• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na plany trójmiejskiego lotniska brakuje pieniędzy

Michał Jamroż
30 grudnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parkują w polu kapusty, by oszczędzić 9 zł
Na realizację inwestycji w infrastrukturę lotniska brakuje od 50 do 100 mln zł. Zarząd spółki przez wiele miesięcy zapewniał, że ze zdobyciem finansowania nie będzie żadnego problemu, a podnoszenie kapitału poprzez sprzedaż części udziałów zewnętrznemu inwestorowi nie wchodzi w grę. Dziś nie jest to już takie oczywiste. Na realizację inwestycji w infrastrukturę lotniska brakuje od 50 do 100 mln zł. Zarząd spółki przez wiele miesięcy zapewniał, że ze zdobyciem finansowania nie będzie żadnego problemu, a podnoszenie kapitału poprzez sprzedaż części udziałów zewnętrznemu inwestorowi nie wchodzi w grę. Dziś nie jest to już takie oczywiste.

Trójmiejskie lotnisko zamierza do 2012 roku wydać ponad pół miliarda złotych na rozbudowę. Część pieniędzy pochodzić będzie z unijnych funduszy, jednak władzom portu brakuje co najmniej 50 mln zł wkładu własnego.



Plany zakładały wybudowanie nowego terminala, dróg kołowania, stanowiska do odladzania, dróg patrolowych, bazy technicznej czy też rozbudowę płyt postojowych. Mającą się rozpocząć na wiosnę przyszłego roku inwestycję szacowano na ponad 530 mln zł. Z funduszy unijnych udało się pozyskać na ten cel 132 mln zł. Reszta pieniędzy miała pochodzić ze środków lotniska oraz kredytu. Okazuje się jednak, że Rębiechowo nie jest w stanie uzyskać kredytu, który byłby wstanie pokryć brakujące środki. Do tego znacznie wzrosła planowana wartość inwestycji.

- Ze wstępnych kosztorysów, jakie zostały obecnie przygotowane wynika, że brakuje nam około 50 mln zł. I to już po ograniczeniu zakresu inwestycji. Zaproponowaliśmy więc naszym udziałowcom dwa rozwiązania: podwyższenie kapitału zakładowego lub wpuszczenie do spółki inwestora zewnętrznego - tłumaczy Tomasz Kloskowski, wiceprezes Portu Lotniczego Gdańsk. Głównymi udziałowcami spółki Port Lotniczy Gdańsk są: Polskie Porty Lotnicze (36 proc.), Gmina Gdańsk (31 proc.) i Urząd Marszałkowski (30 proc.).

Póki co Urząd Marszałkowski prezentuje inne dane. - My mieliśmy informacje, że spółce brakuje nie 50, a 100 mln. zł. A takiej kwoty na pewno udziałowcy nie wyłożyliby - mówi Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego. - Skoro teraz mówimy o 50 mln to widać, że lotnisko przygotowało jakiś plan redukcji wydatków. Jednak my na razie nie wiemy, co zostało z pierwotnego projektu wycięte.

Jak udało się nam dowiedzieć, jeżeli w grę ma wchodzić 50 mln zł, udziałowcy będą wstanie dokapitalizować lotnisko.

Gdyby jednak do tego nie doszło, alternatywa - czyli pozyskanie prywatnego inwestora, który objąłby część udziałów - byłaby możliwa. - Z naszych informacji wynika, że znalazło by się wielu chętnych - mówi Kloskowski.

Jednak obecni udziałowcy nie są na razie skłonni prywatyzować lotniska, nawet poprzez dokooptowanie inwestora mniejszościowego. - Nie chcemy stracić kontroli nad portem lotniczym. Poza tym nietrafione wydaje się poszukiwanie prywatnego inwestora w przededniu rozpoczęcia inwestycji, która znacznie zwiększy wartość spółki - tłumaczy Struk.

Do tego prywatny inwestor oznaczałby też zmiany personalne w radzie nadzorczej, zarządzie, jak i pozostałych strukturach spółki. A to niekoniecznie spodobałoby się zarówno Urzędowi Marszałkowskiemu, jak i władzom Gdańska. Z drugiej strony jednak co będzie, gdy instytucje finansowe zażądają od udziałowców udzielenia gwarancji dla zaciąganego przez spółkę kredytu? To może się okazać żądaniem nie do spełnienia.

- Nie bylibyśmy wstanie udzielić takich gwarancji bez rezygnacji z wielu innych inwestycji - mówi Struk.

A jeżeli nie będzie zgody wspólników ani na wejście prywatnego inwestora, ani na podwyższenie kapitału spółki? - Trzeba będzie jeszcze ograniczyć zakres inwestycji, choćby poprzez wstrzymanie się na razie z budową dróg kołowania - przyznaje Kloskowski.

Szansą dla lotniska jest też... kryzysy gospodarczy.

- Obecna sytuacja na rynku budowlanym sprawia, że wykonawcy zaczynają ze sobą rywalizować obniżając cenę, przez co koszty inwestycji spadają - tłumaczy Kloskowski

Nowy terminal ma obsługiwać do pięciu milionów pasażerów rocznie, co wraz ze starym terminalem zwiększy przepustowość lotniska do 7 mln Oczywiście pod warunkiem, że powstaną drogi kołowania, inaczej maksymalna przepustowość lotniska wyniesie 4 mln. W tym roku z portu lotniczego im. Lecha Wałęsy skorzysta niecałe 2 mln pasażerów.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (180) ponad 10 zablokowanych

  • Jak będą to robić tak jak Halę w Sopocie to ja dziękuję (1)

    a widać po przygotowaniach że umieją tylko toczyć wizje w gazetach jak to piknie bydzie.

    • 0 0

    • niestety w Gdansku to tylko pieknie bedzie

      • 0 0

  • JAKI GDAŃSK!!!! ZA GDYNIE SIĘ ZABRAĆ!!!! (2)

    3-MIASTO WIELKA AGLOMERACJA I POTENCJAŁ NA POMORZU Z JEDNYM LOTNISKIEM!!

    SKANDAL SKANDAL SKANDAL

    • 0 0

    • No problem właśnie w tym, że

      lotnisko buduje 0,5mln Gdańsk, a nie aglomeracja.
      Takie same problemy byłyby z budową gdyńskiego gdyby budowała go sama Gdynia. Kiedy wreszcie zrozumiemy, że silni możemy być tylko razem. Albo połączymy siły i dostaniemy wartość dodaną, albo będziemy budować wszystko po dwa drugo- (trzecio?)ligowe.

      • 0 0

    • K... Nawet Warszawie i Śląskowi wystarcza jedno lotnisko, a nam potrzebne dwa!

      Ogarnijcie się przygłupy!!!!!!!

      • 0 0

  • co na to ekspert?

    Winien wszystkiemu PiS, Polaczek i Kurski, a pieniądze są prywatne, a nie wasze.

    • 0 0

  • do fotografa... (2)

    czemu Pan podrasował zdjęcie dodając te niby gwiazdki na jupiterach, wygląda to bardzo kiczowato

    • 0 0

    • do ślepego (1)

      ale sie znasz na fotografii... jak niby są tegwiazdki dodane??

      • 0 0

      • do beznickowca

        fotosklep funkcja cross

        • 0 0

  • Po co milionowej aglomeracji więcej niż jedno lotnisko ??? (5)

    Za chwile Zoppot też będzie chciał własne lotnisko?
    Rębiechowo ma sporo wad. Niektóre z nich można wyeliminować, inne niestety nie. Ale ma jedną zaletę: jest.

    Projekt drugiego lotniska oraz rozbudowy Rębiechowa powstał na fali stale zwiększającego się ruchu lotniczego, nowych połaczeń itd.
    W tej chwili po tej euforii nie ma śladu. Liczba polaczen spada, obłozenie też. Po jaką cholerę w tej chwili rozbudowywac lotnisko??

    Budujemy "Baltic Arenę" , centrum solidarności i włąściwie na nic innego już nie ma kasy.
    Ostatnia mila WZki do obwodnicy powstawać będzie całą wieczność, inne drogi to już kompletne science fiction. Może najpierw zrobić PORZĄDNE połaczenie Gdańska z Rębiechowem ?

    • 0 0

    • Za mądrze mówisz, nikt cię tutaj nie zrozumie.

      • 0 0

    • lotnisko w Babich Dolach tez juz jest (3)

      na dodatek ma sporo mniej wad od tego polozonego przy smietnisku w Gdansku

      • 0 0

      • Sporo mniej wad?????????? czy ty normalny jesteś????????????? (2)

        Lotnisko w gdynii nie ma terminalu, nie ma ani jednej normalnej nie wiejskiej drogi dojazdowej, jest tragicznie skomunikowane, ma nawierzchnię pasa do wymiana i ty mówisz, że ma mniej wad????

        • 0 0

        • WYSTARCZY NAMIOT TAK JAK JEST W HAMBURGU-LUBEKA I TYLE!!!

          SAMOLOT MA WYLĄDOWAĆ I WYSTARTOWAĆ.KAWAŁEK HANGARU NAMIOT DO ODPRAWY I TYLE!!! HAMBURG-LUBEKA TAK TAM JEST I NIKT NIE NARZEKA BO LECI SIĘ 40 MIN A NIE JEDZIE 8 H.SKORO JEST LOTNISKO TO MOŻNA TO WYKORZYSTAĆ A NIE JEDEN POTENTAT I WYGÓROWANE OPŁATY LOTNISKOWE!!!!TO SIĘ NAZYWA KONKURENCJA!!!

          • 0 0

        • kolego do wymiany to masz parkiet w domu

          • 0 0

  • Oficjalnie chciałem ogłosić, że w rankigu portalu trójmiasto.pl na największego błazna, długo utrzymujący się lider g@llux (2)

    stracił tron!!! Od tej pory ranking przedstawia się tak:

    1.skajboj
    2.gejllux

    • 0 0

    • mam problem który jest głupszy (1)

      wg mnie jednak gluś to taki zwyczajny głupek

      a s****boy to jednak chyba płatny klakier lub w jakiś inny sposób zalezny od gryzonia.

      • 0 0

      • dzięki

        znaczy sie - myślisz o mnie
        ba
        mało tego
        wzbudzam w twej dziecinnej duszyczce emocje
        no bravo:-)
        swoją drogą to epitety odbytniczo esbeckie trochę mnie już nudzą, nie ma to jak marta, po prostu - nie widzę zawodnika
        baw sie dalej... ptaszkiem synku

        • 0 0

  • (2)

    Na pewno Gdynia wykorzystać swoje lotnisko i stworzyć do niego drogi dojazdowe.

    • 0 0

    • echh ta dynia i jej mieszkańcy... :/ (1)

      • 0 0

      • Eh ten dupek który nawet się nie podpisał...

        • 0 0

  • jak zwykle dno

    kiedy to się w końcu skończy?

    • 0 0

  • (2)

    Niemcy jednak mieli łeb, że lotnisko na Zaspie zbudowali.

    Lotnisko w Kossakowie nie ma większego sensu. Po co dwa lotniska w jednym mieście? lepiej gdyby Gdynia wzięła udział w rozbudowie Rębiechowa, zrobiła sobie SKM do swojego miasta bo drogę dojazdową już przecież mają. prosta sprawa: dużo mniejszy wkład finansowy niż budowa własnego lotniska i podbierają turystów, którzy z Gdańska pewnie zrezygnują.

    • 0 0

    • budowa własnego lotniska (1)

      To lotnisko jest o wiele dłużej niż w"upadającym gdańsku"
      a może nie masz na bilet SKM i autobusowy, aby jechać i się przekonać.

      Dlaczego taka ciemnota musi mieszkać w kiedyś pięknym i mądrym gdańsku?

      • 0 0

      • Piękny i mądry Gdańsk umarł z zaborami Polski.
        Od tamtego czasu, od Prusków po dziś, jest głęboką prowincją.

        • 0 0

  • inwestor

    "nietrafione wydaje się poszukiwanie prywatnego inwestora w przededniu rozpoczęcia inwestycji"

    niech mi to ktoś wytłumaczy do czego w takim razie są inwestorzy!? bo ja do dzisiaj myślałem ze m.in po to aby wyłożyć kasę na zrealizowanie jakiś planów

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane