• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na co Gdynia wyda 227 mln zł?

Michał Sielski
28 lutego 2024, godz. 13:00 
Opinie (231)
Unijne pieniądze pomogą m.in. na dokończenie rewitalizacji osiedla Meksyk. Unijne pieniądze pomogą m.in. na dokończenie rewitalizacji osiedla Meksyk.

Termomodernizacja szkół, budowa buspasów i dróg rowerowych oraz dokończenie przebudowy Placu Dworcowego w Chyloni czy Centrum Nowoczesnego Seniora. To główne inwestycje, na które Gdynia przeznaczy 227 mln zł, które przyznano jej w ramach programu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Radni opozycji zwracają jednak uwagę, że pod płaszczykiem inwestycji ekologicznych Gdynia walczy z kierowcami.



Czy ruch samochodowy w Trójmieście powinien być ograniczany?

Cały obszar metropolitalny dostał 780 mln zł z unijnej kasy. Skorzystają na tym miasta i gminy na terenie całego województwa. Oprócz Gdańska, Gdyni i Sopotu to także Hel, Pruszcz Gdański, Puck, Reda, Rumia, Tczew, Wejherowo, gminy miejsko-wiejskie: Jastarnia, Kartuzy, Władysławowo i Żukowo oraz gminy wiejskie: Cedry Wielkie, Kolbudy, Kosakowo, Luzino, Pruszcz Gdański, Przodkowo, Przywidz, Pszczółki, Puck, Somonino, Stegna, Suchy Dąb, Szemud, Tczew, Trąbki Wielkie i Wejherowo.

178 mln euro na inwestycje na Pomorzu 178 mln euro na inwestycje na Pomorzu

Władze Gdyni właśnie ogłosiły, na co wydadzą większą część przypadających im 227 mln zł.

- To przede wszystkim dalsza przebudowa Placu Dworcowego w Chyloni i dokończenie rewitalizacji osiedla Meksyk. Dotacja wesprze też system inteligentnego zarządzania ruchem Tristar, a także budowę buspasów i dróg rowerowych. Nacisk położymy także na budowę rodzinnych domów dziecka i Centrum Nowoczesnego Seniora oraz budowę tzw. mieszkań wspomaganych, dla osób które takiego wsparcia potrzebują - wylicza wiceprezydent Gdyni Michał Guć.
Pieniądze unijne pozwolą też na termomodernizację sześciu szkół:



Opozycja: to tylko PR i walka z kierowcami



Opozycyjni radni Prawa i Sprawiedliwości przyjmują te plany z przymrużeniem oka. Przypominając długą przebudowę węzła Karwiny, po której dalej są korki.

- Z jednej strony mówią o walce ze zmianami klimatycznymi, a przez lata cięli połączenia komunikacyjne, łaskawie przywrócone częściowo przed wyborami. Opowiadają o ograniczeniu emisji CO2 do atmosfery, a zabudowują wszystkie zielone tereny i chcieli sprzedać nawet Polankę Redłowską. Robią co innego, niż mówią, to tylko PR - podkreśla Marcin Bełbot, radny PiS w Gdyni.
Bogdan Krzyżankowski z PO zwraca natomiast uwagę, że część pieniędzy wydana będzie - jego zdaniem - bez sensu.

- Mamy likwidować istniejące zatoczki autobusowe na przystankach, czyli wydamy pieniądze na zniszczenie czegoś, co jest i działa. W efekcie nie będzie płynnego ruchu i będzie jeszcze większa emisja CO2 do atmosfery. A przecież "jutro" będą głównie samochody bezemisyjne. Jaki wtedy będzie to miało sens? - pyta Bogdan Krzyżankowski. - Kolejne pokolenie zastanie zwężone drogi bez zatoczek autobusowych i prawoskrętów - dodaje radny, który nie poparł uchwały w sprawie adaptacji miasta Gdyni do zmian klimatycznych.


Radni PiS byli na środowej sesji przeciwko tej uchwale, dodając że zapisane w niej wycofanie autobusów, które są napędzane paliwami kopalnymi, sprawi, że Gdynia może całkowicie zrezygnować z komunikacji miejskiej, bo jej większość stanowią pojazdy, które nie są elektryczne czy wodorowe.

- To antysamochodowy dokument, który utrudnia życie zwykłym mieszkańcom Gdyni. Zwężanie ulic i wprowadzenie Strefy tempo 30 tak, ale w okolicach szkół i przedszkoli, a nie w całym mieście. Zawiezienie dziecka do szkoły, gdy nie ma innej możliwości, czy poruszanie się samochodem to święte prawo mieszkańców Gdyni. A Samorządność Wojciecha Szczurka chce się zająć dyskryminacją kierowców - podkreśla Marek Dudziński, kandydat PiS na prezydenta Gdyni.

Radny Samorządności: likwidacja zatok pomoże pasażerom



Ostatecznie, głosami Samorządności, uchwała weszła w życie.

- Musimy ograniczać CO2. A zatoczki likwidować będziemy nie tylko z tego względu. Kierowca komunikacji publicznej wyjeżdża z zatoczki ok. 200 razy, często przy dużym ruchu. Bez tego manewru będzie nie tylko bezpieczniej, ale i szybciej dla pasażerów - podkreśla prof. Marcin Wołek, radny Samorządności.

Miejsca

Opinie (231) 9 zablokowanych

  • Gdynianie czas wystawić rachunek

    Niech każdy kierowca tracący czas wolny dla rodziny w korkach w samochodzie i autobusie trolejbusie niech pamięta o tym w trakcie wyborów:

    Radny Samorządności: likwidacja zatok pomoże pasażerom

    • 44 0

  • Proponuję zniszczyć istniejące i przydatne zatoczki (1)

    I zrobić park w miejsce jakiegoś parku
    Jak zabraknie obetnijmy komunikację
    Niech wszyscy w Gdyni pracują zdalnie w IT i nawet nie wychodzą z domu

    • 127 10

    • Na rowerki pisowcy!

      My głosujemy na po ko I popieramy władze

      • 3 18

  • Samochodowy ruch w centrum (3)

    Zamknijcie wjazd samochodowy do Gdyni to można zaraz zamknac połowe sklepòw

    • 86 7

    • Akurat Jedynym rozsądnym pomysłem na Świętojańską jest Deptak! (2)

      Wyprowadzić na 2 lata i zobaczyć efekty!
      Wszędzie już w Polsce tak jest oprócz...Gdyni!

      • 6 14

      • upadles na glowe?

        • 9 4

      • Problem z deptakiem w tym miejscu jest taki, że tam mało słońca jest.

        • 10 1

  • w tej samorządności=dyktaturze, coś na głowę pada

    jak można likwidować zatoczki dla autobusów, to nie mieści się w głowie. Samo zlikwidowanie strzałek do skrętów w prawo to absurd, a to przebija wszystko.

    • 57 3

  • Ci ludzie sa odklejeni

    • 46 0

  • Powinni wszystko przeznaczyć na budowę nowej estakady

    • 15 1

  • Oczy krwawią... (1)

    Wypowiedzi gdyńskich partyjniaków brzmią jak kalka tekstów z lat 90 tych ubiegłego wieku. Biedni paryżanie, mieszkańcy Beneluxu i Skandynawi prze dziesiątki lat błądzili nie znając tych mądrości. Chyba pora przygotować się na nową falę uchodźców z marzeniami o prawdziwej wolności w aucie, na ulicach Gdyni.

    Dajcie ludziom realny wybór środka transportu bez udawania, że przecież wszyscy chcą auteczkiem.
    Jak ktoś musi auteczkiem to zaakceptuje społeczne skutki tego wyboru - będzie dłużej, drożej i bez pewności dostępu i kosztu parkowania.

    • 8 14

    • Oczy krwawią

      Od twoich bredni

      • 3 1

  • Janóż (2)

    Bezsens z tym meksykiem, nie lepiej byłoby kupic nowe nasadzeniai sadzonki do Central parku, takie zeby tym w Nowym Jorku d....pa z krzesła spadła!!! Taka kwota, prawdziwa dzungla by była, pierwsza w Polsce i naj, obok kolejki górskiej, estakady rowerowej, emalio-ścieżek rowerowych (9000ton farby, rekord światowy!!) i innych głupot....a i lotniska bez obłsugowego, teraz to modne obok myjni samochodowych i kas w marketach.

    • 21 1

    • Żona Modra (1)

      Weź się za robotę.

      • 2 0

      • Janóż

        Od roboty w tym mieście jest Pan Wojtek ze swoją brygadą 'zryw' (od tzw. pomyślunku)

        • 4 0

  • drogi na Polifarbie podobno w końcu zrobią

    gminne drogi dziurawe, a tamtejsze firmy płacą ogromne podatki

    • 9 2

  • na ulicach dziura na dziurze, wszędzie korki, likwidacja parkingów, a oni jeszcze likwidują zatoczki autobusowe żeby jeszcze (1)

    bardziej utrudnić życie mieszańcom i spowodować jeszcze większe korki. Prezydent i ta rada miasta chyba nienawidzą swoich mieszkańców.

    • 59 0

    • Macie okazję teraz to zmienić

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane