- 1 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (248 opinii)
- 2 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (438 opinii)
- 3 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (74 opinie)
- 4 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (73 opinie)
- 5 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (443 opinie)
- 6 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (137 opinii)
Na lotnisko pojedziemy koleją
Będą miliony złotych na połączenia szynowe z lotniskami miast organizujących mecze Euro 2012. W przypadku Gdańska chodzi o ok. 350 mln, które oznaczają zielone światło dla projektu Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej.
Decyzja o wydzieleniu specjalnych środków z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na połączenie miasta z lotniskiem oznaczają koniec dyskusji nad tym, czy do Rębiechowa z miasta pojedzie tramwaj czy pociąg.
- Wspólnie z Gdynią i Urzędem Marszałkowskim ogłosimy przetarg na szczegółowe studium wykonalności inwestycji Kolei Metropolitalnej - mówi zastępca prezydenta Gdańska, Marcin Szpak. Wcześniej władze Gdańska powtarzały, że w powstaniu nowej linii kolejowej nie będą przeszkadzać, ale że same chcą równocześnie rozwijać połączenia tramwajowe na lotnisko.
- Sprawa jest prosta - mówi nam jeden z pracowników gdańskiego magistratu. - Jedyną szansą na otrzymanie 350 mln zł jest szybkie i sprawne przygotowanie projektu połączenia z lotniskiem. Kolej Metropolitalna jest bardziej zaawansowana w czasie, więc trzeba na nią postawić, a nie na tramwaj, bo możemy stracić te środki.
Jeśli wszystkie trzy etapy zostaną zrealizowane, będziemy mieli w Trójmieście nową linię Szybkiej Kolei Miejskiej łączącą centrum Gdańska z centrum Gdyni przez dzielnice "górnego tarasu" i lotnisko, oraz możliwość szybkiego przejazdu bezpośrednim pociągiem z Gdańska do Kartuz, Sierakowic, Kościerzyny czy Bytowa.
Budowa byłaby realizowana przez specjalnie powołaną przez Urząd Marszałkowski spółkę, która byłaby także właścicielem obecnego torowiska, po którym jeżdżą pociągi SKM.
- W ciągu miesiąca ogłosimy przetarg na szczegółowe studium inwestycji, która da nam m.in. odpowiedzi dotyczące liczby torów - mówi Struk. Gdańsk chce, by cała trasa z Gdańska do Gdyni miała taki charakter jak istniejąca linia SKM, czyli posiadała dwa tory i sieć trakcyjną.
Jeśli nie pojawią się problemy przy rozstrzyganiu przetargów na studium, projekt i budowę, prace mogłyby ruszyć w połowie przyszłego roku. Cała linia byłaby wtedy gotowa na parę miesięcy przed pierwszym meczem Mistrzostw Europy w 2012.
Opinie (204) ponad 10 zablokowanych
-
2008-01-06 10:21
Wstaje rano, otwieram trojmiasto.pl ale tu kolejny CUD medialny, Gazeta Wyborcza bedaca tymczasowym
slupem ogloszeniowym komuszkow z PO, piorem dziennikarza o przypadkowo zbieznym nazwisku Tusk, objawia kolejny CUD. Tzn stosuje swoj ulubiony klamliwy chwyt: tytul w trybie oznajmiajacym obwieszcza CUD, a dopiero lektura tekstu pozwala zorientowac sie chcemu, ze to nawet nie poczatek poczatku. Z braku rzeczywistych CUDÓW, trzeba tumianic publike i tworzyc te medialne.
- 0 0
-
2008-01-06 10:26
SKANDAL!!!
- 0 0
-
2008-01-06 10:46
Turystycznie na Kaszuby
Super nareszcie ktoś myśli, w końcu będzie można latem zabrać rower i wywieźć go pociągiem za miasto na Kaszuby, a droga powrotna to już z górki.
Jak najbardziej za i koniecznie po starym nasypie, w końcu kiedyś jeździł tam pociąg miejsce idealne technicznie a i walory wzrokowe dla podróżnych tej trasy również bardzo wysokie.
Dojazd do lotniska mieszkańców Trójmiasta to jedno ale trzeba też mieć na uwadze ludzi mieszkających w Kartuzach, Sierakowicach, Bytowie itp. im też będzie znacznie łatwiej dojechać na lotniska.
Turystyka całego regionu tylko zyska, jeziora dla Trójmiasta, plaże nadmorskie dla Kaszub, mam nadzieję że uda się to szybko Zbudować.- 0 0
-
2008-01-06 11:16
Cicha kolej!
Super, że w końcu na jakimś szczeblu zatwierdzono ten pomysł!!! Jednak ja najbardziej będę sie cieszył jak pierwszy pociąg przejedzie tą trasą.
A generalnie to dziwi mnie jakie opinie wyrażają ludzie, którzy z koleją nie maja nic wspólnego, a SKM kojarzy im sie tylko ze starymi składami EN57 jeżdżącymi po starych torach. Do mieszkańców okolic drugiej lini SKM: dzisiejsze technologie pozwalają na znacznie cichsze przejazdy pociągów niż na obecnej lini SKM. Po pierwsze nowoczesne torowiska, po drugie nowoczesne ciche składy, po trzecie ekrany. No i mamy praktycznie ciiiiiiszę!!! Więc bez obaw. A to że wytną las... no cóż, kiedyś go tam nie było tylko jeździł pociąg i po prostu stan zostanie przywrócony do tego sprzed wojny. Jestem ciekaw czy jakby budowali drogę to też ludzie by tak chcieli protestować. A przecież droga to znacznie większy chałas i więcej zanieczyszczeń.- 0 0
-
2008-01-06 11:47
Tą mapkę to już oglądam od lat i nic się nie dzieje. Czas zacząć budować, a nie pisać artykuły co miesiąc.
- 0 0
-
2008-01-06 12:28
Wiwat PO! PO rządzi miastem i Polską! Wiwat PO!!
- 0 0
-
2008-01-06 12:35
A to Wszytsko Opłacalne
SUPER! oby tak dalej. Modernizacja = lepszy wygląd = lepsza turystyka= lepsza kasa ;)
- 0 0
-
2008-01-06 12:52
A może by to zrobic tak jak Niemcy?
A może by zrobili cos tak fajnego jak niemiecka kolej uzdrowiskowa UBB na wyspie Uznam?
Obecnie kolej jest przedłużana do Świnoujścia.
Tu strona UBB (po Polsku!):
http://www.ubb-online.com/pl/ab95.html
więcej zdjęć z budowy toru do nowej stacji Świnoujście Centrum:
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=525030&page=5- 0 0
-
2008-01-06 13:04
Ekolodzy dają zielone światło koleji metropolitarnej
Trzymamy kciuki za ten nowy projekt.
- 0 0
-
2008-01-06 13:38
Michał
Dokładnie. Jeżeli się mówi o lobby antykolejowym to na czele stoi Zarząd PKP, który patrzy jaką by tu linię zamknąć. Prezesi PKP nie jeżdżą pociągami tylko samochodami.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.