• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy pytali o linię tramwajową na Morenę

Maciej Naskręt
9 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Skrzyżowanie ul. Bulońskiej i ul. Rakoczego będzie przebudowywane podczas budowy tramwajowej linii na Morenę. Skrzyżowanie ul. Bulońskiej i ul. Rakoczego będzie przebudowywane podczas budowy tramwajowej linii na Morenę.

155 mln zł potrzeba na budowę linii tramwajowej z Siedlec na Morenę. Nie powstaną trambuspasy, a po zakończeniu budowy ul. Myśliwską dalej będą jeździły autobusy - tego dowiedzieli się mieszkańcy na spotkaniu poświęconym budowie nowej linii tramwajowej.



Przebieg linii tramwajowej z Siedlec w kierunku Moreny. Przebieg linii tramwajowej z Siedlec w kierunku Moreny.
Około 100 mieszkańców wzięło udział w spotkaniu nt. tramwaju na Morenę. Tłumaczyli urzędnicy i projektanci. Za stołem siedzą: Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w UM Gdańsk, projektant linii Jan Kosiedowski, szef Biura Projektów Budownictwa komunalnego, Romuald Nietupski, wiceprezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych. Z mikrofonem stoi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska. Około 100 mieszkańców wzięło udział w spotkaniu nt. tramwaju na Morenę. Tłumaczyli urzędnicy i projektanci. Za stołem siedzą: Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w UM Gdańsk, projektant linii Jan Kosiedowski, szef Biura Projektów Budownictwa komunalnego, Romuald Nietupski, wiceprezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych. Z mikrofonem stoi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.
We wtorek, w szkole przy ul. Marusarzówny na Morenie, odbyło się pierwsze z dwóch spotkań informacyjnych z mieszkańcami na temat budowy nowej linii tramwajowej.

Linia ma być gotowa do 2015 r., ale ze względu na koszty miasto chce ją budować w dwóch etapach. Na początek, po znalezieniu ok. 130 mln zł, ruszy budowa odcinka od pętli na Siedlcach zobacz na mapie Gdańska do przystanku Kolei Metropolitalnej Brętowo, przy ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska. Dopiero później, po znalezieniu dodatkowych pieniędzy, powstanie mniej więcej kilometrowa odnoga linii do ul. Myśliwskiej.

- Na całość musimy znaleźć około 155 mln zł - ujawnił podczas spotkania zastępca prezydenta Gdańska, Andrzej Bojanowski.

Podczas dyskusji o szczegółach nowej linii, mieszkańcy Moreny sugerowali, by zaprojektować ją w formie tzw. trambuspasu, po którym mogłyby jeździć także autobusy komunikacji miejskiej oraz pojazdy uprzywilejowane, np. karetki pogotowia. Zdaniem mieszkańców takie rozwiązanie sprawiłoby, że autobusy nie stałyby w korkach.

Pomysł - choć rozsądny z punktu widzenia mieszkańców i organizacji ruchu - raczej nie zostanie zrealizowany. Jego realizacja wymagałaby zbudowania od zera zupełnie nowej jezdni, co znacznie zwiększyłoby koszt budowy.

- Zresztą częstotliwość kursujących tam autobusów mogłaby poważnie utrudnić ruch tramwajów, a to ostatnie, czego byśmy sobie życzyli - argumentowali urzędnicy.

Mieszkańcy pytali też o hałas, jaki wywołają tramwaje. - Musimy poczekać na raport środowiskowy, który jednoznacznie określi, gdzie dokładnie powinny stanąć ekrany akustyczne. Na razie tego nie wiemy - mówił Andrzej Bojanowski.

Który element nowej linii na Morenę będzie najbardziej atrakcyjny?

Mieszkańcy górnego odcinka ul. Myśliwskiej bali się, że budowa linii biegnącej przez centrum Moreny pozbawi ich dostępu do autobusów.

- Do linii tramwajowej będziemy mieć ok. 1,5 km. Rozumiem, że to za mało, by tworzyć nową linię autobusową. Z drugiej strony to jednak daleko, by pokonywać ten dystans na piechotę - argumentował mieszkaniec ul. Myśliwskiej.

Uspokoił go Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Wybudowanie nowej linii tramwajowej nie oznacza, że z ul. Myśliwskiej znikną wszystkie linie autobusowe - przekonywał.

Spotkanie było idealną okazją dla mieszkańców Moreny, by poskarżyć się na swoje codzienne problemy. Mówiono o dziurach w głównych ulicach dzielnicy, Bulońskiej i Rakoczego. - Czy zostaną one załatane? - pytał jeden z uczestników spotkania.

- W tym momencie skupiamy się na rozbudowie podstawowego układu dróg. Gdy uporamy się z tym zadaniem, będziemy na szerszą skalę działać w dzielnicach - zapowiedział Andrzej Bojanowski.

Kolejne spotkanie w sprawie linii z Siedlec na Morenę odbędzie się 14 listopada o godz. 17 w Liceum Ogólnokształcącym nr XX przy ul. Dobrowolskiego 6 zobacz na mapie Gdańska na Morenie.

Miejsca

Opinie (120) 5 zablokowanych

  • Byłem tam i... (1)

    ze spotkania nie wynikało, że tramwaje pojadą w 2015 na Morenę. To jest tylko projekt ewentualnej linii do realizacji na lata 2013-2015. Jest on tylko na liście rezerwowej UM. Nie został on jeszcze zgłoszony do żadnego konkursu na dofinansowanie z UE. Miasto ma nadzieję, że jeśli dostanie dofinansowanie w wysokości 70% to projekt ma szansę na realizację.

    • 11 2

    • Miasto to my - UM to oni!

      A oni potrzebują kasy aby spłacać kredyty na stadion.Plan budowy linii tramwajowej to tylko przykrywka wyciagnięcia pieniędzy z UE.Jaki interes mogą mieć urzędnicy z tej linii tramwajowej?Żaden!

      • 0 1

  • Dyrektor taki , prezes taki, i jeszcze jeden dyrektor, jezu ile tam tych dyrektorów :)), jakby zwolnic chociaz 1/3 z nich to y kasa była, ostatecznie i tak nic nie robią, a z takimi spotkaniami to będzie jak z kościłem budowanym przez Głodzia na dolych tarasach, władza zapyta ale wynik jest niewiążący, kto was wybierał ???

    • 10 2

  • ale to chyba będzie tramwaj zębaty - bo co podjedzie na te górki?

    • 2 4

  • Mydlenie oczu!!!! Nie będzie żadnej linii tramwajowej.

    Po pierwsze w 2013 nie będzie kasy - bo trzeba będzie spłacać kredyty na budowę stadionu, a dofinansowanie z EU to tylko po to aby ratować budżetpo drugie żadnemu w wiceprezydentów nie opłaca się budowa tej linii, bo nie można liczyć na tzw. profity od inwestorów. Po trzecie taka trasa była dobra w 2010 roku - w 2015 roku potrzebna będzie linia aż do poligonu.

    • 7 5

  • Pieprzenie !!!! (1)

    "Zresztą częstotliwość kursujących tam autobusów mogłaby poważnie utrudnić ruch tramwajów, a to ostatnie, czego byśmy sobie życzyli - argumentowali urzędnicy"Ci urzędnicy niech się wybiorą do Krakowa i zobaczą co znaczy trambuspas ! W Krakowie jest 2 razy więcej mieszkańców i samochodów i jakoś wszystko funkcjonuje. Nasi mędrcy-urzędnicy pewnie po jakimś czasie zamkną jeden pas drogi (tylko dla autobusów!) i to będzie ich rozwiazanie bo tylko na tyle ich stać !

    • 4 5

    • chołota wybiera władzę to niech ma...a co...

      • 1 2

  • To lepiej poprowadzić odnogę w kierunku Myśliwskiej (1)

    a później dociągnąć linię do ewentualnego przystanku kolejki.W okolicach Myśliwskiej więcej jest chętnych na publiczny transport.

    • 9 0

    • Dokładnie.

      Obecne połączenie z Głównym jest tragiczne, a ludzi chętnych na ta trasę coraz więcej.Obecnie mam aż 1!! autobus bezpośrednio z Myśliwskiej do Głównego, który jeździ kilka razy dziennie i to tylko w godzinach pracy. O korkach na Bulońskiej, w których tenże autobus utyka, nie wspominając...

      • 1 0

  • nazwy przystanków (1)

    wiem, że to trochę wczesnie skoro jeszcze nie ma na to kasy, ale dziwi mnie dlaczego ktoś wyskakuje z takimi nazwami przystanków, dlaczego nie ma nazw nawiązujących do dzielnic, aż się prosi o Piecki, Migowo, Trzy Lipy :(

    • 2 1

    • To jest najważniejsze!

      Nazwy przystanków jeno się ostaną z tego planu!

      • 1 0

  • Jakiś przekręt z tymi 150 mln

    Z artykułu ,,http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Dodatkowe-65-mln-euro-dla-Pomorza-Gdansk-dostanie-na-tramwaj-na-Morene-n45498.html '' z lutego tramwaj na Morenę miał kosztować około 100mln. Do tego zadziwiające że 3 km nowej Łódzkiej DROGI 2 PASY + TRAMWAJ kosztowało tylko 110 mln, a 1.8 km tramwaju 150mln. No i kasa wtedy była a teraz musi się znaleść Dziwne.

    • 8 1

  • Cala Polska... wszystko tymczasowe i z mysleniem na 5 lat na przod...

    "Pomysł - choć rozsądny z punktu widzenia mieszkańców i organizacji ruchu - raczej nie zostanie zrealizowany. Jego realizacja wymagałaby zbudowania od zera zupełnie nowej jezdni, co znacznie zwiększyłoby koszt budowy."W Niemczech albo sie robi na 50 lat do przodu, albo wcale. Bo szkoda pieniedzy marnowac na cos glupiego.

    • 3 3

  • Andrzej Bojanowski (1)

    To ulubieniec gdańszczan. Jesteśmy mu wdzięczni za zaangażowanie w sprawy miasta i jego obywateli. Za takt i sposób komunikowania się z mieszkańcami. Bardzo ważna jest też prezencja. Nikt się tak nie ubiera jak ON.

    • 5 3

    • Tak tak. Andrzej to fajny gość.

      Miałam z nim kontakt. Do dziś jestem pod wrażeniem.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane