• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

NIK o promocji Gdańska i Gdyni: dobrze, ale drogo

Patryk Szczerba
19 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk w spocie reklamowym sieci sklepów

Gdańsk promuje się poprzez bursztyn.

Kontrolerzy NIK docenili starania Gdańska o budowę marki Światowej Stolicy Bursztynu. Jednym z elementów realizowania tej strategii jest organizowanie wydarzeń promujących bursztyn i jego wyroby, takie jak Gala Bursztynu i Mody

Najwyższa Izba Kontroli zbadała zakres promocji i jej koszty dla miast. Pochwały zebrały Gdańsk i Gdynia, ale tej drugiej wytknięto najwyższy w Polsce odsetek wydatków na promocję.



Dzięki wyścigom Red Bull Air Race do Gdyni przyjechały tysiące turystów z całej Polski. Miasto i specjaliści od PR przekonują, że przełoży się to na rozpoznawalność Gdyni w przyszłości. Dzięki wyścigom Red Bull Air Race do Gdyni przyjechały tysiące turystów z całej Polski. Miasto i specjaliści od PR przekonują, że przełoży się to na rozpoznawalność Gdyni w przyszłości.
NIK zbadał działania promocyjne 14 miast: Inspektorzy pod lupę wzięli Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Gdynię, Katowice, Kraków, Łódź, Piotrków Trybunalski, Radom, Suwałki, Tarnów, Toruń, Warszawę i Zabrze.

Gdańsk i Gdynia oprócz Krakowa, Tarnowa i Warszawy zostały pochwalone za sprawdzanie efektywności działań promocyjnych za pomocą obiektywnych mierników: liczba i jakość materiałów medialnych ukazujących się w związku z kampaniami czy liczba uczestników danej imprezy. W przypadku Gdańska zwrócono uwagę m.in. na wzmacnianie marki miasta jako Światowej Stolicy Bursztynu.

Kontrolerzy NIK-u zajęli się też szczegółowo finansami. Łącznie, skontrolowane miasta przeznaczyły na promocję w latach 2011-2013 około 370 mln zł. Najwięcej pieniędzy wydano w Warszawie - 86 mln zł, Gdańsku - 59 mln zł, Bydgoszczy - 53 mln zł i Łodzi - 49 mln zł i Gdyni - 46 mln zł.

Czy Gdynia i Gdańsk powinny zmniejszyć wydatki na promocję?

Gdynia przoduje w zestawieniu, w którym wydatki na promocję porównuje się do wszystkich wydatków miejskich (w trzy lata to 3,562 mld zł). W mieście z morza i marzeń na promocję i reklamę wydano aż 1,3 proc., wszystkich wydatków. Dla porównania w Gdańsku ten wskaźnik wynosi 0,73 proc., a najmniejszy jest w Piotrkowie Trybunalskim i Krakowie - 0,15 proc.

- Warto pamiętać o tym, że wydatki nie dotyczą tylko promocji w ścisłym tego słowa znaczeniu. W naszym przypadku to przecież także środki na kluby sportowe, bezpłatne imprezy jak chociażby Kolosy, czy dokładanie do festiwalu Open'er. Wszystkie są rozliczane w budżecie jako środki na promocję, więc warto patrzeć przez ten pryzmat, analizując dane - mówi Tomasz Banel, naczelnik wydziału polityki gospodarczej i nieruchomości gdyńskiego magistratu.

Przyznaje jednak, że miasto musi być aktywne, by ścigać się z posiadającymi dużo większy budżet, jak chociażby Łódź czy Katowice.

- Dzięki niekonwencjonalnym i nieszablonowym działaniom Gdynia postrzegana jest jako dobra marka w Polsce. Dobrym przykładem z ostatniego czasu jest nasza kampania #gdyniarowerem, zachęcająca do rezygnacji z samochodu na rzec jednośladu poprzez różne kanały komunikacji. Nawet wymalowanie na jezdniach specjalnych oznaczeń przecież kosztuje - uzupełnia Banel

Stanowisko władz miasta już tradycyjnie nie przekonują opozycyjnych radnych, którzy na sesjach wielokrotnie podkreślali, że proporcje między promocją a inwestycjami zostały niebezpiecznie zaburzone. W ostatnim czasie kontrowersje dotyczyły m.in. zbytniej rozrzutności w zakresie organizacji letnich imprez: Red Bull Air Race (11,6 mln zł), zlotu żaglowców (blisko 3,5 mln zł) czy Cudawianków (400 tys. zł), ale praktycznie podczas corocznego głosowania nad budżetem są w kwestii wydatków na promocję wątpliwości. Z powodów zbyt dużych wydatków na wakacyjne imprezy dymisją miał nawet zagrozić skarbnik miasta.

- Nie przyjmuję tłumaczenia, że w promocji zawarte są też wydatki na sport czy kulturę, Inne miasta robią tak samo, a jednak wydają na promocję wyraźnie mniej. Można sobie zadać pytanie czy rekordowe wydatki na promocje nie mają też jakiegoś związku z rekordową popularnością władz? Promocja miasta i promocja jego władz często niestety zlewają się w jedną całość - ripostuje Marcin Horała, radny Prawa i Sprawiedliwości i kandydat na prezydenta Gdyni.

Opinie (133) 1 zablokowana

  • A gdzie mieszkańcy? (1)

    Złości mnie ta promocja Gdyni. Odbywa się głównie moim, mieszkańca, kosztem. Ogranicza mi się swobodę poruszania - jakim prawem władze zamykają co
    tydzień pół miasta?! Gdynia - moje miasto, czy tylko władz?

    • 15 12

    • Wolisz mieszkać na zadupiu, gdzie nikt nie przyjeżdża i nic się nie dzieje?

      • 3 2

  • Ot b. minister sprawiedliwości PO, a obecny szef NIK-u zrobił Gdyni pod górkę (3)

    i to niedługo przed wyborami, bo nie chciała wejść w koalicje z PO - nie mogła wystawić kandydata na prezydenta to gryzą PO łydkach.

    Doskonale widzą, że Gdynia zwycięża w rankingach miast przyjaznych obywatelowi i nawet zwielokrotnione dotacje unijne dla kolesi rządzonych z ramienia platformersów nie przebijają gdyńskich włodarzy. Zbadano jakość życia miastach i znowu wychodzi im Gdynia. Sprawdzono m.in. poziom bezrobocia, szybkość opanowania wpływu spraw w sądzie czy liczbę mieszkańców przypadającą na jeden basen i teatr Imprezę, poinformowanie o inwestycjach w Infoboxie, nawet ośmieszanie na forum odnośnie "budowy" lotniska nie pomogło wiec należy wmówić, że to za pieniądze Gdynian sa ogłupiani..
    Nawet długość ścieżek rowerowych w metrach na tysiąc mieszkańców widać nie daje rezultatów, bo dalej okazuje się, że najbardziej lubianym miastem przez swoich obywateli jest właśnie Gdynia.

    Bo Gdynia jest najbardziej przyjaznym miastem w Polsce! I żaden NIK(t) nie będzie nam robił wodę z mózgu my swoje i tak wiemy.

    • 8 19

    • ochłoń Felicjano, NIK kontrolowała 14 miast a nie tylko Gdynię więc nikt nie robił pod górkę (1)

      A to, że wy w Gdyni wszystko wiecie lepiej to też powszechnie wiadomo. M.in. dzięki pieniądzom na Wydział propagandy.

      • 5 5

      • POzory bezstronności :))))))))))))

        no, ale Ty sie załapałeś. A mówią, że głupich nie sieją :)))))))))))

        • 3 3

    • normalnie jakbym czytał wypowiedzi poddanych z baśni "Nowe szaty cesarza" J.C.Andersena

      • 0 3

  • A ja mam pytanie do władz Gdyni. Kiedy przestaną siać propagandę o swojej świetności a na przykład zaczną budować mieszkania komunalne.

    • 15 6

  • kolesie ze szczurkowej Samorzadnosci podniosa oplaty za parkowanie o 100% (2)

    i znajdzie sie kasa ktorej teraz brakuje na kolejne wybryki propagandowe i nie trafione inwestycje typu lotnisko. Czas Szczurka i jego gromadki sie konczy.

    • 17 4

    • nie musisz ze swojej wiochy przyjeżdzać do Pięknej Gdyni (1)

      a jeśli już to przed wjazdem przesiądź sie w najlepszy autobus lub trolejbus i możesz wtedy za grosze dojechać

      • 2 7

      • a ty skad tu spadles sloiku?

        elementy naplywowe glosu nie maja.

        • 1 5

  • Na promocje najwięcej w Polsce a tunelu pod torami w chyloni dalej nie ma

    • 18 3

  • Nawet wymalowanie na jezdniach specjalnych oznaczeń przecież kosztuje - uzupełnia Banel (1)

    genialne!

    • 7 1

    • w Gdyni wg urzedasow wszystko kosztuje i niestety liczone jest w tysiacach jak nie

      milionach zlotych na koszt podatnika

      • 1 0

  • Panie p.Szczurek (2)

    kiedy w finansach promujących miasto uwzględni Pan własną telewizje Gdynia, Radio Gdynię i Gazetę Gdyńską oraz inne media ?

    Co się robi w tym zakresie i dlaczego tak opieszale ?

    Dziś państwowa(abonament) tv zajmuje się promocja Gdańska i Sopotu ew. KK, o Gdyni się mówi, zazwyczaj jeśli już - to źle i następnie trzeba wykupywać wysoko kosztowy PR w mediach.

    • 4 5

    • (1)

      To rasio gdansk robi im zwykle kampanie. No i kaszebe.

      • 2 0

      • Gdynianie nie powinni opłacać abonamentu

        i wszystko w temacie !!

        • 0 0

  • Żygać mi się chce od tej 'promocji' (5)

    Dzielnice w Gdyni i większa część Śródmieścia są zapuszczone, przestrzń miejska beznadziejna, skandaliczny stan chodników, brak ławek, zadbanej zieleni, eleganckich lamp ulicznych, brak atmosfery zadbanego miejsca na poziomie, z małymi wyjątkami.

    Gdynia = miasto jednej fontanny !

    Do tego inwestycje drogowe na poziomie 1/10 tego co w Gdańsku, zero inwestycji w nowe parki czy choćby większe zielone skwery, żadnych nowych placów zabaw dla dzieci (no chyba, że deweloper zbuduje za własne pieniądza na własnym osiedlu).

    Pojęcie 'rewitalizacja dzielnicy' w Gdyni nie istnieje a w tym czasie Gdańsk jednocześnie potrafi totalnie przebudować Dolne Miasto, Dolny Wrzeszcz, Nowy Port i nabrzeża Motłwy. Tam jakoś kasa się znajduje. O Sopocie nawet nie wspomnę. Jaka jest różnica wystaczy przjeść granicę Sopotu i Kolibek - Park Północny z jednej strony i dziki busz z drugiej.

    Nieustanne ględzenie o OPAT i zero efektów, zero konkretów w sprawie połączeń przez tory, zamiast tego szlabany jak na wsi.

    Wstyd !!

    • 15 8

    • (4)

      Horala, nie wysilaj się :)

      • 3 7

      • (2)

        (...) Nie jestem żaden Horała, tylko mieszkaniec tego miasta,który chciałby, żeby to miasto kwitło.
        Twój komentarz wskazuje, że masz na to wylane, twoja sprawa.

        • 5 1

        • (1)

          ta jasne, to dlaczego w "realu" nigdy nie spotykam takich oszołomów?

          • 0 2

          • Bo zyjesz w wyimagonowanym swiecie wykreowanym przez PRwcow UMGdynia

            pajacu

            • 2 0

      • A może tak konkretny komentarz na podniesione kwestie zamiast pajacowania ?

        • 0 0

  • Gdańsk - promujcie na świecie - nie w Polsce - bo tu jest znany !

    Gdańsk - promujcie na świecie nasz port dla wycieczkowców , Solidarność / gmach ECS i p. Wałęsę - póki żyje - bo z tym się Polska kojarzy na świecie / , stare miasto - unikalne w Polsce ; a potem bursztyn .
    Niech się dowiedzą o Gdańsku Szwajcarzy , Amerykanie, Chińczycy - to są klienci , o których trzeba zabiegać - bo ci mogą tu najwięcej wydać .
    Norwegów już mamy - to jest świetny klient .
    Szanowni Państwo w magistracie miasta Gdańska - do dzieła !!
    Walczcie o byt jego mieszkańców !
    Grazie mille ! / Dziękuję bardzo / .

    • 2 1

  • Promocja jest wazna i potrzebna!

    • 3 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane