- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (385 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (230 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (123 opinie)
- 4 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (43 opinie)
- 5 Utrudnienia na al. Niepodległości od wtorku (54 opinie)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (28 opinii)
Termomodernizacja szkół, budowa buspasów i dróg rowerowych oraz dokończenie przebudowy Placu Dworcowego w Chyloni czy Centrum Nowoczesnego Seniora. To główne inwestycje, na które Gdynia przeznaczy 227 mln zł, które przyznano jej w ramach programu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Radni opozycji zwracają jednak uwagę, że pod płaszczykiem inwestycji ekologicznych Gdynia walczy z kierowcami.
![178 mln euro na inwestycje na Pomorzu](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3666/150x100/3666626__kr.webp)
Władze Gdyni właśnie ogłosiły, na co wydadzą większą część przypadających im 227 mln zł.
- To przede wszystkim dalsza przebudowa Placu Dworcowego w Chyloni i dokończenie rewitalizacji osiedla Meksyk. Dotacja wesprze też system inteligentnego zarządzania ruchem Tristar, a także budowę buspasów i dróg rowerowych. Nacisk położymy także na budowę rodzinnych domów dziecka i Centrum Nowoczesnego Seniora oraz budowę tzw. mieszkań wspomaganych, dla osób które takiego wsparcia potrzebują - wylicza wiceprezydent Gdyni Michał Guć.
Pieniądze unijne pozwolą też na termomodernizację sześciu szkół:
- Szkoły podstawowej nr 8
- Szkoły podstawowej nr 13
- Szkoły podstawowej nr 26
- Szkoły podstawowej nr 44
- Szkoły podstawowej nr 51
- Zespołu szkolno-przedszkolnego nr 4
Opozycja: to tylko PR i walka z kierowcami
Opozycyjni radni Prawa i Sprawiedliwości przyjmują te plany z przymrużeniem oka. Przypominając długą przebudowę węzła Karwiny, po której dalej są korki.
- Z jednej strony mówią o walce ze zmianami klimatycznymi, a przez lata cięli połączenia komunikacyjne, łaskawie przywrócone częściowo przed wyborami. Opowiadają o ograniczeniu emisji CO2 do atmosfery, a zabudowują wszystkie zielone tereny i chcieli sprzedać nawet Polankę Redłowską. Robią co innego, niż mówią, to tylko PR - podkreśla Marcin Bełbot, radny PiS w Gdyni.
Bogdan Krzyżankowski z PO zwraca natomiast uwagę, że część pieniędzy wydana będzie - jego zdaniem - bez sensu.
- Mamy likwidować istniejące zatoczki autobusowe na przystankach, czyli wydamy pieniądze na zniszczenie czegoś, co jest i działa. W efekcie nie będzie płynnego ruchu i będzie jeszcze większa emisja CO2 do atmosfery. A przecież "jutro" będą głównie samochody bezemisyjne. Jaki wtedy będzie to miało sens? - pyta Bogdan Krzyżankowski. - Kolejne pokolenie zastanie zwężone drogi bez zatoczek autobusowych i prawoskrętów - dodaje radny, który nie poparł uchwały w sprawie adaptacji miasta Gdyni do zmian klimatycznych.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – samochody elektryczne i hybrydowe na sprzedaż
Radni PiS byli na środowej sesji przeciwko tej uchwale, dodając że zapisane w niej wycofanie autobusów, które są napędzane paliwami kopalnymi, sprawi, że Gdynia może całkowicie zrezygnować z komunikacji miejskiej, bo jej większość stanowią pojazdy, które nie są elektryczne czy wodorowe.
- To antysamochodowy dokument, który utrudnia życie zwykłym mieszkańcom Gdyni. Zwężanie ulic i wprowadzenie Strefy tempo 30 tak, ale w okolicach szkół i przedszkoli, a nie w całym mieście. Zawiezienie dziecka do szkoły, gdy nie ma innej możliwości, czy poruszanie się samochodem to święte prawo mieszkańców Gdyni. A Samorządność Wojciecha Szczurka chce się zająć dyskryminacją kierowców - podkreśla Marek Dudziński, kandydat PiS na prezydenta Gdyni.
Radny Samorządności: likwidacja zatok pomoże pasażerom
Ostatecznie, głosami Samorządności, uchwała weszła w życie.
- Musimy ograniczać CO2. A zatoczki likwidować będziemy nie tylko z tego względu. Kierowca komunikacji publicznej wyjeżdża z zatoczki ok. 200 razy, często przy dużym ruchu. Bez tego manewru będzie nie tylko bezpieczniej, ale i szybciej dla pasażerów - podkreśla prof. Marcin Wołek, radny Samorządności.
Miejsca
Opinie (231) 9 zablokowanych
-
2024-02-28 15:44
Za te pieniądze można jeszcze bardziej uprzykrzyć życie mieszkańcom. Podziękujemy im na wyborach. Najwyższy czas pogonić z prezydium to całe dziadostwo ze Szczurkiem i kucykiem na czele.
- 12 0
-
2024-02-28 15:50
Pan profesor, aż wstyd (1)
Skoro chce ograniczać to niech wyjaśni i pokaże obliczenia jak to jest kiedy autobus się zatrzyma w zatocze, a jak kiedy na środku drogi/pasa blokując ruch. Dla autobusu żadna różnica, tu i tu wykonuje hamowanie i ruszanie (pomijając kwestie bezpieczeństwa kiedy kierowcy będą omijać/wyprzedzać autobus). Natomiast w kwestii ekologicznej lepiej jeśli autobus zatrzymuje się w zatoczce, bo tylko autobus wykonuje zatrzymanie i ponowne ruszenie, a jeśli autobus zatrzymuje się na jezdni to razem z nim zatrzymuje się kilka, kilkanaście, kilkadziesiąt pojazdów, które muszą hamować i ponownie ruszyć. Najbardziej obciążające dla silnika i spalania jest ruszanie pojazdu po zatrzymaniu. Proszę teraz Pana Profesora o przeliczenie ile tego CO2 zostanie wytworzone przez 1 autobus ruszający z zatoczki, a ile przez 1 autobus + kilkanaście pojazdów, które musiały się zatrzymać i czekać za autobusem. Przecież to jest absurd i to jest człowiek z tytułem Profesora? Serio?
To jest człowiek, który ma decydować o takich sprawach? Przecież wypowiedź tego człowieka jest są sprzeczna z ekologią.
Tu pasuje określenie, że wydaje się wam, proszę państwa, że to jest ekologia, a jest wręcz przeciwnie i wiele miast na zachodzie już się o tym przekonało i zmienia infrastrukturę m.in. likwidując nawet wybudowane progi zwalniające/mijanki tam gdzie to zbędne. Natomiast w Polsce decydenci wdrażają bzdury.- 30 1
-
2024-02-29 09:17
ten pseudościsły wywód nie uwzględnia korzyści wynikających z likwidacji zatok
pasażerowie w autobusie, który nie musi wjeżdżać do zatok nie są rzucani na boki - co jest ewidentnie powodem dyskomfortu. Autobus nie wjeżdżający do zatoki stoi krócej w korkach, i dzięki temu można liczyć, że mieszkańcy powodujący korki w wyniku korzystania z samochodu rozważą zmianę swoich zachowań komunikacyjnych. Czas postoju autobusu na przystanku trwa kilkanaście sekund, więc pisanie o problemie wywoływanym przez kilkunastosekundowe "zatamowanie" ruchu jest jedynie przejawem nadmiernego przywiązania emocjonalnego do fotela samochodu, ale nie ma dużej wartości perswazyjnej.
- 0 3
-
2024-02-28 15:52
Dodam tylko do Pana profesora (6)
Jak sobie wyobraża linie pospieszne? Jeden pas, autobus linia normalna, a za nim pospieszny i teraz pospieszny nawet nie będzie mieć możliwości pominięcia przystanku, bo jak przed będzie jechać linia zwykla to pospieszny też będzie musiał się zatrzymać i czekać.
Kto tych ludzi dopuszcza do jakichkolwiek stanowisk decyzyjnych? Przecież to jest dramat.- 215 14
-
2024-02-28 16:10
O, widzę, że jedna łapka w dół, pewnie od profesora.
- 24 2
-
2024-02-28 18:09
zlikwidują linie pośpieszne.....
- 14 2
-
2024-02-28 20:05
mój mąż jest z zawodu profesorem
i niezmiennie ma rację i słuszne koncepcje
- 11 1
-
2024-02-28 22:11
Trzeba mieć wyobraźnię, by sobie wyobrażać
- 6 0
-
2024-02-29 06:56
MW niestety wyobraźni nie ma. (1)
Ja akurat zawodowo MUSZĘ się wydostawać ze Świętojańskiej (z domu) na Obwodnicę i te piękne plany wręcz masakrycznie mi to utrudnią: raz że wydostaję się albo przez Witomino albo przez Jana z Kolna i Wiśniewskiego (czyli , ponieważ remont Witomina trwa ruski rok, rozwalenie ruchu na Placu Dworcowym mnie zablokuje), dwa że likwidacja zatoczek dodatkowo wydłuży mi wylot z miasta i to znacznie. I po co? Jak zwykle "dla zasady". Chyba spytam ekipę T. Szemiota czy planują to poprzeć, jeśli nie to nie wiem na kogo zagłosuję (a w tej sytuacji to dla mnie jedna z najważniejszych kwestii odnośnie decyzji wyborczej).
- 7 2
-
2024-03-01 10:06
Zmień pracę lub miejsce zamieszkania.
To właśnie ty powodujesz zakorkowanie miasta.
- 0 0
-
2024-02-28 15:56
to znaczy co? " dokończenie przebudowy Placu Dworcowego w Chyloni " ?
- 8 1
-
2024-02-28 16:06
Pan Dudziński..... (1)
Zrobił MBA w słynnej szkole, gdzie większość pisowców robiło w 4.dni mną nawet nie jadąc na zajęcia. Łatwo to sprawdzić.
- 7 3
-
2024-02-28 18:17
obecna wojewoda z PO zrobiła dyplom w tej samej szkole....
- 3 2
-
2024-02-28 16:14
Piękny obrazek. Tak właśnie mieszka się w Gdyni
- 9 3
-
2024-02-28 16:27
Może być na cokolwiek byle nie na kierowczyków. (1)
Te roszczeniowe osoby, truciciele powietrza i mordercy ludzi na pasach i chodnikach, powinni sami płacić winiety na swój asfalt, budowę, remonty i utrzymanie.
Amen.- 3 19
-
2024-02-28 23:16
Twoja wypowiedź świadczy
O twojej bezdennej głupocie
- 4 0
-
2024-02-28 16:39
A co z pałacem koło dworca głównego?
Znowu nic, niedawno były wizualizacje.
- 7 1
-
2024-02-28 17:00
Zwykle nie piszę komentarzy
Ale władze Gdyni odkleiły się wyjątkowo mocno. Wywozić tych skorumpowanych bałwanów na taczkach
- 18 1
-
2024-02-28 17:02
Należy skończyć z tą władzą
To są politycy którzy zamiast ułatwiać człowiekowi życie to je komplikują
- 17 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.