• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na ul. Zakopiańskiej na Siedlcach zniknie trzy czwarte miejsc postojowych?

Rafał Borowski
19 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Remont ul. Zakopiańskiej powinien zakończyć się jeszcze w listopadzie.
  • Remont ul. Zakopiańskiej powinien zakończyć się jeszcze w listopadzie.
  • Remont ul. Zakopiańskiej powinien zakończyć się jeszcze w listopadzie.
  • Remont ul. Zakopiańskiej powinien zakończyć się jeszcze w listopadzie.

Do rady dzielnicy Siedlce wpłynęła petycja ok. setki mieszkańców, którzy sprzeciwiają się likwidacji większości miejsc postojowych na remontowanej właśnie ul. ZakopiańskiejMapka. W celu wypracowania kompromisu w piątek odbędzie się spotkanie urzędników z radnymi i grupą mieszkańców. - Jesteśmy otwarci na dyskusję - zapewnia magistrat.



Co sądzisz o polityce likwidacji miejsc postojowych?

Plac przy ul. Zawiszy Czarnego i ul. 10 Lutego w centrum Gdyni czy ul. Smoluchowskiego i Konopnickiej we Wrzeszczu. Co łączy ze sobą wspomniane miejsca? W ostatnim czasie we wskazanych lokalizacjach znacznie ograniczono albo całkowicie zlikwidowano miejsca postojowe.

Czytaj więcej: Gdynia. Ani parkingu, ani rekreacji. Spór o plac przy plaży

Nie są to oczywiście jednostkowe przypadki, ale przykłady szerszej polityki, która wpisuje się w działania nie tylko samorządów Trójmiasta.

Podobne działania od lat można zaobserwować w większości dużych miast w całej Europie. I trzeba przyznać, że odbywa się to nie tylko w zgodzie z trendami urbanistycznymi, ale również przy aprobacie wielu mieszkańców.

Większość miejsc do likwidacji



Zwolennicy takiej polityki argumentują, że przede wszystkim likwiduje ona problem zastawionych autami chodników. Innymi słowy, piesi mogą korzystać z całej szerokości przeznaczonej dla nich przestrzeni i nie muszą już przeciskać się w labiryncie złożonym z aut, ścian budynków czy latarni. Kolejne korzyści to możliwość przeznaczenia dawnych miejsc postojowych pod zieleń czy po prostu zmniejszenie natężenia ruchu.

Na Siedlcach - zdaniem części mieszkańców - doszło jednak do "wylania dziecka z kąpielą". Mowa o remoncie ul. Zakopiańskiej, którego jednym z kluczowych elementów jest likwidacja większości miejsc postojowych poprzez montaż słupków w chodnikach.

  • Choć remont ulicy trwa, urzędnicy nie wykluczają przychylenia się do postulatów mieszkańców.
  • Choć remont ulicy trwa, urzędnicy nie wykluczają przychylenia się do postulatów mieszkańców.

"Gdzie mamy parkować?"



Do rady dzielnicy wpłynęła niedawno petycja, pod którą zebrano blisko 100 podpisów. Sedno petycji można streścić krótko - mieszkańcy stawiają w niej pytanie, gdzie mają parkować pojazdy po zakończeniu remontu. Problem jest tym bardziej palący, że ich zdaniem na Siedlcach już teraz jest zbyt mała liczba miejsc postojowych.

W związku z tym podpisani pod petycją zwrócili się do radnych dzielnicowych o podjęcie rozmów z władzami miasta w celu zmiany projektu remontu, skutkującej zwiększeniem liczby miejsc do parkowania przy ul. Zakopiańskiej.

- Jak w każdej społeczności: jedni chcą więcej zieleni, drudzy chcą więcej miejsc postojowych. Jednak patrząc na słupki, których ustawianie wciąż trwa, ubędzie aż ok. trzech czwartych miejsc postojowych. Rozumiem, że nie da się zapewnić miejsc postojowych w centrum wszystkim mieszkańcom. Rozumiem także, że trzeba stworzyć przestrzeń dla pieszych i rowerzystów, ale kierowcy również mają swoje racje. Brakuje mi dialogu z mieszkańcami na temat tego, co można zaproponować w zamian wdrażanych zmian. A wystarczałoby na przykład zbudować parking. Jeden na dzielnicę, który zabezpieczy część potrzeb kierowców - komentuje Wojciech Widzicki, przewodniczący zarządu dzielnicy Siedlce.

Spotkanie urzędników i mieszkańców w piątek



Radni spełnili postulat mieszkańców i zaaranżowali spotkanie z przedstawicielami władz miasta - a dokładnie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni oraz Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska - podczas którego zostanie podjęta próba wypracowania kompromisowego rozwiązania. Nasz rozmówca zapewnia, że podczas spotkania zostaną przedstawione konkretne propozycje. Jakie?

- Po wpłynięciu tej petycji zwróciliśmy się do miasta z prośbą o rozmowę. Odbędzie się ona jutro w formie wspólnego spaceru po ul. Zakopiańskiej. Podejrzewam, że na tym etapie remontu ciężko będzie wprowadzić większe zmiany w projekcie, ale od mieszkańców płyną pomysły, które nie wymagają aż takiej ingerencji. Mam tu na myśli zmianę organizacji słupków, udostępnienie chodnika po jednej stronie ulicy do parkowania, zmianę organizacji ruchu na jednokierunkową lub ustanowienie strefy płatnego parkowania. Mam nadzieję, że rozmowy z miastem okażą się owocne - uzupełnia Widzicki.
Czytaj również: Dwugłos mieszkańców w sprawie płatnego parkowania w dzielnicy

  • Mieszkańcy proponują m.in. wprowadzenie na ul. Zakopiańskiej ruchu jednokierunkowego. Zwolniony pas mógłby posłużyć za dodatkowe miejsca postojowe.
  • Mieszkańcy proponują m.in. wprowadzenie na ul. Zakopiańskiej ruchu jednokierunkowego. Zwolniony pas mógłby posłużyć za dodatkowe miejsca postojowe.

Jeszcze nie wszystko stracone



Zgodnie z harmonogramem remont ul. Zakopiańskiej powinien zakończyć się jeszcze w tym miesiącu. Choć prace budowlane trwają, wbrew pozorom można jeszcze dokonać zmian w liczbie słupków uniemożliwiających parkowanie. Magistrat tłumaczy, że dotyczy to także tych elementów, które zostały już zamontowane.

- Będziemy rozmawiać z mieszkańcami o możliwym sposobie rozwiązania tego problemu. Słupki zawsze można wymontować i użyć je w innym miejscu, o ile oczywiście taką wolę na wniosek mieszkańców wyrazi zarządca terenu, którym jest Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. Ewentualna zmiana organizacji ruchu także leży w gestii zarządcy terenu - informuje Agnieszka Zakrzacka, rzecznik prasowy Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która nadzoruje remont ul. Zakopiańskiej.

Miejsca

Opinie (578) ponad 10 zablokowanych

  • Miasto wrogie ludziom? (3)

    • 25 22

    • samochodom które smrodzą i wszystko niszczą (1)

      • 15 7

      • Na wioche się wyprowadz.

        • 4 10

    • Miasto przyjazne pieszym

      • 6 3

  • Lobby samochodowe (2)

    "Mam samochód i jestem Panem". Niestety większość osób tak zmotoryzowanych myśli w tym kraju.

    • 37 36

    • W jakiej epoce żyjesz,dalej komuna w głowie? Masz auto warte 8 k i czujesz się panem?litości. Panem życia i śmierci czy może królem życia?

      • 2 1

    • "Jeżdżę rowerem i mi się należy, bo jestem lepszy i jestem ponad prawem"

      • 6 4

  • Spoko, likwidujcie więcej (4)

    W końcu zlikwidujecie mieszkańców i nie będzie żadnego problemu z mieszkańcami... Swojego pita już zabrałem z Gdańska, po co inwestować w miasto, które działa na przekór mieszkańcom? Zaczynając od likwidacji 70 na al. Zwycięstwa, przez i**otyczne przejście nad przejście, niebezpieczny przejazd na Podmiejskiej po likwidację miejsc parkingowych pod domami...

    • 40 19

    • (3)

      Może mieszkasz poza Gdańskiem ale pewnie pracujesz już w Gdańsku. Pit składasz w sąsiednim mieście ale korzystasz z infrastruktury w Gdańsku. Wszyscy gadają, że poza Gdańskiem żyje się lepiej, mimo że w nim pracują i codziennie korzystają ze wszystkiego co oferuje. Czyli tak jak przed przeprowadzką z tą różnicą, że płacisz gdzie indziej.

      • 9 6

      • Śródmieście

        Jestem niesamowitym szczęśliwcem posiadania mieszkania w Centrum Gdańska i z roku na rok jest coraz gorzej. Dzięki tej niewydarzonej prezydent wyjeżdżam z Gdańska dłużej, wracam do domu również dłużej i to nie jest kwestia wzrostu samochodów, ale zniszczenia komunikacji i deb&lnie ustawionych świateł... Na każdym kroku likwidowane są miejsca parkingowe dla mieszkańców. Pod blokami powinny być ulice jednokierunkowe z parkowaniem po lewej stronie przy chodniku. Bezpieczne dla każdego, a nie i**otyczne osłupkowane drogi dwukierunkowe. Aby uspokoić ruch nie trzeba stawiać tylko słupki i garby, można uspokoić ruch przez jednokierunkowe ulice i szykany zrobione z miejsc parkingowych. Dosłownie wystarczy tylko wymalowanie miejsca.

        Ale przez wymienione przez ze mnie wyżej i**otyczne inwestycje, wolę dać pieniądze biedniejszej gminie - Cedry Wielkie - która ma robione inwestycje z głową i dla mieszkańców, a nie pod deweloperów i pasożytów. Dodam coś więcej, stamtąd do Wrzeszcza jadę kwadrans i do centrum Gdańska też kwadrans, za to z Centrum Gdańska nie wrócisz w kwadrans.

        • 5 8

      • Nie wiem czy zauważyłeś panie pyszny (1)

        Ale gminy oscienne bardzo się rozwinęły, np. Logistyka w Pruszczu Gd. czy na Kowalach. Miejsca pracy są nie tylko w samym Gdańsku.

        • 0 4

        • Panie nie czytający, napisałem o biednej gminie

          Ale tylko ludzie używający mózgu się kapną...

          • 0 1

  • za te słupki powinni płacić kierowcy ze swoich

    nie rozumiem czemu wszystko mamy im finansowac

    • 15 22

  • Opinia wyróżniona

    Znaleźli sposób na słupki (22)

    Po prostu teraz kierowcy parkują wzdłuż ulicy, bo na chodnik przeciez nie mogą wjechać. W efekcie tego Zakopiańska jest w praktyce jednokierunkowa od Bema w kierunku Jasienia, mniej więcej do skrzyżowania z Wieniawskiego (mimo przywrócenia ruchu dwukierunkowego), ponieważ Ci chcący jechać w kierunku Bema nie mają miejsca na jazdę i tak tam sobie stoją i czekają, zwłaszcza w godzinach szczytu. Mówię tu o tym skończonym już odcinku (kierunek Jasień, do wysokości szkoły Sokrates).

    • 79 11

    • no i w końcu prawidłowo. od tego jest jezdnia (1)

      • 51 6

      • Zaraz pojawi się Zakaz zatrzymywania i rozwiaze

        Tą Skandaliczną Sytuację.
        Dziękujemy za Zgłoszenie

        • 7 7

    • Właśnie chciałem o tym napisać. (1)

      Czemu u nas nie stosuje się w takich przypadkach ulic jednokierunkowych? Tym bardziej, że w tamtym rejonie ich wyznaczenie nie byłoby problemem. Auta parkowałyby na jezdni, chodnik zostałby dla pieszych, ruch - teoretycznie - uspokoiłby się. Same plusy, no może poza nadrabianiem ze 400m żeby dojechać tam gdzie zwykle.
      Czemu u nas zawsze idą najprostszą drogą, a nie pomyśli się i nie zastosuje sposobów z innych miast czy krajów, gdzie widać że działają...

      • 47 4

      • Niby tak, ale przez takie udogodnienie może brakować miejsca na kontrapas dla rowerów. Dla samochodziarzy to nie problem przejechać dodatkowy kilometr. Ale dla pieszego czy rowerzysty to już kawałek drog.

        • 0 4

    • (2)

      uprzejmiedonosze . net

      • 7 5

      • (1)

        Konfident, podaj nam swoje nazwisko

        • 1 13

        • Każdy Normalny Polak

          • 4 2

    • Jednokierunkowa to dobre rozwiązanie tego problemu ! (10)

      W końcu piesi odzyskają chodniki, a samochodom to nie przeszkadza jak sobie pojadą naokoło.

      • 29 3

      • jednokierunkowe urzędnicy boją sie robić, bo im spadnie poparcie (9)

        bo przecież ktoś będzie musiał nadrabiać samochodem, a paliwo drogie. Zlecają więc zrobienie ankiety Radzie Dzielnicy, no i z ankiety zawsze wyjdzie, że ludzie nie chcą. Więc porażka, bo to nie są sprawy pod referendum, tylko powinna być decyzja administracyjna wynikająca z dobrych praktyk i wiedzy. A w samej Radzie Dzielnicy Siedlce też raczej wygodni samochodowcy są.

        • 9 6

        • Wszelkie zmiany organizacji ruchu powinny iść przez referendum dzielnicowe (7)

          a gdy zmiany dotyczą dróg ruchu przyspieszonego lub rozszerzania stref płatnego parkowania, to wszystkie zmiany powinny iść przez referendum dla wszystkich mieszkańców Gdańska, bo tymi drogami jeżdżą wszyscy gdańscy kierowcy, a nie tylko lokalni mieszkańcy

          • 2 10

          • To by było nawet zabawne gdyby o płatnym parkowaniu wypowiadali się wszyscy mieszkańcy Gdańska (swoją drogą dlaczego nie Żukowa albo Pruszcza?). Nigdzie nie byłoby płatnego i w efekcie nigdzie byś nie zaparkował. Ale przynajmniej darmowo czyli te no... ostatnio w modzie... godnie!

            • 9 4

          • he, he - zdziwił byś sie jakie kongo by powstało (5)

            tym sposobem nigdy by nie wprowadzono bezwzględnego pierwszeństwa dla pieszych n przejściach i z zamiarem wejścia na przejście, bo wiemy jak lobby pseudokierowców jęczało. Tymczasem mamy 40% spadek wypadków z udziałem pieszych na przejściach. Pamiętaj, że kierowca też staje się pieszym czasem, pamiętaj o swoich starszych rodzicach, pamiętaj o innych

            • 8 3

            • I nie powinno się tego wprowadzać, bo to szkodliwy przepis, niestety wygrało lobby motofobicznych aktywistów (4)

              Dopiero zaczęła się jesień i krótsze dni, a nieśmiertelni piesi ubrani na czarno i ich nie widać, wypadków będzie coraz więcej. Łatwiej lekkiemu pieszemu się zatrzymać i zauważyć samochód (który jest duży i ma włączone światła) niż prowadzącemu ciężki samochód zauważyć w mroku pieszego ubranego na czarno.

              • 5 10

              • To najwyższy czas zacząć trzymać się obowiązujących od lat przepisów (1)

                przed PdP zwolnić i zachować szczególną ostrożność

                • 9 3

              • To się tyczy też pieszych i rowerzystów

                • 3 3

              • Jednak spora część społeczeństw przynależy do ludów zza Uralu, nie należy do cywilizowanej części świata. (1)

                Liczy się tylko prawo silniejszego, słabszy niech ginie. Jeśli kierowca samochodu jest ślepy, to nie powinien kierować pojazdem.

                • 4 3

              • Na przejazdach kolejowych też tak pierniczysz?

                • 0 1

        • W Gdańsku może tak

          Nawet po sąsiedzku nie. I nie było specjalnego marudzenia.

          • 1 0

    • I powinna być jednokierunkowa

      • 11 1

    • No i prawidłowo

      Niech zastawiają miejsce innym samochodom, a nie pieszym którzy w rezultacie są zmuszeni do chodzenia jezdnią. Jednokierunkowa to bardzo dobry pomysł. A jak chcecie wyrzucić tranzyt omijający korek na Kartuskiej, to zróbcie jednokierunkową w dół.

      • 3 2

    • W tym miejscu to akurat nieprawda

      Od strony Wieniawskiego słupki wzdłuż Zakopiańskiej są odsunięte i umożliwiają parkowanie na fragmencie chodnika. Póki co krawężnik jest jednak zbyt wysoki aby kierowcy z tych miejsc korzystali. Nie ma ostatniej warstwy nawierzchni jezdni

      • 0 0

    • Jeśli parkowanie nie jest zabronione, to w czym problem?

      • 0 0

  • Do przewodniczący zarządu dzielnicy Siedlce (3)

    Czy pan myśli w ogóle?

    Propozycja przeznaczenia jednego chodnika pod parkowanie jest tak absurdalna, że zęby bolą.

    Do parkowania jest jezdnia lub parking i jak chcecie miejsca postojowe to wystarczy zrobić ulicę jednokierunkową i jeden pas przeznaczyć na parking.

    • 49 10

    • Albo zabrać chodnik po jednej stronie, zalać go asfaltem, i zrobić parking "nieabsurdalny"

      • 2 1

    • Ciekawe kto na niego głosował.

      Kury niech maca. A nie bawi się w pseudospołeczniaka.

      • 1 0

    • Ale Ty tępy jesteś widać że nie mieszkasz tam. Zrobili chodnik tam gdzie nigdy go nie było ! Były miejsca parkingowe. Więc tak zabrali miejsca parkingowe wydali kasę na chodnik mimo że naprzeciwko jest główny ciąg pieszy z też zrobionym nowym chodnikiem.

      • 0 1

  • (7)

    Typowa mentalność jeszcze z komuny. Utrudniać za wszelką cenę życie. Wróciłam z Hamburga właśnie, ludzie parkują gdzie się da, zwłaszcza na ulicach przy domach. Dla nich to rozwój posiadanie auta i rzecz normalna aby do pracy móc dojechać. U nas tylko takie działanie "dla idei". Władze pogrywają sobie z mieszkańcami że żyć tu się odechciewa.

    • 38 27

    • Też byłem w Hamburgu. Pojechaliśmy dwoma (1)

      furami na zwiedzanie. Kuzyn mieszka pod Hamburgiem ale załatwił parking podziemny bo jego kolega ma 3 apartamenty na wynajem. Z 3 poziomy były pod ziemią. Można?

      • 5 5

      • Załatw sobie zatem garaż, albo niech kuzyn Tobie załatwi.

        • 1 1

    • To chyba na dalekich przedmieściach Hamburga mieszkałas (2)

      Bo dzielnice centralne Hamburga mają uporządkowane parkowanie

      • 11 3

      • (1)

        Nie. Mam mieszkanie na Mundsburg. Prawie centrum. Nie wiesz to się nie wypowiadaj. Ma uporządkowane parkowanie ale nikt nie śmie likwidować miejsc parkingowych. Są opłaty i wyznaczone miejsca i jest ich bardzo dużo.

        • 3 5

        • I tu też nikt nie likwiduje miejsc parkingowych.

          Chodnik nie jest miejscem parkingowym

          • 5 2

    • To wracaj do Hamburga.

      • 5 4

    • Wracaj do Hamburga

      • 0 1

  • Parkowanie (7)

    Niedługo dla pieszych nie będzie miejsca do przejścia. Jedno mieszkanie a 2-3 samochody i każdy chce postawić samochód pod klatką.
    Miejsca parkingowe powinny być budowane poza miejscem zabudowy mieszkaniowej. Nie ma gdzie wyjść z dzieckiem na spacer bo wszędzie spaliny.

    • 68 51

    • (2)

      Wyprowadzka na wieś zabitą dechami i będzie świeże powietrze.

      • 7 23

      • to wasnie na wsi każdy jezdzi autkiem

        w miescie mamy lepiej, sa tramwaje, autobusy

        • 9 1

      • ta wieś i czyste powietrze... latem może tak, ale zimą, w sezonie grzewczym... zapomnij

        • 0 0

    • wróć do Węgorzewa

      • 4 4

    • (1)

      nie popadajmy w skrajności... każde nowe osiedle ma 1,2 miejsca postojowego na mieszkanie, więc teoretycznie jest 20% zapasu. problemem jest ilość posiadanych samochodów - mam na osiedlu sąsiadkę, Pani Redaktor z TVP Gdańsk... na osiedlu stoją jej 4 samochody, wszystkie zaparkowane na drodze pożarowej i placu do zawracania, jeden zostawiony specjalnie żeby rezerwować sobie miejsce do parkowania (stawiają jeden za drugim) i w tedy już w ogóle nie ma jak zawrócić, do tego często przyjeżdża babcia więc stoi 5 aut... więc jak ma być wystarczająca ilość miejsc? Czas opodatkować samochody - im ktoś ma więcej samochodów tym płaci więcej podatków...

      • 10 1

      • Byłeś kiedyś na Zakopiańskiej? Tam sama zabudowa przedwojenna. Nikt wtedy nawet nie marzył o samochodzie. Budynek na budynku większość bloków bez dojazdu pod blok, brak zatoczek, żadnych miejsc parkingowych pod blokami. Realia zabudowy starego miasta.

        • 0 1

    • k.

      Takie jest życie w mieście niestety jesli komuś to nie odpowiada to powiniem wybrowadzić sie w spokojniejsze czystsze miejsce na obrzeżach miasta lub na wsi

      • 0 1

  • Korki korki korki

    Teraz przez to że Zakopiańska jest jednokierunkowa korki do centrum wydłużyły się bardzo w godzinach porannego szczytu. Jeżeli ta zmiana pozostanie z nami na dużej to brak mi słów. Będzie to oznaczało ze rownie dobrze plan remontów ulic oraz to czy ma być jedno czy dwu kierunkowa możemy ustalać rzutem kostka Widać ze osoby odpowiedzialne w ogóle nie sprawdzają natężenia ruchu na danych drogach oraz jak wpływa ona na inne ciągi.

    • 17 7

  • No np od żabki do tego sklepu spożywczego (1)

    To słupki to głupi pomysł. Chodnik jest tam szeroki, a tak w połowie chodnika słupki. To już w tym pasie posadziliby jakąś zieleń. Bo teraz ta część chodnika nikomu nie służy. Ta ulica powinna być zazieleniona, bo po całości tylko pas samochódw się ciągnie

    • 13 7

    • W tym mieście się tak działa byleby ludziom uprzykrzyc życie. Po prostu trzeba dyskryminowac jednych żeby inni poczuli się ważni.

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane