• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na co Gdynia wyda 227 mln zł?

Michał Sielski
28 lutego 2024, godz. 13:00 
Opinie (231)
Unijne pieniądze pomogą m.in. na dokończenie rewitalizacji osiedla Meksyk. Unijne pieniądze pomogą m.in. na dokończenie rewitalizacji osiedla Meksyk.

Termomodernizacja szkół, budowa buspasów i dróg rowerowych oraz dokończenie przebudowy Placu Dworcowego w Chyloni czy Centrum Nowoczesnego Seniora. To główne inwestycje, na które Gdynia przeznaczy 227 mln zł, które przyznano jej w ramach programu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Radni opozycji zwracają jednak uwagę, że pod płaszczykiem inwestycji ekologicznych Gdynia walczy z kierowcami.



Czy ruch samochodowy w Trójmieście powinien być ograniczany?

Cały obszar metropolitalny dostał 780 mln zł z unijnej kasy. Skorzystają na tym miasta i gminy na terenie całego województwa. Oprócz Gdańska, Gdyni i Sopotu to także Hel, Pruszcz Gdański, Puck, Reda, Rumia, Tczew, Wejherowo, gminy miejsko-wiejskie: Jastarnia, Kartuzy, Władysławowo i Żukowo oraz gminy wiejskie: Cedry Wielkie, Kolbudy, Kosakowo, Luzino, Pruszcz Gdański, Przodkowo, Przywidz, Pszczółki, Puck, Somonino, Stegna, Suchy Dąb, Szemud, Tczew, Trąbki Wielkie i Wejherowo.

178 mln euro na inwestycje na Pomorzu 178 mln euro na inwestycje na Pomorzu

Władze Gdyni właśnie ogłosiły, na co wydadzą większą część przypadających im 227 mln zł.

- To przede wszystkim dalsza przebudowa Placu Dworcowego w Chyloni i dokończenie rewitalizacji osiedla Meksyk. Dotacja wesprze też system inteligentnego zarządzania ruchem Tristar, a także budowę buspasów i dróg rowerowych. Nacisk położymy także na budowę rodzinnych domów dziecka i Centrum Nowoczesnego Seniora oraz budowę tzw. mieszkań wspomaganych, dla osób które takiego wsparcia potrzebują - wylicza wiceprezydent Gdyni Michał Guć.
Pieniądze unijne pozwolą też na termomodernizację sześciu szkół:



Opozycja: to tylko PR i walka z kierowcami



Opozycyjni radni Prawa i Sprawiedliwości przyjmują te plany z przymrużeniem oka. Przypominając długą przebudowę węzła Karwiny, po której dalej są korki.

- Z jednej strony mówią o walce ze zmianami klimatycznymi, a przez lata cięli połączenia komunikacyjne, łaskawie przywrócone częściowo przed wyborami. Opowiadają o ograniczeniu emisji CO2 do atmosfery, a zabudowują wszystkie zielone tereny i chcieli sprzedać nawet Polankę Redłowską. Robią co innego, niż mówią, to tylko PR - podkreśla Marcin Bełbot, radny PiS w Gdyni.
Bogdan Krzyżankowski z PO zwraca natomiast uwagę, że część pieniędzy wydana będzie - jego zdaniem - bez sensu.

- Mamy likwidować istniejące zatoczki autobusowe na przystankach, czyli wydamy pieniądze na zniszczenie czegoś, co jest i działa. W efekcie nie będzie płynnego ruchu i będzie jeszcze większa emisja CO2 do atmosfery. A przecież "jutro" będą głównie samochody bezemisyjne. Jaki wtedy będzie to miało sens? - pyta Bogdan Krzyżankowski. - Kolejne pokolenie zastanie zwężone drogi bez zatoczek autobusowych i prawoskrętów - dodaje radny, który nie poparł uchwały w sprawie adaptacji miasta Gdyni do zmian klimatycznych.


Radni PiS byli na środowej sesji przeciwko tej uchwale, dodając że zapisane w niej wycofanie autobusów, które są napędzane paliwami kopalnymi, sprawi, że Gdynia może całkowicie zrezygnować z komunikacji miejskiej, bo jej większość stanowią pojazdy, które nie są elektryczne czy wodorowe.

- To antysamochodowy dokument, który utrudnia życie zwykłym mieszkańcom Gdyni. Zwężanie ulic i wprowadzenie Strefy tempo 30 tak, ale w okolicach szkół i przedszkoli, a nie w całym mieście. Zawiezienie dziecka do szkoły, gdy nie ma innej możliwości, czy poruszanie się samochodem to święte prawo mieszkańców Gdyni. A Samorządność Wojciecha Szczurka chce się zająć dyskryminacją kierowców - podkreśla Marek Dudziński, kandydat PiS na prezydenta Gdyni.

Radny Samorządności: likwidacja zatok pomoże pasażerom



Ostatecznie, głosami Samorządności, uchwała weszła w życie.

- Musimy ograniczać CO2. A zatoczki likwidować będziemy nie tylko z tego względu. Kierowca komunikacji publicznej wyjeżdża z zatoczki ok. 200 razy, często przy dużym ruchu. Bez tego manewru będzie nie tylko bezpieczniej, ale i szybciej dla pasażerów - podkreśla prof. Marcin Wołek, radny Samorządności.

Miejsca

Opinie (231) 9 zablokowanych

  • oby do kwietnia i czas zatrzymać te szczurze wynaturzenia (8)

    likwidacja zatoczek żeby pasażerowie mieli lepiej :D to tylko ktoś od nich mógł wymyślić :D

    • 132 10

    • mają mieszkańców za d**ili, a v.prezio Guć nawet nie ma prawojazdy... (2)

      • 28 0

      • I chodzi w lila peruce oraz w koloratce!

        • 1 0

      • Wybierać PO

        Wszytko sprzeda!!!

        • 0 0

    • Autobus powinien mieć zawsze pierwszeństwo (3)

      Ale co w tym złego ? dlaczego w korku autobus przeworzący z 50 osób ma przepuszczac samochód ktory wiezie 1 osobe aby potem włączyć sie do ruchu i ponownie stać w korku

      • 5 17

      • bo w samochodzie jedzie szlachcic a w autobusie plebs, jeśli jeszcze tego nie wiesz to klękaj i przepraszaj

        • 4 6

      • Ciemnota bez znajmości ortografii, chce usprawniać ruch drogowy w Trójmieście... stąd takie pomysły jak likwidacja zatok

        • 8 0

      • Bo socjalizm się skończył bezpowrotnie

        Biedaki do pracy a nie z postawą roszczeniową mi się należy.

        • 0 0

    • Nie bierzecie pod uwagę, że wódz moźe napił się szaleju,

      albo dotknęła go choroba Aloisa Alzheimera

      • 0 0

  • (1)

    Powinno być tak. 150 melonow idzie na najpilniejsze sprawy a reszta w referendum mieszkańców. Głosowanie. Każda dzielnica z osobna i później wspólna pula. Tak by nie było płaczu później.

    • 34 5

    • To nie działa

      W sytuacji kiedy masz dzielnicę z nierównomierną zabudową, np. bloki + domki jednorodzinne. Takie osiedle wielkopłytowe zgarnia wówczas wszystko dla siebie, bo mieszkańcy domków nie mają siły przebicia żeby przegłosować swoich sąsiadów w wieżowcach i mogą się pożegnać z jakimikolwiek inwestycjami.
      Tak, to jest właśnie ta sytuacja jak demokracja nie działa.

      • 5 1

  • Kochajmy teorie spiskowe, tak szybko stają się codziennością (1)

    A jak mówiłem, że chcą ograniczyć prywatne środki transportu to Lemiingi śmiały się do rozruchu

    • 67 8

    • rower także jest prywatnym środkiem transportu

      jak na razie to sami kierowcy (autoholicy) w największym stopniu utrudniają życie innym kierowcom a także innym mieszkańcom, którzy nawet mając prawo jazdy i samochód w gospodarstwie domowym wybierają mniej przestrzeniożerną alternatywę.

      • 0 0

  • Brakuje schronów... (3)

    Ale na ścieżki rowerowe jest kasa. Ludzie, opamiętajcie się, zanim nie będzie za późno!

    • 92 7

    • Schrony w śródmieściu są i to całkiem solidne i długie. (1)

      Ale na co ci schron i tak nie zdążysz.

      • 3 1

      • A co z innymi dzielnicami?!

        Niektóre schrony zostały zamurowane i trzeba się do nich dostać!

        • 3 0

    • nakłady na drogi dla rowerów okazują się najbardziej efektywnymi wskaźnikami efektywności

      zwłaszcza jeśli są ponoszone w ramach sensownie opracowanego, całościowego systemu.

      • 0 0

  • Lepiej nie wiedzieć (5)

    czym mniej wiesz tym zdrowszy jesteś.
    A tak na poważnie o ile na głównych ulicach naprawiają asfalt to po tym przejeżdża walec. Na drogach osiedlowych dziur od liku przyjadą kleksa asfaltu łopatą przylepią oznakowania nie postawią i dalej kleksują. Za minutę jeszcze gorące wszystko po tym przejeżdża. Nic dobrze zrobione tyle pieniędzy publicznych w błoto wywalone bo taka robota łatania
    dziur to żadna i bez sensu.
    A gdzie kasa z lotniska.......

    • 83 4

    • Zapomniałeś,że tego kleksa (1)

      Walą łopatą wprost do kałuży! O robotę trzeba dbać! Tej wystarczy im do "zielonego ładu", czyli likwidacji komunikacji!

      • 7 1

      • I należy dodać że nad tym nie ma totalnie żadnej kontroli. Obojętnie jak zrobią nawet jak wypełnią plasteliną wszyscy udają zadowolonych i to jest dopiero komedia.

        • 1 0

    • Jaki walec? Sam widziałem nie raz, łopata niby asfaltu w mokrą dziurę i dwa depnięcia gumofilcem.

      • 1 0

    • Droga (1)

      Szczurek powinien oddać z własnej kieszeni i jeszcze startuje w wyborach facet bez godnosci

      • 2 0

      • co to godność i honor mało kto wie kasa się liczy

        • 0 0

  • "Radny Samorządności: likwidacja zatok pomoże pasażerom " (11)

    Na Dąbrowie przy remoncie, zrezygnowali z 2 zatoczek autobusowych (obok siebie), codziennie tworzy się tam korek.
    Radny Samorządności, czy Pan tak na serio?

    • 142 7

    • (6)

      Ten radny będzie szedł w zaparte, bo gdyby się wycofał ze swego pomysłu, wystawiłby swój profesorski autorytet na śmieszność.

      • 23 2

      • (2)

        Jaki to autorytet? To zwykły prof. uczelniany. Takim "profesorem" uczelni może być nauczyciel akademicki posiadający co najmniej stopień doktora. Tu akurat jest dr hab, ale nie zmienia faktu, że od zawsze wierny SWS i wierzy w nieomylność swojego guru

        • 22 1

        • z ciekawosci spojrzałem na dorobek "naukowy" tego "naukowca".... (1)

          dramat.... nie dziwota, ze ten geniusz wymyslil likwidacje zatok autobusowych

          • 17 1

          • ten czub zbudował zdublowaną estakadę rowerową w Gdyni narażając miasto na milionowe straty

            • 10 1

      • Wołek?

        Kupa śmiechu.

        • 2 1

      • nie tytuły naukowe

        czynią z człowieka mądrego.

        • 4 1

      • jak na razie swoim wpisem wystawiasz się na śmieszność i być może dlatego go nie podpisujesz

        • 0 0

    • Dąbrowa

      Jazda zacznie się z dojazdem i korkami na Chwaszczyńskiej i Nowowiczlińskiej jak otworzą Kauflanda na Dąbrowie. Dobrze, że przed wyborami.

      • 11 1

    • ten autobus co kilka minut tworzy korek? (1)

      czy może jednak samochodów jest za dużo i nie zdążają wszystkie przejechać na światłach? no ale wiadomo że kierowcy to taka szlachta i gardzą plebsem w autobusach nawet jak sami są winni swojej sytuacji

      • 3 13

      • są bus pasy czubie to co jeszcze mało?

        • 7 0

    • korek się tworzy z nadmiaru samochodów i tworzył się tam przed likwidacją zatok

      likwidacja zatok skraca czas jazdy i poprawia konkurencyjność transportu zbiorowego w stosunku do jazdy samochodami prywatnymi. Porównaj przestrzeń zajmowaną na jezdni przez 50 osób jadących autobusem z przestrzenią jezdni zajmowaną przez 50 osób jadących 40 samochodami osobowymi, może coś zrozumiesz.

      • 0 3

  • Na biała farbę i projekt bez dalszych inwestycji:) (3)

    Może uda się też w centrum wybudowac kolejny podziemny parking:)

    • 56 2

    • Obecny za 60mln stoi pusty.

      • 5 0

    • (1)

      Taki parking najlepiej gdyby był w rejonie Skweru Kościuszki np pod Parkiem Rady Europy. Ten na Partyzantów to mało ciekawy rejon dla turystów i za daleko od bulwaru czy plaży.

      • 2 2

      • Nieprzyjemy zjazd w dół. Blisko wyłącznie

        do urzędu. Dopiero dziś naprawiono jeden parkometrów.

        • 0 0

  • Najlepiej wydać na (2)

    Uzbrojenie działek deweloperów! Będą wdzięczni! Biedny i tak "zawsze drepce w g*wnie"!

    • 69 2

    • A dlaczego jesteś biedny? Weź się do roboty, rusz głową to będziesz bogaty i zmienisz zdanie.

      • 0 0

    • Dlaczegoś biedny?

      Boś głupi.

      • 0 0

  • Czyli samorząd miasta średniej wielkości bierze się za zbawianie swiata

    Po ćwierć wieku przesiadywania na stołkach, takie przypadłości zdarzają się dosyć często. Lekarze mogą to potwierdzić.

    • 96 3

  • Na utylizację szrota ze zdjęcia? (6)

    • 27 6

    • To moj szrot i jest na GWE (5)

      Ide sobie pojezdzic tunelami. A wy ile macie tuneli w tej Gdyni?? hahaha

      • 10 2

      • było sobie kiedyś ładne i spokojne miasteczko Wejherowo (2)

        a obecnie jest wielkie hałaśliwe złomowisko Wejherowo, współczuje wam że zachęcacie okolicznych wieśniaków żeby jak najwięcej jeździli wam po mieście i niszczyli wszystko na swojej drodze, szkoda bo lubiłem czasem przyjechać do Wejherowa, dworzec blisko centrum zachęcał do tego ale niestety obecnie ruch jest taki w centrum że się odechciewa, syf już niestety taki sam jak w Gdyni

        • 5 3

        • (1)

          A w weekendy całe GWE jedzie do Gdyni.

          • 1 2

          • Ciekawe po co? Pooglądać sobie mury

            głównej filii UM?

            • 1 1

      • Jakiś bezzębny bosy antek kupił od pijaka z jakiegoś prelina i nawet nie przerejestrował...

        • 1 2

      • Czym się chwalisz?

        Nam tunele nie są potrzebne bo mamy długą estakadę nad torami wiadukty kolejowe pod torami i jest więcej niż w Rumi, Redzie i Wejherowie razem.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane