• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkania i gastronomia nad wodą. Alternatywna wizja zmian nabrzeża Martwej Wisły

Krzysztof Koprowski
26 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (198)
  • Proponowana zabudowa mogłaby być szczególnie atrakcyjna dla miłośników rekreacji nad wodą.
  • Proponowana zabudowa mogłaby być szczególnie atrakcyjna dla miłośników rekreacji nad wodą.
  • Proponowana zabudowa mogłaby być szczególnie atrakcyjna dla miłośników rekreacji nad wodą.
  • Proponowana zabudowa mogłaby być szczególnie atrakcyjna dla miłośników rekreacji nad wodą.

Magazyny, składy, produkcja przemysłowa czy mieszkania, handel, gastronomia i usługi? Jak powinno wyglądać nabrzeże Martwej Wisły naprzeciwko PrzeróbkiMapka? Miejscy urbaniści i radni opowiedzieli się kilka lat temu za wariantem przemysłowym, zaś architekci z lokalnej pracowni proponują alternatywny wariant zagospodarowania.



Jaka zabudowa powinna powstać przy Martwej Wiśle od strony Rudnik?

W 2017 r. radni miejscy zagłosowali za przyjęciem nowego planu zagospodarowania dla rejonu ul. LitewskiejMapka. Przedłużył on bezterminowo możliwość realizacji tutaj zabudowy z zakresu przemysłu, produkcji i usług, a w części najbliżej mostu kolejowego i wantowegoMapka także w zakresie działalności mogącej mieć potencjalnie "niebezpieczny wpływ na środowisko".

Jednym z argumentów przemawiających za taką funkcją było znaczne oddalenie terenu od zabudowy mieszkaniowej, a jednocześnie jego duża niedostępność dla osób postronnych. Formalnie jest on zlokalizowany na Rudnikach, ale od ul. ElbląskiejMapka odcięty jest torami kolejowymi i strugą Rozwójką.

Jedyny dojazd prowadzi przez most od ul. GłębokiejMapka, choć w planach miasta jest doprowadzenie w to miejsce ul. Nowej Wałowej, co całkowicie zmieni sytuację komunikacyjną - dojazd do Bramy Oliwskiej oraz al. ZwycięstwaMapka zajmie zaledwie kilkanaście minut tunelem pod Motławą.

Jak będzie wyglądała Nowa Wałowa? Poznaliśmy pierwsze koncepcje przestrzenne Jak będzie wyglądała Nowa Wałowa? Poznaliśmy pierwsze koncepcje przestrzenne
Dzielnice - wizje przestrzeni. Zieleń i rekreacja na Rudnikach Dzielnice - wizje przestrzeni. Zieleń i rekreacja na Rudnikach

Przesuń aby
porównać

Alternatywna wizja wobec przemysłu i magazynów



I to właśnie ten rozdźwięk między wizją komunikacyjną w szerszym ujęciu a wprowadzeniem funkcji typowej dla przedmieść skłoniła Pracownię Architektoniczną Midi do przygotowania własnej propozycji zagospodarowania.

Nie bez znaczenia jest także siedziba pracowni - na przeciwległym brzegu Martwej Wisły przy ul. SiennejMapka z nowym ogólnodostępnym nabrzeżem spacerowym (w trakcie budowy jest kolejny jego etap). Taka lokalizacja w sposób naturalny każdego dnia rozpala wyobraźnie architektów.

- Pomysł na pokazanie potencjału tego terenu powstał już w trakcie prezentacji i dyskusji nad zmianą planu zagospodarowania rejonu ul. Litewskiej. Teren ten jest położony w strefie ekspozycji... na Główne Miasto, w tym Bazylikę Mariacką - zwraca uwagę Piotr Karaś, właściciel pracowni. - Uważamy, że takie miejsce nie jest odpowiednie dla złomowiska - zarówno pod względem kompozycyjnym, jak i układu transportowego, opierającego się o jedną drogę z wąskim mostem, a docelowo główną ulicę prowadzącą do ścisłego centrum miasta.
Dzielnice - wizje przestrzeni. Nabrzeże Martwej Wisły na Przeróbce Dzielnice - wizje przestrzeni. Nabrzeże Martwej Wisły na Przeróbce

Przesuń aby
porównać

Na styku z główną przestrzenią publiczną Gdańska



Karaś zwraca ponadto uwagę, że w Gdańskiej Polityce Wodnej oraz w obowiązującym Studium obszar ten ujęto w strefie zwornika - serca miasta oraz na granicy ze strefą "głównej koncentracji przestrzeni publicznej".

- Sądzimy, że teren przeznaczony pod produkcję i złomowisko ma w rzeczywistości dużo większy potencjał, który należy wykorzystać. Postanowiliśmy narysować coś co zwróci uwagę mieszkańców i władz, otworzy dyskusję nad przeznaczeniem tego terenu - przekonuje właściciel pracowni Midi.
Wizja pracowni architektonicznej Midi to zupełnie nowa dzielnica mieszkaniowo-usługowa, szczególnie atrakcyjna dla ludzi związanych ze sportami wodnymi oraz ceniącymi wypoczynek nad wodą.

- Na Martwej Wiśle w tym rejonie można obserwować treningi wioślarskie kilka razy dziennie. Czasem pływają tu na Optymistach dzieci ze szkoły sportowej. Na pewno nabrzeże po stronie ul. Litewskiej mogłoby ożyć. Zaproponowaliśmy wiele różnych atrakcji, w tym pływające ogrody i kąpielisko miejskie z filtrowaną wodą Martwej Wisły wzorem Hamburga czy Kopenhagi - opisuje Piotr Karaś.
Jak zagospodarować przestrzeń nad wodą? Gdańsk przygotował wytyczne Jak zagospodarować przestrzeń nad wodą? Gdańsk przygotował wytyczne



  • Koncepcja urbanistyczna zabudowy na północ od ul. Litewskiej.
  • Strzałką zaznaczono lokalizację terenu na mapie Studium (zawartej w Gdańskiej Polityce Wodnej).
  • Strzałką zaznaczono lokalizację terenu na mapie Studium (zawartej w Gdańskiej Polityce Wodnej).

Nowa dzielnica miasta 15-minutowego



Szczegółowe usytuowanie budynków czy parametry zabudowy na tym etapie są jedynie luźnym pomysłem, który wymagałby jeszcze doprecyzowania. Istotą było bowiem jedynie przedstawienie, jak teren mógłby wyglądać bez hal magazynowych, które z racji swojej funkcji nie są atrakcyjną formą przestrzenną.

- Naszym zdaniem to doskonałe miejsce na nową wielofunkcyjną dzielnicę projektowaną zgodnie z ideą miasta 15-minutowego, czyli pozwalającego na codzienne funkcjonowanie bez potrzeby korzystania z auta, z możliwością dotarcia do pracy, placówek edukacyjnych czy handlowych w kwadrans pieszo, rowerem lub hulajnogą. Należy podkreślić, że aby ten potencjał mógł zostać wykorzystany konieczna jest zmiana nie tylko miejscowego planu zagospodarowania, ale również Studium - zaznacza właściciel pracowni Midi.
  • Nabrzeże Martwej Wisły po stronie Rudnik.
  • Nabrzeże Martwej Wisły po stronie Rudnik.
  • Obecny wygląd ul. Litewskiej.
  • Obecny wygląd ul. Litewskiej.
  • Obecny wygląd ul. Litewskiej.
  • Obecny wygląd ul. Litewskiej.
  • Obecny wygląd ul. Litewskiej.

Koncepcja wbrew wnioskom na etapie sporządzania planu



Warto nadmienić, że pomysł architektów nie jest odpowiedzią na wnioski właścicieli terenów, a wręcz przeciwnie - na etapie sporządzania projektu planu domagali się oni znacznego powiększenia obszaru z dopuszczeniem składowania i przetwórstwa odpadów potencjalnie niebezpiecznych, na co ostatecznie nie zgodzili się planiści Biura Rozwoju Gdańska.

A waszym zdaniem która forma zagospodarowania nabrzeża Martwej Wisły jest lepsza? Zapraszamy do zamieszczania komentarzy pod artykułem.

Miejsca

Opinie (198) 3 zablokowane

  • Mieszkań w Polsce stoi pustych 1,8 miliona (2)

    Zapotrzebowanie jest na 1,5 miliona. Żeby inaczej wyglądały przepisy związane z najmem to ludzie by je wynajmowali. Tylko w Polsce jest ważne posiadanie, w innych krajach ludzie wynajmują, kupują tylko ci których stać na zakup

    • 25 8

    • w innych krajach biedni wynajmują, bogaci posiadają

      chcesz, to się wyprowadź, powodzenia

      • 1 3

    • Po co mam za wynajem nie swojego placic 2,-3 tys skoro rata za moje wynosi tyle samo?

      • 2 0

  • (9)

    Koszty życia i mieszkań w Trójmieście są podobne jak w dużym niemieckim mieście. Polskie pensje są ułamkiem niemieckich. Jakość życia, komunikacja dalej wypadają słabo. Tylko kasa dla deweloperów i ich pomocników zgadza się.

    • 50 7

    • Stajemy się armią niewolników karmionych propagandą.

      • 5 1

    • To chyba ty, tak jak w Niemczech, są słabo i lepiej zarabiajacy (1)

      To że akurat ciebie nie stać nie znaczy że innych nie. Bo jak widzisz, ludzie kupują wciąż mieszkania i po 20k za metr

      • 1 6

      • Mam odmienną perspektywę. Inwestuję też w Niemczech. To w inwestycjach nazywa się dywersyfikacja ryzyka. Masz wielkie ego...

        • 1 1

    • (2)

      Niestety większość gdańszczan ma mentalność z epoki PRL-u i preferuje zdominowane samochodami miasto w bardziej socjalistycznym stylu.

      • 6 2

      • (1)

        Miasta z epoki PRL były zdominowane samochodami, matka wie, że ćpiesz?

        • 0 1

        • Nie były zdominowane samochodami, ale robiono wszystko, by samochody stały się głównym środkiem transportu. Po wojnie Podwale Grodzkie przy Dworcu czy Podwale Przedmiejskie były praktycznie deptakami - brukowanymi drogami, gdzie można było spokojnie w dowolnym miejscu przejść je wszerz, z łatwym dostępem do tramwajów i masą zielni. Obecnie są to praktycznie autostrady przeciągnięte przez środek miasta i sztucznie przedzielające je na pół, stanowiąc przy tym barierę architektoniczą i robiąc z centrum historycznego i pięknego miasta trasę tranzytową.

          • 1 0

    • (2)

      Ha ha ha. To jedź do Niemiec. Bez 1,4-2mln Euro nie kupisz teraz mieszkania w centrum czy domu
      w dobrej dzielnicy.
      Jak masz mniej pieniędzy to będziesz mieszkał przy takich sąsiadach dzikusach, że szybko wrócisz,
      zamieszkasz na Stogach i będziesz wszędzie wychwalał jak tu jest spokojnie i zarąbiście.

      • 2 5

      • Czy byłeś w Niemczech? pół Polski już tam jest.

        • 0 0

      • Slyszaleś może o takim najnowszym wynalazku? Nazywa się metro. W Berlinie nie musisz mieszkać przy samym Tiergarten żeby mieć tam blisko. Dla twojej informacji, za 0.5 mln euro można kupić naprawdę fajne mieszkanie w Berlinie.

        • 1 0

  • Gdańsk ma za dużo mieszkańców (3)

    I przy iaga jeszcze więcej najmem np na pokoje. Najem na pokoje powinien być zabroniony. Nie stać kogoś na wynajem mieszkania w Trójmieście to niech siedzi u siebie na wiosce a nie przyjeżdża i żuje w klitkach wspólnie z obcymi ludźmi.

    • 18 11

    • Jakby Covid wrócił to rozwiąże probly wynajmu na pokoje

      • 2 1

    • Studenci nie pozdrawiają

      • 1 4

    • Odstawili ci leki ?

      • 1 2

  • Pobudować jeszcze więcej klitek na wynajem krótkoterminowy

    Tak żeby przez większość roku stały puste i straszyły.

    • 24 4

  • "Naszym zdaniem to doskonałe miejsce na nową wielofunkcyjną dzielnicę projektowaną zgodnie z ideą miasta 15-minutowego" (44)

    Nie można było tak od razu? Tyle lania wody o złym złomowisku, a tu chodzi o wcielanie w życie koncepcji by człowiek po za swoją dzielnicę się bez pozwolenia nie ruszał

    • 54 57

    • Tak, tak, powtarzaj propagandę koncernów naftowych. (6)

      Sklep ma być na drugim końcu miasta, nie pod domem, żebyś czasem nie mógł się tam dostać bez nabijania kasy korporacjom!

      • 27 21

      • Tak, tak, powtarzaj propagandę zielonych totalitarystów (5)

        Tylko współcześni faraonowie mają podróżować samolotami po świecie, poruszać się samochodami kiedy i gdzie chcą, jeść mięso i nabiał, oraz kupować ubrań do woli (patrz cele C40 Cities). Współcześni niewolnicy mają siedzieć najlepiej po ciemku i w zimnie w swoich 15-minutowych gettach i jeść robaki. Jakby się buntowali, to postraszy się ich CO2 tak jak kiedyś zaćmieniem słońca.

        • 22 20

        • nie wiem co ćpiesz, ale zażywaj połowę

          jakby wartością dodaną było spędzanie czasu w samochodzie d:

          • 17 12

        • Taaak, dokładnie tak. (3)

          Masz na złość "im" bez potrzeby podróżować samolotami po świecie, poruszać się samochodami nawet po bułki do sklepu, jeść wyłącznie mięso i nabiał, oraz kupować ubrań więcej niż kiedykolwiek potrzebujesz.

          Przypadkiem właśnie sam wymieniłeś wszystko na czym korporacje mają największe zyski. (Przypadkiem? Nie ma przypadków :D)

          • 9 9

          • "Bez potrzeby samolotem po świecie?" (2)

            Samolotem latam, bo mam ochotę coś w życiu zobaczyć. Za potrzebą latam do WC.
            Jeśli chcesz dać się zamknąć w getcie to śmiało, Twoje dzieci na pewno Ci za to podziękują w przyszłości.

            • 9 3

            • Ależ oczywiście. (1)

              Masz latać samolotem na odległości po 500km, bo inaczej będziesz niewolnikiem.
              Na wszelki wypadek dopilnujemy żeby kolej nie była alternatywą, bo to by było za tanie.

              A teraz powtarzaj: "jestem wolny, sam tego chciałem, nie jestem uzależniony od koncernów naftowych, nie trzeba tak dużo dopłacać za bagaż".

              Tymczasem postawienie osiedlowego sklepu to zbrodnia i faszyzm, co? :D

              • 4 2

              • Jak będzie sensowna alternatywa w postaci podróży koleją po Europie, to pogadamy. Tymczasem jak np do Madrytu mam jechać dwie doby i zapłacić trzy razy więcej niż za podróż samolotem to podziękuję. Also, "osiedlowy sklep" to w 90% Żabka. Nie wiem jak Ty, ale ja mam zwykle szersza listę zakupów niż fajki i małpka.

                • 0 1

    • (23)

      Tu chodzi o to, żebyś nie musiał podróżować na drugi koniec miasta, żeby załatwić bzdurę w urzędzie czy zrobić zakupy na obiad, a nie o to, żebyś nie mógł pojechać z Chełmu na spacer do Brzeźna. Używasz argumentum ad absurdum, który nie ma żadnego związku z rzeczywistością.

      • 24 10

      • Oczywiście - dzisiaj o to chodzi, bo trzeba przekonać ludzi. (14)

        A jutro, pojutrze? Dystrykty jak w hunger games?

        • 12 15

        • Wręcz przeciwnie. Wszędzie masz jeździć samochodem jak w USA. (5)

          Centra miast zaora się pod parkingi, w promieniu spaceru nie będziesz miał nic.

          I wtedy rozumiem, będziesz szczęśliwy?

          • 16 8

          • Absolutnie nie. (3)

            Ale trzeba dać ludziom porządną alternatywę na podróżowanie po mieście i poza nim, jeśli mają wysiąść z samochodu. Obecna komunikacja miejska takiej alternatywy nie daje - bo co z tego, że ona jest, skoro nie można na niej polegać że dojedzie się do celu w określonym z góry czasie. Nawet tramwaje potrafią być notorycznie spóźnione na początkowych przystankach, a w korkach nie stoją.

            Obecnie próbuje się wszystko robić kijem, a nie zachętami. Bo może i daliśmy wam nową linię autobusową, która objeżdża pół miasta i podróż z punktu a do b trwa godzinę (podczas gdy taka sama podróż samochodem trwałaby 20 minut), za to tym samym czasie obcięliśmy 2 inne linie, zlikwidowaliśmy parkingi i zwęziliśmy dwupasmową jezdnię do jednego pasa, chociaż w zamian podnieśliśmy wam ceny biletów.

            I nie - rozwiązaniem nie jest utrudnianie poruszania się samochodem, by komunikacja wydawała się lepsza. Ona ma tylko wyglądać na lepszą, a w rzeczywistości jest tak samo słaba jak była wcześniej. Co z tego, że utrudni się podróżowanie samochodem i sztucznie wydłuży czas podróży, skoro nadal ta sama podróż komunikacją będzie trwała nadal rzeczoną godzinę, w jeszcze większym tłoku (bo więcej ludzi się przesiądzie z samochodów) i z wyższymi cenami biletów...

            • 3 2

            • Przyczyna jest prosta. (1)

              Najpierw oddaliśmy praktycznie każdy kawałek miasta pod prywatne samochody.

              Miejsce się skończyło, korki jak były, tak są tyle że teraz każda próba usprawnienia innych środków transportu musi się odbyć kosztem kierowców.

              A Ci krzyczą w niebogłosy przy każdej próbie "zabrania im" terenu.

              • 4 2

              • A to ciekawe, bo jakieś (dane z d..) 80% przestrzeni miasta jest zabudową, głównie wielorodzinną i usługową.

                Więc mijasz się z prawdą.

                Miejsce się skończyło? To może czas przestać budować nowe bloki, a część terenu przeznaczyć na potrzeby mieszkańców, np.parkingi zamiast zabierania ich?

                Naiwniactwem jest myślenie, że budując nowe mieszkania i sprowadzając w granice miasta tabuny ludzi z gmin ościennych, każdy z nich będzie się poruszał tak jak mu zarządzający wymyślą, czyli rowerkiem albo niewydolną komunikacją. Dla miejskich włodarzy liczy się tylko kasa, a nie zaspokajanie bieżących potrzeb mieszkańców - dokładnie tak samo jak w przypadku firm naftowych, o których ktoś tu wcześniej pisał. I wiesz co? Po tym co widzę, co odwala się w Gdańsku od kilkunastu lat (a mieszkam tu od urodzenia), to zdecydowanie opowiadam się po stronie tych drugich.

                • 1 1

            • Zgoda w 100% ale problem jest taki

              że ci co mieszkają w centrum mając np 2 bańki na mieszkanie i po 2 lub 3 samochody raczej z komunikacji nie korzystają, taka prawda.

              • 0 1

          • chyba USA widziałeś na filmie tylko

            tam w centrach budują parkingi piętrowe mające po 15 kondygnacji, bo nie było miejsca na to przez gęstą zabudowę w centrach. Gdańsk to jeszcze w latach 200x wyglądał jak by był zbudowany na polu w wielu miejscach. Były i jeszcze są w centrum obszary nie zabudowane od wojny. Miejsca w bród pod budowę parkingów podziemnych było i jest. Co UM w tym kierunku zrobił ? NIC. Pozwalają na kolejne inwestycje, sprowadzają multum ludzi do centrum do nowych osiedli i turystów, ale infrastruktura leży i kwiczy. Forma Podwala Przedmiejskiego i Grodzkiego to najlepszy przykład kalectwa w planowaniu.

            • 1 1

        • Masz racje. (7)

          To samo było z ogrzewaniem na gaz. Najpierw zachęcanie do gazu przez Eurokratów z Brukseli a potem zakaz. Najpierw zachęcanie do aut elektrycznych, ograniczanie wjazdu do miast a teraz zakaz spalinowych. Niesamowite jest to, że ten plan odbywa się w świadomości ludzkiej. Wmówią nam wszystko a ludzie jak owieczki podążają w bzdury o fałszywej ekologii. Najpierw zakaz plastikowych opakowań, siatek, słomek a teraz płacz, że drzewa wycinają. Współczuję tym ludziom nauczycieli.

          • 4 1

          • Kurdę, jakoś mnie ten zakaz ominął, bo grzeję gazem w najlepsze :D (5)

            Czegoś jeszcze zabronili w Twojej głowie?

            • 1 4

            • (3)

              Do 2030 roku ogrzewanie budynków gazem ma zostać zakazane. Polecam wyjść z bańki i się zainteresować.

              Dyrektywa EPBD. Szok, że tego nie wiesz jeśli mam być szczery.

              • 3 1

              • Dyrektywa EPBD obowiązuje od 2010r

                Jeszcze jakieś pomysły? Może mi mięsa jeść nie wolno, albo jeździć samochodem?

                • 1 3

              • Jesteś w błędzie. W 2030 r. wchodzi zakaz montowania nowych pieców na gaz ziemny i olej opałowy (1)

                a nie zakaz użytkowania i ogrzewania gazem. Od 2030 po prostu nie zbudujesz już w nowym/istniejącym budynku kotłowni gazowej będącej jedynym źródłem ogrzewania. Za to ogrzewanie gazowe po 2035 będzie mogło być dodatkowym wspomagającym źródłem ciepła.

                Jeżeli już coś piszesz to najpierw zweryfikuj informacje.

                • 0 2

              • Jeśli nie zbuduje to znaczy, że będą zakazane

                Przecież to napisałem. Co to za duraczenie?

                • 1 0

            • sprawdź postulaty zielonych małp to zrozumiesz czego brakuje niektórym

              jak co dowalą podatek za paliwo nie podchodzące pod ich wizję i biznes to się inaczej będziesz smiał.

              • 1 0

          • to fakt

            to jak to działa widać najlepiej po polityce Niemiec, kraju który zawsze i wszędzie jest nastawiony na kasę, gaz ucięli i skończyła się wizja planu hubu gazowego na całą Europę, to eko złamasy stwierdziły, że gaz też nie jest ekologiczny.

            • 0 0

      • Ale ja chce jeździć na Chełm (6)

        Chcę kupować w różnych miejscach a nie tylko w Żabce, która będzie w moim dystrykcie 15 min. Chcę chodzic do fryzjera we wrzeszczu a na kawę na przymorze. W Gdańsku dopóki nie będzie infrastruktury te wszystkie rzeczy będę mógł załatwić tylko autem.

        • 6 3

        • Ależ jeździj jak masz ochotę. (4)

          Ale dlaczego zmuszasz do tego innych?

          W Lidlu na drugim końcu miasta nie dostaniesz lepszych produktów niż pod domem, a zmarnowany na jeżdżenie czas możesz spędzić z rodziną.

          • 3 4

          • Wolę jeździć na halę targową w centrum. (3)

            I rozumiem, że teraz będziemy duraczyć o tym, że jak ktoś chce się wolno przemieszczać po mieście to narzuca to innym? Ja przepraszam bardzo ale gdzie tutaj jest jakaś fundamentalna logika?

            • 3 2

            • (2)

              Dopóki nie będziesz mi płakał, że buspas, tory tramwajowe, czy ścieżka rowerowa prowadząca do tej hali zabiera Twoją wolność, problemu nie ma.

              Ale nie "ustawcie wszystko pod samochody, a potem niech każdy sam wybiera jak mu wygodnie"

              • 3 3

              • Jako kierowca płace ogromne podatki (1)

                w porównaniu do pieszych i pasażerów zbiórkom wiec nie masz absolutnie żadnego prawa odbierać mi możliwość narzekania na brak nowych dróg i brak remontów.

                • 1 2

              • Twoje podatki jako kierowcy nawet w połowie nie pokrywają tego, jakie straty miastu przynosi przez korki, zniszczone ulice, zanieczyszczone powietrze czy staranowaną infrastrukturę miejską samochodoza.

                • 1 0

        • No to sobie jeździj na Chełm na zakupy, nikt ci nie broni. Naprawdę polecam poczytać o idei miasta 15-minutowego i czym ono tak naprawdę jest. Ostrzegam tylko, że możesz być w szoku, jak zrozumiesz, że takie mini-miasta są już w Gdańsku w formie starych osiedli, gdzie pod drzwiami bloku masz urząd, pocztę, przychodnię, tramwaj, kilka sklepów, warzywniak czy park.

          • 2 0

      • większość rzeczy powinna być obecnie załatwiania online bez wychodzenia z domu

        ile razy w roku chodzisz do urzędu ?

        • 0 0

    • Moim zdaniem projektant powinnien się zdecydować. (1)

      Albo piękne białe elewacje albo wysokie drzewa.
      Zanim drzewa osiągna taką wysokość te elewacje będą wyglądały jak blokowiska na zaspie czy przymorzu.

      • 1 5

      • elewacje się myje

        każdy kolor się brudzi

        • 6 2

    • A niby dlaczego mam się pchać w korkach (2)

      np. z Osowej do centrum by coś załatwić? Planowanie Gdańska było najgorsze w Polsce. Efekty tego mamy w postaci codziennych korków.

      • 6 6

      • Wiesz ile miast w Polsce ma pełne obwodnice?

        Odpowiadam. Żadne. Wiesz ile w Niemczech, Dani, Szwecji czy Holandii? Po komentarzu domyślam się, że nie masz pojęcia. Wdrażanie pomysłu z krajów zachodnich powinno iść w parze z rozwojem gospodarczym.

        • 2 0

      • Tu nie ma planowania

        tutaj deweloper kupuje ziemię na jakimś zad*piu a miasto doprowadza mu jakąś drogę i resztę. Powinno być jak w USA, plan miasta, ulice na 50 lat do przodu zaplanowane i zabudowa według planów bez ingerencji w nie po opchnięciu mieszkań, co u nas jest częste. Prospekt, widok na morze, rok potem obok nowa inwestycja i z widoku na morze masz widok na okno 20 metrów od domu. Podobnie wrzucanie w osiedla domków blokowisk i odwrotnie. Ktoś równo krechy wciąga rozpisując co i gdzie ma tu stać bo to miasto jest bez ładu i składu.

        • 5 0

    • mieszkam w fajnej dzielnicy, ma swoje mankamenty

      ale... w promieniu 15 minut piechotą mam przedszkole prywatne i publiczne, podstawówkę, liceum, szkołę wyższą (chociaż nie wiem czy te kierunki akurat zainteresują dzieciaki), przychodnię publiczną, prywatną klinikę, stomatologa, dyskont spożywczy i kawałek zieleni na spacery.
      Co jest fajne to to, że pracę znalazłem w tym samym mieście 15-20 minut jazdy samochodem, więc czasu na transfery poświęcamy niewiele. Porównując do dojazdów do poprzedniej pracy, gdy jazda zajmowała mi w jedną stronę 40-60 min to obecna różnica czasu dojazdów istotnie poprawiła komfort życia.

      • 10 1

    • Prawdziwa wolność jest wtedy (1)

      gdy mogę codziennie rano i popołudniu stać 2 godziny w korku do pracy i z powrotem oraz brać wolne żeby załatwić sprawy! Lewactwo chce nam tę wolność zabrać!

      • 8 6

      • Nie rozumiem dlaczego mielibyśmy komukolwiek tego zakazywać.

        Jak ktoś chce nich sobie stoi nawet 5h. Nikomu nic do tego.

        • 0 0

    • W Holandii każda z gmin spełnia koncepcje 15 minutowych miast (3)

      I uważam to za pożyteczne

      • 0 3

      • Gmina a nie ponad milionowa aglomeracja. (1)

        • 1 0

        • Trójmiasto nie jest aglomeracją, a zlepkiem malutkich miasteczek.

          Tyle że ktoś postanowił, że większość miejsc pracy będzie w trzech z kilkunastu, więc każdy musi zasuwać codziennie pomiędzy nimi.

          • 0 1

      • Holandia jest mniejsza niż nasze województwo

        • 1 0

    • Paranoik

      Kto wam powiedział że chodzi o nie opuszczanie 15 minutowego miasta ? To miasto dobrze zaplanowane gdzie masz wiele funkcji blisko (a nie jak obecnie )

      • 0 0

  • teraz jest ładniej (1)

    beton lać bez sensu

    • 13 11

    • Beton leje się ażeby budynki się nie zawalały.

      Pozwolę sobie zastąpić Twoich nauczycieli.

      • 1 1

  • Tam pewnie w prywatnych rękach tereny? W takim miejscu hoho.

    • 9 2

  • Takie projekty zbliżają nas do zostania skansenem świata (jak całą Europę).

    Tzw. miasto 15-minutowe, elektryki, ETS dla wszystkich sfer życia, nieopłacalność jakiejkolwiek działalności przemysłowej. Ale ważne, że bogaci będą apartamenty nad wodą.

    • 20 11

  • Właśnie tam powinna wchodzić mieszkaniówka

    Tam jest cała infrastruktura - szkoły, przedszkole, policja i straż pożarna, Lidl, Biedronka, targowisko, autobus, tramwaj, szybki dojazd do tunelu oraz obwodnicy południowej. No i oczywiście bliskość do śródmieścia oraz plaży na Stogach.
    No ale u nas planuje się tam przemysł, a mieszkaniówkę za obwodnicą lub przy wysypisku... A potem lament, że większość co w/w trzeba budować za miejskie pieniądze.

    • 22 9

  • Genialny pomysł. Zabudujmy wszystkie strefy przemysłowe mieszkaniówką. (4)

    Gdzie wtedy Ci mieszkańcy będą pracować? Każdy zdalnir w call centr? Miasto potrzebuje stabilnych i dobrych jakościowo miejsc pracy. To zapewni tylko przemysł, a nie stanowisko biurowe które dziś jest w Polsce, a jutro w Indiach.

    • 24 12

    • Taka kolej rzeczy, że tereny przemysłowe są wypierane z centrów miast (3)

      Tego typu tereny powinny być ulokowane na obrzeżach. Na przykład taki złomowiec powinnien być ulokowany przy wysypisku lub oczyszczalni ścieków.

      • 6 10

      • A barki ze złomem (1)

        To rowery cargo pociągną..

        • 9 4

        • Przy oczyszczalni niech je ciągnie i atomowy lodołamacz.

          • 3 1

      • To nie jest centrum miasta.

        Przeróbka, Rudniki to są dzielnice przemysłowe. Chcesz wygonić cały przemysł za obwodnice?

        • 6 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane