• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na lotnisko pojedziemy koleją

Michał Tusk
5 stycznia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
W najbliższym czasie trójmiejskie lotnisko czekają niemal rewolucyjne zmiany: do nowego terminalu pasażerowie będę już mogli dojechać koleją. W najbliższym czasie trójmiejskie lotnisko czekają niemal rewolucyjne zmiany: do nowego terminalu pasażerowie będę już mogli dojechać koleją.

Będą miliony złotych na połączenia szynowe z lotniskami miast organizujących mecze Euro 2012. W przypadku Gdańska chodzi o ok. 350 mln, które oznaczają zielone światło dla projektu Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej.



Planowany przebieg linii kolejowej, która połączy lotnisko w Rębiechowie z centrami Gdyni i Gdańska. Planowany przebieg linii kolejowej, która połączy lotnisko w Rębiechowie z centrami Gdyni i Gdańska.
Decyzja o wydzieleniu specjalnych środków z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na połączenie miasta z lotniskiem oznaczają koniec dyskusji nad tym, czy do Rębiechowa z miasta pojedzie tramwaj czy pociąg.

- Wspólnie z Gdynią i Urzędem Marszałkowskim ogłosimy przetarg na szczegółowe studium wykonalności inwestycji Kolei Metropolitalnej - mówi zastępca prezydenta Gdańska, Marcin Szpak. Wcześniej władze Gdańska powtarzały, że w powstaniu nowej linii kolejowej nie będą przeszkadzać, ale że same chcą równocześnie rozwijać połączenia tramwajowe na lotnisko.

- Sprawa jest prosta - mówi nam jeden z pracowników gdańskiego magistratu. - Jedyną szansą na otrzymanie 350 mln zł jest szybkie i sprawne przygotowanie projektu połączenia z lotniskiem. Kolej Metropolitalna jest bardziej zaawansowana w czasie, więc trzeba na nią postawić, a nie na tramwaj, bo możemy stracić te środki.

Kolej Metropolitalna będzie służyła

Ponieważ jednak 350 mln zł razem z wkładem własnym nie starczy na cały projekt, zostanie on podzielony na części. Ze specjalnej puli sfinansowany zostanie odcinek biegnący po dawnym nasypie kolejowym z Gdańska Wrzeszcza do Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy. Druga część nowej linii, łącząca lotnisko w Rębiechowie z gdyńskim Pogórzem, zostanie zgłoszona do normalnego konkursu w ramach programu Infrastruktura i Środowisko. Trzeci etap, czyli modernizacja linii z Kokoszek do Kartuz i budowa stacji przesiadkowej w Nowym Glinczu, umożliwiającej wymianę pasażerów pomiędzy pociągami jadącymi do Kartuz i Kościerzyny, weźmie na siebie Urząd Marszałkowski. - Możemy go sfinansować z naszego Regionalnego Programu Operacyjnego [to część unijnych funduszy rozdzielanych na poziomie województwa - red.] - mówi wicemarszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Jeśli wszystkie trzy etapy zostaną zrealizowane, będziemy mieli w Trójmieście nową linię Szybkiej Kolei Miejskiej łączącą centrum Gdańska z centrum Gdyni przez dzielnice "górnego tarasu" i lotnisko, oraz możliwość szybkiego przejazdu bezpośrednim pociągiem z Gdańska do Kartuz, Sierakowic, Kościerzyny czy Bytowa.

Budowa byłaby realizowana przez specjalnie powołaną przez Urząd Marszałkowski spółkę, która byłaby także właścicielem obecnego torowiska, po którym jeżdżą pociągi SKM.

- W ciągu miesiąca ogłosimy przetarg na szczegółowe studium inwestycji, która da nam m.in. odpowiedzi dotyczące liczby torów - mówi Struk. Gdańsk chce, by cała trasa z Gdańska do Gdyni miała taki charakter jak istniejąca linia SKM, czyli posiadała dwa tory i sieć trakcyjną.

Jeśli nie pojawią się problemy przy rozstrzyganiu przetargów na studium, projekt i budowę, prace mogłyby ruszyć w połowie przyszłego roku. Cała linia byłaby wtedy gotowa na parę miesięcy przed pierwszym meczem Mistrzostw Europy w 2012.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (204) ponad 10 zablokowanych

  • kto chce ten chce ... sie zobaczy ... ja i tak sadze ze NIC nie powstanie

    • 0 0

  • czyżby szykowały się jakies wybory, o których nie wiemy?

    coś za dużo "będzie, będzie" jak na 2 miesiące po wyborach.

    • 0 0

  • super

    oby jak najszybciej

    • 0 0

  • SYF w tej Polsce

    To już nawet PO świruje!

    • 0 0

  • Jaka Porażka :-)

    Ta kolej ominie sopot :-) i co teraz? i co teraz. Pani Gallux co pani teraz zrobi? ojj przepraszam panie Gallux i co teraz pan zrobi ? Proponuje isc i sie zakopac w tunelu pod niepodleglosci....

    • 0 0

  • ten pan MIHAł..

    z organu to ma łeb do wymyślania.Oni sobie siedza w tym dawnym żaku i "obracają miliardami" a pan MIHAł wszystko to dzielnie opisuje w swoim organie.Aby wszystkim żyło się lepiej.

    • 0 0

  • Spójrzcie na mapę

    Spójrzcie na mapę. Osowa 10 tys. mieszkańców? To chyba dawno temu. Przecież tam niedługo będzie miszkać przeszło 100 tys. i to grubo więcej.

    Ale pomysł przedni. Ciekaw jestem czy ktoś zrezygnuje wtedy z jazdy samochodem do Centrum?

    • 0 0

  • Osowa - 100tys?

    Człowieku nie przesadzaj może będzie tam kiedyś mieszkało z 50-60tys. ludzi ale to jeszcze długo... oby jak najpóźniej...

    • 0 0

  • ghj

    Osowa i wszystko poza obwodnicą rozrasta się jak grzyby po deszczu. 20 lat temu były łąki i pola, a teraz osiedla hen, hen. Zresztą nie tylko Osowa ale i wsie na Zachód (Chwaszczyno, Kielno, Koleczkowo itd. itp).
    Są dwie przyczyny:
    1. Ucieczka ludzi z miast i osiedlanie się na „zielonych” terenach.
    2. Wysoka płodność Kaszubów.

    • 0 0

  • gg

    Chciałem nieśmiało zauważyć że przywoływany tu gallux jest podwójnego obywatelstwa sopocko-morenowego. A tam przystanek kolei metropllitalnej będzie jak najbardziej.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane