• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

NIK o promocji Gdańska i Gdyni: dobrze, ale drogo

Patryk Szczerba
19 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk w spocie reklamowym sieci sklepów

Gdańsk promuje się poprzez bursztyn.

Kontrolerzy NIK docenili starania Gdańska o budowę marki Światowej Stolicy Bursztynu. Jednym z elementów realizowania tej strategii jest organizowanie wydarzeń promujących bursztyn i jego wyroby, takie jak Gala Bursztynu i Mody

Najwyższa Izba Kontroli zbadała zakres promocji i jej koszty dla miast. Pochwały zebrały Gdańsk i Gdynia, ale tej drugiej wytknięto najwyższy w Polsce odsetek wydatków na promocję.



Dzięki wyścigom Red Bull Air Race do Gdyni przyjechały tysiące turystów z całej Polski. Miasto i specjaliści od PR przekonują, że przełoży się to na rozpoznawalność Gdyni w przyszłości. Dzięki wyścigom Red Bull Air Race do Gdyni przyjechały tysiące turystów z całej Polski. Miasto i specjaliści od PR przekonują, że przełoży się to na rozpoznawalność Gdyni w przyszłości.
NIK zbadał działania promocyjne 14 miast: Inspektorzy pod lupę wzięli Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Gdynię, Katowice, Kraków, Łódź, Piotrków Trybunalski, Radom, Suwałki, Tarnów, Toruń, Warszawę i Zabrze.

Gdańsk i Gdynia oprócz Krakowa, Tarnowa i Warszawy zostały pochwalone za sprawdzanie efektywności działań promocyjnych za pomocą obiektywnych mierników: liczba i jakość materiałów medialnych ukazujących się w związku z kampaniami czy liczba uczestników danej imprezy. W przypadku Gdańska zwrócono uwagę m.in. na wzmacnianie marki miasta jako Światowej Stolicy Bursztynu.

Kontrolerzy NIK-u zajęli się też szczegółowo finansami. Łącznie, skontrolowane miasta przeznaczyły na promocję w latach 2011-2013 około 370 mln zł. Najwięcej pieniędzy wydano w Warszawie - 86 mln zł, Gdańsku - 59 mln zł, Bydgoszczy - 53 mln zł i Łodzi - 49 mln zł i Gdyni - 46 mln zł.

Czy Gdynia i Gdańsk powinny zmniejszyć wydatki na promocję?

Gdynia przoduje w zestawieniu, w którym wydatki na promocję porównuje się do wszystkich wydatków miejskich (w trzy lata to 3,562 mld zł). W mieście z morza i marzeń na promocję i reklamę wydano aż 1,3 proc., wszystkich wydatków. Dla porównania w Gdańsku ten wskaźnik wynosi 0,73 proc., a najmniejszy jest w Piotrkowie Trybunalskim i Krakowie - 0,15 proc.

- Warto pamiętać o tym, że wydatki nie dotyczą tylko promocji w ścisłym tego słowa znaczeniu. W naszym przypadku to przecież także środki na kluby sportowe, bezpłatne imprezy jak chociażby Kolosy, czy dokładanie do festiwalu Open'er. Wszystkie są rozliczane w budżecie jako środki na promocję, więc warto patrzeć przez ten pryzmat, analizując dane - mówi Tomasz Banel, naczelnik wydziału polityki gospodarczej i nieruchomości gdyńskiego magistratu.

Przyznaje jednak, że miasto musi być aktywne, by ścigać się z posiadającymi dużo większy budżet, jak chociażby Łódź czy Katowice.

- Dzięki niekonwencjonalnym i nieszablonowym działaniom Gdynia postrzegana jest jako dobra marka w Polsce. Dobrym przykładem z ostatniego czasu jest nasza kampania #gdyniarowerem, zachęcająca do rezygnacji z samochodu na rzec jednośladu poprzez różne kanały komunikacji. Nawet wymalowanie na jezdniach specjalnych oznaczeń przecież kosztuje - uzupełnia Banel

Stanowisko władz miasta już tradycyjnie nie przekonują opozycyjnych radnych, którzy na sesjach wielokrotnie podkreślali, że proporcje między promocją a inwestycjami zostały niebezpiecznie zaburzone. W ostatnim czasie kontrowersje dotyczyły m.in. zbytniej rozrzutności w zakresie organizacji letnich imprez: Red Bull Air Race (11,6 mln zł), zlotu żaglowców (blisko 3,5 mln zł) czy Cudawianków (400 tys. zł), ale praktycznie podczas corocznego głosowania nad budżetem są w kwestii wydatków na promocję wątpliwości. Z powodów zbyt dużych wydatków na wakacyjne imprezy dymisją miał nawet zagrozić skarbnik miasta.

- Nie przyjmuję tłumaczenia, że w promocji zawarte są też wydatki na sport czy kulturę, Inne miasta robią tak samo, a jednak wydają na promocję wyraźnie mniej. Można sobie zadać pytanie czy rekordowe wydatki na promocje nie mają też jakiegoś związku z rekordową popularnością władz? Promocja miasta i promocja jego władz często niestety zlewają się w jedną całość - ripostuje Marcin Horała, radny Prawa i Sprawiedliwości i kandydat na prezydenta Gdyni.

Opinie (133) 1 zablokowana

  • Marych nie ośmieszaj się że analiza jest na polityczne zamówienie p-ko Gdyni (2)

    Przelicz sobie wydatki na głowę mieszkańca :
    -Gdańsk 128 zł na jednego mieszkańca
    - Gdynia 184 zł na jednego mieszkańca

    • 11 8

    • Bo Gdańsk ma POlitycznie reklame za DARMOCHE (1)

      czy dociera do łepetyny. czy jesteś chory jak coraz więcej żyjących nad Motławą ludków?

      • 4 8

      • Chyba ty jesteś zbyt biedy intelektualnie. Podstawy marketingu się kłaniają.
        A na jednego mieszkańca to sobie możesz przeliczać inne dane, ale na pewno nie środki na promocję.

        • 0 0

  • Gdynia jest zbyt biedna by wydawać zdecydowanie najwięcej w Polsce na promocje (w przeliczeniu na 1 mieszkańca) (2)

    Od wielu lat kuleje chociażby budowa i remonty dróg.

    • 13 8

    • wiesz co to bankructwo miasta ??

      są domy ulice wspaniałe drogi i infrastruktura, ale nie ma ludzi.

      Wiesz po co jest promocja ?

      Na razie w POlsce odbywa sie głównie "układowo"w miastach rządzonych przez PO, ale już niedługo może sie to zmienić i co wtedy?

      • 4 6

    • Tego nie przelicza się na jednego mieszkańca :D

      • 1 0

  • Niech się promują! Nie jesteśmy Pcimem Dolnym !

    • 4 8

  • A ja uważam, ze dobry produkt jakim jest Gdynia (5)

    musi być odpowiednio promowany. W innym wypadku stanie sie ona trzecią ligą i wtedy pies z kulawą nogą tu nie zawita, o inwestycjach nie ma mowy.

    • 8 14

    • Chyba, że CHorała zrobi z niej stolice PiSlandii (1)

      wtedy tak jak Toruń będzie marką samą w sobie

      • 4 7

      • Nie porównuj Gdyni do Torunia bo to obraza dla tego 2 miasta

        • 6 5

    • Dobry produkt to Kraków i im wystarczy 10krotnie mniej niż w Gdyni na promocje (1)

      a są zdecydowanie bardziej popularni

      • 10 0

      • porównaj Gdańsk do Krakowa

        i co Ci wyjdzie??

        Gdynia PO zniszczeniach wynikajacych z transformacji musi zdecydowanie zwiekszyc nakłady na promocje.

        Ja bym obciął tylko fundusze na promocje zwiazane z Arką, bo przynoszą wstyd, a tak wszystko jest OK.

        • 6 5

    • Dobry produkt to się broni jakością, te słabsze trzeba mocniej reklamować.

      • 8 4

  • Gdynia ma najlepsze imprezy w trójmiescie jezdzi nanie cała Polska i Gdańsk z Sopotem!

    I co najlepsze wydaja na to połowę mniej niz Gdańsk!!W Gdańsku niema żadnych ciekawych imprez a mimo wszystko Budyń z naszych podatków wydaje 2 razy więcej!!! Na same Euro wydał prawie 2 miliardy które będziemy spłacać kolejne 100lat!!Szkoda ze w Gdańsku liczy sie tylko polityka i polityczne układy i interesy kosztem podatnika!!!W Gdańsku jak w Gdyni powinni rządzić ludzie nie mający powiązania z żadną partią polityczną !!
    Ogromne podziekowania za Redbula i inne

    • 9 15

  • Gdańsk ma pierwsze miejsce w wydatkach na inwestycje (w przeliczeniu na 1 mieszkańca) a gdynia 1 w wydatkach na promocje (1)

    Ciekawe kto za 10 lat lepiej na tym wyjdzie

    • 13 5

    • naturalnie najlepsze inwestycje to dziurawy stadion za 1,5 miliarda,ECS,grobowiec teatr oraz prywatne mieszkania

      • 1 4

  • brawo Gdynia

    gratulacje dla Gdyni i jej Prezydenta. Oby tylko nie wpuszczono do miasta zatrutego powietrza pis i po. Jak najdalej od partyjniaków-cwaniaków.

    • 10 14

  • komu się Gdynia nie podobato niech się ze swoimi manelami jadą w ślad Tuska może ich przygarnie

    • 5 11

  • Pod względem propagandy Szczurek dorównał Goebbelsowi

    • 17 8

  • musimy podkreślać i promować,

    że Gdynia jest miastem, które się zdecydowanie wyróżnia pod wieloma względami na korzyść spośród innych, nie tylko polskich miast.

    Najpierw zadbała o to natura - nie musimy daleko wyjeżdżać jak np.inni, żeby znaleźć się na przyrody łonie - tego też nie wiedzą turyści - bo my właściwie żyjemy sobie pośród lasów i na brzegu morza...

    Dlatego Gdynia musi się promować, ponieważ po przeczytaniu postów na tym forum widać, że nawet Gdańszczanie są nie zorientowani i wypisują bzdury.

    • 9 15

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane