- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (456 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (43 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (192 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Nie budujmy tunelu pod Pachołkiem. 2 mld zł można wydać znacznie lepiej
Tunel pod Pachołkiem oraz Droga Zielona nie poprawią, lecz pogorszą warunki na drogach Gdańska: zwiększy się bowiem ruch na dolnym tarasie, który już teraz nie jest w stanie przyjąć większej liczby aut. Może też sprawić, że zachęceni nowym dojazdem do miasta gdańszczanie wyprowadzą się do ościennych gmin i przestaną płacić podatki w mieście.
Tymczasem łączny koszt tej inwestycji, wraz z Drogą Zieloną wzdłuż pasa nadmorskiego, wynosi ok. 1,98 mld zł (sam tunel to ok. 900 mln zł, czyli o ok. 15 mln zł więcej niż tunel pod Martwą Wisłą).
Jeżeli argumentem za budową tunelu pod Pachołkiem jest chęć ułatwienia dojazdu do centrum mieszkańcom Osowej, to za planowane 2 mld zł lepiej kupić każdej z ponad 4 tys. mieszkających tam rodzin nowe, duże mieszkanie na Morenie.
Albo nieco mniejsze mieszkanie, ale za to dodatkowo po dwa samochody.
- Blisko 2-miliardowy koszt tej inwestycji jest absurdalnie wysoki. Taniej będzie kupić dla każdej rodziny z Osowej trzypokojowe mieszkanie na Morenie. Dodatkowo wystarczy jeszcze na dwa samochody dla każdej rodziny: Mercedesa klasy C oraz Opla Corsę - mówi Karol Spieglanin, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. Dla kogo ma być ten tunel?
Tyle tylko, że to nie mieszkańcy 14,6-tysięcznej Osowej (to mniej niż np. 15,2 tys. mieszkańców Oruni-Św. Wojciecha-Lipiec, którzy od lat nie mogą doczekać się wielokrotnie tańszego tunelu pod torami kolejowymi) są tak naprawdę grupą docelową, dla której buduje się tunel.
To przede wszystkim mieszkańcy rozrastających się w błyskawicznym tempie przedmieść, gdzie komunikacja miejska nie funkcjonuje lub jej oferta jest niezwykle uboga.
Marzenia o własnym domu z ogródkiem skutkują zwykle tym, że rodzina ma co najmniej jeden, a najczęściej dwa samochody, którymi dojeżdża do centrum - do pracy, na zakupy, w poszukiwaniu atrakcji kulturalnych. Jednocześnie mieszkańcy przedmieść odprowadzają podatki w swojej gminie, czyli poza Gdańskiem, z którego infrastruktury korzystają.
Czy zatem w interesie Gdańska należy wspierać dalszy rozwój przedmieść? Przykładowo gmina Żukowo, w skład której wchodzi m.in. Chwaszczyno czy Tuchom, zwiększyła liczbę mieszkańców z ok. 19 tys. w 1995 r. do 33 tys. w 2014 r. W tym samym okresie z Gdańska ubyło 1,5 tys. osób.
- Budowa tunelu pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej spowoduje zwiększenie ruchu do środka miasta (na dolny taras), gdzie już teraz brakuje miejsc parkingowych oraz odpowiedniej płynności ruchu. Realizacja tej inwestycji pociągnie ze sobą kolejne wydatki - na poszerzanie dróg oraz budowę parkingów - zwraca uwagę Jacek Szmagliński, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.
Zdaniem Szmaglińskiego zdecydowanie bardziej wydajnym i tańszym rozwiązaniem jest budowa parkingu przesiadkowego park&ride w rejonie obwodnicy, a stamtąd w kierunku Oliwy utworzenie szybkiego środka komunikacji publicznej.
- Sama Pomorska Kolej Metropolitalna nie będzie stanowiła atrakcyjnej oferty dla mieszkańców podróżujących z okolic Osowej w kierunku Oliwy, Przymorza i Żabianki. Pociągi pojadą drogą okrężną, a przystanek PKM znajduje się na uboczu osiedla. Dlatego warto wziąć pod uwagę stworzenie niezależnego od korków połączenia autobusowego z Oliwą po wydzielonym pasie lub nawet szybkiego tramwaju. Dopiero pojawienie się korzystnej alternatywy dla transportu samochodowego poprawi komunikację między Osową i Oliwą - przekonuje Szmagliński.
Oliwę trzeba wesprzeć w inny sposób
Bo tunel pod Pachołkiem często przywoływany jest jako "ratunek dla Oliwy". Chodzi o to, by dzięki niemu i połączeniu Spacerowej z Drogą Zieloną zmniejszyć zatłoczenie na ul. Opata Jacka Rybińskiego , która biegnie przez środek dzielnicy, tuż przy płocie Parku Oliwskiego.
- Za koszt budowy samego tunelu, wynoszący ok. 900 mln zł, Oliwa mogłaby zyskać kilkadziesiąt wyremontowanych ulic na wzór ulic Dolnego Miasta, w tym ul. Łąkowej (koszt rewitalizacji 24 mln zł) czy Wajdeloty (9,7 mln zł). Taka metamorfoza byłaby bardziej atrakcyjna dla turystów i mieszkańców niż jeden tunel poprowadzony przez wzgórze, który i tak nie rozwiąże problemów komunikacyjnych Oliwy - przekonuje Spieglanin.
W podobnym tonie wypowiada się też Jakub Szczepański z Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.
- Budowa tunelu niewiele zmieni. Ten ruch przeniesie się w inne miejsce - na al. Grunwaldzką, która jest tuż obok. Ponieważ al. Grunwaldzkiej raczej nie da się już poszerzać, zaraz pojawią się kolejne pomysły w stylu Drogi Czerwonej. Każde doprowadzenie większej liczy samochodów sprawi, że dalej będziemy musieli "przenosić" korki w inne miejsce - argumentuje Szczepański.
Czytaj też: Droga Czerwona. Zbawienie czy zagłada Wrzeszcza?
Zdaniem urbanistów i urzędników popierających budowę tunelu wygenerowany przez niego ruch ma przejąć Droga Zielona. Raz jest ona opisywana jako niezbędne domknięcie ramy komunikacyjnej wokół Gdańska, innym razem jako droga dojazdowa do portu albo nawet jako element, który pozwoli "włączyć Jelitkowo w obszar kurortu Sopotu" (Droga Zielona w Jelitkowie przebiega między nową częścią Parku Nadmorskiego im. Reagana a Parkiem Przymorze , a następnie tuż przy pętli tramw. ).
Zalety Drogi Zielonej grubymi nićmi szyte
- Te opisy Drogi Zielonej są wzajemnie sprzeczne. Skoro udało się wreszcie połączyć port tunelem pod Martwą Wisłą i Trasą Sucharskiego z Południową Obwodnicą Gdańska, a dalej z autostradą, nie bardzo rozumiem, po co kierować ten ruch pasem nadmorskim? Droga Zielona odetnie Żabiankę od Jelitkowa oraz Przymorze i Zaspę od terenów rekreacyjnych - przestrzega Szczepański.
Warto zauważyć, że całkiem niedawno urzędnicy wpadli na pomysł, jak uczynić z Drogi Zielonej element strategii ekologicznego transportu. Po latach powrócono do koncepcji budowy tramwaju (co najmniej na odcinku Hallera - Obrońców Wybrzeża /Chłopska). Dodajmy - w najbardziej kolizyjnej formie, spowalniając go światłami na każdym skrzyżowaniu (rzekomo, by pasażerowie mieli bliżej do przystanków).
- To zwykły wytrych dla pozyskania pieniędzy z Unii Europejskiej, która promuje teraz projekty zawierające transport szynowy. To samo próbuje się zresztą zrobić w ramach ul. Nowej Politechnicznej. Sam tramwaj wzdłuż pasa nadmorskiego byłby dobrym rozwiązaniem, ale jak można kogokolwiek zachęcić do korzystania z niego, gdy obok powstaje szeroka droga, element "możliwie bezkolizyjnej ramy komunikacyjnej"? - zastanawia się prezes FRAG-u.
W podobnym tonie wypowiada się też Szmagliński, który w pasie nadmorskim widziałby tramwaj z pełnym priorytetem, a samą drogę nie na wzór szerokiej al. Legionów (tak proponuje Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego), lecz nowych ulic z tramwajami, jakie powstają na przedmieściach Paryża.
- Te ulice cechuje przyjazny charakter dla pieszych - ze względu na liczne przejścia oraz niewielki obszar zajęty przez układ komunikacyjny. Nawet kiedy projektuje się ulice z czterema pasami ruchu i linią tramwajową pośrodku, potrzeby pieszych są uwzględniane na każdym etapie procesu planistycznego. Wiele rozwiązań tam stosowanych można z łatwością zaadaptować do naszych warunków, żeby nadmorski odcinek Drogi Zielonej nie wyglądał jak Trasa Słowackiego czy istniejący odcinek Drogi Zielonej od al. Grunwaldzkiej do Ergo Areny - przekonuje prezes PSSTM.
Propozycja dla Sopotu
A może tunel ma pomóc Sopotowi, który na razie zadeklarował partycypację finansową w sporządzaniu dokumentów niezbędnych dla starań o pieniądze z Unii Europejskiej?
- Sopot posiada połączenie z obwodnicą, ale całkowicie niewykorzystane. Chodzi o ul. Reja . Oczywiście uruchomienie jej dla ruchu indywidualnego byłoby ogromną szkodą dla środowiska, ale dlaczego jej nie poszerzyć, a następnie przeznaczyć wyłącznie dla autobusów elektrycznych czy trolejbusów i połączyć centrum kurortu lub przystanek SKM Sopot Wyścigi z parkingiem przesiadkowym przy obwodnicy? - proponuje prezes FRAG-u.
Sprawa tunelu pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej będzie tematem poruszanym na najbliższych komisjach Rady Miasta. W poniedziałek (24 sierpnia o godz. 15, sala 107 Nowego Ratusza ) dyskutować o inwestycji będą członkowie Komisji Zrównoważonego Rozwoju, zaś dzień później (godz. 16, sala 208 Nowego Ratusza) - Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.
Kolejne pieniądze na tę inwestycję
W czwartek (27 sierpnia) Rada Miasta Gdańska będzie głosować nad uchwałą o wydaniu pół miliona zł na studium wykonalności oraz raport oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko. Drugie pół miliona zł na ten cel przekazał już Sopot.
Decyzja odnośnie budowy tunelu i Drogi Zielonej jeszcze nie zapadła - od września miasto planuje konsultacje społeczne ws. projektów inwestycyjnych na lata 2014-20, czyli kolejną perspektywę dofinansowania z Unii Europejskiej.
Droga Zielona, Nowa Spacerowa i tunel pod Pachołkiem = 1,98 mld zł
- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej do ul. Otomińskiej (bez węzła z obwodnicą) = ok. 149,2 mln zł,
- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej do al. Rzeczypospolitej = ok. 158,3 mln zł,
- Tunel pod Martwą Wisła i połączenie drogowe ul. Marynarki Polskiej z Trasą Sucharskiego = ok. 885 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową do Węzła Elbląska = ok. 168,6 mln zł,
- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza do Węzła Ku Ujściu (z węzłami) = ok. 183,1 mln zł,
- Aleja Havla wraz z torowiskiem tramwajowym = ok. 110 mln zł,
- Południowa Obwodnica Gdańska = ok. 1,133 mld zł,
- Szacunkowy koszt realizacji tras: Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Politechnicznej, Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej oraz Nowej Świętokrzyskiej wraz z pełnym zakresem dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu każda oraz dwutorowej trasy tramwajowej z drogami rowerowymi i chodnikami = ok. 1,3 mld zł,
- Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (wraz z trzema przystankami w Gdyni) = 914,4 mln zł (netto),
- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo = ok. 8,6 mln zł,
- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM = ok. 17,8 mln zł
Miejsca
Opinie (731) ponad 10 zablokowanych
-
2015-08-24 12:03
Gratulacje dla redakcji (1)
Autor nie jest obiektywny.
- 12 7
-
2015-08-24 12:16
a co nieobiektywnego jest w prezentowaniu argumentów i alternatywnych rozwiązań?
Warto poznać pojęcie "myślenia tunelowego", któremu hołdują oponenci autora, który próbuje zaszczepić idee "myślenia lateralnego" - bez którego miasto może wjechać w ślepą uliczkę niezrównoważonego rozwoju.
- 2 9
-
2015-08-24 12:03
2 mld - Zbudujcie za to OPAT ! (2)
Znacznie lepiej przeznaczyć te pieniądze na przedłużenie obwodnicy poprzez budowę OPAT-u
- 7 10
-
2015-08-24 12:06
tych pieniędzy nie można przeznaczyć na OPAT
Szczurek razem z kolegami z Nordy muszą opracować i złożyć własny projekt.
- 8 1
-
2015-08-24 12:20
Znaczy co, Gdańsk i Sopot mają dać Gdyni pieniądze, aby sobie OPAT wybudowała?
- 5 0
-
2015-08-24 12:04
Wybetonuj cały świat... (1)
Żadna ilość dróg nie rozwiąże problemów związanych z zatorami na drodze. Wybetonujecie cały obszar a nic to nie da. Inwestować w edukację i zachęcać do poruszania sie komunikacją miejską, rowerami, to jedyna alternatywa do pozbycia się korków (lenistwa).
- 8 5
-
2015-08-24 14:58
infrasturkura musi byc adekwatna do liczby mieszkancow, jeden tunel to nie caly swiat
- 0 1
-
2015-08-24 12:06
Czarny PR na Osowę - gdzie obiektywizm ? (6)
Szkoda, że autorzy artykułu uciekają się do populistycznych zagrań a la Samoobrona - "kupmy mieszkańcom Osowej mieszkania i samochody na Morenie zamiast budować drogi"... może zamiast budować i remontować jakiekolwiek drogi, zrównajmy wszystko z ziemią, zalejmy betonem z literką "H" i kupmy mieszkańcom Gdańska helikoptery ?
Czysta demagogia. Prawda jest taka, że ul. Spacerowa GŁÓWNIE służy jako połączenie obwodnicy z miastem, z której korzystają WSZYSCY oraz przyjezdni. Gdyby istniała alternatywna droga dojazdu do Osowej na pewno mieszkańcy tej dzielnicy korzystali by z niej.
W wakacje rano i po południu jest zatkana przez turystów jadących z Obwodnicy z plażę lub do zoo, nie zaś przez mieszkańców Osowej, bo na samej dzielnicy korków nie widziałem.
Polecam trochę obiektywizmu i mniej populistycznych haseł szkodzących mieszkańcom pomijanej przy wszystkich inwestycjach Osowej.- 21 9
-
2015-08-24 12:14
zieew, przeginanie się już opatrzyło (2)
warto powtarzać do upojenia prostą, prawdziwą tezę:
samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście,
i kolejną:
samochód nie powinien być głównym sposobem poruszania się po mieście.
Oponenci tez tego artykułu oskarżają autora o jednostronność, a faktycznie myślą "tunelowo" nie biorąc pod uwagę alternatywnych sposobów wydawania pieniędzy publicznych na poprawę systemu komunikacyjnego miasta.- 4 4
-
2015-08-24 15:01
"moja teza jest najmojsza i dlatego prawdziwa" (1)
wlasciciele saomchodow odprowadzaja najwiksze podatki placac za paliwo, za co dostajemy sciezki rowerowe na ulicach i brak remontow, ew. buspasy dla ludzi ktorzy ponosza praktycznie zerwowe koszty - wszystko to finansuja kierowcy aut
- 1 3
-
2015-08-24 21:33
podatek drogowy czy akcyza za paliwo pokrywają tylko ułamek kosztów budowy i utrzymania dróg
nie chodzi tylko o koszty, ale o badanie produktywności wydatków.
Miasto krótkich odległości jest miastem tanim.
Miasto przewymiarowanej infrastruktury drogowej jest w długim okresie coraz droższym.- 1 0
-
2015-08-24 12:19
popieram, nie wiem dlaczego w Trojmiasto.pl (2)
trwa nagonka na Osowe.
Ta droga bylaby dla wszystkich nie tylko Osowian.
Nikomu nie przeszkadza budowanie tramwaju na morene, ktory bedzie jezdzil pusty.- 8 7
-
2015-08-24 17:27
(1)
taaak.. pusty będzie jeździł... chcesz się założyć?
Co prawda mieszkam na Osowej ale przyznaję, że tramwaj na Morenę ma więcej sensu niż budowa tego tunelu. I to dużo więcej.- 4 1
-
2015-08-24 22:54
tak moge sie zalozyc
ze bedzie mial niskie oblozenie
- 0 0
-
2015-08-24 12:09
Ja bym wolała szpital w Sopocie...
- 5 6
-
2015-08-24 12:11
zamiast tezy: ten wydatek nie przyniesie żadnych zmian
sformułowałbym tezę: w długim okresie ten wydatek przyniesie zmiany na gorsze
- 7 6
-
2015-08-24 12:26
wybudować tunel Gdańsk - Gdynia
- 0 4
-
2015-08-24 12:36
Mieszkańcy wszystkich dzielnic w Gdańsku jeżdżą po dziurawych rozpadających się drogach...
ale tej garstce mieszkającej na Osowej zrobimy tunelik za 2 mld zł żeby nie musieli stać w korkach. Przecież za to można wyremontować wszystkie drogi w Gdańsku, dorzucić kilka linii tramwajowych i kupić kilka składów SKM-ki do tego!!
- 8 14
-
2015-08-24 12:45
Główny problem (4)
Główny i najważniejszy problem komunikacyjny Trójmiasta to pojedyncza nitka komunikacyjna Gdańsk - Gdynia. Dopóki nie wybudujemy drugiego, szybkiego pasma na tej trasie, to inwestycja typu "tunel pod Pachołkiem" (a jakże, potrzebny) niczego nie rozwiąże, a tylko sytuację pogorszy. Jak zawsze w Polsce, zrozumienie najprostszych rzeczy jest najtrudniejsze.
- 6 4
-
2015-08-24 21:36
Główny problem (3)
Główny i najważniejszy problem komunikacyjny Trójmiasta to tunelowe myślenie dużej części użytkowników samochodów, którzy nie biorą pod uwagę alternatyw jazdy prywatnym samochodem rzadko kiedy więcej niż jedną osobą.
Między Gdańskiem i Gdynią jest SKM, która kiedyś jeździła co 6 minut, a mogłaby jeszcze częściej.
Myślenie przyszłościowe polega na braniu pod uwagę wielu alternatyw, a nie tylko rozbudowę dróg.- 1 0
-
2015-08-24 22:19
W kwestii formalnej (2)
Alternatywa to wybór między dwiema i tylko dwiema wykluczającymi się wzajemnie możliwościami.
- 1 1
-
2015-08-24 22:53
(1)
Weź korepetycje z logiki, bo gwiazdorzysz!
https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Alternatywa
https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Alternatywa_wykluczaj%C4%85ca- 0 1
-
2015-08-25 06:52
Rzuć tutaj okiem z łaski swojej :)
sjp.pwn.pl/szukaj/Alternatywa.html- 0 0
-
2015-08-24 12:47
2 mld to roczny budżet Gdańska
Jak ktoś sobie nie wyobraża ile to jest, to niech pomyśli sobie, że przez rok płaci dwukrotnie wyższe podatki.
- 7 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.