- 1 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (236 opinii)
- 2 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (416 opinii)
- 3 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (74 opinie)
- 4 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (72 opinie)
- 5 Długie Ogrody: ogłoszono konkurs na zmianę (322 opinie)
- 6 Trójmiejskie mola, których już nie ma (114 opinii)
Na lotnisko pojedziemy koleją
Będą miliony złotych na połączenia szynowe z lotniskami miast organizujących mecze Euro 2012. W przypadku Gdańska chodzi o ok. 350 mln, które oznaczają zielone światło dla projektu Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej.
Decyzja o wydzieleniu specjalnych środków z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na połączenie miasta z lotniskiem oznaczają koniec dyskusji nad tym, czy do Rębiechowa z miasta pojedzie tramwaj czy pociąg.
- Wspólnie z Gdynią i Urzędem Marszałkowskim ogłosimy przetarg na szczegółowe studium wykonalności inwestycji Kolei Metropolitalnej - mówi zastępca prezydenta Gdańska, Marcin Szpak. Wcześniej władze Gdańska powtarzały, że w powstaniu nowej linii kolejowej nie będą przeszkadzać, ale że same chcą równocześnie rozwijać połączenia tramwajowe na lotnisko.
- Sprawa jest prosta - mówi nam jeden z pracowników gdańskiego magistratu. - Jedyną szansą na otrzymanie 350 mln zł jest szybkie i sprawne przygotowanie projektu połączenia z lotniskiem. Kolej Metropolitalna jest bardziej zaawansowana w czasie, więc trzeba na nią postawić, a nie na tramwaj, bo możemy stracić te środki.
Jeśli wszystkie trzy etapy zostaną zrealizowane, będziemy mieli w Trójmieście nową linię Szybkiej Kolei Miejskiej łączącą centrum Gdańska z centrum Gdyni przez dzielnice "górnego tarasu" i lotnisko, oraz możliwość szybkiego przejazdu bezpośrednim pociągiem z Gdańska do Kartuz, Sierakowic, Kościerzyny czy Bytowa.
Budowa byłaby realizowana przez specjalnie powołaną przez Urząd Marszałkowski spółkę, która byłaby także właścicielem obecnego torowiska, po którym jeżdżą pociągi SKM.
- W ciągu miesiąca ogłosimy przetarg na szczegółowe studium inwestycji, która da nam m.in. odpowiedzi dotyczące liczby torów - mówi Struk. Gdańsk chce, by cała trasa z Gdańska do Gdyni miała taki charakter jak istniejąca linia SKM, czyli posiadała dwa tory i sieć trakcyjną.
Jeśli nie pojawią się problemy przy rozstrzyganiu przetargów na studium, projekt i budowę, prace mogłyby ruszyć w połowie przyszłego roku. Cała linia byłaby wtedy gotowa na parę miesięcy przed pierwszym meczem Mistrzostw Europy w 2012.
Opinie (204) ponad 10 zablokowanych
-
2008-01-06 16:53
Jeśli faktem jest że to ma yć kolej na poduszce to prosimy o fakty lub jakiś link
stara infrastruktura była i jest torowa - 'łatwość' budowy tej sieci wynika, z tego że układana będzie tam gdzie jeszcze trochę czasu temu były tory
- 0 0
-
2008-01-06 16:54
jak sie przejadę to uwierzę
narazie wkładam to do działu pod tytułem "adamowicz and company fiction"
- 0 0
-
2008-01-06 17:45
HURRRAAAAAA!
Bardzo dobra wiadomość! Może nie będę musiał jeździć Słowackiego do pracy...
- 0 0
-
2008-01-06 17:45
świetny pomysł!!!
Mieszkam niedaleko dworca w Wielkim Kacku i codziennie dojeżdżam do pracy w Rębiechowie. Musiałam kupić samochód, bo codzienny dojazd 3 środkami transportu przez Wrzeszcz to lekka przesada i finansowa, i czasowa. Tylko pytanie - jak często taki pociąg będzie kursować? 1 raz dziennie? Na Kaszuby jedzie 3 razy dziennie...
- 0 0
-
2008-01-06 18:15
Widze, że zniknął już chyba strach przed czymś nowym? Brawo, a nie mówiłem i pisałem?
Bo ja b.często krytykuję, ale dlatego, że głupota mnie powala a mi zależy, aby Trójmiasto rozwijało sie jak najlepiej bez zacietrzewienia i z jak największą dynamiką.
Dziś z całego serca muszę Was pochwalić! :-) Chciałbym Wam bardzo podziękować, za podjęcie właściwej w moim pojęciu decyzji, choć myślę, ze pomogły jej też nasze, w tej spr.wpisy. Myślę, a nawet jestem bardzo głęboko przekonany, że ta tak potrzebna inwestycja da dla Trójmiasta bodziec do większego i równomiernego rozwoju. To prawda. Przyczyny zapewne były różne. Podejrzewam, że część urzędników mogła uznać, że nie mają wystarczająco przygotowanych zasobów ludzkich, finansowych czy nawet technicznych, aby przygotować odpowiedni wniosek aplikacyjny i starać się o wsparcie. Barierą mogła być konieczność przygotowania pełnej dokumentacji aplikacyjnej, czyli wniosku, studium wykonalności, analizy techniczno-finansowej i innych załączników, już na etapie aplikowania. W razie popełnienia błędu i w konsekwencji odrzucenia wniosku cała ta praca poszłaby na marne. Mogła też odstraszyć duża konkurencja o finanse. Wreszcie można by pewnie znaleźć przykłady, które tu wczesniej podnosiłem, niechęci do zmian i niekompetencji władz samorządowych. To takie urzędnicze wygodnictwo i naprawdę niechęć do podejmowania decyzji, brania odpowiedzialności za dodatkowe zadania.
Pozostaje nam zatem jeszcze przekonywać tych nieprzekonanych, byśmy nie przegapili najwyższej szansy w nadchodzącym okresie?- 0 0
-
2008-01-06 18:15
Portal średnio (czyli: wcale) reaguje na prośby użytkowników
A szkoda, bo dając zielone światło garstce politycznych frustratów, odstrasza tym samym pozostałych. Trudno... można tylko apelować do innych czytelników: nie dokarmiać trolli! Może w końcu się wyniosą na jakiś onet czy wp... :D
P.S. A do zgłaszania wulgarnych postów służy mały "x" pod daną opinią ;)- 0 0
-
2008-01-06 18:19
Taaaaa
Taaaaa.
- 0 0
-
2008-01-06 18:22
Skandal
- 0 0
-
2008-01-06 18:28
DAreck'u ;) robię to zawsze i korzystam z X gdy uważam, że przekroczono wypowiedzią granice grzeczności
to tak off topic - dla mnie ktoś kto zasługuje na zablokownie jego IP na kika miesięcy
A przy okazji - życzę wszystkim miłego wieczoru! :)- 0 0
-
2008-01-06 18:34
No to będzie ekspansja syfu SKM.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.