• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na pół roku zamkną węzeł Gdańsk Południe. Pierwsze utrudnienia w lipcu

Maciej Korolczuk
21 maja 2024, godz. 15:20 
Opinie (266)
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe wiadukty nad Obwodnicą Trójmiasta

To będzie trudne lato dla kierowców korzystających z przebudowywanego węzła Gdańsk PołudnieMapka, gdzie połączą się trzy trasy szybkiego ruchu: Obwodnica Trójmiasta, Południowa Obwodnica Gdańska i powstająca Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. W lipcu drogowcy zamkną na węźle dwie relacje, a od połowy października do końca kwietnia przyszłego roku cały węzeł. Kierowcy ominą go już nowymi łącznicami, a skrzyżowanie z lotu ptaka będzie przypominać ogromne rondo.



Zamknięcie węzła Gdańsk Południe:

Kilka dni temu opublikowaliśmy materiał wideo obrazujący przejazd pierwszym 8-km odcinkiem Obwodnicy Metropolitalnej między Chwaszczynem a Miszewem. Buduje go firma Budimex, a otwarcie całego odcinka między Chwaszczynem a Żukowem planowane jest wiosną przyszłego roku.

We wtorek wybraliśmy się na drugi odcinek OMT, a więc fragment jezdni między Żukowem a węzłem Gdańsk Południe. Przebudowa tego ostatniego to największe wyzwanie drogowców w całej inwestycji, wartej łącznie 1,5 mld zł.

Krzyżują się tam trzy ekspresówki, w dodatku roboty toczą się "pod ruchem". Wkrótce prace w tym miejscu wejdą w decydującą fazę i ruch zostanie częściowo, a potem całkowicie wstrzymany.

I niestety, dla kierowców oznacza to spore utrudnienia.

Harmonogram zmian na węźle Gdańsk Południe:



Aktualny etap I - do 15 lipca 2024 roku



Obecna organizacja ruchu na węźle Gdańsk Południe. Obecna organizacja ruchu na węźle Gdańsk Południe.
Obecnie ruch na węźle Gdańsk Południe odbywa się w każdym kierunku, choć nie bez komplikacji. Zwężenie jezdni w godzinach szczytu i w weekendy mocno daje się we znaki - zwłaszcza kierowcom jadącym z i na autostradę A1 (jej remont również może przyczynić się do większych utrudnień na samej obwodnicy).

Do takiej organizacji ruchu nie ma się co jednak przyzwyczajać, bo obecny układ utrzyma się tylko do połowy lipca.

Etap II - zamknięcie relacji Gdynia-Warszawa oraz Warszawa-Łódź - od 15 lipca do 15 października 2024 roku



Od połowy lipca na węźle zostaną zamknięte dwie relacje. Objazdy zostaną wytyczone przez węzeł Kowale i Straszyn. Od połowy lipca na węźle zostaną zamknięte dwie relacje. Objazdy zostaną wytyczone przez węzeł Kowale i Straszyn.
Pierwsze, spore, choć jeszcze nie największe utrudnienia kierowców czekają od 15 lipca, gdy drogowcy zamkną na węźle Gdańsk Południe dwie relacje: z obwodnicy południowej w kierunku autostrady A1 oraz z Obwodnicy Trójmiasta w stronę Obwodnicy Południowej.

Aby umożliwić przejazd, kierowcom zostaną wytyczone objazdy: dla kierowców jadących w kierunku A1 przez nawrotkę na węźle Kowale, a dla osób jadących z Gdyni w kierunku Elbląga i Warszawy - na węźle Straszyn.

Taka organizacja ruchu utrzyma się przez trzy miesiące i potrwa do połowy października. W tym czasie gęściej może zrobić się na drogach w mieście, bo część kierowców z pewnością będzie chciała omijać korki, jadąc "przez miasto".

Etap II A - wszystkie relacje - "rondo" - od 15 października do 1 maja 2025 roku



Od połowy października węzeł stanie się ogromnym rondem. Kierowcy muszą spodziewać się sporych utrudnień. Od połowy października węzeł stanie się ogromnym rondem. Kierowcy muszą spodziewać się sporych utrudnień.
Zdecydowanie poważniejsze utrudnienia czekają nas jesienią, zimą i wiosną przyszłego roku. Od połowy października aż do końca kwietnia węzeł Gdańsk Południe w swoim obecnym kształcie zostanie zamknięty.

Nawrotki na węźle Kowale i Straszyn nie będą już potrzebne, a kierowcy ominą zamknięty węzeł po nowych łącznicach, a w kierunku A1 i Warszawy przejazd będzie możliwy po czterech tymczasowych przejazdach. W ten sposób powstające skrzyżowanie trzech dróg szybkiego ruchu stanie się gigantycznym rondem, w środku którego będą toczyć się prace nad docelowym układem nowego węzła.

Niestety, należy spodziewać się też dużych utrudnień. Drogowcy zapowiadają, że potrwają one aż do końca kwietnia 2025 roku.

Etap III - wszystkie relacje po docelowym układzie - od 1 maja do 15 września 2025 roku



Od maja 2025 roku kierowcy znów pojadą przez węzeł - ale jeszcze bez możliwości wjazdu na OMT, której budowa ma się zakończyć we wrześniu. Od maja 2025 roku kierowcy znów pojadą przez węzeł - ale jeszcze bez możliwości wjazdu na OMT, której budowa ma się zakończyć we wrześniu.
W maju przyszłego roku rozpocznie się ostatni etap przebudowy węzła, a ruch ma się na nim odbywać już w docelowym układzie - oczywiście bez zjazdów i wjazdów na budowaną jeszcze Obwodnicę Metropolitalną.

Ich otwarcie ma nastąpić cztery i pół miesiąca później - w połowie września 2025 roku.

Etap IV - uruchomienie Obwodnicy Metropolitalnej od węzła Gdańsk Południe do obwodnicy Żukowa - 15 września 2025 roku



Wiosną 2025 roku kierowcy pojadą pierwszym odcinkiem OMT między Chwaszczynem a Żukowem. We wrześniu przyszłego roku ma być gotowa cała trasa. Wiosną 2025 roku kierowcy pojadą pierwszym odcinkiem OMT między Chwaszczynem a Żukowem. We wrześniu przyszłego roku ma być gotowa cała trasa.

Miejsca

Opinie (266) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    najgorsze w tym wszystkim jest to, że w zasadzie nie ma za bardzo innej drogi, żeby wydostać się np. z Osowej w stronę Elbląga. Trzeba jechać korkownicą, bo jest dużo bliżej.

    • 6 1

    • Akurat to nie jest prawda (1)

      Z Osowej na Elbląg masz conajmniej 3 drogi, wystarczy wyjechać wcześniej. Kilometrów chyba też mniej wyjdzie jadąc przez miasto...

      • 1 1

      • O jakich drogach mówisz? Przez spacerową a potem tunel pod martwą wisłą? Jak zmieni się organizacja, to nie skrócisz sobie drogi ani nie zaoszczędzisz czasu, bo tam będzie wszystko stać, chociaż nie wiadomo jak dużo ludzi będzie tam jeździć.
        Przez słowackiego korki.
        Masz jeszcze drogę przez wiochy od strony osowej żeby np. jechać do pruszcza i się stamtąd wydostać, ale to niestety droga na około, i wychodzi 30 km więcej.

        • 0 0

  • Natychmiast zarząd komisaryczny dość tej nieudolnej panny (1)

    • 3 1

    • Obwodnica ma status drogi krajowej i ta panna nie ma z tym nic wspólnego. I od razu pisze, nie jestem jej fanem.

      • 1 1

  • Wszędzie tam gdzie Peło ma samorządy tam kamieni****

    • 2 1

  • Miasto budyniowych lodów

    • 2 1

  • Polak potrafi

    • 0 1

  • (7)

    Nikt tamtędy nie jeździ przecież. Raz, może dwa razy w roku jadę z rodziną na wakacje autem, wtedy autostradą. Na co dzień wszystko jest dostępne w tkance miasta i nic więcej do szczęścia nie potrzeba. Przy okazji mogliby postawić rogatki i pobierać opłaty za wjazd na teren Gdańska i TPK.

    • 11 165

    • Uwielbiam takie wpisy kogos, kto jest z innej czesci miasta i zupelnie nie ma pojecia co tam sie dzieje

      • 20 0

    • Dziwna sprawa że obwodnica jest głównie zakorkowana w godzinach szczytu (1)

      gdy ludzie do pracy dojeżdżają lub w niej wracają.

      • 4 0

      • no bardzo dziwna

        bo teraz się o 6 zakorkuje a o 23 odkorkuje.

        • 3 0

    • Egocentryzm

      To jest przykład wypowiedzi ignoranta. Warto mieć szerszy horyzont niż tylko na siebie i swoje potrzeby. Dzięki takim węzłom kt pozwalają omijać Gdańsk jeszcze jakoś się w nim jeździ

      • 11 0

    • A ja muszę ciężarówką kilka razy w tygodniu...kierowco.

      • 7 0

    • Nikt nie jeździ?Przynajmniej dwa-trzy razy w tygodniu...

      • 2 0

    • Napisał rdzenny mieszkaniec,

      • 3 0

  • cały ruch jednym pasem do Pruszcza

    decyzja zawężenia dawnej E16 do jednego pasa to rewelacja którą juz przerabialiśmy przy budowie przejścia na Nowinach. Bedzie się działo.

    • 3 0

  • To będzie większa rzeźnia jak budowa węzła Karwiny

    Tam co prawda szło dookoła ominąć, ale tej rzeźni to już nic nie ominie i nawet nie ma, gdzie tego ominąć. Słowackiego zawalona na maxa, kartuska zawalona na maxa, takt Wojciecha zawalony na maxa, dojazd do tunelu pod martwą wisła też zawalone. Nawet wariant dookoła przez Rusocin i potem krajowa 91 też za dużo nie pomoże.

    To będzie najgorszy sezon dla kierowców w historii

    • 5 0

  • Etap II to gwóźdź do trumny dla okolicznych mieszkańców dojeżdżających do pracy obwodnicą (1)

    Etap II (od 15 lipca) to straszny plan, puszczenie objazdu przez ronda w Straszynie do końca sparaliżuje ten węzeł. Już teraz bardzo trudno tamtędy przejechać w godzinach szczytu - dosłownie jadąc z Pruszcza korek do ronda robi się już w okolicach Lidla w Rotmance. Ta zmiana spowoduje, że ten węzeł stanie się nieprzydatny dla mieszkańców okolic, którzy codziennie muszą dojeżdżać obwodnicą do pracy. Problem tylko będzie narastał, bo w Rotmance osiedli buduje się na potęge, nie dając żadnych alternatyw dojazdów (o komunikacji miejskiej można zapomnieć, bo jeździ tymi samymi drogami co zakorkowany ruch samochodowy). To droga do nikąd, ktoś tego nie przemyślał. Nie wspominam już o i tak oddolnie usprawnionym ruchu na rondzie przy Leśnej - jest tam teoretycznie jeden pas, ale wszyscy kierowcy juz wiedzą, że tak się po prostu nie da i wszyscy ustawiąją się w dwóch rzędach, tworząc dwa pasy zamiast jednego. Ktoś powinien coś z tym zrobić!

    • 2 0

    • nie tylko dla okolicznych mieszkańców, ale po prostu wszystkich którzy pracują w tamtych okolicach, albo mieszkają tam. Najgorsze, że nie ma jak tego ominąć.

      • 2 0

  • To będzie dopiero paraliż.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane