenariuszach możliwych zmian po budowie trasy tramwajowej, zgłaszając przy tym uwagi oraz zastrzeżenia:
  • w zakresie placu Grunwaldzkiego dyskusja toczyła się wokół wysokości zabudowy oraz wielkości placu w zależności od lokalizacji nowej zabudowy w miejsce DT Jantar,
  • w zakresie placu Fiszera zwracano uwagę na potrzebę bezpiecznego prowadzenia ruchu pieszego, rowerowego oraz hulajnóg, a także na wykreowania całkowicie nowej pierzei ul. Do Studzienki (innej niż wstępne propozycje),
  • w zakresie placu Traugutta rozmawiano na temat kształtu układu drogowego na przecięciu z ul. Traugutta oraz pobliskiego skrzyżowania Do Studzienki - Traugutta.

Co ważne, we wszystkich grupach podkreślano potrzebę zaprojektowania dobrej jakościowo przestrzeni publicznej, stanowiącej wizytówkę dzielnicy. Nowa trasa tramwajowa będzie natomiast okazją do uporządkowania istniejącej chaotycznej i często prowizorycznej zabudowy "tymczasowej".

Atrakcyjna przestrzeń we Wrzeszczu. Tak może wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej Atrakcyjna przestrzeń we Wrzeszczu. Tak może wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej

Przesuń aby
porównać

Sprzeciw wobec tramwaju przez Boh. Getta Warszawskiego



Nim jednak doszło do dyskusji na temat przestrzeni publicznych, spotkanie ponownie próbowali zdominować przeciwnicy budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

- Czy będą prowadzone konsultacje dotyczące tylko jednego wariantu przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, forsownego przez miasto, czy także przez ul. Do Studzienki na całej długości? Czy konsultacje będą miały przełożenie na studium i plany zagospodarowania? - dopytywał Michał Błaut, radny dzielnicy Wrzeszcz Górny.
Prof. Piotr Lorens, architekt miasta Gdańska, przypomniał wyjaśnienia z poprzedniego spotkania, że warsztaty nie dotyczą przebiegu, lecz tego, jak ma wyglądać przestrzeń wokół nowej trasy tramwajowej:

- Przebieg trasy tramwajowej jest już zdefiniowany. Nie dyskutujemy o alternatywnych wariantach. Obecny na pierwszym spotkaniu prezydent Piotr Grzelak [z-ca prezydent ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji - dop. red.] zapewnił, że wypracowany na spotkaniach materiał będzie wiążący dla miasta w toku dalszych decyzji planistycznych.
Przesuń aby
porównać

Konsultacje nie dotyczą wariantowania przebiegu tramwaju



Te wyjaśnienia jednak nie przekonały przeciwników. Roger Jackowski, radny sąsiedniej dzielnicy Wrzeszcz Dolny (ul. Do Studzienki jest w całości we Wrzeszczu Górnym) uznał sposób prowadzenia dyskusji za nieakceptowalny ze względu na pominięcie wariantu z tramwajem na całej długości przez ul. Do Studzienki.

- Państwo [urzędnicy - dop. red.] chcecie dokonać fundamentalnego naruszenia procesu konsultacji społecznych, tak jak są one rozumiane, ponieważ nie chcecie zająć się całościowo tematem - przekonywał radny Wrzeszcza Dolnego.
Sęk w tym, że zakres konsultacji jest pokłosiem decyzji Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny, która z kolei bazuje na wcześniejszych rozmowach z władzami miasta o zdeterminowanym przebiegu. Ponadto uchwała Rady dotyczy przestrzeni wzdłuż ul. Do Studzienki, a nie tego, w jaki sposób poprowadzić tramwaj do al. Grunwaldzkiej.

  • Możliwy wygląd przebudowanego przystanku Miszewskiego, gdzie przewidziano nowy peron dla tramwajów skręcających w trasę Nowa Politechniczna.
  • Możliwy wygląd przebudowanego przystanku Miszewskiego, gdzie przewidziano nowy peron dla tramwajów skręcających w trasę Nowa Politechniczna.
  • Możliwy wygląd przebudowanego przystanku Miszewskiego, gdzie przewidziano nowy peron dla tramwajów skręcających w trasę Nowa Politechniczna.

Mieszkańcy chcą wizualizacji, których nie oglądają



Ostatecznie część niezadowolonych mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego opuściła warsztaty na długo przed prezentacją filmu - wizualizacji, który przygotowano na ich prośbę wyrażoną na wcześniejszym spotkaniu.

Film ten, umieszczony na początku artykułu, prezentuje możliwy wygląd ul. Bohaterów Getta Warszawskiego z trasą tramwajową i potencjalną nową zabudową, choć jej ewentualna realizacja będzie bardzo utrudniona ze względu na skomplikowaną sytuację własnościową gruntów (szczególnie w rejonie garażyMapka).

W materiale wideo przedstawiono także możliwy wygląd przebudowanego przystanku tramwajowego "Miszewskiego"Mapka w ciągu al. Grunwaldzkiej, na którym pojawi się dodatkowy peron dla tramwajów skręcających w kierunku trasy Nowa Politechniczna.

Kolejne spotkanie z mieszkańcami odbędzie się 7 listopada o godz. 17:30 ponownie w gmachu Hydromechaniki PGMapka i będzie poświęcone kompozycji oraz powiązaniom przestrzennym. Wstęp wolny, nie jest wymagana wcześniejsza rejestracja.

  • Obecny wygląd ul. Boh. Getta Warszawskiego na wysokości skrzyżowania z ul. Politechniczną.
  • Poniedziałkowe warsztaty w gmachu Hydromechaniki PG.
  • Poniedziałkowe warsztaty w gmachu Hydromechaniki PG.
  • Poniedziałkowe warsztaty w gmachu Hydromechaniki PG.

Kształtowanie nowej architektury w środowisku zabytkowym



Warsztaty dot. zmian na ul. Do Studzienki to nie jedyne wydarzenie organizowane przez Miasto Gdańsk w najbliższym czasie. 3 listopada odbędzie się seminarium dot. kształtowania nowej architektury w środowisku zabytkowym. Zagadnienie to dotyczy zarówno powojennej odbudowy miast, jak i także współczesnych przekształceń obszarów poprzemysłowych.

Celem seminarium jest przedyskutowanie - w gronie specjalistów z obszaru konserwacji i ochrony zabytków oraz kreowania nowych rozwiązań architektonicznych i urbanistycznych - głównych kwestii i zagadnień wiążących się z kształtowaniem nowej architektury w strukturze historycznej.

Seminarium ma charakter otwarty dla wszystkich zainteresowanych. Podsumowaniem debaty stanie się wręczenie nagród Prezydenta Miasta Gdańska w czwartej już edycji konkursu na najlepszą gdańską realizację architektoniczną.

Szczegółowe informacje oraz harmonogram seminarium dostępne są na stronie internetowej Biura Architekta Miasta.

Miejsca

Opinie (302) 9 zablokowanych

  • tramwaj na Getta

    Ten projekt to najlepszy przykład liczenia się z mieszkańcami

    • 17 9

  • (2)

    czy to nie za duży hurraoptymizm ,wszyscy co mieszkają przy ulicy Do Studzienki wiedzą i czują jak to jest z komunikacją miejską, każdy przejeżdżający autobus odczuwają mieszkający przy ulicy od parteru po strych, całe budynki trzęsą się i to będzie też przy nowej linii tramwajowej a dojdą jeszcze zgrzyty i piski tzw. techniczne tramwajów, co doświadczyli mieszkający na Jesionowej ,Dekerta, Kołłątaja,przez tę zetkę torowiska na wysokości Jesionowej,bo skręt każdego składu słychać nawet było na Partyzantów ,ale miejmy nadzieję że te budynki z czasów wilhelma i wcześniej wytrzymają i nie rozpadną się

    • 19 8

    • (1)

      Trochę inny promień skrętu ale ty się znasz lepiej

      • 1 4

      • jaki by nie był

        dudnienie, wstrząsy i piski są również na "prostej".
        Tym bardziej że prostej "prostej" w Gdańsku nie uświadczysz...
        Zapraszam na Marynarki Polskiej i Doki, do przyśpieszonych tramwajów...
        Protezy zębów radzę zostawić w domu...

        • 6 0

  • Na wizualizacjach zawsze taka piękna pogoda, świeci słoneczko, mało ludzi i samochodów

    a gdańska rzeczywistość zgoła odmienna...

    • 28 1

  • Trzeba patrzeć na ogłoszenia sprzedaży mieszkań (2)

    Będzie dużo tanich z Boh. Getta ;)

    • 17 10

    • to się inwestorzy obłowią

      a potem podzielą te wielkie mieszkania na klitki lub przerobią na hostele. I w sumie fajnie, dzielnica ożyje, a zgredy pójdą zgredzić gdzie indziej.

      • 6 12

    • Chętnie odkupię masowo mieszkania od tych, co twierdzą, że tramwaj spowoduje katastrofę :)

      • 8 12

  • I te 6 pasow w centrum miasta XD Piekne to jest

    • 10 9

  • Drzewka posadzone przy Grunwaldzkiej w kierunku Gdańska w wizualizacji - prawdziwy Disneyland. To pokazuje jak realistycznie należy traktować tę cukierkową wizualizację.

    • 24 1

  • (1)

    I tak bedzie betonoza i auta zaparkowane na chodnikach i trawnikach

    • 12 5

    • dobrze, że teraz nie ma betonozy i parkowania na chodnikach.

      • 4 4

  • Były plany Centrum Komunikacyjnego, które miało być jednocześnie centrum rozjazdów w różnych kierunkach linii tramwajowych (3)

    Wg mnie arteria z linią tramwajową; skrzyżowania al. Zwycięstwa z Hallera dwupoziomowe, do którego jeden tor starą trasą z podjazdem, a tor w kierunku Klinicznej nad koleją, potem nad "wanną" wzdłuż linii kolejowej na Nowy Port i dalej w lewo.
    Arteria w kierunku osiedli mieszkaniowych Suchanino i Morena przez skrzyżowania al. Zwycięstwa z Hallera (skrzyżowanie dwupoziomowe, linie tramwajowe przecinające się na dwóch poziomach, przystanki przesiadkowe, windy) przecinająca park akademicki, ul. Traugutta i biegnąca wzdłuż ulic Sobieskiego i Schuberta wrzeszczańską trasą W-Z (nazywaną Nowa Politechniczna); były plany, żeby część drogową tej trasy połączyć z Trójmiejską Obwodnicą trasą pod wiaduktem ulicy Rakoczego (po to ten wiadukt był budowany).

    Czy jest jakakolwiek szansa, żeby w jakiejś przyszłości chociaż planowano zrealizować tą (jeszcze z czasów PRL-u) wizję?

    W przyszłości, bo wg mnie pierwszeństwo dla torowisk tramwajowych w całym Gdańsku. Ale te pomysły stare są wg mnie lepsze.

    • 12 5

    • nie ma szans na taka realizacje...

      Wlasnie z powodu tak a nie inaczej prowadzonej linii tramwajowej. Jest ona jedynie przykrywka i pretekstem do anulowania i zajecia rezerwy terenowej, stworzonej na potrzeby opisywanych przez Ciebie przedsiewziec...
      Czyli za pieniadze mieszkancow (koszt budowy), zostana okradzeni z szansy na realizacje sensownych i potrzebnych planow oraz dogeszczeni na malym terenie...

      • 1 1

    • takie plany, o ktorych piszesz, to efekt pracy ludzi zainteresowanych rozwoj miasta... (1)

      I rozwiazywaniem rzeczywistych problemow.

      Rzeczywiste dzialania to efekt pracy ludzi zainteresowanych jedynie wlasnym rozwijem (stanu posiadania) kosztem miasta.
      Dla nich miasto to jedynie zerowisko, a napuszczanie jednych na drugich, to tylko skuteczna metoda osiagania celu.

      • 1 0

      • dokładnie!

        Przykladem takiej postawy był nieżyjący już P. Adamowicz-myślał co on bedzie z tego miał.To jest tak zwany ryt wschodni-spod Wilna.Ryt zachodni zaś to np Daniel Gralath ,też byly burmistrz.On mial swoje pieniadze,uczciwie zarobione a myslał co zrobić dla innych.I stworzył np. Wielką Aleję

        • 1 0

  • i w gratisie 2 pasy na Grunwaldzkiej

    • 12 1

  • Koszmar... (11)

    Potrzebny tam ten tramwaj jak wrzód na tylnej części...

    • 34 31

    • Chore.gorzelak z nawiedzona zwariowali do kanca.szok ze tacy czuby rzadza miastem.niezla patola. (1)

      • 11 8

      • Grzelak nie zwariował tylko robi co mu każe patodeweloperka

        • 9 5

    • eee (3)

      właśnie że ten tramwaj jest bardzo potrzebny, aktualnie z moreny trzeba jechać przez główny :)

      • 12 9

      • (2)

        Od kiedy mieszkasz w Gdańsku? Od początku studiów 1.10? Z Moreny można bez problemu zjechać do Wrzeszcza autobusem przez Jaśkową Dolinę, polecam, nie trzeba tłuc się na około przez główny :p

        • 12 7

        • Jo i stać w tych cudownych korkach po godzine dziennie. (1)

          Nie mówiąc o tym że te autobusy są przeciążone

          • 8 3

          • efekty kombinowania przy rozkładach jazdy

            20 lat jeździłem do pracy Doliną i problem był tylko w czasie przebudowy Zwycięstwa.
            Od Dworca do Carefour nie więcej niż 12 minut.
            Wiesz, że był taki autobus 142?

            • 2 2

    • Jest bardzo potrzebny. (4)

      Ma połączyć Morenę z Wrzeszczem.

      Obecnie jak chcesz jechać tam tramwajem to musisz dylać przez Chełm

      • 5 6

      • A musisz tramwajem?

        Zawsze jeździło się z Moreny autobusem

        • 5 4

      • przez Chełm?

        A 10 przez Siedlce nie kursuje?

        Lepiej zapytaj magistrat, dlaczego zlikwidowano linię 142...

        • 2 1

      • "...połączyć Morenę z Wrzeszczem..."

        Jesteś chyba nietutejszy, i na dodatek nie za szybko główkujący...

        • 3 2

      • Tramwaj z Moreny przez Chełm ma dopiero zacząć kursować po skończeniu Nowej Warszawskiej, obecnie takiej linii nie ma.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane