• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Metamorfoza Wrzeszcza w ramach budowy nowej linii tramwajowej

Krzysztof Koprowski
25 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (302)
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł

W jakim kierunku powinny podążać zmiany na ul. Do StudzienkiMapka oraz jak będzie prezentować się ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka po budowie tramwaju - to główne tematy poruszane podczas warsztatów dotyczących trasy Nowa Politechniczna (GP-W). Materiał z konsultacji będzie podstawą do zmiany obowiązujących dokumentów planistycznych.



Czy wzdłuż ul. Do Studzienki uda się wykreować atrakcyjną zabudowę?

W poniedziałek w gmachu Hydromechaniki Politechniki GdańskiejMapka odbyło się drugie spotkanie w ramach cyklu Do Studzienki - nowe przestrzenie publiczne organizowane przez Biuro Architekta Miasta na wniosek Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny.

Tym razem dyskusja odbywała się przede wszystkim w trzech grupach skupionych wokół wskazanych już na poprzednim spotkaniu najważniejszych przestrzeniach publicznych nazwanych roboczo:
  • plac GrunwaldzkiMapka - plac przed domem towarowym Jantar,
  • plac FiszeraMapka - plac przed gmachem Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej (wcześniej Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa),
  • plac TrauguttaMapka - plac przy planowanym przystanku od strony ul. Traugutta.

Planowany przebieg trasy tramwajowej Nowa Politechniczna (GP-W) oraz lokalizacji nowych przestrzeni publicznych wzdłuż ul. Do Studzienki. Planowany przebieg trasy tramwajowej Nowa Politechniczna (GP-W) oraz lokalizacji nowych przestrzeni publicznych wzdłuż ul. Do Studzienki.

Poprawki do zaproponowanych przestrzeni publicznych



Uczestnicy spotkania bazowali na pokazywanych wcześniej scenariuszach możliwych zmian po budowie trasy tramwajowej, zgłaszając przy tym uwagi oraz zastrzeżenia:
  • w zakresie placu Grunwaldzkiego dyskusja toczyła się wokół wysokości zabudowy oraz wielkości placu w zależności od lokalizacji nowej zabudowy w miejsce DT Jantar,
  • w zakresie placu Fiszera zwracano uwagę na potrzebę bezpiecznego prowadzenia ruchu pieszego, rowerowego oraz hulajnóg, a także na wykreowania całkowicie nowej pierzei ul. Do Studzienki (innej niż wstępne propozycje),
  • w zakresie placu Traugutta rozmawiano na temat kształtu układu drogowego na przecięciu z ul. Traugutta oraz pobliskiego skrzyżowania Do Studzienki - Traugutta.

Co ważne, we wszystkich grupach podkreślano potrzebę zaprojektowania dobrej jakościowo przestrzeni publicznej, stanowiącej wizytówkę dzielnicy. Nowa trasa tramwajowa będzie natomiast okazją do uporządkowania istniejącej chaotycznej i często prowizorycznej zabudowy "tymczasowej".

Atrakcyjna przestrzeń we Wrzeszczu. Tak może wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej Atrakcyjna przestrzeń we Wrzeszczu. Tak może wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej

Przesuń aby
porównać

Sprzeciw wobec tramwaju przez Boh. Getta Warszawskiego



Nim jednak doszło do dyskusji na temat przestrzeni publicznych, spotkanie ponownie próbowali zdominować przeciwnicy budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

- Czy będą prowadzone konsultacje dotyczące tylko jednego wariantu przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, forsownego przez miasto, czy także przez ul. Do Studzienki na całej długości? Czy konsultacje będą miały przełożenie na studium i plany zagospodarowania? - dopytywał Michał Błaut, radny dzielnicy Wrzeszcz Górny.
Prof. Piotr Lorens, architekt miasta Gdańska, przypomniał wyjaśnienia z poprzedniego spotkania, że warsztaty nie dotyczą przebiegu, lecz tego, jak ma wyglądać przestrzeń wokół nowej trasy tramwajowej:

- Przebieg trasy tramwajowej jest już zdefiniowany. Nie dyskutujemy o alternatywnych wariantach. Obecny na pierwszym spotkaniu prezydent Piotr Grzelak [z-ca prezydent ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji - dop. red.] zapewnił, że wypracowany na spotkaniach materiał będzie wiążący dla miasta w toku dalszych decyzji planistycznych.
Przesuń aby
porównać

Konsultacje nie dotyczą wariantowania przebiegu tramwaju



Te wyjaśnienia jednak nie przekonały przeciwników. Roger Jackowski, radny sąsiedniej dzielnicy Wrzeszcz Dolny (ul. Do Studzienki jest w całości we Wrzeszczu Górnym) uznał sposób prowadzenia dyskusji za nieakceptowalny ze względu na pominięcie wariantu z tramwajem na całej długości przez ul. Do Studzienki.

- Państwo [urzędnicy - dop. red.] chcecie dokonać fundamentalnego naruszenia procesu konsultacji społecznych, tak jak są one rozumiane, ponieważ nie chcecie zająć się całościowo tematem - przekonywał radny Wrzeszcza Dolnego.
Sęk w tym, że zakres konsultacji jest pokłosiem decyzji Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny, która z kolei bazuje na wcześniejszych rozmowach z władzami miasta o zdeterminowanym przebiegu. Ponadto uchwała Rady dotyczy przestrzeni wzdłuż ul. Do Studzienki, a nie tego, w jaki sposób poprowadzić tramwaj do al. Grunwaldzkiej.

  • Możliwy wygląd przebudowanego przystanku Miszewskiego, gdzie przewidziano nowy peron dla tramwajów skręcających w trasę Nowa Politechniczna.
  • Możliwy wygląd przebudowanego przystanku Miszewskiego, gdzie przewidziano nowy peron dla tramwajów skręcających w trasę Nowa Politechniczna.
  • Możliwy wygląd przebudowanego przystanku Miszewskiego, gdzie przewidziano nowy peron dla tramwajów skręcających w trasę Nowa Politechniczna.

Mieszkańcy chcą wizualizacji, których nie oglądają



Ostatecznie część niezadowolonych mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego opuściła warsztaty na długo przed prezentacją filmu - wizualizacji, który przygotowano na ich prośbę wyrażoną na wcześniejszym spotkaniu.

Film ten, umieszczony na początku artykułu, prezentuje możliwy wygląd ul. Bohaterów Getta Warszawskiego z trasą tramwajową i potencjalną nową zabudową, choć jej ewentualna realizacja będzie bardzo utrudniona ze względu na skomplikowaną sytuację własnościową gruntów (szczególnie w rejonie garażyMapka).

W materiale wideo przedstawiono także możliwy wygląd przebudowanego przystanku tramwajowego "Miszewskiego"Mapka w ciągu al. Grunwaldzkiej, na którym pojawi się dodatkowy peron dla tramwajów skręcających w kierunku trasy Nowa Politechniczna.

Kolejne spotkanie z mieszkańcami odbędzie się 7 listopada o godz. 17:30 ponownie w gmachu Hydromechaniki PGMapka i będzie poświęcone kompozycji oraz powiązaniom przestrzennym. Wstęp wolny, nie jest wymagana wcześniejsza rejestracja.

  • Obecny wygląd ul. Boh. Getta Warszawskiego na wysokości skrzyżowania z ul. Politechniczną.
  • Poniedziałkowe warsztaty w gmachu Hydromechaniki PG.
  • Poniedziałkowe warsztaty w gmachu Hydromechaniki PG.
  • Poniedziałkowe warsztaty w gmachu Hydromechaniki PG.

Kształtowanie nowej architektury w środowisku zabytkowym



Warsztaty dot. zmian na ul. Do Studzienki to nie jedyne wydarzenie organizowane przez Miasto Gdańsk w najbliższym czasie. 3 listopada odbędzie się seminarium dot. kształtowania nowej architektury w środowisku zabytkowym. Zagadnienie to dotyczy zarówno powojennej odbudowy miast, jak i także współczesnych przekształceń obszarów poprzemysłowych.

Celem seminarium jest przedyskutowanie - w gronie specjalistów z obszaru konserwacji i ochrony zabytków oraz kreowania nowych rozwiązań architektonicznych i urbanistycznych - głównych kwestii i zagadnień wiążących się z kształtowaniem nowej architektury w strukturze historycznej.

Seminarium ma charakter otwarty dla wszystkich zainteresowanych. Podsumowaniem debaty stanie się wręczenie nagród Prezydenta Miasta Gdańska w czwartej już edycji konkursu na najlepszą gdańską realizację architektoniczną.

Szczegółowe informacje oraz harmonogram seminarium dostępne są na stronie internetowej Biura Architekta Miasta.

Miejsca

Opinie (302) 9 zablokowanych

  • (1)

    Ile jeszcze czasu opłynie od rozpoczęcia budowy? Najwyższy czas. Ulice Jaśkowa Dolina, Sobieskiego są zakorkowane.

    • 9 10

    • Ten trawmaj ich nie odkorkuje!

      • 4 5

  • Jedno wielkie oszustwo!

    • 17 2

  • Na Boh. Getta tramwaj blisko domów po wspólnej ulicy z samochodami (5)

    na Miszewskiego już pociąg nie tramwaj. Zamiast lokować tramwaj blisko ludzi i daleko od głównych ulic wciąż góruje optyka prlu ze tramwaj to pociąg. NIE! tramwaj może jechać inaczej niż główne drogi w mieście. Tramwaj może przecinać dzielnice i być blisko domów i tramwaj może wjechać do centrum miasta.

    • 49 24

    • Dokładnie (4)

      Tramwaj powinien być blisko miejsc interesu. Dziś technologia umożliwia taką budowę, żeby nie hałasowało.

      • 8 14

      • ty się interesem tutaj nie zasłaniaj

        • 7 2

      • Na technologię trzeba mieć pieniądze. (2)

        A w mieście wolności są ważniejsze sprawy.

        • 11 3

        • jechałem linią tramwajową, której koszt siegnął pół miliarda dolarów (Dania) (1)

          i hałasuje...
          Może nie tak rasowo jak 105, ale hałasuje...

          • 1 1

          • Ja jechalem i bylo cicho

            Między tory a jezdnie wstawia się (gumę, kauczuk?) Coś co wygłusza. Cichy jak elektryczny samochód

            • 1 2

  • (2)

    Ewidentnie alibi-tramwaj. Kręta trasa z niezadowalającym czasem przejazdu- kwiatek do kożucha aby otrzymać dofinansowanie- tak jak trasa tramwajowa wzdłuż Adamowicza.

    • 24 4

    • Dotację to pochłonie tunel, a tramwaj to alibi, by oddać deweloperom rezerwę drogową (1)

      Ludzie kłócą się o tramwaj, a w tym czasie zarządcy miasta likwiduje rezerwę drogową i przeznaczają ją pod zabudowę typu "chów klatkowy".

      • 9 1

      • O to to! Ludzie zapłacą za tunel a władze dostaną po mieszkanku za rezerwę :(

        • 6 1

  • Niszczenie BGW to chory pomysł - oby ktoś za to poszedł siedzieć, oby Grzelak

    Wizualizacja wszystko zniesie - sztuczne drzewa, ruch jak 1 stycznia o 6 rano, szerokokątny obiektyw poszerzający wąską ulicę i wszechobecna trawa - bo teraz wszystko na zielono. Na wizualizacji nie ma dudnienia i piszczenia tramwajów, popękanych budynków i wyrw na przejazdach kolejowych, nie ma też chodników śmierci - jeden krok w bok i leżysz pod tramwajem. Nie ma samochodów mieszkańców. Dlaczego na BGW nie ma barierek oddzielających torowisko, które są na "Do Studzienki"? Bo się nie mieszczą. Dlaczego nie ma słupów i trakcji (drutów to nie ma na całej trasie - zasilanie jest chyba indukcyjne)? Władze mają reprezentować mieszkańców, a nie działać przeciw nim! Policzymy się przy urnach.

    • 33 12

  • Przez chwilę widać nowe klitkowce u wylotu "Do Studzienki" - to dlatego tramwaj idze BGW (2)

    Teren po domu Jantar jest obiecany patodeweloperce - ci nie chcą tam tramwaju, więc Grzelak posłusznie poszcza tramwaj przez wąską uliczkę BGW.

    • 31 9

    • (1)

      Przecież tam by się tramwaj zmieścił nawet przy tych budynkach. Przestań wymyślać

      • 5 4

      • Chodzi o hałas

        • 2 3

  • Wizualizacja bardzo fajna

    realizacja za 50 lat może dojdzie do skutku.......

    • 11 3

  • Przecież budowa miała się zacząć 10 lat temu. Bez GPW Nowa Bulońska nie ma żadnego uzasadnienia

    • 5 6

  • Oni będą remontować prywatnym ludziom mieszkania? (1)

    BTW puszczenie tego tramwaju na Morenę to jest skandal i totalna głupota urzędników!!! totalna!!!!

    • 21 8

    • tak, lepiej szerpów...

      • 0 4

  • jakie piękne stare drzewa tam wyrosły

    czy to na pewno Gdańsk, bo tu przy nowych trasach są małe wyschnięte badylki i stare umierające od jemioły i zaniedbania

    • 19 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane