- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (433 opinie)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (130 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (168 opinii)
- 4 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (59 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (272 opinie)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
NIK o promocji Gdańska i Gdyni: dobrze, ale drogo
Gdańsk promuje się poprzez bursztyn.
Kontrolerzy NIK docenili starania Gdańska o budowę marki Światowej Stolicy Bursztynu. Jednym z elementów realizowania tej strategii jest organizowanie wydarzeń promujących bursztyn i jego wyroby, takie jak Gala Bursztynu i Mody
Najwyższa Izba Kontroli zbadała zakres promocji i jej koszty dla miast. Pochwały zebrały Gdańsk i Gdynia, ale tej drugiej wytknięto najwyższy w Polsce odsetek wydatków na promocję.
NIK zbadał działania promocyjne 14 miast: Inspektorzy pod lupę wzięli Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Gdynię, Katowice, Kraków, Łódź, Piotrków Trybunalski, Radom, Suwałki, Tarnów, Toruń, Warszawę i Zabrze.
Gdańsk i Gdynia oprócz Krakowa, Tarnowa i Warszawy zostały pochwalone za sprawdzanie efektywności działań promocyjnych za pomocą obiektywnych mierników: liczba i jakość materiałów medialnych ukazujących się w związku z kampaniami czy liczba uczestników danej imprezy. W przypadku Gdańska zwrócono uwagę m.in. na wzmacnianie marki miasta jako Światowej Stolicy Bursztynu.
Kontrolerzy NIK-u zajęli się też szczegółowo finansami. Łącznie, skontrolowane miasta przeznaczyły na promocję w latach 2011-2013 około 370 mln zł. Najwięcej pieniędzy wydano w Warszawie - 86 mln zł, Gdańsku - 59 mln zł, Bydgoszczy - 53 mln zł i Łodzi - 49 mln zł i Gdyni - 46 mln zł.
- Warto pamiętać o tym, że wydatki nie dotyczą tylko promocji w ścisłym tego słowa znaczeniu. W naszym przypadku to przecież także środki na kluby sportowe, bezpłatne imprezy jak chociażby Kolosy, czy dokładanie do festiwalu Open'er. Wszystkie są rozliczane w budżecie jako środki na promocję, więc warto patrzeć przez ten pryzmat, analizując dane - mówi Tomasz Banel, naczelnik wydziału polityki gospodarczej i nieruchomości gdyńskiego magistratu.
Przyznaje jednak, że miasto musi być aktywne, by ścigać się z posiadającymi dużo większy budżet, jak chociażby Łódź czy Katowice.
- Dzięki niekonwencjonalnym i nieszablonowym działaniom Gdynia postrzegana jest jako dobra marka w Polsce. Dobrym przykładem z ostatniego czasu jest nasza kampania #gdyniarowerem, zachęcająca do rezygnacji z samochodu na rzec jednośladu poprzez różne kanały komunikacji. Nawet wymalowanie na jezdniach specjalnych oznaczeń przecież kosztuje - uzupełnia Banel
Stanowisko władz miasta już tradycyjnie nie przekonują opozycyjnych radnych, którzy na sesjach wielokrotnie podkreślali, że proporcje między promocją a inwestycjami zostały niebezpiecznie zaburzone. W ostatnim czasie kontrowersje dotyczyły m.in. zbytniej rozrzutności w zakresie organizacji letnich imprez: Red Bull Air Race (11,6 mln zł), zlotu żaglowców (blisko 3,5 mln zł) czy Cudawianków (400 tys. zł), ale praktycznie podczas corocznego głosowania nad budżetem są w kwestii wydatków na promocję wątpliwości. Z powodów zbyt dużych wydatków na wakacyjne imprezy dymisją miał nawet zagrozić skarbnik miasta.
- Nie przyjmuję tłumaczenia, że w promocji zawarte są też wydatki na sport czy kulturę, Inne miasta robią tak samo, a jednak wydają na promocję wyraźnie mniej. Można sobie zadać pytanie czy rekordowe wydatki na promocje nie mają też jakiegoś związku z rekordową popularnością władz? Promocja miasta i promocja jego władz często niestety zlewają się w jedną całość - ripostuje Marcin Horała, radny Prawa i Sprawiedliwości i kandydat na prezydenta Gdyni.
Opinie (133) 1 zablokowana
-
2014-09-19 14:22
A ile poszło na promocję Gdyni poprzez Arkę ?
Wątpliwą reklamę jednego z najbardziej skorumpowanych klubów w kraju. Vide wyroki sądowe.
- 26 4
-
2014-09-19 14:36
Wydatki na promocje - najlepiej sie tak wyprowadza publiczna kase (1)
Ja bym przeswietlil wszystkie agencje marketingowe i firimy, ktore dostaly zlecenia za te ponad 3 miliardy PLN i sprawdzil, ile z tych firm jest w lapach urzednikow badz ich rodzin/znajomych.
- 16 5
-
2014-09-19 15:00
jakie 3 miliardy??? umiesz ty czytac ze zrozumieniem???
- 2 0
-
2014-09-19 14:50
...
Mam w d*pie kontrole NIK. I tak nic nie dają. Dyrektory i prezesy i tak zostają na stanowiskach
- 6 1
-
2014-09-19 14:51
MIŚ
"..... ma być drogo. Zapłacimy, zapłacimy pełną stawkę."
Ale na poważnie. Gdynia naprawdę sporo imprez wykęciła w tym sezonie i to były nawet niekiepskie propozycje. W przeciwieństwie do Gdańska, Krakowa musi jeszcze popracować nad przyzwyczajeniem i marką wobec tego więcej łozyć musi.
Ok poszło sporo i pytanie czy można za mniej uzyskać identyczny rezultat?
NIe wiem. Wiem jedno "chcieli igrzysk to je dostali" teraz trzeba będzie płacić + 100 mln za lotnisko. Najlepiej na tym interesie wyszedł Sopot, który nic nie robił a cała watacha z Gdy i Gd zwaliła się na imprezę do Sopotu.- 14 4
-
2014-09-19 14:58
Kontrolery NIK-u zajęli się też szczegółowo finansami.
oby tak dalej :-)
- 4 1
-
2014-09-19 15:01
(2)
Panie Horała lepiej zajmij się edukacją przepisów drogowych swojej żony! ! Czepiasz się promocji a ona na rowerze przejeżdża na (morską-/wiejska, morska/chylońska, i co zatkało teraz wy wszyscy jesteście święci a gó..o robicie! !!!! I na koniec odwal się od dobrze rzdążących karierowiczu za 5gr
- 10 21
-
2014-09-19 15:20
Panie sąsiedzie
jeszcze nie prezydent a już myśli, że po jezdniach będzie jeździł w asystencie "kogutów" nie patrząc na kolor świateł i na dodatek z całą rodziną?
Ten PiS to myśli, że im wszystko wolno?- 5 4
-
2014-09-19 21:31
Ja tam nam go w głębokim poważaniu. Horala się tylko kompromituje, a na fejsie jest fanem Radia Maryja...
- 2 3
-
2014-09-19 15:15
Też mi kontrolerzy - POlityczni (2)
otwieram TV i mam Telewizja "Gdańsk" to samo Radio Gdansk, .... promowane z naszych SKŁADEK, a do tego usłużni Redaktorzy często się "mylą" gdy się coś dobrego dzieje podają Gdańsk a złego Gdynia.
Do tego Gdynia kojarzona jest z upadłą Stocznią i gospodarką morską, więc całe szczęście, ze Pan Szczurek 1,3 proc., przeznaczył na promocje w innym wypadku wszyscy tak jak stoczniowcy POuciekaliby do Norwegi, GB,... i przyszłoby nam gasić światło.
A już najśmieszniejsze jest to porównanie z Piotrkowem Tryb. z Gdynią - widać, że analiza jest zrobiona na zamówienie polityczne przed wyborami samorządowymi.- 5 9
-
2014-09-19 15:20
(1)
Nie wiem czy się orientujesz ale stocznia - pod innymi markami - nadal prowadzi działalność. Tylko zatrudnienie mniejsze i struktura produkcji inna, bardziej dostosowana do dzisiejszych czasów czyt. tego co się opłaca).
- 3 2
-
2014-09-19 15:35
ja o niebie Ty o chlebie
Wiesz co to jest marketing, marka miejsca,.....
Jakie skutki medialne i korzyści:
- o wizerunku przyjaznego miasta dla środowiska, prestiż i wyróżnienie się na tle konkurencji - i jak można to szybko POpsuć?
- o wzrost świadomości zamieszkania i egzystencji potencjalnych pracowników oraz klientów firm, czy turystów?
- o promocja w materiałach informacyjnych w eterze a takze w mediach, reklamie szeptanej itd lokalnych plotkarzach i regionalnych
- o możliwość posługiwania się dobrym logo Gdyni, a zarazem poprzez upadki zakładów robienia czarnego PR w materiałach informacyjnych i promocyjnych- 3 4
-
2014-09-19 15:20
Jestem dumny, że jestem mieszkańcem Gdyni (2)
Za dobrą rzecz , jakość trzeba zapłacic. Choc ograniczyłbym trochę tych uciążliwych turystów. A należałoby pogonić takiego z TR o imieniu Robert co psuje wizerunek Gdyni.
- 8 17
-
2014-09-19 15:43
masz racje
Biedroń wypowiadał sie także przeciw naszemu Lotnisku :((
- 1 1
-
2014-09-19 16:00
A co masz do Biedronia, przecież chodzi w żółto- niebieskim szaliku i promuje
gdyński klub Arka
- 7 1
-
2014-09-19 15:22
Co za głupia ankieta albo poprostu średnio sprytna manipulacja
Gdynia powinna zmniejszyć środki na promocje i zabrać się za inwestycje. Gdańsk robi to już od dawna. No ale takiej opcji nie można wybrać
- 15 7
-
2014-09-19 15:34
Też nie rozumiem jak można jednakowo oceniać oba miasta gdy w Gdyni na promocje w przeliczeniu na 1 obywatela wydaje się prawie (1)
2 razy więcej pieniędzy
- 14 4
-
2014-09-19 21:34
Promocji NIGDY nie przelicza się na jednego mieszkańca. To wskaźnik syntetyczny i uzależniony od wielu czynników. Osobiście bardzo popieram promocję Gdyni.
- 3 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.