- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (642 opinie)
- 2 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (41 opinii)
- 3 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (53 opinie)
- 4 Kultowa "Górka" i widok na morze (35 opinii)
- 5 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (16 opinii)
- 6 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (242 opinie)
Na lotnisko pojedziemy koleją
Będą miliony złotych na połączenia szynowe z lotniskami miast organizujących mecze Euro 2012. W przypadku Gdańska chodzi o ok. 350 mln, które oznaczają zielone światło dla projektu Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej.
Decyzja o wydzieleniu specjalnych środków z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na połączenie miasta z lotniskiem oznaczają koniec dyskusji nad tym, czy do Rębiechowa z miasta pojedzie tramwaj czy pociąg.
- Wspólnie z Gdynią i Urzędem Marszałkowskim ogłosimy przetarg na szczegółowe studium wykonalności inwestycji Kolei Metropolitalnej - mówi zastępca prezydenta Gdańska, Marcin Szpak. Wcześniej władze Gdańska powtarzały, że w powstaniu nowej linii kolejowej nie będą przeszkadzać, ale że same chcą równocześnie rozwijać połączenia tramwajowe na lotnisko.
- Sprawa jest prosta - mówi nam jeden z pracowników gdańskiego magistratu. - Jedyną szansą na otrzymanie 350 mln zł jest szybkie i sprawne przygotowanie projektu połączenia z lotniskiem. Kolej Metropolitalna jest bardziej zaawansowana w czasie, więc trzeba na nią postawić, a nie na tramwaj, bo możemy stracić te środki.
Jeśli wszystkie trzy etapy zostaną zrealizowane, będziemy mieli w Trójmieście nową linię Szybkiej Kolei Miejskiej łączącą centrum Gdańska z centrum Gdyni przez dzielnice "górnego tarasu" i lotnisko, oraz możliwość szybkiego przejazdu bezpośrednim pociągiem z Gdańska do Kartuz, Sierakowic, Kościerzyny czy Bytowa.
Budowa byłaby realizowana przez specjalnie powołaną przez Urząd Marszałkowski spółkę, która byłaby także właścicielem obecnego torowiska, po którym jeżdżą pociągi SKM.
- W ciągu miesiąca ogłosimy przetarg na szczegółowe studium inwestycji, która da nam m.in. odpowiedzi dotyczące liczby torów - mówi Struk. Gdańsk chce, by cała trasa z Gdańska do Gdyni miała taki charakter jak istniejąca linia SKM, czyli posiadała dwa tory i sieć trakcyjną.
Jeśli nie pojawią się problemy przy rozstrzyganiu przetargów na studium, projekt i budowę, prace mogłyby ruszyć w połowie przyszłego roku. Cała linia byłaby wtedy gotowa na parę miesięcy przed pierwszym meczem Mistrzostw Europy w 2012.
Opinie (204) ponad 10 zablokowanych
-
2008-01-07 10:32
cieszyc sie jeszcze za wczesnie
cieszylem sie pare m-cy temu gdy widzialem ze bedzie przebiegac przez Chelm, teraz widze plany sie zmienily a trasa zostala wytyczona przez Piecki. Ciekawe ile razy jeszcze zmienią zdanie.
- 0 0
-
2008-01-07 10:46
Zadecydowały korzyści finansowe, a nie logika
Jak widać Gdańsk, decydując się na Kolej Metropolitalną, kierował się nie logiką, lecz korzyściami finansowymi (czyli żeby nie stracić dotacji). Ale dobrze, że chociaż tak się stało. Ależ tam gamonie siedzą, gdyby nie dotacja to budowaliby te swoje niewydajne tramwaje...
- 0 0
-
2008-01-07 11:09
Super !!!
To bardzo potrzebna i oczekiwana inwestycja. Nareszcie będzie również jakiś cywilizowany dojazd do lotniska! ważne rownież aby można było wozić rowery w tej nowej SKM. przypomnę tylko że w tramwajach i autobusach nie wolno! A to ważne - bo na pewno wiele osób przesiądzie się do kolei metropolitarnej a po mieście będzie jeździć rowerami. Ja tak zrobię na pewno!
- 0 0
-
2008-01-07 11:20
ha ha ha, palanty
i co, nagle kolej jest de best.
no ale jak to, przecież miała być NOWA Słowackiego, NOWA Kościuszki (nie wiem, jak oni chcieli to zrobić?!).
słodkie pierdzenie...- 0 0
-
2008-01-07 12:53
:-)
Superrrr, życzę wytrwołości w przeprowadzeniu inwestycji.
- 0 0
-
2008-01-07 15:27
osiedle strzyża jest przeciw !!! (2)
niech mądrzy sobie wybudują kolej pod swoimi oknami a nie naszymi Już powstaje inicjatywa społeczna przeciwna budowie kolei w przedstawionej formie. Tereny nasypu to jedne z ostatnich terenów zielonych wokół miasta trzeba je wykorzystać na rekraacje. Bedziemy blokowac w sądach wszystkich instancji oraz w komisji europejskiej Bedziemy bardzo skuteczni !!!
- 0 0
-
2008-01-07 15:34
nasyp od kiedy sie urodzilam byl przeznaczony na komunikacje,
wiec trzeba bylo inna dzielnice wybrac, i ciesz sie ze tak dlugo nic tam nie zrobili, mozecie sobie protestowac, nas jest wiecej ktorzy chca tej kolei
- 0 0
-
2008-01-07 16:11
do Jana
Nie rób sobie jaj. Nasyp biegnie granicami lub poza TPK, więc terenów rekreacyjnych nie naruszy. Raczej chodzi Ci o to, że Twój piesek będzie teraz musiał s**** na tory i może mu pociąg duże kuku zrobić.
- 0 0
-
2008-01-07 16:10
koncepcja połaczenia dobra, ale czy to rozwiązanie w oparciu
o stary nasyp kolei do Kokoszek jest dobre, tego nie jestem pewien. Jestem jednak przekonany, że kolej ta może być rentowna, gdyż w Gdańsku za prezydenta Adamowicza i naczelnika Szczyta nie będzie dobrej sieci drogowej.
- 0 0
-
2008-01-07 16:15
Do protestujących
Cieszcie się, że nie ma na nasypie drogi, korków i spalin, a były takie pomysły, np. Nowa Abrahama. Pociąg dziś to szczyt ekologicznego działania. Fakt, że szkoda jest zielonych drzew na nasypie i ciszy, ale proszę sobie wyobrazić masę samochodów na drogach dojazdowych do Centrum i Wrzeszcza. Co jest lepsze? Wniosek nasuwa się sam. Jakoś nikt nie protestuje przeciw rosnącemu ruchowi samochodowemu.
- 0 0
-
2008-01-07 16:15
panie Janie kochany
ależ ma pan piękne tereny wzdłuż jaśkowej doliny. ale sądze, że panu akurat nie będą potrzebne, bo pan cały wolny czas spędza na zakładanie komitetów.
p.s. zresztą "kolej" to będzxie tylko z nazwy, bo wagony bardziej będą przypominać tramwaje niżli SKM'kę.- 0 0
-
2008-01-07 17:26
może spytać mieszkańców
pod oknami których będzie przebiegać nowa linia kolei, tych, którzy mieszkają na Karwinach, Witominie, w Wielkim Kacku, to przecież największe "sypialnie" Gdyni, a zamierza im się zafundować łomot pociągów przy domach. Jeżeli w ogóle, to chyba tylko metro!!! (i to głęboko pod ziemią), dosyć mamy wszechobecnego hałasu. W dodatku nier wierzę, aby to przedsięwzięcie było rentowne, ludzie wolą jednak dojeżdżać do pracy samochodami, które parkują we własnych halach garażowych czy garażach
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.