• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na lotnisko pojedziemy koleją

Michał Tusk
5 stycznia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
W najbliższym czasie trójmiejskie lotnisko czekają niemal rewolucyjne zmiany: do nowego terminalu pasażerowie będę już mogli dojechać koleją. W najbliższym czasie trójmiejskie lotnisko czekają niemal rewolucyjne zmiany: do nowego terminalu pasażerowie będę już mogli dojechać koleją.

Będą miliony złotych na połączenia szynowe z lotniskami miast organizujących mecze Euro 2012. W przypadku Gdańska chodzi o ok. 350 mln, które oznaczają zielone światło dla projektu Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej.



Planowany przebieg linii kolejowej, która połączy lotnisko w Rębiechowie z centrami Gdyni i Gdańska. Planowany przebieg linii kolejowej, która połączy lotnisko w Rębiechowie z centrami Gdyni i Gdańska.
Decyzja o wydzieleniu specjalnych środków z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na połączenie miasta z lotniskiem oznaczają koniec dyskusji nad tym, czy do Rębiechowa z miasta pojedzie tramwaj czy pociąg.

- Wspólnie z Gdynią i Urzędem Marszałkowskim ogłosimy przetarg na szczegółowe studium wykonalności inwestycji Kolei Metropolitalnej - mówi zastępca prezydenta Gdańska, Marcin Szpak. Wcześniej władze Gdańska powtarzały, że w powstaniu nowej linii kolejowej nie będą przeszkadzać, ale że same chcą równocześnie rozwijać połączenia tramwajowe na lotnisko.

- Sprawa jest prosta - mówi nam jeden z pracowników gdańskiego magistratu. - Jedyną szansą na otrzymanie 350 mln zł jest szybkie i sprawne przygotowanie projektu połączenia z lotniskiem. Kolej Metropolitalna jest bardziej zaawansowana w czasie, więc trzeba na nią postawić, a nie na tramwaj, bo możemy stracić te środki.

Kolej Metropolitalna będzie służyła

Ponieważ jednak 350 mln zł razem z wkładem własnym nie starczy na cały projekt, zostanie on podzielony na części. Ze specjalnej puli sfinansowany zostanie odcinek biegnący po dawnym nasypie kolejowym z Gdańska Wrzeszcza do Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy. Druga część nowej linii, łącząca lotnisko w Rębiechowie z gdyńskim Pogórzem, zostanie zgłoszona do normalnego konkursu w ramach programu Infrastruktura i Środowisko. Trzeci etap, czyli modernizacja linii z Kokoszek do Kartuz i budowa stacji przesiadkowej w Nowym Glinczu, umożliwiającej wymianę pasażerów pomiędzy pociągami jadącymi do Kartuz i Kościerzyny, weźmie na siebie Urząd Marszałkowski. - Możemy go sfinansować z naszego Regionalnego Programu Operacyjnego [to część unijnych funduszy rozdzielanych na poziomie województwa - red.] - mówi wicemarszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Jeśli wszystkie trzy etapy zostaną zrealizowane, będziemy mieli w Trójmieście nową linię Szybkiej Kolei Miejskiej łączącą centrum Gdańska z centrum Gdyni przez dzielnice "górnego tarasu" i lotnisko, oraz możliwość szybkiego przejazdu bezpośrednim pociągiem z Gdańska do Kartuz, Sierakowic, Kościerzyny czy Bytowa.

Budowa byłaby realizowana przez specjalnie powołaną przez Urząd Marszałkowski spółkę, która byłaby także właścicielem obecnego torowiska, po którym jeżdżą pociągi SKM.

- W ciągu miesiąca ogłosimy przetarg na szczegółowe studium inwestycji, która da nam m.in. odpowiedzi dotyczące liczby torów - mówi Struk. Gdańsk chce, by cała trasa z Gdańska do Gdyni miała taki charakter jak istniejąca linia SKM, czyli posiadała dwa tory i sieć trakcyjną.

Jeśli nie pojawią się problemy przy rozstrzyganiu przetargów na studium, projekt i budowę, prace mogłyby ruszyć w połowie przyszłego roku. Cała linia byłaby wtedy gotowa na parę miesięcy przed pierwszym meczem Mistrzostw Europy w 2012.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (204) ponad 10 zablokowanych

  • jasio

    Nie wiem co wypisuje w swoim organie Pan Michał. Domyślam się wszakże na twój stary miał na organie napisane (wytatuowane): uwaga niewypał.

    • 0 0

  • no nie wierzę

    nareszcie, łoMatko ile to lat trzeba było młotkować w te zakute łby

    • 0 0

  • oby to była prawda!

    niektórzy piszą że będzie pusta- dziś by była, ale jak wiadomość będzie pewna, tylko patrzeć jak deweloperzy wypuszczą swoje "psy gończe" i skupią ziemię w niedalekim sąsiedztwie przystanków- ktoś się obłowi; "trójmiejska metropolia" rozwija się od pruszcza do wejherowa na lini trasy kolejowej i drogowej a to będzie kolejny impuls rozwojowy- komunikacja zawsze miała i będzie mieć fundamentalne znaczenie, swoją drogą trzeba spacerowiczom zapewnić miejsca do przejścia, a mieszkańcom ekrany

    • 0 0

  • Nareszcie

    Powinny byc dwa tory, to bedzie inwestycja, ktora rozwiaze problemy komunikacyjne na dziesieciolecia, brawo za decyzje !

    • 0 0

  • appendix

    i tera trza także pomyśleć o modernizacji dworca we Wrzeszczu, choć można było też wcześniej jak budowano Galerię Bałtycką
    tunel podziemny do Galerii a po drodze wyjście na nowy peron dla SKMki do Rębiechowa
    ba

    • 0 0

  • Osowa

    Antypolityk wiem jak się rozbudowują miejscowości/ wioski pod trójmiastem ale do 100tys. to jeszcze daleko... pisałem o osowie a Ty piszesz o Koleczkowie, Kielnie...

    • 0 0

  • Gdynianin

    SKM-ka będzie pusta na początku. Na pewno. Bo dziś od samochodu mało kto odejdzie. Większość woli stać w korkach aniżeli jechać kolejką i czytać gazetę. Powoli to się jednak zmienia.
    A deweloperzy? Nie wiem. Oni zabudowują wszystko co się da, ale przecież na torach nie będą stawiać bloków. Tak czy siak zabudowuje się na potęgę całą okolicę przyszłej SKM, więc chyba już wszystko jest wykupione i deweloperka ma już wszystko obstawione.
    Osobiście jednak nie wierzę, choć pomysł jest bardzo dobry, aby powstała kolej metropolitalna. Dzisiaj to wszyscy chcą mieć więcej dróg, autostrad, parkingów, motoryzacji w ogóle, a nie koleji. Którą to zreztą skutecznie do tej pory zabijano. I co? Nagle wszystko ma się odwrócić? To tylko chwyt marketingowy.

    • 0 0

  • ufffffffffff SUPER !!!!!!!!!!

    budować !!!!!!!jak najszybciej

    • 0 0

  • kl

    Koleczkowo, Chwaszczyno, Osowa. Przecież niedługo te wszystkie osiedla będą się zlewać. Nie widzisz ile się buduje? Jak zmienia się prawo budowlane? Do tego płodność Kaszubów. 100 tys. mieszkańców za obwodnicą to już wkrótce.

    • 0 0

  • obywatel Zuut

    Modernizacje nic nie dadzą w takim społeczeństwie.
    Gdańsk Główny zmodernizowano i co z tego?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane