- 1 Będzie pył, nie będzie premii? (166 opinii)
- 2 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (316 opinii)
- 3 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (196 opinii)
- 4 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (76 opinii)
- 5 Okradała drogerie, zmieniając peruki (28 opinii)
- 6 Podwodne progi w Orłowie uchronią klif? (58 opinii)
Najdroższa inwestycja drogowa w Gdyni. 900 mln na połączenie z portem
Ma kosztować ok. 900 mln zł i za 5-6 lat połączyć ul. Morską z gdyńskim portem. List intencyjny w sprawie budowy Drogi Czerwonej podpisali gdyńscy samorządowcy, Zarząd Morskiego Portu Gdynia oraz Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
Czytaj także: Nowa droga to koniec marzeń o OPAT?
- Obliczyliśmy, że dostosowanie jej do wymogów drogi krajowej wymagałoby czterech lat prac. To cztery lata zamykania po co najmniej jednym pasie ruchu, czyli cztery lata ogromnych uciążliwości dla kierowców, a właściwie kompletny paraliż portu. Jego władze mogłyby w takim przypadku wyburzyć infrastrukturę i zacząć hodować pieczarki. Oczywiście nie wchodzi to w rachubę, bo razem ze Szczecinem i Świnoujściem gdyński port ma kluczowe znaczenie dla polskiej gospodarki - podkreśla wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.
Analiza i trzy koncepcje zamówione
Stąd decyzja o budowie nowej drogi dla ruchu ciężkich pojazdów. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego za wykonanie jej koncepcji otrzyma ponad 601 tys. zł. W lutym 2016 roku na biurkach urzędników znajdzie się więc dokumentacja obejmująca co najmniej trzy warianty techniczne trasy wraz ze studium geologiczno-inżynierskim oraz uwzględniającym nasypy, mosty i wiadukty kosztorysem, niezbędnymi uzgodnieniami oraz analizą i prognozą ruchu drogowego po zakończeniu prac. Podpisany w czwartek list intencyjny ma być podwaliną pod szybkie rozpoczęcie realnych prac.
- Można już startować na konkursy na część środków unijnych na ważne inwestycje, a system transportowy Polski ma być intermodalny. Port ma natomiast ogromne znaczenie dla gospodarki kraju, więc podpisanie tego dokumentu nie jest tylko aktem dobrej woli - zapewnia Dorota Pyć, wiceminister infrastruktury i rozwoju.
666 mln zł za pierwszy etap inwestycji
W zeszłym roku z 19,4 mln ton towarów aż 2/3 dotarło do portu i wyjechało z niego transportem drogowym. Chodzi o 13 mln ton różnego rodzaju ładunków po prostu przywiezionych ciężarówkamiWiceminister z najprawdopodobniej ustępującego za tydzień rządu obiecać może wiele, ale władze miasta liczą, że podpisanie listu intencyjnego przełoży się na realne inwestycje. Zwłaszcza że są one bardzo drogie. Dwupasmowa droga będzie kosztować ok. 900 mln zł, a pierwszy etap inwestycji, zakładający po jednym pasie w każdym kierunku, to koszt ok. 666 mln zł. Najprawdopodobniej najpierw wykonany zostanie więc pierwszy etap, zwłaszcza że nawet do niego miasto musiałoby dołożyć ok. 100 mln zł, czyli mniej więcej tyle, ile wydało na lotnisko Gdynia-Kosakowo. Chyba że droga zyska status drogi krajowej, w czym nie byłoby nic dziwnego, bo prowadzi do morskiej granicy państwa. Poza tym przypływające i wypływające z portu towary rozwożone są po całej Polsce.
- W zeszłym roku z 19,4 mln ton towarów aż 2/3 dotarło do portu i wyjechało z niego transportem drogowym. Łatwo więc policzyć, że chodzi o 13 mln ton różnego rodzaju ładunków po prostu przywiezionych ciężarówkami. Bez Drogi Czerwonej port nie będzie mógł się rozwijać, a w rozwój cały czas inwestujemy. W zeszłym roku ok. 200 mln zł, w tym roku niewiele mniej - podkreśla prezes zarządu Portu Gdynia Janusz Jarosiński.
Droga do portu początkiem OPAT-u
Władze miasta liczą na to, że droga, która powstać ma w ciągu 5-6 lat, będzie początkiem Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. Zwłaszcza że to jej najdroższy odcinek. Dalsza część całego OPAT-u, który ominie Rumię i Redę to dwukrotnie mniejszy koszt niż budowa Drogi Czerwonej. Ale nadal zbyt duży, by bez centralnego finansowania mogły sobie z nim poradzić samorządy.
Czytaj także: Gdynia nadal walczy o OPAT
Opinie (179) 6 zablokowanych
-
2015-10-22 19:44
obliczyli w
Pewnie to w piwnicy po cichu tyle lat a teraz przed wyborami doszło do tego że oni nie wiedzieli że cała cisowa stoi od zjazdu do Rumi i chyloni
- 2 0
-
2015-10-22 19:53
Cala nadzieja w wyborach i PiS (1)
Mam nadzieje jak PO dostanie w wyborach kopa a rzadzic bedzie PiS OPAT znow znajdzie sie na liscie rzadowej a wytna obwodnice metropolitalna, ktora nie jest konieczna. Lepszym rozwiazabiem jest poszerzenie obecnej obeodnicyy trojmiasta do 3 pasow i budowa OPAT-u
- 5 9
-
2015-10-22 20:19
Przynosisz wstyd swojemu miastu!
- 4 3
-
2015-10-22 20:07
trochę nieaktualne zdjęcie panie redaktorze.
tereny portu wyglądają dzisiaj trochę inaczej,remont już się zakończył i powstała nowa część placu pod kontenery. Warto byłoby strzelić aktualną fotkę. Ta jest sprzed jakichś 6 miesięcy.
- 5 0
-
2015-10-22 20:17
gdynia (3)
Pan Prezydent Szczurek chyba zapomnial o drogach w Gdyni totalny syf dla kierowcow.Dam przyklady
a.droga wyjazdowa przez Witomino korki od wysokosci cmentarza witominskiego
b.droga wyjazdowa karwiny korek w kacku od wysokosci spokojnej
c.morska zapchana od dworca glownego
d.janka wisniewskigo calosc od prawie gdynia stocznia do estakady.
e.korki estakada w kierunku oksywia
tylko swietojanska wolna totalny syf gdzie jestes panie prezydencie.- 14 7
-
2015-10-22 21:03
(2)
no i co w zwiazku z tymi korkami? maja wyburzyc pol miasta, zeby wjechalo jeszcze wiecej samochodow???
- 2 6
-
2015-10-22 21:15
drogi (1)
nie bede sie rozpisywal i odpowiadal za znawcow tematu ale prosze podac przyklad na morskiej choc jednego skrzyzowania z przejsciem dla pieszych gdzie jest jakas kladka lub przejscie podziemne tylko gdynia stocznia no poco budowac niech stoja w korkach.piekne nasze lasy trojmiejskie pluca gdyni wylegarnia dzikow i smieci,nitka kolo stoczni gdynia miala byc alternatywa dla autobusow i tirow i co stolec.Przepraszam zroboli dwu pasmowke za witominem sukces..
- 4 2
-
2015-10-22 22:13
Ale belkot. Jakies kropki, przecinki??
Aha, czyli piesi sa winni korkow hehe. To juz nie rowerzysci?
Zlikwidowac pieszych i nie bedzie korkow!- 1 2
-
2015-10-22 21:07
A kiedy remont drogi 501 na mierzei? Nawet poboczy nie ma. Zgroza....
- 1 1
-
2015-10-22 21:46
Świetnie.
- 1 1
-
2015-10-22 21:53
225 mln za kiliometr. To chyba najdroższa droga na świecie
- 5 0
-
2015-10-22 22:08
Po co ten OPAT (2)
Po co budować OPAT skoro zaczynają budować Drogę Kaszubską. TiRy tamtą drogę wybiorą, aby Wejherowo ominąć. Dwupasmówka ma być.
- 5 5
-
2015-10-23 11:21
(1)
Dla warszawki co by w Redzie i Rumi nie stali w korku :)
- 3 0
-
2015-10-23 11:51
A co tubylcy w wakace nie stoją w korkach?
- 2 1
-
2015-10-22 22:26
szkoda tylko, że ta droga nie będzie przedłużeniem ul. Wiśniewskiego
- 0 1
-
2015-10-22 22:57
kali musiec zrozumiec (1)
Trasa czerwona ma być początkiem. Wystarczy zerknąć na mapę. Port, terminal i ul. Hutnicza to przemyslowa czesc Gdyni odcieta od tranzytu Rumia, Chylonia i Grabowkim czyli najbardziej zakorkowanymi częściami miasta szczególnie w wakacje. Do tego wzdłuż ul. Kontenerowej ma powstać park logistyczny- kto jeździ Estakada widzi przygotowania. Pisałem prace na ten temat ta trasa jest naprawde potrzebna jako początek obwodnicy rumi i redy gdzie ma być kierowany tranzyt z portu w kierunku granicy z Niemcami do trasy S6 ktora zaczyna powstawać oraz jako tranzyt na polwysep dla wczasowiczów. Musi zostać zakwalifikowana jako trasa krajowa ponieważ Rumi i Redy nie stać na wybudowanie własnego odcinka a Gdynia nie może tego sfinansować. To jest dlugoterminowy plan W. Szczurka ws. rozwoju portu a bez tej trasy nici z planu. Choćby miała kosztować 3x tyle podpisuje sie obiema rękoma:) Życzę powodzenia w realizacji i nie interesuje mnie za jakiej parti to powstanie
- 6 5
-
2015-10-23 09:06
Nie pisz o długoterminowym planie W. Szczurka ws. rozwoju portu, bo on się na tym nie zna. Wystarczyłoby, żeby nie przeszkadzał, a tym bardziej nie uprawiał portowej destrukcji.
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.