• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na plany trójmiejskiego lotniska brakuje pieniędzy

Michał Jamroż
30 grudnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parkują w polu kapusty, by oszczędzić 9 zł
Na realizację inwestycji w infrastrukturę lotniska brakuje od 50 do 100 mln zł. Zarząd spółki przez wiele miesięcy zapewniał, że ze zdobyciem finansowania nie będzie żadnego problemu, a podnoszenie kapitału poprzez sprzedaż części udziałów zewnętrznemu inwestorowi nie wchodzi w grę. Dziś nie jest to już takie oczywiste. Na realizację inwestycji w infrastrukturę lotniska brakuje od 50 do 100 mln zł. Zarząd spółki przez wiele miesięcy zapewniał, że ze zdobyciem finansowania nie będzie żadnego problemu, a podnoszenie kapitału poprzez sprzedaż części udziałów zewnętrznemu inwestorowi nie wchodzi w grę. Dziś nie jest to już takie oczywiste.

Trójmiejskie lotnisko zamierza do 2012 roku wydać ponad pół miliarda złotych na rozbudowę. Część pieniędzy pochodzić będzie z unijnych funduszy, jednak władzom portu brakuje co najmniej 50 mln zł wkładu własnego.



Plany zakładały wybudowanie nowego terminala, dróg kołowania, stanowiska do odladzania, dróg patrolowych, bazy technicznej czy też rozbudowę płyt postojowych. Mającą się rozpocząć na wiosnę przyszłego roku inwestycję szacowano na ponad 530 mln zł. Z funduszy unijnych udało się pozyskać na ten cel 132 mln zł. Reszta pieniędzy miała pochodzić ze środków lotniska oraz kredytu. Okazuje się jednak, że Rębiechowo nie jest w stanie uzyskać kredytu, który byłby wstanie pokryć brakujące środki. Do tego znacznie wzrosła planowana wartość inwestycji.

- Ze wstępnych kosztorysów, jakie zostały obecnie przygotowane wynika, że brakuje nam około 50 mln zł. I to już po ograniczeniu zakresu inwestycji. Zaproponowaliśmy więc naszym udziałowcom dwa rozwiązania: podwyższenie kapitału zakładowego lub wpuszczenie do spółki inwestora zewnętrznego - tłumaczy Tomasz Kloskowski, wiceprezes Portu Lotniczego Gdańsk. Głównymi udziałowcami spółki Port Lotniczy Gdańsk są: Polskie Porty Lotnicze (36 proc.), Gmina Gdańsk (31 proc.) i Urząd Marszałkowski (30 proc.).

Póki co Urząd Marszałkowski prezentuje inne dane. - My mieliśmy informacje, że spółce brakuje nie 50, a 100 mln. zł. A takiej kwoty na pewno udziałowcy nie wyłożyliby - mówi Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego. - Skoro teraz mówimy o 50 mln to widać, że lotnisko przygotowało jakiś plan redukcji wydatków. Jednak my na razie nie wiemy, co zostało z pierwotnego projektu wycięte.

Jak udało się nam dowiedzieć, jeżeli w grę ma wchodzić 50 mln zł, udziałowcy będą wstanie dokapitalizować lotnisko.

Gdyby jednak do tego nie doszło, alternatywa - czyli pozyskanie prywatnego inwestora, który objąłby część udziałów - byłaby możliwa. - Z naszych informacji wynika, że znalazło by się wielu chętnych - mówi Kloskowski.

Jednak obecni udziałowcy nie są na razie skłonni prywatyzować lotniska, nawet poprzez dokooptowanie inwestora mniejszościowego. - Nie chcemy stracić kontroli nad portem lotniczym. Poza tym nietrafione wydaje się poszukiwanie prywatnego inwestora w przededniu rozpoczęcia inwestycji, która znacznie zwiększy wartość spółki - tłumaczy Struk.

Do tego prywatny inwestor oznaczałby też zmiany personalne w radzie nadzorczej, zarządzie, jak i pozostałych strukturach spółki. A to niekoniecznie spodobałoby się zarówno Urzędowi Marszałkowskiemu, jak i władzom Gdańska. Z drugiej strony jednak co będzie, gdy instytucje finansowe zażądają od udziałowców udzielenia gwarancji dla zaciąganego przez spółkę kredytu? To może się okazać żądaniem nie do spełnienia.

- Nie bylibyśmy wstanie udzielić takich gwarancji bez rezygnacji z wielu innych inwestycji - mówi Struk.

A jeżeli nie będzie zgody wspólników ani na wejście prywatnego inwestora, ani na podwyższenie kapitału spółki? - Trzeba będzie jeszcze ograniczyć zakres inwestycji, choćby poprzez wstrzymanie się na razie z budową dróg kołowania - przyznaje Kloskowski.

Szansą dla lotniska jest też... kryzysy gospodarczy.

- Obecna sytuacja na rynku budowlanym sprawia, że wykonawcy zaczynają ze sobą rywalizować obniżając cenę, przez co koszty inwestycji spadają - tłumaczy Kloskowski

Nowy terminal ma obsługiwać do pięciu milionów pasażerów rocznie, co wraz ze starym terminalem zwiększy przepustowość lotniska do 7 mln Oczywiście pod warunkiem, że powstaną drogi kołowania, inaczej maksymalna przepustowość lotniska wyniesie 4 mln. W tym roku z portu lotniczego im. Lecha Wałęsy skorzysta niecałe 2 mln pasażerów.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (180) ponad 10 zablokowanych

  • Subiektywny punkt widzenia mieszkańca Banina (3)

    - Brakuje 50 - 100 mln na rozbudowę, ale wbrew spadkowi liczby połączeń i podróżujących lotnisko będzie się rozbudowywało, być może emigracja się nie skończy i większe lotnisko się przyda,
    - W wyniku rozbudowy lotniska bezpowrotnie zostanie zlikwidowany odcinek Słowackiego pomiędzy terminalem a Rębiechowem, w związku z czym wszyscy jadący z Kaszub do Gdańska będą mieli dalej o 2 km i ~30 minut (korek na Budowlanych), w niektórych przypadkach (w tym w moim) ludzie będą mieli do pracy (lub na lotnisko) 7 km dalej (w jedną stronę),

    Czy naprawdę nie da się rozbudować tego lotniska w sposób dostosowany do potrzeb (na cholerę nam terminal na 7 mln ludzi jak z trudem zbierzemy 2 mln pasażerów w 2008)?
    Możeby wystarczyło na 2 km Słowackiego? No i nie trzeba by szukać brakujących 100 mln...

    Miasto pakuje 500 - 600 mln w rozbudowę lotniska, która w tej skali nie jest niezbędna, a gdy brakuje kasy obcina... kasę na odbudowę potrzebnej drogi. Po prostu NIE MIEŚCI SIĘ W GŁOWIE.

    Najlepsze są wymówki: że Słowackiego była tymczasowa, że Nowatorów zawsze była planowana jako wylotówka, że Budowlanych przejmie funkcję Słowackiego i większone natężenie nie wpłynie na płynność ruchu. TEREFEREKUKU.

    • 0 0

    • Ojej, ojej (1)

      Nowobogacki panek kredytowy na wieś się wyprowadził (za obwodnicę) i myśli, że ciszę i ptaszki będzie miał codziennie rano. Za dużo US filmów kolego...
      Masz tu adres, sprawdź na której jesteś pozycji:
      www.frajerzy.lekarze.kupili.ziemie.w.baninie.pl

      • 0 0

      • Niestety wygląda na to, że włodarze miasta i portu lotniczego podzielają Twoje poglądy. Innego wytłumaczenia na zamknięcie Słowackiego chyba nie ma.

        • 0 0

    • Marcin - ale jak pomyślisz sobie, że Budyń i jego ekipa robi to, żeby pogrążyć Gdańsk

      to wszystko się układa w logiczną całość. Populacja Gdańska maleje, zaciągane kredyty rosną, nie wiadomo kto to spłaci, ale jest polityka sukcesu i uśmiech Budynia, który już nawet nie przekonuje jego współpracowników, a niektórych wystrasza ...

      • 0 0

  • Rębiechowo jest lotniskiem o rozmiarach wsi... zobaczcie inne lotniska..
    Wstyd wstyd wstyd

    • 0 0

  • Czemu niemcy nowo rodzacym sie chlopakom nie daja na imie tak jak mial nasz slynny aktor Dymsza ???

    • 0 0

  • Nawet jak szczurek wybuduje kosmodrom, to i tak będą tam promy startowału z Gdańska-Gdynii więc nie pitolcie

    • 0 0

  • nie zdziwię się jak nie rozbudują tego lotniska hi hi hi

    PORT w Gdańsku - to tragedia zarządzana przez jeszcze bardziej tragiczną osobę / czekam tylko na kolejne anulacje rejsów i wycofanie sie z Gdańska kolejnych przewożników

    • 0 0

  • zobaczcie lotnisko w KATOWICACH

    szczena opada !

    • 0 0

  • PO JAKI GWIZDEK W GDYNI LOTNISKO? MOŻE JESZCZE WYBUDUJMY LOTNISKA W SOPOCIE,KARTUZACH,TCZEWIE,RUMII.PARANOJA!!! (1)

    • 0 0

    • Ty jeszcze w tym roku idz do psychiatry

      bo po jaki gwizdek będziesz w przyszłym miał przepłacać. Choć czy z głupoty Cię wyleczy? nie sądzę.

      • 0 0

  • Szczeze tez uwazam ze w Rebiechowie nie powinno sie dokladac zlotowki, do rozbudowy, przynajmniej nie z miasta. Przeciez w Rebiechowie rozwiazania wymysla jakis debil. Parking dla odbierajacych w kazdym lotnisku w polsce na 15 min jest bezplatny, poczekalnia normalna , pomimo polozenia na uboczu rozwiazania komunikacyjne sa normalne, i latwo dostepne, i wladze bardziej przychylne, nie jak w gdansku, wysylaja patrole strazy miejskiej, zeby kasowac kierowcow.

    • 0 0

  • Rebiechowo- wioskowe lotnisko (2)

    Szczeze tez uwazam ze w Rebiechowie nie powinno sie dokladac zlotowki, do rozbudowy, przynajmniej nie z miasta. Przeciez w Rebiechowie rozwiazania wymysla jakis debil. Parking dla odbierajacych w kazdym lotnisku w polsce na 15 min jest bezplatny, poczekalnia normalna , pomimo polozenia na uboczu rozwiazania komunikacyjne sa normalne, i latwo dostepne, i wladze bardziej przychylne, nie jak w gdansku, wysylaja patrole strazy miejskiej, zeby kasowac kierowcow. A po co lotnisko w Gdyni, zeby Rebiechowo nie byl monopolista, po drugie w Gdynia masz system do lodowania we mgle, pozatym pas pozwala na korzystanie przez wieksze jednostki. Jeden warunek gdynią nie powinny zarzadzac Porty Gdansk.

    • 0 0

    • kwestie zarządzania Gdyńskim lotniskiem rozwiązano bardzo prosto (1)

      zerwano umowę i działanie spółki jaką pierowtnie Gdynia utworzyła z Gdańskiem i Lotniskiem w Rębiechowie. Przez prawie trzy lata prezes gdańskiego lotniska nie zrobił nic - dlatego Gdynia zdecydowała się na samodzielne zorganizowanie lotniska.

      • 0 0

      • Nie tylko nic nie zrobił,

        ale wszystko zrobił, aby to gdyńskie lotnisko pogrążyć i udowodnić, że należy je zaorać.

        • 0 0

  • zawsze jak muszę korzystać z lotniska w Rębiechowie, przypomina mi się lotnisko w chyba 3x mniejszym mieście w Finlandii - Turku

    tamten port lotniczy jest znacznie lepszy, wygodniejszy i ... mniejszy.
    Fanom lotniska im. LW polecam odwiedzić jego toaletę na pierwszym piętrze ...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane