- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (433 opinie)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (129 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (168 opinii)
- 4 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (59 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (272 opinie)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
NIK o promocji Gdańska i Gdyni: dobrze, ale drogo
Gdańsk promuje się poprzez bursztyn.
Kontrolerzy NIK docenili starania Gdańska o budowę marki Światowej Stolicy Bursztynu. Jednym z elementów realizowania tej strategii jest organizowanie wydarzeń promujących bursztyn i jego wyroby, takie jak Gala Bursztynu i Mody
Najwyższa Izba Kontroli zbadała zakres promocji i jej koszty dla miast. Pochwały zebrały Gdańsk i Gdynia, ale tej drugiej wytknięto najwyższy w Polsce odsetek wydatków na promocję.
NIK zbadał działania promocyjne 14 miast: Inspektorzy pod lupę wzięli Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Gdynię, Katowice, Kraków, Łódź, Piotrków Trybunalski, Radom, Suwałki, Tarnów, Toruń, Warszawę i Zabrze.
Gdańsk i Gdynia oprócz Krakowa, Tarnowa i Warszawy zostały pochwalone za sprawdzanie efektywności działań promocyjnych za pomocą obiektywnych mierników: liczba i jakość materiałów medialnych ukazujących się w związku z kampaniami czy liczba uczestników danej imprezy. W przypadku Gdańska zwrócono uwagę m.in. na wzmacnianie marki miasta jako Światowej Stolicy Bursztynu.
Kontrolerzy NIK-u zajęli się też szczegółowo finansami. Łącznie, skontrolowane miasta przeznaczyły na promocję w latach 2011-2013 około 370 mln zł. Najwięcej pieniędzy wydano w Warszawie - 86 mln zł, Gdańsku - 59 mln zł, Bydgoszczy - 53 mln zł i Łodzi - 49 mln zł i Gdyni - 46 mln zł.
- Warto pamiętać o tym, że wydatki nie dotyczą tylko promocji w ścisłym tego słowa znaczeniu. W naszym przypadku to przecież także środki na kluby sportowe, bezpłatne imprezy jak chociażby Kolosy, czy dokładanie do festiwalu Open'er. Wszystkie są rozliczane w budżecie jako środki na promocję, więc warto patrzeć przez ten pryzmat, analizując dane - mówi Tomasz Banel, naczelnik wydziału polityki gospodarczej i nieruchomości gdyńskiego magistratu.
Przyznaje jednak, że miasto musi być aktywne, by ścigać się z posiadającymi dużo większy budżet, jak chociażby Łódź czy Katowice.
- Dzięki niekonwencjonalnym i nieszablonowym działaniom Gdynia postrzegana jest jako dobra marka w Polsce. Dobrym przykładem z ostatniego czasu jest nasza kampania #gdyniarowerem, zachęcająca do rezygnacji z samochodu na rzec jednośladu poprzez różne kanały komunikacji. Nawet wymalowanie na jezdniach specjalnych oznaczeń przecież kosztuje - uzupełnia Banel
Stanowisko władz miasta już tradycyjnie nie przekonują opozycyjnych radnych, którzy na sesjach wielokrotnie podkreślali, że proporcje między promocją a inwestycjami zostały niebezpiecznie zaburzone. W ostatnim czasie kontrowersje dotyczyły m.in. zbytniej rozrzutności w zakresie organizacji letnich imprez: Red Bull Air Race (11,6 mln zł), zlotu żaglowców (blisko 3,5 mln zł) czy Cudawianków (400 tys. zł), ale praktycznie podczas corocznego głosowania nad budżetem są w kwestii wydatków na promocję wątpliwości. Z powodów zbyt dużych wydatków na wakacyjne imprezy dymisją miał nawet zagrozić skarbnik miasta.
- Nie przyjmuję tłumaczenia, że w promocji zawarte są też wydatki na sport czy kulturę, Inne miasta robią tak samo, a jednak wydają na promocję wyraźnie mniej. Można sobie zadać pytanie czy rekordowe wydatki na promocje nie mają też jakiegoś związku z rekordową popularnością władz? Promocja miasta i promocja jego władz często niestety zlewają się w jedną całość - ripostuje Marcin Horała, radny Prawa i Sprawiedliwości i kandydat na prezydenta Gdyni.
Opinie (133) 1 zablokowana
-
2014-09-19 15:34
Marych nie ośmieszaj się że analiza jest na polityczne zamówienie p-ko Gdyni (2)
Przelicz sobie wydatki na głowę mieszkańca :
-Gdańsk 128 zł na jednego mieszkańca
- Gdynia 184 zł na jednego mieszkańca- 11 8
-
2014-09-19 15:38
Bo Gdańsk ma POlitycznie reklame za DARMOCHE (1)
czy dociera do łepetyny. czy jesteś chory jak coraz więcej żyjących nad Motławą ludków?
- 4 8
-
2014-09-20 08:12
Chyba ty jesteś zbyt biedy intelektualnie. Podstawy marketingu się kłaniają.
A na jednego mieszkańca to sobie możesz przeliczać inne dane, ale na pewno nie środki na promocję.- 0 0
-
2014-09-19 15:42
Gdynia jest zbyt biedna by wydawać zdecydowanie najwięcej w Polsce na promocje (w przeliczeniu na 1 mieszkańca) (2)
Od wielu lat kuleje chociażby budowa i remonty dróg.
- 13 8
-
2014-09-19 16:20
wiesz co to bankructwo miasta ??
są domy ulice wspaniałe drogi i infrastruktura, ale nie ma ludzi.
Wiesz po co jest promocja ?
Na razie w POlsce odbywa sie głównie "układowo"w miastach rządzonych przez PO, ale już niedługo może sie to zmienić i co wtedy?- 4 6
-
2014-09-19 21:38
Tego nie przelicza się na jednego mieszkańca :D
- 1 0
-
2014-09-19 15:44
Niech się promują! Nie jesteśmy Pcimem Dolnym !
- 4 8
-
2014-09-19 15:46
A ja uważam, ze dobry produkt jakim jest Gdynia (5)
musi być odpowiednio promowany. W innym wypadku stanie sie ona trzecią ligą i wtedy pies z kulawą nogą tu nie zawita, o inwestycjach nie ma mowy.
- 8 14
-
2014-09-19 15:50
Chyba, że CHorała zrobi z niej stolice PiSlandii (1)
wtedy tak jak Toruń będzie marką samą w sobie
- 4 7
-
2014-09-19 15:52
Nie porównuj Gdyni do Torunia bo to obraza dla tego 2 miasta
- 6 5
-
2014-09-19 15:51
Dobry produkt to Kraków i im wystarczy 10krotnie mniej niż w Gdyni na promocje (1)
a są zdecydowanie bardziej popularni
- 10 0
-
2014-09-19 15:57
porównaj Gdańsk do Krakowa
i co Ci wyjdzie??
Gdynia PO zniszczeniach wynikajacych z transformacji musi zdecydowanie zwiekszyc nakłady na promocje.
Ja bym obciął tylko fundusze na promocje zwiazane z Arką, bo przynoszą wstyd, a tak wszystko jest OK.- 6 5
-
2014-09-19 16:34
Dobry produkt to się broni jakością, te słabsze trzeba mocniej reklamować.
- 8 4
-
2014-09-19 15:58
Gdynia ma najlepsze imprezy w trójmiescie jezdzi nanie cała Polska i Gdańsk z Sopotem!
I co najlepsze wydaja na to połowę mniej niz Gdańsk!!W Gdańsku niema żadnych ciekawych imprez a mimo wszystko Budyń z naszych podatków wydaje 2 razy więcej!!! Na same Euro wydał prawie 2 miliardy które będziemy spłacać kolejne 100lat!!Szkoda ze w Gdańsku liczy sie tylko polityka i polityczne układy i interesy kosztem podatnika!!!W Gdańsku jak w Gdyni powinni rządzić ludzie nie mający powiązania z żadną partią polityczną !!
Ogromne podziekowania za Redbula i inne- 9 15
-
2014-09-19 16:00
Gdańsk ma pierwsze miejsce w wydatkach na inwestycje (w przeliczeniu na 1 mieszkańca) a gdynia 1 w wydatkach na promocje (1)
Ciekawe kto za 10 lat lepiej na tym wyjdzie
- 13 5
-
2014-09-19 22:36
naturalnie najlepsze inwestycje to dziurawy stadion za 1,5 miliarda,ECS,grobowiec teatr oraz prywatne mieszkania
- 1 4
-
2014-09-19 16:23
brawo Gdynia
gratulacje dla Gdyni i jej Prezydenta. Oby tylko nie wpuszczono do miasta zatrutego powietrza pis i po. Jak najdalej od partyjniaków-cwaniaków.
- 10 14
-
2014-09-19 16:26
komu się Gdynia nie podobato niech się ze swoimi manelami jadą w ślad Tuska może ich przygarnie
- 5 11
-
2014-09-19 16:39
Pod względem propagandy Szczurek dorównał Goebbelsowi
- 17 8
-
2014-09-19 16:41
musimy podkreślać i promować,
że Gdynia jest miastem, które się zdecydowanie wyróżnia pod wieloma względami na korzyść spośród innych, nie tylko polskich miast.
Najpierw zadbała o to natura - nie musimy daleko wyjeżdżać jak np.inni, żeby znaleźć się na przyrody łonie - tego też nie wiedzą turyści - bo my właściwie żyjemy sobie pośród lasów i na brzegu morza...
Dlatego Gdynia musi się promować, ponieważ po przeczytaniu postów na tym forum widać, że nawet Gdańszczanie są nie zorientowani i wypisują bzdury.- 9 15
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.