• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na lotnisko pojedziemy koleją

Michał Tusk
5 stycznia 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
W najbliższym czasie trójmiejskie lotnisko czekają niemal rewolucyjne zmiany: do nowego terminalu pasażerowie będę już mogli dojechać koleją. W najbliższym czasie trójmiejskie lotnisko czekają niemal rewolucyjne zmiany: do nowego terminalu pasażerowie będę już mogli dojechać koleją.

Będą miliony złotych na połączenia szynowe z lotniskami miast organizujących mecze Euro 2012. W przypadku Gdańska chodzi o ok. 350 mln, które oznaczają zielone światło dla projektu Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej.



Planowany przebieg linii kolejowej, która połączy lotnisko w Rębiechowie z centrami Gdyni i Gdańska. Planowany przebieg linii kolejowej, która połączy lotnisko w Rębiechowie z centrami Gdyni i Gdańska.
Decyzja o wydzieleniu specjalnych środków z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na połączenie miasta z lotniskiem oznaczają koniec dyskusji nad tym, czy do Rębiechowa z miasta pojedzie tramwaj czy pociąg.

- Wspólnie z Gdynią i Urzędem Marszałkowskim ogłosimy przetarg na szczegółowe studium wykonalności inwestycji Kolei Metropolitalnej - mówi zastępca prezydenta Gdańska, Marcin Szpak. Wcześniej władze Gdańska powtarzały, że w powstaniu nowej linii kolejowej nie będą przeszkadzać, ale że same chcą równocześnie rozwijać połączenia tramwajowe na lotnisko.

- Sprawa jest prosta - mówi nam jeden z pracowników gdańskiego magistratu. - Jedyną szansą na otrzymanie 350 mln zł jest szybkie i sprawne przygotowanie projektu połączenia z lotniskiem. Kolej Metropolitalna jest bardziej zaawansowana w czasie, więc trzeba na nią postawić, a nie na tramwaj, bo możemy stracić te środki.

Kolej Metropolitalna będzie służyła

Ponieważ jednak 350 mln zł razem z wkładem własnym nie starczy na cały projekt, zostanie on podzielony na części. Ze specjalnej puli sfinansowany zostanie odcinek biegnący po dawnym nasypie kolejowym z Gdańska Wrzeszcza do Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy. Druga część nowej linii, łącząca lotnisko w Rębiechowie z gdyńskim Pogórzem, zostanie zgłoszona do normalnego konkursu w ramach programu Infrastruktura i Środowisko. Trzeci etap, czyli modernizacja linii z Kokoszek do Kartuz i budowa stacji przesiadkowej w Nowym Glinczu, umożliwiającej wymianę pasażerów pomiędzy pociągami jadącymi do Kartuz i Kościerzyny, weźmie na siebie Urząd Marszałkowski. - Możemy go sfinansować z naszego Regionalnego Programu Operacyjnego [to część unijnych funduszy rozdzielanych na poziomie województwa - red.] - mówi wicemarszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Jeśli wszystkie trzy etapy zostaną zrealizowane, będziemy mieli w Trójmieście nową linię Szybkiej Kolei Miejskiej łączącą centrum Gdańska z centrum Gdyni przez dzielnice "górnego tarasu" i lotnisko, oraz możliwość szybkiego przejazdu bezpośrednim pociągiem z Gdańska do Kartuz, Sierakowic, Kościerzyny czy Bytowa.

Budowa byłaby realizowana przez specjalnie powołaną przez Urząd Marszałkowski spółkę, która byłaby także właścicielem obecnego torowiska, po którym jeżdżą pociągi SKM.

- W ciągu miesiąca ogłosimy przetarg na szczegółowe studium inwestycji, która da nam m.in. odpowiedzi dotyczące liczby torów - mówi Struk. Gdańsk chce, by cała trasa z Gdańska do Gdyni miała taki charakter jak istniejąca linia SKM, czyli posiadała dwa tory i sieć trakcyjną.

Jeśli nie pojawią się problemy przy rozstrzyganiu przetargów na studium, projekt i budowę, prace mogłyby ruszyć w połowie przyszłego roku. Cała linia byłaby wtedy gotowa na parę miesięcy przed pierwszym meczem Mistrzostw Europy w 2012.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (204) ponad 10 zablokowanych

  • do Jana

    Żal mi Ciebie.Też mieszkam na Strzyży, około 100 metrów od nasypu.Odbudowa kolei to nie żadna fanaberia, nie żadna inwestycja. To, jak powiedział mój kolega z Forum Dawny Gdańsk - dźwiganie się z ruin. Twój protest to podpis pod działalnością "wyzwolicieli", bo to oni wymusili wysadzenie wiaduktów w 1945.I drugi podpis pod komunistyczną regułą, w której linie kolejowe stały się zarośniętym chwastem śmietnikiem. Jesteś żałosny. Ty chyba nie wiesz, co znaczy być mieszkańcem Strzyży, a ściślej mówiąc jej obywatelem. Dobrze Ci ktoś powiedział, kolej ważniejsza niż kupki psów.I jeszcze jedno: jeśli chcesz się skompromitować, pisz protesty. Znajdę przynajmniej tylu naszych ziomków, którzy mnie przyznają rację.

    • 0 0

  • gdynianka

    Najwięcej hałąsu i zanieczyszczeń powodują samochody. Na razie kolej nie jest rentowan nigdzie, bo ludzie jeźdżą wszędzie samochodami, ale ekologia nie jest rentowna. Właśnie chodzi o to, aby zmienić w końcu ten trend. I kolej może to zmienić.

    • 0 0

  • bardzo się cieszę (1)

    Popieram. Poza tym, proponowana linia, żadnych lasó nie zabiera, gdyż będzie poprowadzona starym torem. A porównując jakie szkodzy w środowisku wyrządza motoryzacja z jej infrastrukturą to będzie to dla tych lasów zbawienie. Pod warunkiem, że ludzie zaczną jeździć koleją, a nie samochodami.

    • 0 0

    • Ja nie mogę się doczekać, gdy będę mógł śmignąć z Banina rowerkiem w okolice lotniska, tam przypiąć rower i dalej pojechać do pracy do śródmieścia koleją. Albo zabrać rower ze sobą i załatwić parę spraw na mieście bez szukania miejsca parkingowego albo płacenia 2 zł za podjechanie 2 przystanki tramwajem. Czyli jedno (duże) auto mniej w mieście. I wiem, że wiele osób zrobi tak samo zwłaszcza przy wciąż rosnących cenach paliw do aut. Jazda do pracy do centrum samochodem ma same wady, ale obecnie nie mamy innego wyjścia.

      • 0 0

  • Nie utożsamiać protestów z ekologami

    Ekoldzy się cieszą. Kolej czyni bez porównania miniej szkód w środowisku niż samochody i infrastruktura drogowa.

    • 0 0

  • Ja-nie ->a Ty dlaczego jesteś przeciw, tylko dlatego, że >nie bo

    Widze tu klapki na oczach zwolenników motoryzacji pozbawionych zdrowych zasad ekologii. Transport dziś odpowiada niemal za czwartą część emisji gazów cieplarnianych. Dlatego potrzebna jest zrównoważona polityka transportowa, a najlepsza jest transport kolejowy. Przepisy i kultura będą w pełni wykorzystywane dopiero wtedy, gdy w społeczeństwie zaistnieje powszechna świadomość, ale znając nasze zdolności do samounicestwienia się nie szybko to nastąpi. Aktualnie jednak gdy granty przekazuje sie Rydzykowi a samo Ministerstwo Środowiska miało taką świadomość to co dopiero inne urzędy i organy administracji publicznej wykazują zerową aktywność w zakresie edukacji obywateli w dziedzinie ochrony środowiska, co widać na tym forum. Pozostaje zatem wywieranie społecznej presji w tej dziedzinie w naszych rękach no i organizacjach ekologicznych. Są o­ne lepiej zorientowane w problematyce i mają skuteczniejsze prawa procesowe, gdyż działają na prawach strony. Jednakże w świetle aktualnych przepisów dotychczasowe uprawnienia procesowe organizacji ekologicznych zostały wyraźnie ograniczone – stanowi to niepokojący regres wobec poprzedniego stanu prawnego, dlatego taki Jan jeszcze tu będzie sie szarogęsił. Dla niego niczym dla mohera nie trafiaja racjonalne argumenty za Koleja MEtropolitalna, które tu juz wypisano.

    • 0 0

  • Trzeba zrozumieć Jana

    Trzeba zrozumieć Jana. Choć nie ma racji, ale myśli logicznie. Nie wylewać na niego pomyj. Martwi się o środowisko w swoim otoczeniu. Musi tylko zrozumieć, że choć odbudowa linii kolejowej nie pozostanie bez wpływu na środowisko, ale jej wpływ będzie minimalny, a linia kolejowa biegnąca starym torem jest bez porównania lepszym rozwiązaniem, aniżeli budowa nowej nitki drogi przez lasy trójmiejskie, do czego na pewno by doszło prędzej czy później. Gdyby nie megaosiedla wyrastające jak grzyby po deszczu za obwodnicą i gdybyśmy mieli za obwodnicą sielankę jak jeszcze kilkanaście lat temu sam bym się sprzeciwiał tej inwestycji. Niestety tak nie jest, więc kolej pozostaje kompromisowym rozwiązaniem.

    Pozdrawim

    • 0 0

  • WaszkaZ

    „Widze tu klapki na oczach zwolenników motoryzacji pozbawionych zdrowych zasad ekologii. Transport dziś odpowiada niemal za czwartą część emisji gazów cieplarnianych. Dlatego potrzebna jest zrównoważona polityka transportowa, a najlepsza jest transport kolejowy. Przepisy i kultura będą w pełni wykorzystywane dopiero wtedy, gdy w społeczeństwie zaistnieje powszechna świadomość, ale znając nasze zdolności do samounicestwienia się nie szybko to nastąpi.”

    Problem w tym, że nasze społeczeństwo jest oporne na taką świadomość i większość ludzi ma w d... czy linia kolejowa zostanie odbudowana czy nie. I tak wolą stać w korkach. Niemniej trzeba pisać i mówić o tym do znudzenia. Jest to jedyna nadzieja, aby część ludzi przesiadła się na kolej.
    Pozdrawiam

    • 0 0

  • Byle szybciej :)

    Już nie mogę się doczekać!!!!

    • 0 0

  • A wyobraźmy sobie jak to będzie wyglądało

    Bardzo sie cieszę, że w końcu podjęto decyzję o odbudowie tej linii, po starym nasypie. No, cóż. Zawsze znajdzie się jakiś dom który będzie blisko. Ale ludzie tam mieszkający i kojarzacy kolejke SKM z tym co jeździ teraz, po przejeździe pierwszego pociągu nową linią moga być bardzo pozytywnie zaskoczeni. Po pierwsze linia będzie nowa i wykonana we współczesnych technologiach. Linia ma być zelektryfikowana, więc będzie cicha (normalnie, dzisiejsze pociagi nie wyją tak jak obecne SKM-ki).
    Po drugie torowisko będzie wykonane według współczesnych technologii ( dla przykładu patrz link: //www.tines.pl/ ), a co za tym idzie drgania bedą wytłumione. Oczywiscie nie będzie żadnego stukotu kół(może malutki). To już przeszłość (albo teraźniejszość na starych torowiskach). No i oczywiście pociągi, które będą nowoczesne i ciche (np. //www.railfaneurope.net/pix/ch/SBB_CFF_FFS/electric/emu/RABe523/0001AC_523_FLIRTZug_0126.jpg , a to filmik, w sumie tego samego modelu tylko w innych barwach-można zobaczyć jego dźwięk, jak sie nie stoi na peronie to nie słychać go prawie //youtube.com/watch?v=vbZ1wumkxPY , i tu jeszcze niemiecka S-bahna: //youtube.com/watch?v=1M4hdV0aA3Y&feature=related)

    • 0 0

  • Czesio (1)

    To nie miłośnicy przyrody narzekają. Ekolodzy się cieszą z tego pomysłu. Więc nie mieszaj do tego Doliny Rospudy.

    • 0 0

    • ja kocham przyrode~i mysle,ze Czesio tez!!!

      rzecz w tym,ze ta kolej jest przyjazdna dla srodowiska jak kazda inna kolej,szczegolnie elekryczna.tym bardziej,ze teraz jest taka technologia,ze te pociagi beda juz ze 100m praktycznie nieslyszalne!niech sobie to wezma do serca i uwierza w to sceptycy.a adamowiczowi za te bardzo podejrzane numery z blokowaniem tej inwestycji trzeba powiedziec NIE w wyborach i tyle.gosc jest jest 15 lat u zloba i dla mnie jego rzady wygladaja mega mizernie i dosc podejrzanie

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane