- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (388 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (232 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (129 opinii)
- 4 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (46 opinii)
- 5 Piłeś? Nie włamuj się do auta (33 opinie)
- 6 Utrudnienia na al. Niepodległości od wtorku (55 opinii)
Termomodernizacja szkół, budowa buspasów i dróg rowerowych oraz dokończenie przebudowy Placu Dworcowego w Chyloni czy Centrum Nowoczesnego Seniora. To główne inwestycje, na które Gdynia przeznaczy 227 mln zł, które przyznano jej w ramach programu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Radni opozycji zwracają jednak uwagę, że pod płaszczykiem inwestycji ekologicznych Gdynia walczy z kierowcami.
![178 mln euro na inwestycje na Pomorzu](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3666/150x100/3666626__kr.webp)
Władze Gdyni właśnie ogłosiły, na co wydadzą większą część przypadających im 227 mln zł.
- To przede wszystkim dalsza przebudowa Placu Dworcowego w Chyloni i dokończenie rewitalizacji osiedla Meksyk. Dotacja wesprze też system inteligentnego zarządzania ruchem Tristar, a także budowę buspasów i dróg rowerowych. Nacisk położymy także na budowę rodzinnych domów dziecka i Centrum Nowoczesnego Seniora oraz budowę tzw. mieszkań wspomaganych, dla osób które takiego wsparcia potrzebują - wylicza wiceprezydent Gdyni Michał Guć.
Pieniądze unijne pozwolą też na termomodernizację sześciu szkół:
- Szkoły podstawowej nr 8
- Szkoły podstawowej nr 13
- Szkoły podstawowej nr 26
- Szkoły podstawowej nr 44
- Szkoły podstawowej nr 51
- Zespołu szkolno-przedszkolnego nr 4
Opozycja: to tylko PR i walka z kierowcami
Opozycyjni radni Prawa i Sprawiedliwości przyjmują te plany z przymrużeniem oka. Przypominając długą przebudowę węzła Karwiny, po której dalej są korki.
- Z jednej strony mówią o walce ze zmianami klimatycznymi, a przez lata cięli połączenia komunikacyjne, łaskawie przywrócone częściowo przed wyborami. Opowiadają o ograniczeniu emisji CO2 do atmosfery, a zabudowują wszystkie zielone tereny i chcieli sprzedać nawet Polankę Redłowską. Robią co innego, niż mówią, to tylko PR - podkreśla Marcin Bełbot, radny PiS w Gdyni.
Bogdan Krzyżankowski z PO zwraca natomiast uwagę, że część pieniędzy wydana będzie - jego zdaniem - bez sensu.
- Mamy likwidować istniejące zatoczki autobusowe na przystankach, czyli wydamy pieniądze na zniszczenie czegoś, co jest i działa. W efekcie nie będzie płynnego ruchu i będzie jeszcze większa emisja CO2 do atmosfery. A przecież "jutro" będą głównie samochody bezemisyjne. Jaki wtedy będzie to miało sens? - pyta Bogdan Krzyżankowski. - Kolejne pokolenie zastanie zwężone drogi bez zatoczek autobusowych i prawoskrętów - dodaje radny, który nie poparł uchwały w sprawie adaptacji miasta Gdyni do zmian klimatycznych.
Radni PiS byli na środowej sesji przeciwko tej uchwale, dodając że zapisane w niej wycofanie autobusów, które są napędzane paliwami kopalnymi, sprawi, że Gdynia może całkowicie zrezygnować z komunikacji miejskiej, bo jej większość stanowią pojazdy, które nie są elektryczne czy wodorowe.
- To antysamochodowy dokument, który utrudnia życie zwykłym mieszkańcom Gdyni. Zwężanie ulic i wprowadzenie Strefy tempo 30 tak, ale w okolicach szkół i przedszkoli, a nie w całym mieście. Zawiezienie dziecka do szkoły, gdy nie ma innej możliwości, czy poruszanie się samochodem to święte prawo mieszkańców Gdyni. A Samorządność Wojciecha Szczurka chce się zająć dyskryminacją kierowców - podkreśla Marek Dudziński, kandydat PiS na prezydenta Gdyni.
Radny Samorządności: likwidacja zatok pomoże pasażerom
Ostatecznie, głosami Samorządności, uchwała weszła w życie.
- Musimy ograniczać CO2. A zatoczki likwidować będziemy nie tylko z tego względu. Kierowca komunikacji publicznej wyjeżdża z zatoczki ok. 200 razy, często przy dużym ruchu. Bez tego manewru będzie nie tylko bezpieczniej, ale i szybciej dla pasażerów - podkreśla prof. Marcin Wołek, radny Samorządności.
Miejsca
Opinie (231) 9 zablokowanych
-
2024-02-28 14:57
centrum nowoczesnego seniora, co to za pralnia.
- 13 0
-
2024-02-28 14:57
Na Arkę dajcie
- 2 12
-
2024-02-28 14:58
Do Profesorka Wołka (1)
1/ CO2
Marcin stojące i ruszające samochody palą więcej niż jadące (80-90 km/h jest najniższe spalanie). Oczywista oczywistość. Likwidacja zatok spowoduje zwiększenie emisji CO2 poprzez duże korki i dłuższy czas dojazdu. Będziemy stać w mega korkach. Ludzie będą jeździć samochodami, bo komunikacja miejska w Gdyni jest słaba i nie obsłuży ruchu samochodowego jako alternatywy.
2/ Bezpieczeństwo
Bez zatoczek będzie więcej stłuczek i wypadków pośród kierowców osobówek i aut transportowych. Brak zatoczek nie zwiększa dodatkowo bezpieczeństwa pasażerów komunikacji, gdyż już mają zapewnienie bezpieczeństwa w zatoczce, a kierowca autobusu winien sam się bezpiecznie włączyć do ruchu. Narażacie kierowców na niebezpieczeństwo.
3/ Centrum
Jak pamiętam mieszkasz w Centrum, Prezydent Szczurek już także. Robicie dla siebie dobrze, a nie dla mieszkańców. Ja nie chcę płacić podatków na na takich wybrańców narodu. Każdy mieszkaniec Gdyni chce mieć możliwość korzystania z miejsc kultury, restauracji, plaży w centrum Gdyni. Ograniczacie dostęp dla mieszkańców Dąbrowy, Karwin, Wiczlina, Chwarzna. Nie ma opcji, abyśmy dojechali rowerem zimą czy w deszczu do teatru.- 27 0
-
2024-02-29 12:43
Podejrzewam, że on o tym wie, ale
jest lobbowany
- 0 0
-
2024-02-28 14:59
Tylko PIS was uratuje (2)
Przedstawiciel rządu z Berlina musi odejść!!!!
- 10 6
-
2024-02-28 17:26
Ale pis to ruskie (1)
- 2 2
-
2024-02-29 07:51
Moskwa ma swojego człowieka w Wawie
- 1 0
-
2024-02-28 15:02
biletomaty przyspiesza wyjazd autobusu z zatoczki a nie likwidacja zatoki! (1)
Wołek to cięzki szkodnik, jak najszybciej te ekipę nalezy odsunać od władzy. Dewastują miasto!
- 17 0
-
2024-02-28 22:50
Moze dostał bompbonierkę z koniakiem
Za darmo tego nie robi
- 0 0
-
2024-02-28 15:04
Trzeba bezwzglednie odsunac SWS na wyborach bo zrujnuja to miasto
- 21 1
-
2024-02-28 15:12
Panie Wołek skoro chce pan walczyć z CO2 (2)
to po co panu ford galaxy w dieslu? Auto sprzedać i przesiąść się do komunikacji albo kupić sobie rower.
- 25 3
-
2024-02-28 22:51
I to się nazywa hipokryzja.
Po co mu prawo jazdy?!
- 0 0
-
2024-02-29 12:44
A może on nie wie, ile w powietrzu jest CO2?
- 0 0
-
2024-02-28 15:13
wyglada na to, że Szczurek rzeczywiscie oszalał
całe szczęście już w kwietniu trafi na smietnik historii
- 21 1
-
2024-02-28 15:29
Re (1)
Szczurek i jego ekipa cofnęli Gdynię , jeśli chodzi o komunikację do lat 80-tych ub.wieku. Widać nadal im mało, chcą osiągnąć lata 50-te.
- 19 2
-
2024-02-29 12:45
Oni nie cofnęli. Zrobili z Gdyni starą zniszczoną
kobietę stojącą nad grobem
- 0 0
-
2024-02-28 15:44
Aglomeracja rośnie (5)
W naszym regionie mieszka coraz więcej mieszkańców, a władze paraliżują ruch tanimi metodami pod płaszczem rzekomej walki z CO2. Paradoksalnie zatkane ulice produkują więcej CO2. Skuteczną metodą jest upłynnienie ruchu budując bezkolizyjne drogi tak jak na zachodzie. Tylko, że to kosztuje. Dodam, że krótkowzroczność też kosztuje.
- 138 14
-
2024-02-28 16:46
(1)
Nie wiem co Oni jarają w tym magistracie ale proszę o adres dilera. Esiek
- 12 3
-
2024-02-28 18:50
pan major ma Camele
- 2 1
-
2024-02-28 18:50
nie pitol, z Gdyni z roku na rok ubywa
Gdynia się wyludnia
- 8 0
-
2024-02-28 21:35
i kto zatyka te ulice??
- 3 1
-
2024-02-29 09:02
ruch paraliżują nie władze tylko nadmiar samochodów
żadne miasto nie poprawiło płynności ruchu ani nie "odetkało" ulic przez budowanie "bezkolizyjnych" dróg i skrzyżowań. W wielu miastach "zachodu" rozbiera się estakady oraz/lub podejmuje uchwały o wykluczeniu budowy "autostrad" miejskich na terenie miasta, radykalnie poprawiając komfort i bezpieczeństwo ruchu pieszych i rowerzystów zwłaszcza w pobliżu rozbudowywanej sieci transportu szynowego. Krótkowzrocznością jest myślenie wyłącznie o inwestowaniu w infrastrukturę drogową i parkingową w miastach.
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.