• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na lotnisko pojedziemy koleją

Michał Tusk
5 stycznia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
W najbliższym czasie trójmiejskie lotnisko czekają niemal rewolucyjne zmiany: do nowego terminalu pasażerowie będę już mogli dojechać koleją. W najbliższym czasie trójmiejskie lotnisko czekają niemal rewolucyjne zmiany: do nowego terminalu pasażerowie będę już mogli dojechać koleją.

Będą miliony złotych na połączenia szynowe z lotniskami miast organizujących mecze Euro 2012. W przypadku Gdańska chodzi o ok. 350 mln, które oznaczają zielone światło dla projektu Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej.



Planowany przebieg linii kolejowej, która połączy lotnisko w Rębiechowie z centrami Gdyni i Gdańska. Planowany przebieg linii kolejowej, która połączy lotnisko w Rębiechowie z centrami Gdyni i Gdańska.
Decyzja o wydzieleniu specjalnych środków z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na połączenie miasta z lotniskiem oznaczają koniec dyskusji nad tym, czy do Rębiechowa z miasta pojedzie tramwaj czy pociąg.

- Wspólnie z Gdynią i Urzędem Marszałkowskim ogłosimy przetarg na szczegółowe studium wykonalności inwestycji Kolei Metropolitalnej - mówi zastępca prezydenta Gdańska, Marcin Szpak. Wcześniej władze Gdańska powtarzały, że w powstaniu nowej linii kolejowej nie będą przeszkadzać, ale że same chcą równocześnie rozwijać połączenia tramwajowe na lotnisko.

- Sprawa jest prosta - mówi nam jeden z pracowników gdańskiego magistratu. - Jedyną szansą na otrzymanie 350 mln zł jest szybkie i sprawne przygotowanie projektu połączenia z lotniskiem. Kolej Metropolitalna jest bardziej zaawansowana w czasie, więc trzeba na nią postawić, a nie na tramwaj, bo możemy stracić te środki.

Kolej Metropolitalna będzie służyła

Ponieważ jednak 350 mln zł razem z wkładem własnym nie starczy na cały projekt, zostanie on podzielony na części. Ze specjalnej puli sfinansowany zostanie odcinek biegnący po dawnym nasypie kolejowym z Gdańska Wrzeszcza do Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy. Druga część nowej linii, łącząca lotnisko w Rębiechowie z gdyńskim Pogórzem, zostanie zgłoszona do normalnego konkursu w ramach programu Infrastruktura i Środowisko. Trzeci etap, czyli modernizacja linii z Kokoszek do Kartuz i budowa stacji przesiadkowej w Nowym Glinczu, umożliwiającej wymianę pasażerów pomiędzy pociągami jadącymi do Kartuz i Kościerzyny, weźmie na siebie Urząd Marszałkowski. - Możemy go sfinansować z naszego Regionalnego Programu Operacyjnego [to część unijnych funduszy rozdzielanych na poziomie województwa - red.] - mówi wicemarszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Jeśli wszystkie trzy etapy zostaną zrealizowane, będziemy mieli w Trójmieście nową linię Szybkiej Kolei Miejskiej łączącą centrum Gdańska z centrum Gdyni przez dzielnice "górnego tarasu" i lotnisko, oraz możliwość szybkiego przejazdu bezpośrednim pociągiem z Gdańska do Kartuz, Sierakowic, Kościerzyny czy Bytowa.

Budowa byłaby realizowana przez specjalnie powołaną przez Urząd Marszałkowski spółkę, która byłaby także właścicielem obecnego torowiska, po którym jeżdżą pociągi SKM.

- W ciągu miesiąca ogłosimy przetarg na szczegółowe studium inwestycji, która da nam m.in. odpowiedzi dotyczące liczby torów - mówi Struk. Gdańsk chce, by cała trasa z Gdańska do Gdyni miała taki charakter jak istniejąca linia SKM, czyli posiadała dwa tory i sieć trakcyjną.

Jeśli nie pojawią się problemy przy rozstrzyganiu przetargów na studium, projekt i budowę, prace mogłyby ruszyć w połowie przyszłego roku. Cała linia byłaby wtedy gotowa na parę miesięcy przed pierwszym meczem Mistrzostw Europy w 2012.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (204) ponad 10 zablokowanych

  • Antypolityku (2)

    wiesz ze to sie uda, i beda pasazerowie, pomimo ze wydaje sie ze odwrotnie powinno byc. u mnie tez kazdy jest zmotoryzowany, a ludzie wola dojechac pociagiem, niz stac w korkach na autobahnach

    • 0 0

    • Była gdańszcznka z Przymorza (1)

      Też prawda. Weź jednak pod uwagę, że Niemcy fanatyzm motoryzacyjny przeszli kilkadziesiąt lat temu, a i tak Deutsche Bahn nie zniszczono jak niszczy się koleje w Polsce. Przeważająca ilość lokalnych linii kolejowych pozostała i jest użyzana. Parę lat temu zamknięto linię SKM do Nowego Portu, a teraz ma się reaktywować? Po to tylko aby dowieść kibiców na Baltic Arenę w 2012 roku? I co dalej? Ja sensu nie widzę. Dla kogo miałaby być ta linia? Wniosek: Chwyt marketingowy i megalomania naszych włodarzy. Analogicznie z linią z Osowy i Lotniska do Gdańska. Należałoby zapytać dzisiejszych kierowców stojących w korkach na ul. Spacerowej i ul. Słowackiego, czy gdy będą mieli możliwość dojazdu do centrum kolejką zrezygnują z samochodu? Ja w to wątpię.
      Pozdrawiam

      • 0 0

      • ja zrezygnuje

        Bardzo chętnie zrezygnuję z samochodu na rzecz nowej linii SKM, jak też wielu innych wdychających spaliny. Pasażerowie autobusów też pewnie się przesiądą. Dużo lepiej poczytac książkę czy gazetę niż siedziec za kółkiem i podjeżdżac po parę metrów w korku.
        Liczę, że linia powstanie szybko, i będzie zaprojektowana z głową.

        • 0 0

  • czytam od paru lat czego to w gdańsku nie bedzie, a na razie widzę owczy pęd mieszczan żeby skoczyć w przepasć razem z ekipą którą wybrali
    na Nowy Rok wasz barani skok:-)
    i lećcie na złamanie karku
    przyjdzie angela i POsprząta PO zapustach

    • 0 0

  • Antypolityk- PKP niszczy się sama.

    smród brud i ubóstwo. Za duże pieniądze. Pozdrawiam

    • 0 0

  • super

    moze wreszcie slowak bedzie przejezdny hehe zadko mozna pochwalic wladze naszego miasta o jakis sensowny pomysl, ale ten jest wrecz boski. tak trzymac!;]

    • 0 0

  • do Bytowa koleją ??? (1)

    ciekawy ten artykuł, interesujący nawet, o ile jestem absolutnie za budowaniem takich przyszłościowych inwestycji o tyle strasznie irytuje mnie nieprofesjonalizm piszących!w Bytowie bez mała od 15 lat nie ma kolei wiec jakim cudem tam znów ppowstanie jeśli jest absolutnie nierentowna???

    • 0 0

    • do Bytowa

      Kolej w Bytowie jest, ale nie ma pociągów pasażerskich. Nie potrzeba więc cudu, by wróciły.

      • 0 0

  • Kolej metropolitalna

    już paru cwaniaków wzięło dużą kasę za projekt,
    paru innych za głupawe podpisy na kwitach
    a i tak nic się nie będzi działo!!!!!!
    a wam się marzy hahahahahhaaa
    głupota!
    i nie będzie niczego
    a Tusk już głupieje - kłania się klerowi!
    Mamy POwtórkę z PiSu

    • 0 0

  • Antypolityk: z tym torem do Nowego Portu to możesz mieć niestety rację :(

    innych Twoich postów niedoczytałem, ale osoby, które tak obzczekały Cię to jakaś 'wiocha'.

    Jak patrzę na ten projekt to widzę klasyczny schemat - podniety, opowieści włodaży, wieli szum medialny a potem - cisza, stagnacja, zmiana planów, opowiadanie jak tamta wcześniejsza wizja była zła i straony czas bo ... za chwilę robimy to po staremu.

    Czyli: zmarnowane kilka miesięcy na trzepanie i niepracowanie nad pierwotnym planem - znowu Gdansk wyszedł na mieszacza i tyle.

    Ja nie wiem czy Gdynia jest zawsze taka mądra, ale tu widać, że koło się zatoczyło i wróciło do początku. Plany, opracowania, podpisy, zawracanie gitary - ja kktos napisał, trochę kasy się polało po kolegów rękach ...
    kiedy Gdańsk zacznie brać takie sprawy pamięci i nie popełniać znowu podobnch błędów? Kiedy zaczniemy jako mieszkańcy mieć wpływ i wgląd w merytoykę takich projektów?

    • 0 0

  • ale POdobno..

    składy koleji metro - cos tam mają mieć w składach lawety do przewozu samochodów.I to jest znakomita informacja dla mieszkańców ,dajmy na to , Osowy.Szybko , sprawnie i bez korków

    • 0 0

  • Ale POdobno

    składy koleji 3-mieskiej mają też mnieć wagony sypialne oraz boski WARS wita was!

    • 0 0

  • DAreck: 'doznają' z pewnością - zawsze jest to uzasadnienie wydatków, które wynikają z nierentowności projektu realzowanego

    przez gminę/gminy z drugiej strony nie ma się czemu dziwić - taka kolej jest potrzebna i nie zakładam rentowności.

    Tylko wolę by już teraz studium wykonalności szczerze i realistycznie pokazało czy i od kiedy przewidywane jest urentownienie takiego transportu. Od początku ludzie będą mogli wiedzieć, że tż od ich decyzji zależy czy gmina w to dopłaci czy nie. I może urodzić się bardzo pozytywny feedback ze strony społeczności lokalnych - osiągnięcie rentowności stanie się ideą popyhającą mieszkańców do korzystania z kolejki - efekty: każdy z nas może je sobie wyobraić

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane