• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na co Gdynia wyda 227 mln zł?

Michał Sielski
28 lutego 2024, godz. 13:00 
Opinie (231)
Unijne pieniądze pomogą m.in. na dokończenie rewitalizacji osiedla Meksyk. Unijne pieniądze pomogą m.in. na dokończenie rewitalizacji osiedla Meksyk.

Termomodernizacja szkół, budowa buspasów i dróg rowerowych oraz dokończenie przebudowy Placu Dworcowego w Chyloni czy Centrum Nowoczesnego Seniora. To główne inwestycje, na które Gdynia przeznaczy 227 mln zł, które przyznano jej w ramach programu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Radni opozycji zwracają jednak uwagę, że pod płaszczykiem inwestycji ekologicznych Gdynia walczy z kierowcami.



Czy ruch samochodowy w Trójmieście powinien być ograniczany?

Cały obszar metropolitalny dostał 780 mln zł z unijnej kasy. Skorzystają na tym miasta i gminy na terenie całego województwa. Oprócz Gdańska, Gdyni i Sopotu to także Hel, Pruszcz Gdański, Puck, Reda, Rumia, Tczew, Wejherowo, gminy miejsko-wiejskie: Jastarnia, Kartuzy, Władysławowo i Żukowo oraz gminy wiejskie: Cedry Wielkie, Kolbudy, Kosakowo, Luzino, Pruszcz Gdański, Przodkowo, Przywidz, Pszczółki, Puck, Somonino, Stegna, Suchy Dąb, Szemud, Tczew, Trąbki Wielkie i Wejherowo.

178 mln euro na inwestycje na Pomorzu 178 mln euro na inwestycje na Pomorzu

Władze Gdyni właśnie ogłosiły, na co wydadzą większą część przypadających im 227 mln zł.

- To przede wszystkim dalsza przebudowa Placu Dworcowego w Chyloni i dokończenie rewitalizacji osiedla Meksyk. Dotacja wesprze też system inteligentnego zarządzania ruchem Tristar, a także budowę buspasów i dróg rowerowych. Nacisk położymy także na budowę rodzinnych domów dziecka i Centrum Nowoczesnego Seniora oraz budowę tzw. mieszkań wspomaganych, dla osób które takiego wsparcia potrzebują - wylicza wiceprezydent Gdyni Michał Guć.
Pieniądze unijne pozwolą też na termomodernizację sześciu szkół:



Opozycja: to tylko PR i walka z kierowcami



Opozycyjni radni Prawa i Sprawiedliwości przyjmują te plany z przymrużeniem oka. Przypominając długą przebudowę węzła Karwiny, po której dalej są korki.

- Z jednej strony mówią o walce ze zmianami klimatycznymi, a przez lata cięli połączenia komunikacyjne, łaskawie przywrócone częściowo przed wyborami. Opowiadają o ograniczeniu emisji CO2 do atmosfery, a zabudowują wszystkie zielone tereny i chcieli sprzedać nawet Polankę Redłowską. Robią co innego, niż mówią, to tylko PR - podkreśla Marcin Bełbot, radny PiS w Gdyni.
Bogdan Krzyżankowski z PO zwraca natomiast uwagę, że część pieniędzy wydana będzie - jego zdaniem - bez sensu.

- Mamy likwidować istniejące zatoczki autobusowe na przystankach, czyli wydamy pieniądze na zniszczenie czegoś, co jest i działa. W efekcie nie będzie płynnego ruchu i będzie jeszcze większa emisja CO2 do atmosfery. A przecież "jutro" będą głównie samochody bezemisyjne. Jaki wtedy będzie to miało sens? - pyta Bogdan Krzyżankowski. - Kolejne pokolenie zastanie zwężone drogi bez zatoczek autobusowych i prawoskrętów - dodaje radny, który nie poparł uchwały w sprawie adaptacji miasta Gdyni do zmian klimatycznych.


Radni PiS byli na środowej sesji przeciwko tej uchwale, dodając że zapisane w niej wycofanie autobusów, które są napędzane paliwami kopalnymi, sprawi, że Gdynia może całkowicie zrezygnować z komunikacji miejskiej, bo jej większość stanowią pojazdy, które nie są elektryczne czy wodorowe.

- To antysamochodowy dokument, który utrudnia życie zwykłym mieszkańcom Gdyni. Zwężanie ulic i wprowadzenie Strefy tempo 30 tak, ale w okolicach szkół i przedszkoli, a nie w całym mieście. Zawiezienie dziecka do szkoły, gdy nie ma innej możliwości, czy poruszanie się samochodem to święte prawo mieszkańców Gdyni. A Samorządność Wojciecha Szczurka chce się zająć dyskryminacją kierowców - podkreśla Marek Dudziński, kandydat PiS na prezydenta Gdyni.

Radny Samorządności: likwidacja zatok pomoże pasażerom



Ostatecznie, głosami Samorządności, uchwała weszła w życie.

- Musimy ograniczać CO2. A zatoczki likwidować będziemy nie tylko z tego względu. Kierowca komunikacji publicznej wyjeżdża z zatoczki ok. 200 razy, często przy dużym ruchu. Bez tego manewru będzie nie tylko bezpieczniej, ale i szybciej dla pasażerów - podkreśla prof. Marcin Wołek, radny Samorządności.

Miejsca

Opinie (231) 9 zablokowanych

  • centrum nowoczesnego seniora, co to za pralnia.

    • 13 0

  • Na Arkę dajcie

    • 2 12

  • Do Profesorka Wołka (1)

    1/ CO2
    Marcin stojące i ruszające samochody palą więcej niż jadące (80-90 km/h jest najniższe spalanie). Oczywista oczywistość. Likwidacja zatok spowoduje zwiększenie emisji CO2 poprzez duże korki i dłuższy czas dojazdu. Będziemy stać w mega korkach. Ludzie będą jeździć samochodami, bo komunikacja miejska w Gdyni jest słaba i nie obsłuży ruchu samochodowego jako alternatywy.
    2/ Bezpieczeństwo
    Bez zatoczek będzie więcej stłuczek i wypadków pośród kierowców osobówek i aut transportowych. Brak zatoczek nie zwiększa dodatkowo bezpieczeństwa pasażerów komunikacji, gdyż już mają zapewnienie bezpieczeństwa w zatoczce, a kierowca autobusu winien sam się bezpiecznie włączyć do ruchu. Narażacie kierowców na niebezpieczeństwo.
    3/ Centrum
    Jak pamiętam mieszkasz w Centrum, Prezydent Szczurek już także. Robicie dla siebie dobrze, a nie dla mieszkańców. Ja nie chcę płacić podatków na na takich wybrańców narodu. Każdy mieszkaniec Gdyni chce mieć możliwość korzystania z miejsc kultury, restauracji, plaży w centrum Gdyni. Ograniczacie dostęp dla mieszkańców Dąbrowy, Karwin, Wiczlina, Chwarzna. Nie ma opcji, abyśmy dojechali rowerem zimą czy w deszczu do teatru.

    • 27 0

    • Podejrzewam, że on o tym wie, ale

      jest lobbowany

      • 0 0

  • Tylko PIS was uratuje (2)

    Przedstawiciel rządu z Berlina musi odejść!!!!

    • 10 6

    • Ale pis to ruskie (1)

      • 2 2

      • Moskwa ma swojego człowieka w Wawie

        • 1 0

  • biletomaty przyspiesza wyjazd autobusu z zatoczki a nie likwidacja zatoki! (1)

    Wołek to cięzki szkodnik, jak najszybciej te ekipę nalezy odsunać od władzy. Dewastują miasto!

    • 17 0

    • Moze dostał bompbonierkę z koniakiem

      Za darmo tego nie robi

      • 0 0

  • Trzeba bezwzglednie odsunac SWS na wyborach bo zrujnuja to miasto

    • 21 1

  • Panie Wołek skoro chce pan walczyć z CO2 (2)

    to po co panu ford galaxy w dieslu? Auto sprzedać i przesiąść się do komunikacji albo kupić sobie rower.

    • 25 3

    • I to się nazywa hipokryzja.

      Po co mu prawo jazdy?!

      • 0 0

    • A może on nie wie, ile w powietrzu jest CO2?

      • 0 0

  • wyglada na to, że Szczurek rzeczywiscie oszalał

    całe szczęście już w kwietniu trafi na smietnik historii

    • 21 1

  • Re (1)

    Szczurek i jego ekipa cofnęli Gdynię , jeśli chodzi o komunikację do lat 80-tych ub.wieku. Widać nadal im mało, chcą osiągnąć lata 50-te.

    • 19 2

    • Oni nie cofnęli. Zrobili z Gdyni starą zniszczoną

      kobietę stojącą nad grobem

      • 0 0

  • Aglomeracja rośnie (5)

    W naszym regionie mieszka coraz więcej mieszkańców, a władze paraliżują ruch tanimi metodami pod płaszczem rzekomej walki z CO2. Paradoksalnie zatkane ulice produkują więcej CO2. Skuteczną metodą jest upłynnienie ruchu budując bezkolizyjne drogi tak jak na zachodzie. Tylko, że to kosztuje. Dodam, że krótkowzroczność też kosztuje.

    • 138 14

    • (1)

      Nie wiem co Oni jarają w tym magistracie ale proszę o adres dilera. Esiek

      • 12 3

      • pan major ma Camele

        • 2 1

    • nie pitol, z Gdyni z roku na rok ubywa

      Gdynia się wyludnia

      • 8 0

    • i kto zatyka te ulice??

      • 3 1

    • ruch paraliżują nie władze tylko nadmiar samochodów

      żadne miasto nie poprawiło płynności ruchu ani nie "odetkało" ulic przez budowanie "bezkolizyjnych" dróg i skrzyżowań. W wielu miastach "zachodu" rozbiera się estakady oraz/lub podejmuje uchwały o wykluczeniu budowy "autostrad" miejskich na terenie miasta, radykalnie poprawiając komfort i bezpieczeństwo ruchu pieszych i rowerzystów zwłaszcza w pobliżu rozbudowywanej sieci transportu szynowego. Krótkowzrocznością jest myślenie wyłącznie o inwestowaniu w infrastrukturę drogową i parkingową w miastach.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane