• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Na ul. Zakopiańskiej na Siedlcach zniknie trzy czwarte miejsc postojowych?

Rafał Borowski
19 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Remont ul. Zakopiańskiej powinien zakończyć się jeszcze w listopadzie.
  • Remont ul. Zakopiańskiej powinien zakończyć się jeszcze w listopadzie.
  • Remont ul. Zakopiańskiej powinien zakończyć się jeszcze w listopadzie.
  • Remont ul. Zakopiańskiej powinien zakończyć się jeszcze w listopadzie.

Do rady dzielnicy Siedlce wpłynęła petycja ok. setki mieszkańców, którzy sprzeciwiają się likwidacji większości miejsc postojowych na remontowanej właśnie ul. ZakopiańskiejMapka. W celu wypracowania kompromisu w piątek odbędzie się spotkanie urzędników z radnymi i grupą mieszkańców. - Jesteśmy otwarci na dyskusję - zapewnia magistrat.



Co sądzisz o polityce likwidacji miejsc postojowych?

Plac przy ul. Zawiszy Czarnego i ul. 10 Lutego w centrum Gdyni czy ul. Smoluchowskiego i Konopnickiej we Wrzeszczu. Co łączy ze sobą wspomniane miejsca? W ostatnim czasie we wskazanych lokalizacjach znacznie ograniczono albo całkowicie zlikwidowano miejsca postojowe.

Czytaj więcej: Gdynia. Ani parkingu, ani rekreacji. Spór o plac przy plaży

Nie są to oczywiście jednostkowe przypadki, ale przykłady szerszej polityki, która wpisuje się w działania nie tylko samorządów Trójmiasta.

Podobne działania od lat można zaobserwować w większości dużych miast w całej Europie. I trzeba przyznać, że odbywa się to nie tylko w zgodzie z trendami urbanistycznymi, ale również przy aprobacie wielu mieszkańców.

Większość miejsc do likwidacji



Zwolennicy takiej polityki argumentują, że przede wszystkim likwiduje ona problem zastawionych autami chodników. Innymi słowy, piesi mogą korzystać z całej szerokości przeznaczonej dla nich przestrzeni i nie muszą już przeciskać się w labiryncie złożonym z aut, ścian budynków czy latarni. Kolejne korzyści to możliwość przeznaczenia dawnych miejsc postojowych pod zieleń czy po prostu zmniejszenie natężenia ruchu.

Na Siedlcach - zdaniem części mieszkańców - doszło jednak do "wylania dziecka z kąpielą". Mowa o remoncie ul. Zakopiańskiej, którego jednym z kluczowych elementów jest likwidacja większości miejsc postojowych poprzez montaż słupków w chodnikach.

  • Choć remont ulicy trwa, urzędnicy nie wykluczają przychylenia się do postulatów mieszkańców.
  • Choć remont ulicy trwa, urzędnicy nie wykluczają przychylenia się do postulatów mieszkańców.

"Gdzie mamy parkować?"



Do rady dzielnicy wpłynęła niedawno petycja, pod którą zebrano blisko 100 podpisów. Sedno petycji można streścić krótko - mieszkańcy stawiają w niej pytanie, gdzie mają parkować pojazdy po zakończeniu remontu. Problem jest tym bardziej palący, że ich zdaniem na Siedlcach już teraz jest zbyt mała liczba miejsc postojowych.

W związku z tym podpisani pod petycją zwrócili się do radnych dzielnicowych o podjęcie rozmów z władzami miasta w celu zmiany projektu remontu, skutkującej zwiększeniem liczby miejsc do parkowania przy ul. Zakopiańskiej.

- Jak w każdej społeczności: jedni chcą więcej zieleni, drudzy chcą więcej miejsc postojowych. Jednak patrząc na słupki, których ustawianie wciąż trwa, ubędzie aż ok. trzech czwartych miejsc postojowych. Rozumiem, że nie da się zapewnić miejsc postojowych w centrum wszystkim mieszkańcom. Rozumiem także, że trzeba stworzyć przestrzeń dla pieszych i rowerzystów, ale kierowcy również mają swoje racje. Brakuje mi dialogu z mieszkańcami na temat tego, co można zaproponować w zamian wdrażanych zmian. A wystarczałoby na przykład zbudować parking. Jeden na dzielnicę, który zabezpieczy część potrzeb kierowców - komentuje Wojciech Widzicki, przewodniczący zarządu dzielnicy Siedlce.

Spotkanie urzędników i mieszkańców w piątek



Radni spełnili postulat mieszkańców i zaaranżowali spotkanie z przedstawicielami władz miasta - a dokładnie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni oraz Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska - podczas którego zostanie podjęta próba wypracowania kompromisowego rozwiązania. Nasz rozmówca zapewnia, że podczas spotkania zostaną przedstawione konkretne propozycje. Jakie?

- Po wpłynięciu tej petycji zwróciliśmy się do miasta z prośbą o rozmowę. Odbędzie się ona jutro w formie wspólnego spaceru po ul. Zakopiańskiej. Podejrzewam, że na tym etapie remontu ciężko będzie wprowadzić większe zmiany w projekcie, ale od mieszkańców płyną pomysły, które nie wymagają aż takiej ingerencji. Mam tu na myśli zmianę organizacji słupków, udostępnienie chodnika po jednej stronie ulicy do parkowania, zmianę organizacji ruchu na jednokierunkową lub ustanowienie strefy płatnego parkowania. Mam nadzieję, że rozmowy z miastem okażą się owocne - uzupełnia Widzicki.
Czytaj również: Dwugłos mieszkańców w sprawie płatnego parkowania w dzielnicy

  • Mieszkańcy proponują m.in. wprowadzenie na ul. Zakopiańskiej ruchu jednokierunkowego. Zwolniony pas mógłby posłużyć za dodatkowe miejsca postojowe.
  • Mieszkańcy proponują m.in. wprowadzenie na ul. Zakopiańskiej ruchu jednokierunkowego. Zwolniony pas mógłby posłużyć za dodatkowe miejsca postojowe.

Jeszcze nie wszystko stracone



Zgodnie z harmonogramem remont ul. Zakopiańskiej powinien zakończyć się jeszcze w tym miesiącu. Choć prace budowlane trwają, wbrew pozorom można jeszcze dokonać zmian w liczbie słupków uniemożliwiających parkowanie. Magistrat tłumaczy, że dotyczy to także tych elementów, które zostały już zamontowane.

- Będziemy rozmawiać z mieszkańcami o możliwym sposobie rozwiązania tego problemu. Słupki zawsze można wymontować i użyć je w innym miejscu, o ile oczywiście taką wolę na wniosek mieszkańców wyrazi zarządca terenu, którym jest Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. Ewentualna zmiana organizacji ruchu także leży w gestii zarządcy terenu - informuje Agnieszka Zakrzacka, rzecznik prasowy Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która nadzoruje remont ul. Zakopiańskiej.

Miejsca

Opinie (578) ponad 10 zablokowanych

  • łatwo (1)

    się likwiduje miejsca parkingowe, nawet można liczyć na tani poklask rożnych ekoludków, ale co miasto tworzy w zamian? nawet poprawne samochody elektryczne potrzebują miejsc postojowych

    • 13 6

    • skm, bus i tramwaj też

      ale mniej

      • 0 1

  • Pani Prezydent (4)

    dla czego Pani działa przeciwko swoim wyborcom. Czy urzędnicy Pani nie potrafią myśleć normalnie ? Zamiast udogadniać życie mieszkańcom Gdańska to utrudnia się im jak tylko się da. Czy to jest normalne ?

    • 12 14

    • No właśnie udogodnili życie pieszym mieszkańcom. (3)

      Można teraz swobodnie przejść równym chodnikiem, bez przeciskania się między samochodami.

      • 7 2

      • Przed remontem Zakopianki należało pomyśleć o pieszych i właścicielach aut. Bezmyślność urzędników nie zna granic. Widocznie żaden z nich tam nie mieszka.

        • 3 6

      • Nie udogodnili, tylko utrudnili życie mieszkańcom (1)

        Nikt tych zmian nie chciał

        • 1 3

        • Ja chciałem

          • 0 0

  • (2)

    Siedlce to prawie centrum miasta - gdzie się nie obrócić tam komunikacja miejska i wszystkie usługi w promieniu kilkuset metrów. Po co aż tyle osób pcha się tu z samochodami?

    • 10 12

    • Tak głupiego wpisu jeszcze nie czytałem.

      • 4 4

    • może dlatego, że do tego centrum nie ma jak dotrzeć z innych dzielnic. To, że koło komina komunikacja działa, to nie oznacza, że dalej jest tak samo. Trochę myślenia nie tylko o sobie przydaje się w życiu...

      • 2 1

  • najwyższa pora przesiąść się do tramwaju

    ot taki ślad węglowy od razu zmniejszy się

    • 8 12

  • ta inwestycja to porażka

    zapraszam do obejrzenia na żywo tej cudownej inwestycji.
    Po pierwsze trwa ponad rok. W tym czasie można zbudować autostradę i dwa wiadukty a nie wymienić kilka rurek, i 500 metrów chodnika, co było chyba najmniej potrzebne, bo jezdnia jest w dużo gorszym stanie.
    Po drugie słupkoza - może ktoś mnie oświeci po co jest 5 słupków wokół latarni, w tym 3 od strony chodnika a nie jezdni? Przed czym ma to chronić?
    A może ktoś ma prowizję od każdego słupeczka?
    Podobnie słupki przed rondem obok Żabki - nie widziałem tam nigdy zaparkowanego samochodu, ale słupki i tak stoją.

    • 14 5

  • Nie wiem czy jestem odosobniony w swoich oddczuciach (2)

    ale ostatnio coraz więcej "tzw modernizacji wywołuje u mnie reakcję" k..a serio? nie wierzę!!!
    Kto i pod wpływem czego mógł wpaść na takie pomysły? I czy ta osoba na pewno ma uprawnienia żeby pracować w referacie odpowiadającym za drogi?
    Zwężenie Miszewskiego, słupkoza na Zakopiańskiej, modernizacja Hallera, aktualnie wykonywane zwężenie Kartuskiej itd.

    • 11 12

    • Jesteś odosobniony (1)

      A reakcję k..a serio wywołuje zostawione mniej niż 50cm na chodniku, że wózkiem nie przejedziesz i trzeba omijać po jezdni.

      • 7 2

      • Serio?

        jeździsz wózkiem po Kartuskiej albo Hallera i walisz nim w latarnię na Zakopiańskiej?

        • 1 5

  • Kiedy remont zalosnej ulic malczewskiego i na zboczu!!!!!!!!!!!!! ? (2)

    • 11 0

    • Jak zbuduja mieszkania dla patologii

      • 0 2

    • Oby wcale bo tam też auta na dziko stoją

      Jak zrobią piękny krawężnik i slupki to bedzie lipa

      • 0 0

  • Komunikacja nie jest w tym mieście alternatywą dla samochodów... (2)

    Dlatego nie można oczekiwać, że ludzie przesiądą się na autobusy i tramwaje. Poza tym kierowca, to taki sam podatnik jak pieszy, a chodniki i ścieżki rowerowe też są za "nasze" więc może odpuśćmy narrację, że ktoś za kogoś coś płaci. Rozumiem prawdziwą troskę o zieleń, o zanieczyszczenia, o bezpieczeństwo, o pieszych, ale nie rozumiem napuszczania jednej grupy przeciwko drugiej. Jednego dnia mamy artykuły o problemach z komunikacją, o spóźnieniach, o niedostatecznej siatce połączeń i o przeładowanych składach, do których nie można wsiąść lub rzadkich połączeniach w ogóle. Następnego dnia pokazuje się jak walczy się z prywatnymi samochodami w centrum podając za przykład kraje, w których komunikacja osiągnęła najwyższy poziom wydajności i dostępności. Pomijam, że jest wiele miejsc w Gdańsku fatalnie skomunikowanych, że podróżowanie to liczne przesiadki, ograniczenia połączeń, brak zgrania poszczególnych środków transportu itd. to gdyby do tego czym dysponujemy przesiała się choć połowa obecnych użytkowników aut prywatnych, to będziemy mieć wielką katastrofę komunikacyjną. całkowity paraliż. Więc może zmieńmy kolejność. Zagwarantujmy najpierw dobra komunikację, która nie dyskryminuje żadnych dzielnic (uprzedzając nie mówię tylko o tych "nowych" tak pogardzanych przez część czytelników), a potem zabierzmy się za ograniczenia transportu prywatnego.

    • 15 8

    • Nie taki sam podatnik... bo taki kierowca ciągnie 100x tyle ( budzetu jak i przestrzeni ) co taki pieszy czy rowerzysta. (1)

      uciążliwość dla innych też 100x tyle

      • 2 6

      • ta jasne, a jak to "100" wyliczyłeś?

        2 razy 3 plus 7 w pamięci! A serio nie ma co się licytować tylko trzeźwo ocenić, co oferuje komunikacja miejska. Polecam równoległy artykuł o ergo arenie, gdzie ludzie wprost piszą, że zachęcanie do dojazdu do ARENY komunikacją byłoby super, gdyby oprócz dojazdu ktoś pomyślał, że ludzie muszą też wrócić, a nie maja czym z uwagi na notoryczny brak kursów po zakończeniu imprez. Podobnie tutaj świetnie "pogonić" kierowców, ale jeśli oni wsiądą do i tak już ledwo przędącej komunikacji, to będzie taki płacz jakiego jeszcze nie słyszałeś, bo już jeden dwa przystanki od pętli w godzinach szczytu wejście do autobusu, to sukces!

        • 4 1

  • Zabronic parkowania na chodnikach (1)

    Chodniki są dla pieszych, a nie dla aut

    • 12 5

    • Trzeba przywrócić normlaność

      Brawo ZDiZ

      • 4 0

  • Kup sobie garaż, chodnik zostaw pieszym.

    A z trawnika wynocha.

    • 11 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane