- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (433 opinie)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (130 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (168 opinii)
- 4 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (59 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (272 opinie)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
NIK o promocji Gdańska i Gdyni: dobrze, ale drogo
Gdańsk promuje się poprzez bursztyn.
Kontrolerzy NIK docenili starania Gdańska o budowę marki Światowej Stolicy Bursztynu. Jednym z elementów realizowania tej strategii jest organizowanie wydarzeń promujących bursztyn i jego wyroby, takie jak Gala Bursztynu i Mody
Najwyższa Izba Kontroli zbadała zakres promocji i jej koszty dla miast. Pochwały zebrały Gdańsk i Gdynia, ale tej drugiej wytknięto najwyższy w Polsce odsetek wydatków na promocję.
NIK zbadał działania promocyjne 14 miast: Inspektorzy pod lupę wzięli Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Gdynię, Katowice, Kraków, Łódź, Piotrków Trybunalski, Radom, Suwałki, Tarnów, Toruń, Warszawę i Zabrze.
Gdańsk i Gdynia oprócz Krakowa, Tarnowa i Warszawy zostały pochwalone za sprawdzanie efektywności działań promocyjnych za pomocą obiektywnych mierników: liczba i jakość materiałów medialnych ukazujących się w związku z kampaniami czy liczba uczestników danej imprezy. W przypadku Gdańska zwrócono uwagę m.in. na wzmacnianie marki miasta jako Światowej Stolicy Bursztynu.
Kontrolerzy NIK-u zajęli się też szczegółowo finansami. Łącznie, skontrolowane miasta przeznaczyły na promocję w latach 2011-2013 około 370 mln zł. Najwięcej pieniędzy wydano w Warszawie - 86 mln zł, Gdańsku - 59 mln zł, Bydgoszczy - 53 mln zł i Łodzi - 49 mln zł i Gdyni - 46 mln zł.
- Warto pamiętać o tym, że wydatki nie dotyczą tylko promocji w ścisłym tego słowa znaczeniu. W naszym przypadku to przecież także środki na kluby sportowe, bezpłatne imprezy jak chociażby Kolosy, czy dokładanie do festiwalu Open'er. Wszystkie są rozliczane w budżecie jako środki na promocję, więc warto patrzeć przez ten pryzmat, analizując dane - mówi Tomasz Banel, naczelnik wydziału polityki gospodarczej i nieruchomości gdyńskiego magistratu.
Przyznaje jednak, że miasto musi być aktywne, by ścigać się z posiadającymi dużo większy budżet, jak chociażby Łódź czy Katowice.
- Dzięki niekonwencjonalnym i nieszablonowym działaniom Gdynia postrzegana jest jako dobra marka w Polsce. Dobrym przykładem z ostatniego czasu jest nasza kampania #gdyniarowerem, zachęcająca do rezygnacji z samochodu na rzec jednośladu poprzez różne kanały komunikacji. Nawet wymalowanie na jezdniach specjalnych oznaczeń przecież kosztuje - uzupełnia Banel
Stanowisko władz miasta już tradycyjnie nie przekonują opozycyjnych radnych, którzy na sesjach wielokrotnie podkreślali, że proporcje między promocją a inwestycjami zostały niebezpiecznie zaburzone. W ostatnim czasie kontrowersje dotyczyły m.in. zbytniej rozrzutności w zakresie organizacji letnich imprez: Red Bull Air Race (11,6 mln zł), zlotu żaglowców (blisko 3,5 mln zł) czy Cudawianków (400 tys. zł), ale praktycznie podczas corocznego głosowania nad budżetem są w kwestii wydatków na promocję wątpliwości. Z powodów zbyt dużych wydatków na wakacyjne imprezy dymisją miał nawet zagrozić skarbnik miasta.
- Nie przyjmuję tłumaczenia, że w promocji zawarte są też wydatki na sport czy kulturę, Inne miasta robią tak samo, a jednak wydają na promocję wyraźnie mniej. Można sobie zadać pytanie czy rekordowe wydatki na promocje nie mają też jakiegoś związku z rekordową popularnością władz? Promocja miasta i promocja jego władz często niestety zlewają się w jedną całość - ripostuje Marcin Horała, radny Prawa i Sprawiedliwości i kandydat na prezydenta Gdyni.
Opinie (133) 1 zablokowana
-
2014-09-19 22:40
(2)
Najwiekszy przewal byl z sylwestem olsatu. Teeaz widac ile polat zarobil, bo to pazerna firma widac na podstaie mistrzostw swiata w siatkowce. Wszystko zakodowali zeby sciagnac kase. TK tez bylo z sylwestem. Idac na wybory mysl, ile kolesie moga zmarnotrawic twojej kasy.
- 7 1
-
2014-09-20 08:08
Betty Horała?
:D- 0 3
-
2014-09-20 12:56
polsat jeżdził po całej Polsce
ze swoją marylką i sylwestrem i dopiero w gdyni trafił jeleni co zapłacą tyle ile chcieli.
- 0 1
-
2014-09-19 23:17
Kiedy skontrolują NIK ta powalona instytucja kosztuje setki milionów !!! Nigdy żadnych szczegółów tylko ogólniki !!!
A przecież wyniki ich drogocennej kontroli przeważnie wie każdy mieszkaniec, pracownik czy pacjent. Wystarczy parę godzin na necie ze wie rozmowy z pracownikami i wszystko wiadomo a CI KONTROLUJA ZA SETKI MILIONÓW ZŁOTYCH, ich kontrole jezcze NIGDY NIC nie przyniosły, np. wynik kontroli szpitali "służba zdrowia jest w złej kondycji " hahaahaha i na to NIK wydał 13milionów hahaha
- 2 3
-
2014-09-20 07:38
NIK już nic nie znaczy
kiedyś może budził postrach, dziś jest zmarginezowany przez POpaprańców
- 0 1
-
2014-09-20 08:07
(1)
Miasta powinny się promować, bo to przynosi spore zyski. W naszym przypadku dodatkowym plusem jest położenie Trójmiasta, ale ono się samo nie obroni i tak. Także uważam, że władze Gdańska i Gdyni dobrze kombinują przeznaczając kasę na promocję w kraju i za granicą.
Śmieszą mnie ludzie, którzy to krytykują (czyli głównie Jaworski i Horała), bo widać, że nie mają zielonego pojęcia o temacie.- 1 4
-
2014-09-20 08:46
Gdynia wydaje za dużo na promocję
a za mało na poprawę estetyki miasta i inwestycje w infrastrukturę.
- 3 0
-
2014-09-20 09:12
czyli
Szczurek i kolesie wydali do września blisko 50 baniek na kampanię wyborczą
- 11 0
-
2014-09-20 13:13
dlaczemu kol. Banel nie mówi nic o wydatkach na promocje swoją ,wojtka wielokadencyjnego i jego ferajny ?!...
- 5 0
-
2014-09-20 13:16
a ile kasy przeznacza się na utrzymanie tzw. SM - prywatnej agencji ochrony urzędasów i ich geszeftów ?
- 2 2
-
2014-09-20 13:22
czy jest możliwość ...
aby uzyskać informacje czy miasto otrzymało jakąś kase za działke na Bulwarze na której ma stanąć knajpa {piwiarnia } jeżeli tak to niby ile tej kasy jest i na co zostanie przeznaczona?...,
- 3 1
-
2014-09-20 14:46
Oj szukali Panowie z NIK, szukali, żeby znaleźć haka na Gdynię
i się nie doszukali , bo kto bogatemu broni wydawać pieniądze nieprawdaż;
Ale na szczęście wybory blisko, a po wyborach ten zmasowany atak kontroli wszelkiej maści chyba spadnie ,- 3 6
-
2014-09-20 15:04
Ocena działalności promocyjnej na podstawie analizy budżetu z jednego roku to chyba nieporozumienie.
Nie co roku mamy w Gdyni Air Show i zlot żaglowców. Trzeba sporych pokładów złej woli (albo lobbowanej z zewnątrz akcji), aby laurki miastom stawiać po tak robionych statystykach.
Co roku to my mamy jedynie Open'era, Festiwal Filmowy i Sylwestra.- 6 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.