• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Najdroższa inwestycja drogowa w Gdyni. 900 mln na połączenie z portem

Michał Sielski
22 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Nowa droga do portu ma być przedłużeniem obwodnicy, ale w przeciwnym kierunku niż wymarzony przez wielu OPAT. Nowa droga do portu ma być przedłużeniem obwodnicy, ale w przeciwnym kierunku niż wymarzony przez wielu OPAT.

Ma kosztować ok. 900 mln zł i za 5-6 lat połączyć ul. Morską z gdyńskim portem. List intencyjny w sprawie budowy Drogi Czerwonej podpisali gdyńscy samorządowcy, Zarząd Morskiego Portu Gdynia oraz Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.



Czy nowa droga do portu odciąży drogi w Gdyni?

Droga Czerwona zacznie się na zjeździe z obwodnicy w Chyloni zobacz na mapie Gdyni, a skończy na terenach portowych zobacz na mapie Gdyni. Do tej pory znakomita większość ciężarówek zjeżdżała z obwodnicy na Trasę Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni i przez estakadę dostawała się do portu. Sęk w tym, że nowa część trasy znosiła to bez problemu, ale starsza część jest na to kompletnie nieprzygotowana i trzeba ją było sukcesywnie remontować.

Czytaj także: Nowa droga to koniec marzeń o OPAT?

- Obliczyliśmy, że dostosowanie jej do wymogów drogi krajowej wymagałoby czterech lat prac. To cztery lata zamykania po co najmniej jednym pasie ruchu, czyli cztery lata ogromnych uciążliwości dla kierowców, a właściwie kompletny paraliż portu. Jego władze mogłyby w takim przypadku wyburzyć infrastrukturę i zacząć hodować pieczarki. Oczywiście nie wchodzi to w rachubę, bo razem ze Szczecinem i Świnoujściem gdyński port ma kluczowe znaczenie dla polskiej gospodarki - podkreśla wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.
Nowa droga do portu ma odciążyć Trasę Kwiatkowskiego. Nowa droga do portu ma odciążyć Trasę Kwiatkowskiego.
Analiza i trzy koncepcje zamówione

Stąd decyzja o budowie nowej drogi dla ruchu ciężkich pojazdów. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego za wykonanie jej koncepcji otrzyma ponad 601 tys. zł. W lutym 2016 roku na biurkach urzędników znajdzie się więc dokumentacja obejmująca co najmniej trzy warianty techniczne trasy wraz ze studium geologiczno-inżynierskim oraz uwzględniającym nasypy, mosty i wiadukty kosztorysem, niezbędnymi uzgodnieniami oraz analizą i prognozą ruchu drogowego po zakończeniu prac. Podpisany w czwartek list intencyjny ma być podwaliną pod szybkie rozpoczęcie realnych prac.

- Można już startować na konkursy na część środków unijnych na ważne inwestycje, a system transportowy Polski ma być intermodalny. Port ma natomiast ogromne znaczenie dla gospodarki kraju, więc podpisanie tego dokumentu nie jest tylko aktem dobrej woli - zapewnia Dorota Pyć, wiceminister infrastruktury i rozwoju.
666 mln zł za pierwszy etap inwestycji

W zeszłym roku z 19,4 mln ton towarów aż 2/3 dotarło do portu i wyjechało z niego transportem drogowym. Chodzi o 13 mln ton różnego rodzaju ładunków po prostu przywiezionych ciężarówkami
Wiceminister z najprawdopodobniej ustępującego za tydzień rządu obiecać może wiele, ale władze miasta liczą, że podpisanie listu intencyjnego przełoży się na realne inwestycje. Zwłaszcza że są one bardzo drogie. Dwupasmowa droga będzie kosztować ok. 900 mln zł, a pierwszy etap inwestycji, zakładający po jednym pasie w każdym kierunku, to koszt ok. 666 mln zł. Najprawdopodobniej najpierw wykonany zostanie więc pierwszy etap, zwłaszcza że nawet do niego miasto musiałoby dołożyć ok. 100 mln zł, czyli mniej więcej tyle, ile wydało na lotnisko Gdynia-Kosakowo. Chyba że droga zyska status drogi krajowej, w czym nie byłoby nic dziwnego, bo prowadzi do morskiej granicy państwa. Poza tym przypływające i wypływające z portu towary rozwożone są po całej Polsce.

- W zeszłym roku z 19,4 mln ton towarów aż 2/3 dotarło do portu i wyjechało z niego transportem drogowym. Łatwo więc policzyć, że chodzi o 13 mln ton różnego rodzaju ładunków po prostu przywiezionych ciężarówkami. Bez Drogi Czerwonej port nie będzie mógł się rozwijać, a w rozwój cały czas inwestujemy. W zeszłym roku ok. 200 mln zł, w tym roku niewiele mniej - podkreśla prezes zarządu Portu Gdynia Janusz Jarosiński.
Podpisanie listu intencyjnego. Od lewej: wiceminister infrastruktury i rozwoju Dorota Pyć, prezydent Gdyni Wojciech Szczurek i prezes Portu Gdynia Janusz Jarosiński. Podpisanie listu intencyjnego. Od lewej: wiceminister infrastruktury i rozwoju Dorota Pyć, prezydent Gdyni Wojciech Szczurek i prezes Portu Gdynia Janusz Jarosiński.
Droga do portu początkiem OPAT-u

Władze miasta liczą na to, że droga, która powstać ma w ciągu 5-6 lat, będzie początkiem Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. Zwłaszcza że to jej najdroższy odcinek. Dalsza część całego OPAT-u, który ominie Rumię i Redę to dwukrotnie mniejszy koszt niż budowa Drogi Czerwonej. Ale nadal zbyt duży, by bez centralnego finansowania mogły sobie z nim poradzić samorządy.

Czytaj także: Gdynia nadal walczy o OPAT

Opinie (179) 6 zablokowanych

  • status dróg krajowych (1)

    dlaczego dwie drogi do portu gdańskiego mają status drogi krajowej a do portu gdyńskiego nie ?

    • 10 3

    • Bo o Gdańsku decyduje PO a w Gdyni Samorządność, taka prawda dla tego właśnie

      Gdynia sama się rządzi bez PO i centrali w Warszawie(siedziba PO) wiec mamy drogę lokalna to tyle

      • 3 3

  • Co najmniej o dwa lata za późno. (2)

    Już dawno kilka razy pisałem w komentarzach o tym rozwiązaniu, tj. o wybudowaniu najpierw pierwszej części OPAT wraz z tzw. drogą czerwoną. Tak zwane czynniki sprawcze (a może nadal tylko propagandowe) późno to podchwyciły i teraz coś obiecują.
    Pisałem też, że zwlekanie z tą inwestycją pogrąży port gdyński, który, przez brak odpowiedniej dostępności drogowej (obok kolejowej), utraci atuty wobec dotychczasowych i potencjalnych partnerów handlowych. To połączenie powinno już funkcjonować! Jego brak, przy awaryjności Estakady Kwiatkowskiego, której swego czasu pożałowano pieniędzy na spełnienie odpowiednich parametrów wytrzymałościowych, jest jednym z poważnych ograniczeń powodzenia gospodarczego portu gdyńskiego, co będzie widoczne w najbliższych latach.

    • 8 3

    • lepiej późno niż później (1)

      • 3 0

      • pod warunkiem, że jest jeszcze do czego

        • 3 0

  • Ta droga powinna była powstać wiele lat temu. Jeszcze przed przedłużeniem Kwiatkowskiego do obwodnicy

    • 11 1

  • Znowu coś tu śmierdzi!! (1)

    Gdynia- urzędnicy przepuszczają kasę zamiast zadbać o rozwój zakładów żeby ludzie mieli pracę to - dbają o interesy bogatych oligarchów!!!! A biedaki martwcie się sami - czas na zmiany na lepsze!!!!

    • 6 8

    • a ty ekonomisto z bożej łaski co tu robisz

      • 4 1

  • Apel (3)

    Apeluję od odkorkowanie zjazdów z EK na Oksywie i Pogórze. Zwłaszcza tam na końcu Kwiatkowskiego jest dużo miejsca na dwa pasy pod górę do końca ulicy. Na końcu mogłoby być jakieś szersze skrzyżowanie lub rondo. Bo to są największe bolączki EK. Miliony minut dziennie tracą mieszkańcy w tych korkach.

    • 15 1

    • (1)

      nie bedzie bo na skrzyzowaniu Kwiatkowskiego/Dąbka stoi kurna chata sprzed wojny. Zabytek nie do ruszenia :-)

      • 5 0

      • niestety masz rację

        Jakiś pajac ubzdurał sobie, że ta rudera prezentuje wartość historyczną. Do kompletu doszedł ksiądz z kościoła położonego niżej, który za nic nie chce sprzedać tego małego kawałka ziemi, który uniemożliwia rozbudowę drogi na dole.

        Oto sposób, w jaki dwóch baranów co dzień utrudnia życie 100 tys ludzi

        • 6 0

    • Masz rację, prawda jest niestety taka, że na estakadzie i Kwiatkowskiego są największe korki w całym Trójmieście.
      Te wszystkie gdańskie korki na Słowackiego czy Spacerowej to pryszcz w porównaniu do combo Wiśniewskiego-Kwiatkowskiego popołudniami.

      • 1 0

  • Port w Gdyni spotka los lotniska w Kosakowie jeżeli nie znajdzie własnej drogi

    Z punktu widzenia Polski jako całości DCT jest miliony kilometrów bliżej (w skali wszystkich transportów i przeładunków) niż Gdynia.
    Jak dojdzie do DCT jeszcze linia kolejowa to też będzie z niej łatwiej i bliżej w głąb kraju niż Gdyni z przepychaniem się przez miasto ( linia i tak jest już obciążona).
    Kolejne kontenery w Gdyni to z punktu widzenia całej aglomeracji sabotaż.
    Od lat pracuję w Gdyni i widzę jak to miasto idzie w złą stronę. Festiwale, lotnisko, sylwestry i festyny.
    W tym czasie Gdańsk odrobił lekcje i inwestuje w rzeczy, które będą procentować przez długie lata.
    Gdynia miała swoje 5 minut i je zmarnowała.

    • 24 4

  • Może ktoś mi wyjaśni

    Przecież droga zielona miała połączyć obwodnicę z portem. Więc po co to ustrojstwo?
    Ach i kiedy obwodowa zyska po pasie w każdą stronę? Obecnie zaczyna mieć status drogi wewnętrznej a nie obwodowej i na dodatek jej przepustowość jest całkowicie wykorzystana.

    • 3 4

  • Transport kolejowy jest przyszłością polskich portów.

    Kolej to efektywność oraz ekologia, jeden skład to około 50-60 ciężarówek mniej i dużo czystsze powietrze a w zasadzie pociąg (elektryczny)jest bez emisyjny. Wybudować tzw. "huby" przeładunkowe w rożnych regionach kraju i będzie OK

    • 7 1

  • no PISiaki (3)

    juz niedługo będziecie mogli sie wykazać i zatwierdzić OPAT do realizacji, bo PO przez 8 lat olewało temat i wolało budowac drogi w gdansku

    • 13 5

    • Już Ci PiS da...

      • 5 3

    • jestem za pis (1)

      Damy rade. Tylko dajcie szanse PiS

      • 3 5

      • Ojciec wie?

        • 1 0

  • Może mi ktoś wyjaśnić ,którędy zostanie poprowadzona ta droga czerwona?za ul.Hutniczą-?? (4)

    Jaki będzie przebieg dr.czerwonej juz od ul.Hutniczej? ?według was jaki jest najbardziej logiczny wariant??przed kominem etc??czy za ??i czerwona połączy się z ul.Kontenerową czy bardziej z ul.Logistyczna od strony torów i Makro mniej więcej? ..a może jeszcze bardziej i wpadnie wprost do ul.Wiśniewskiego? ? Jak myślicie? ?podzielcie się swoim zadaniem chętnie poczytam komentarze merytoryczne zapraszam do dyskusji i jestem ciekaw jaki prawdopodobnie będzie mieć przebieg ta czerwona;)*)

    • 3 1

    • też próbuję znaleźć informacje na ten temat

      Droga będzie, ale nie znany jest jej przebieg

      • 1 0

    • Mam nadzieje że nie spieprzą tej inwestycji, czyli:

      - najlepiej gdyby droga czerwona była wpięta w początek ulicy Janka Wiśniewskiego.
      - przede wszystkim powinien powstać węzeł Hutnicza!!! Tak aby w końcu była alternatywa dla tych pier******ch przejazdów kolejowych w Chyloni!!!
      - Droga czerwona powinna być cztero pasmowa (po dwa pasy w każdym kierunku)!

      • 4 1

    • Tak to widzę, za 3 razy niższą kwotę. (1)

      Proste i logiczne. Trzeba 2 tunele za 100 mln i kilka km asfaltu + ewentualnie komuś poszukać nowe gniazdko. Nic prostszego.
      http://www.fotosik.pl/zdjecie/0e47e5662099b33c

      • 1 1

      • Dziękuję bardzo oglądam tą mapkę z zaznaczonym możliwym przebiegiem to ma wielki sens !!*);)

        Taki przejazd z ul.Wiśniewskiego za kominem na nowa ul.czerwona kolo torów ,pozwolił by ominąć codzienne korki na Obluzu ,jadac do Kosakowa np wprost na ul.Pucka i serpentyna

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane