• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy pytali o linię tramwajową na Morenę

Maciej Naskręt
9 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Skrzyżowanie ul. Bulońskiej i ul. Rakoczego będzie przebudowywane podczas budowy tramwajowej linii na Morenę. Skrzyżowanie ul. Bulońskiej i ul. Rakoczego będzie przebudowywane podczas budowy tramwajowej linii na Morenę.

155 mln zł potrzeba na budowę linii tramwajowej z Siedlec na Morenę. Nie powstaną trambuspasy, a po zakończeniu budowy ul. Myśliwską dalej będą jeździły autobusy - tego dowiedzieli się mieszkańcy na spotkaniu poświęconym budowie nowej linii tramwajowej.



Przebieg linii tramwajowej z Siedlec w kierunku Moreny. Przebieg linii tramwajowej z Siedlec w kierunku Moreny.
Około 100 mieszkańców wzięło udział w spotkaniu nt. tramwaju na Morenę. Tłumaczyli urzędnicy i projektanci. Za stołem siedzą: Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w UM Gdańsk, projektant linii Jan Kosiedowski, szef Biura Projektów Budownictwa komunalnego, Romuald Nietupski, wiceprezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych. Z mikrofonem stoi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska. Około 100 mieszkańców wzięło udział w spotkaniu nt. tramwaju na Morenę. Tłumaczyli urzędnicy i projektanci. Za stołem siedzą: Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w UM Gdańsk, projektant linii Jan Kosiedowski, szef Biura Projektów Budownictwa komunalnego, Romuald Nietupski, wiceprezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych. Z mikrofonem stoi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.
We wtorek, w szkole przy ul. Marusarzówny na Morenie, odbyło się pierwsze z dwóch spotkań informacyjnych z mieszkańcami na temat budowy nowej linii tramwajowej.

Linia ma być gotowa do 2015 r., ale ze względu na koszty miasto chce ją budować w dwóch etapach. Na początek, po znalezieniu ok. 130 mln zł, ruszy budowa odcinka od pętli na Siedlcach zobacz na mapie Gdańska do przystanku Kolei Metropolitalnej Brętowo, przy ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska. Dopiero później, po znalezieniu dodatkowych pieniędzy, powstanie mniej więcej kilometrowa odnoga linii do ul. Myśliwskiej.

- Na całość musimy znaleźć około 155 mln zł - ujawnił podczas spotkania zastępca prezydenta Gdańska, Andrzej Bojanowski.

Podczas dyskusji o szczegółach nowej linii, mieszkańcy Moreny sugerowali, by zaprojektować ją w formie tzw. trambuspasu, po którym mogłyby jeździć także autobusy komunikacji miejskiej oraz pojazdy uprzywilejowane, np. karetki pogotowia. Zdaniem mieszkańców takie rozwiązanie sprawiłoby, że autobusy nie stałyby w korkach.

Pomysł - choć rozsądny z punktu widzenia mieszkańców i organizacji ruchu - raczej nie zostanie zrealizowany. Jego realizacja wymagałaby zbudowania od zera zupełnie nowej jezdni, co znacznie zwiększyłoby koszt budowy.

- Zresztą częstotliwość kursujących tam autobusów mogłaby poważnie utrudnić ruch tramwajów, a to ostatnie, czego byśmy sobie życzyli - argumentowali urzędnicy.

Mieszkańcy pytali też o hałas, jaki wywołają tramwaje. - Musimy poczekać na raport środowiskowy, który jednoznacznie określi, gdzie dokładnie powinny stanąć ekrany akustyczne. Na razie tego nie wiemy - mówił Andrzej Bojanowski.

Który element nowej linii na Morenę będzie najbardziej atrakcyjny?

Mieszkańcy górnego odcinka ul. Myśliwskiej bali się, że budowa linii biegnącej przez centrum Moreny pozbawi ich dostępu do autobusów.

- Do linii tramwajowej będziemy mieć ok. 1,5 km. Rozumiem, że to za mało, by tworzyć nową linię autobusową. Z drugiej strony to jednak daleko, by pokonywać ten dystans na piechotę - argumentował mieszkaniec ul. Myśliwskiej.

Uspokoił go Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Wybudowanie nowej linii tramwajowej nie oznacza, że z ul. Myśliwskiej znikną wszystkie linie autobusowe - przekonywał.

Spotkanie było idealną okazją dla mieszkańców Moreny, by poskarżyć się na swoje codzienne problemy. Mówiono o dziurach w głównych ulicach dzielnicy, Bulońskiej i Rakoczego. - Czy zostaną one załatane? - pytał jeden z uczestników spotkania.

- W tym momencie skupiamy się na rozbudowie podstawowego układu dróg. Gdy uporamy się z tym zadaniem, będziemy na szerszą skalę działać w dzielnicach - zapowiedział Andrzej Bojanowski.

Kolejne spotkanie w sprawie linii z Siedlec na Morenę odbędzie się 14 listopada o godz. 17 w Liceum Ogólnokształcącym nr XX przy ul. Dobrowolskiego 6 zobacz na mapie Gdańska na Morenie.

Miejsca

Opinie (120) 5 zablokowanych

  • Szkoda (9)

    Nie rozumiem dlaczego nie zrobiono nitki Chełm -> Morena, będzie trzeba przez Dworzec Główny jeździć.Dodatkowo orientujecie się czy budowa nowej nitki wiąże się z zakupem nowych tramwajów czy ten sam tabor obsługiwać będzie dużo większą trasę.A sama inwestycja - oczywiście świetnie że w końcu powstaje.

    • 26 3

    • Przecież nowy tabor przyjeżdza cały czas, bo jeszcze nie odebrano całego taboru pess (1)

      Więc przy tym tempie pesy skończą nam budować do 2013, więc pewnie będą kolejne zamawiane.

      • 4 4

      • w GPKM 3b etap (4 etap) jest zaznaczone że zostanie zakupione 5 pojazdów, jak sie uda mogą kupić 10. A dostawy Pes z GPKM 3a zakończą się do końca listopada. Dostarczyć muszą jeszcze pojazdy: 1043, 1044, 1045

        • 2 0

    • (6)

      Bradzo wątpie, że pesy czy nawet "dortmundy" podjechałyby pod wzniesienieod ul. Kartuskiej do Armii Krajowej/cmenatrz łostowicki.

      • 4 4

      • (5)

        kurczaki faktycznie :) nachylenia pod uwagę nie brałem

        • 4 0

        • (4)

          wydaje mi sie ze nie chodzi o nachylenie bo zapewniam ze tramwaje bez problemu by podjechaly. chodzi raczej o brak miejsca na lostowickiej. ledwie wcisneli tam dwa pasy w dwie strony. a pamietam, ze przy projektowaniu tego odcinka bylo to trudne.

          • 3 0

          • Doświadczyłem, jak to sobie pesy 'radzą' na Armii Karjowej pod górkę przy dużej ilości pasażerów.. w lecie ubiełego roku. Może "Dortmundy" .. ?

            • 0 1

          • za duze nachylenie, żaden z hamulców by nie mógł zadziałać. (2)

            od biedy mogłaby się nadać estakada lub tunel do NŁ.

            • 1 2

            • (1)

              W Polsce każdy jest ekspertem od komunikacji miejskiej. Gratuluję!

              • 1 0

              • a jakim trzeba być ekspertem, żeby wiedzie渿e hamulce pojazdów szynowych źle działają na lodzie?

                piasecznice są dobre przy średnich i niskich pochyleniach, w trakcie analizowania tego łącznika okazało się, że tramwaj musiałby jechać z użyciem zębatek.

                • 0 0

  • niedasizm (4)

    Tradycyjnie w Gdansku niedasie zrobic tramobuspasa. W Krakowie, we Wroclawiu, a nawet ostatnio w Warszawie takie rozwiazania sa w centrach miast, gdzie panuje duzo wiekszy ruch na jakichs Pieckach-Migowie, ale oczywiscie w Gdansku sie nie da. Nie, bo nie. Niech wladza powie wprost, ze nie potrafi albo ma zbyt ograniczony horyzont myslowy, by ulatwic mieszkancom przesiadki a w polaczeniu z Tristarem (tu delikatne hahahahahaha) przyspieszyc tramwaje oraz takze autobusy.

    • 18 14

    • Czytać nie umiesz ?

      Nie że nie da się, ale koszty znacznie wyższe.

      • 4 3

    • Przecież podali powód. Za drogo.

      • 4 2

    • (1)

      poza tym co za porownywanie do innych miast. w gdansku sie nie da? to porownaj tabor tramwajowy w tych miastach ktore wymieniles. niech oni placza ze u nich nie da sie miec tak nowoczesnego taboru jak u nas.

      • 2 1

      • W Krakowie też mają tabor nowoczesny, do tego linię szybkiego tramwaju, a oprócz tego nawet stary tabor jest sprawny technicznie, czysty i niepordzewiały. Tabor gdański wygląda jak wyciągniety z kolejki do wielkiego pieca.

        • 0 0

  • Na Morenie są takie dziury w ulicach jakich nie ma w całym Trójmieście. (3)

    Nr 1 bezapelacyjnie.

    • 20 4

    • zapraszam w takim razie na stary Chełm (1)

      tam dopiero zobaczysz dziury!!!!!

      • 1 0

      • na chłemie są dobre drogi. Zobaczcie co sie dzieje na Trakcie, o ile do Podmiejskiej/Sandomierskiej jest ok, to już dalej za Gościnną jest tragedia

        • 1 0

    • A ja na Trakt Św Wojciecha, chyba w grobie się biedak przewraca a to krajowa "jedynka" ...

      • 0 0

  • pytać się moga

    a władza i tak zrobi swoje

    • 5 1

  • połączenie tramwajowe Chełm - morena to najlepsze co mogłoby powstac ... (2)

    • 21 7

    • Tyle, że jest ono nie możliwe do realizacji. (1)

      Brak miejsca na Łostowickiej i za duże nachylenie terenu. Połączenie jednak ma być realizowane, ale okrężną drogą czyli bulońska Morena potem nową Bulońską północną do trasy W-Z, a potem Bulońską południową do świętokrzyskiej. Ale to są już bardzo dalekie plany i pewnie jeszcze z 10 razy je zmienią. Inny projekt to że ma powstać odnoga tramwaju przy Warszawskiej i ona poleci w Bulońską Północną. Ale poczekamy zobaczymy.

      • 4 3

      • wybudować na odcinku łostowickiej kolejkę górską jak na Gubałówkę...taką mam koncepcję....

        • 5 1

  • (1)

    Wrocław, Warszawa - tam się da zrobić tory w płytach betonowych, zeby korzystały z nich też autobusy. U nas nie i koniec!

    • 3 8

    • Proponuje pojechać do Warszawy i Wrocławia

      Nagle zobaczysz, że to rozwiązanie nie ma sensu w miejscu o którym piszesz. Warszawa rzeczywiście ma w kilku miejscach tory w drodze, ale są to odcinki gdzie albo nie dało się wydzielić pasa zieleni, albo było tak już od dawna. Potem popatrz, że przez to rozwiązanie tam tramwaje też stoją w korkach. Potem pojeździj po warszawie i zrozumiesz, że jest ona 10 razy bardziej zakorkowana, a wiem o czym mówię, bo jestem tam co miesiąc przez kilka dni i musze się przemieszczać wtedy po całej Warszawie. Po drugie zobacz, że odcinek na którym ma powstać ma wydzielony pas zieleni już. Po drugie na tym odcinku nie ma dużych korków, a te co są to tylko na skrzyżowaniach. Ponadto korki te wynikają ze złej organizacji skrzyżowania z Bulońską (Światła + rondo by je zneutralizowały), a drugi korek tworzy się przy zjeździe w budowaną słowackiego więc trzeba poczekać do końca przebudowy. Auta jeszcze stoją na lewo skręcie w piekarniczą, ale to są osoby co sobie skracają drogę na osiedla na myśliwskiej w celu ominięcia bulońskiej. Oraz małe stanie na lewoskręcie koło nestle. Jeżdżę tędy codziennie i pytam się po co to rozwiązanie. Lepiej udrożnić skrzyżowania i będzie spokój.

      • 4 0

  • Ten temat jest znany od 30 lat.

    Może w końcu uda się .

    • 7 0

  • (1)

    jezdzisz autobusem tez stuj w korku a nie chcecie miec bus pasy

    • 2 13

    • jak juz piszesz glupoty to chociaz poprawnie. stoj nie stuj.

      • 4 0

  • a kiedy postawią ekrany akustyczne we wrzeszczu wzdłuz linii tramwajowej? ;) (1)

    słyszałem, że na polach elizejskich tez będą stawiać ekrany prosto z castoramy.

    • 9 2

    • z tymi ekranami to im się w zadkach już przewraca ... niech się do lasu wyniosą ...

      • 3 0

  • w 2015, ale bilet se mozesz juz kupic

    jak umiesz

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane