• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie budujmy tunelu pod Pachołkiem. 2 mld zł można wydać znacznie lepiej

Krzysztof Koprowski
24 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Planowany odcinek ul. Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej. Za ok. 1,98 mld zł miałby powstać odcinek Hallera-obwodnica. Planowany odcinek ul. Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej. Za ok. 1,98 mld zł miałby powstać odcinek Hallera-obwodnica.

Tunel pod Pachołkiem oraz Droga Zielona nie poprawią, lecz pogorszą warunki na drogach Gdańska: zwiększy się bowiem ruch na dolnym tarasie, który już teraz nie jest w stanie przyjąć większej liczby aut. Może też sprawić, że zachęceni nowym dojazdem do miasta gdańszczanie wyprowadzą się do ościennych gmin i przestaną płacić podatki w mieście.



Czy tunel pod Pachołkiem i Droga Zielona są potrzebne?

Gdy wydawało się, że budowa tunelu pod Pachołkiem została odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość, Paweł Adamowicz i Jacek Karnowski ogłosili, że będą kontynuować starania o dofinansowanie tej inwestycji z Unii Europejskiej.

Tymczasem łączny koszt tej inwestycji, wraz z Drogą Zieloną wzdłuż pasa nadmorskiego, wynosi ok. 1,98 mld zł (sam tunel to ok. 900 mln zł, czyli o ok. 15 mln zł więcej niż tunel pod Martwą Wisłą).

Jeżeli argumentem za budową tunelu pod Pachołkiem jest chęć ułatwienia dojazdu do centrum mieszkańcom Osowej, to za planowane 2 mld zł lepiej kupić każdej z ponad 4 tys. mieszkających tam rodzin nowe, duże mieszkanie na Morenie.

Albo nieco mniejsze mieszkanie, ale za to dodatkowo po dwa samochody.

- Blisko 2-miliardowy koszt tej inwestycji jest absurdalnie wysoki. Taniej będzie kupić dla każdej rodziny z Osowej trzypokojowe mieszkanie na Morenie. Dodatkowo wystarczy jeszcze na dwa samochody dla każdej rodziny: Mercedesa klasy C oraz Opla Corsę - mówi Karol Spieglanin, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Koszt tunelu i Drogi Zielonej pozwoliłby na zakup dla każdej rodziny z Osowej nowego mieszkania na Morenie i dwóch samochodów. W grafice przyjęto liczbę mieszkańców sprzed kilku lat - 14419 osób (stan na grudzień 2014 - 14660) oraz 4807 rodzin. Koszt tunelu i Drogi Zielonej pozwoliłby na zakup dla każdej rodziny z Osowej nowego mieszkania na Morenie i dwóch samochodów. W grafice przyjęto liczbę mieszkańców sprzed kilku lat - 14419 osób (stan na grudzień 2014 - 14660) oraz 4807 rodzin.
Dla kogo ma być ten tunel?

Tyle tylko, że to nie mieszkańcy 14,6-tysięcznej Osowej (to mniej niż np. 15,2 tys. mieszkańców Oruni-Św. Wojciecha-Lipiec, którzy od lat nie mogą doczekać się wielokrotnie tańszego tunelu pod torami kolejowymi) są tak naprawdę grupą docelową, dla której buduje się tunel.

To przede wszystkim mieszkańcy rozrastających się w błyskawicznym tempie przedmieść, gdzie komunikacja miejska nie funkcjonuje lub jej oferta jest niezwykle uboga.

Marzenia o własnym domu z ogródkiem skutkują zwykle tym, że rodzina ma co najmniej jeden, a najczęściej dwa samochody, którymi dojeżdża do centrum - do pracy, na zakupy, w poszukiwaniu atrakcji kulturalnych. Jednocześnie mieszkańcy przedmieść odprowadzają podatki w swojej gminie, czyli poza Gdańskiem, z którego infrastruktury korzystają.

Skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej, Niepodległości, Czyżewskiego z Drogą Zieloną. Do tego skrzyżowania podłączona zostanie też ul. Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem (rezerwa terenowa znajduje się w miejscu drzew). Skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej, Niepodległości, Czyżewskiego z Drogą Zieloną. Do tego skrzyżowania podłączona zostanie też ul. Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem (rezerwa terenowa znajduje się w miejscu drzew).
Czy zatem w interesie Gdańska należy wspierać dalszy rozwój przedmieść? Przykładowo gmina Żukowo, w skład której wchodzi m.in. Chwaszczyno czy Tuchom, zwiększyła liczbę mieszkańców z ok. 19 tys. w 1995 r. do 33 tys. w 2014 r. W tym samym okresie z Gdańska ubyło 1,5 tys. osób.

- Budowa tunelu pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej spowoduje zwiększenie ruchu do środka miasta (na dolny taras), gdzie już teraz brakuje miejsc parkingowych oraz odpowiedniej płynności ruchu. Realizacja tej inwestycji pociągnie ze sobą kolejne wydatki - na poszerzanie dróg oraz budowę parkingów - zwraca uwagę Jacek Szmagliński, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.
Zdaniem Szmaglińskiego zdecydowanie bardziej wydajnym i tańszym rozwiązaniem jest budowa parkingu przesiadkowego park&ride w rejonie obwodnicy, a stamtąd w kierunku Oliwy utworzenie szybkiego środka komunikacji publicznej.

- Sama Pomorska Kolej Metropolitalna nie będzie stanowiła atrakcyjnej oferty dla mieszkańców podróżujących z okolic Osowej w kierunku Oliwy, Przymorza i Żabianki. Pociągi pojadą drogą okrężną, a przystanek PKM znajduje się na uboczu osiedla. Dlatego warto wziąć pod uwagę stworzenie niezależnego od korków połączenia autobusowego z Oliwą po wydzielonym pasie lub nawet szybkiego tramwaju. Dopiero pojawienie się korzystnej alternatywy dla transportu samochodowego poprawi komunikację między Osową i Oliwą - przekonuje Szmagliński.
Oliwę trzeba wesprzeć w inny sposób

Bo tunel pod Pachołkiem często przywoływany jest jako "ratunek dla Oliwy". Chodzi o to, by dzięki niemu i połączeniu Spacerowej z Drogą Zieloną zmniejszyć zatłoczenie na ul. Opata Jacka Rybińskiego zobacz na mapie Gdańska, która biegnie przez środek dzielnicy, tuż przy płocie Parku Oliwskiego.

- Za koszt budowy samego tunelu, wynoszący ok. 900 mln zł, Oliwa mogłaby zyskać kilkadziesiąt wyremontowanych ulic na wzór ulic Dolnego Miasta, w tym ul. Łąkowej (koszt rewitalizacji 24 mln zł) czy Wajdeloty (9,7 mln zł). Taka metamorfoza byłaby bardziej atrakcyjna dla turystów i mieszkańców niż jeden tunel poprowadzony przez wzgórze, który i tak nie rozwiąże problemów komunikacyjnych Oliwy - przekonuje Spieglanin.
W podobnym tonie wypowiada się też Jakub Szczepański z Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.

- Budowa tunelu niewiele zmieni. Ten ruch przeniesie się w inne miejsce - na al. Grunwaldzką, która jest tuż obok. Ponieważ al. Grunwaldzkiej raczej nie da się już poszerzać, zaraz pojawią się kolejne pomysły w stylu Drogi Czerwonej. Każde doprowadzenie większej liczy samochodów sprawi, że dalej będziemy musieli "przenosić" korki w inne miejsce - argumentuje Szczepański.
Czytaj też: Droga Czerwona. Zbawienie czy zagłada Wrzeszcza?

Rezerwa terenowa Drogi Zielonej w rejonie osiedla Tysiąclecia. Rezerwa terenowa Drogi Zielonej w rejonie osiedla Tysiąclecia.
Zdaniem urbanistów i urzędników popierających budowę tunelu wygenerowany przez niego ruch ma przejąć Droga Zielona. Raz jest ona opisywana jako niezbędne domknięcie ramy komunikacyjnej wokół Gdańska, innym razem jako droga dojazdowa do portu albo nawet jako element, który pozwoli "włączyć Jelitkowo w obszar kurortu Sopotu" (Droga Zielona w Jelitkowie przebiega między nową częścią Parku Nadmorskiego im. Reagana a Parkiem Przymorze zobacz na mapie Gdańska, a następnie tuż przy pętli tramw. zobacz na mapie Gdańska).

Zalety Drogi Zielonej grubymi nićmi szyte

- Te opisy Drogi Zielonej są wzajemnie sprzeczne. Skoro udało się wreszcie połączyć port tunelem pod Martwą Wisłą i Trasą Sucharskiego z Południową Obwodnicą Gdańska, a dalej z autostradą, nie bardzo rozumiem, po co kierować ten ruch pasem nadmorskim? Droga Zielona odetnie Żabiankę od Jelitkowa oraz Przymorze i Zaspę od terenów rekreacyjnych - przestrzega Szczepański.
Warto zauważyć, że całkiem niedawno urzędnicy wpadli na pomysł, jak uczynić z Drogi Zielonej element strategii ekologicznego transportu. Po latach powrócono do koncepcji budowy tramwaju (co najmniej na odcinku Hallera zobacz na mapie Gdańska - Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska/Chłopska). Dodajmy - w najbardziej kolizyjnej formie, spowalniając go światłami na każdym skrzyżowaniu (rzekomo, by pasażerowie mieli bliżej do przystanków).

Kładka dla pieszych nad rezerwą Drogi Zielonej przy Ergo Arenie. Kładka dla pieszych nad rezerwą Drogi Zielonej przy Ergo Arenie.
- To zwykły wytrych dla pozyskania pieniędzy z Unii Europejskiej, która promuje teraz projekty zawierające transport szynowy. To samo próbuje się zresztą zrobić w ramach ul. Nowej Politechnicznej. Sam tramwaj wzdłuż pasa nadmorskiego byłby dobrym rozwiązaniem, ale jak można kogokolwiek zachęcić do korzystania z niego, gdy obok powstaje szeroka droga, element "możliwie bezkolizyjnej ramy komunikacyjnej"? - zastanawia się prezes FRAG-u.
W podobnym tonie wypowiada się też Szmagliński, który w pasie nadmorskim widziałby tramwaj z pełnym priorytetem, a samą drogę nie na wzór szerokiej al. Legionów zobacz na mapie Gdańska (tak proponuje Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego), lecz nowych ulic z tramwajami, jakie powstają na przedmieściach Paryża.

Nowa linia tramwajowa na przedmieściach Paryża. Przykład, jak mogłaby wyglądać Droga Zielona. Nowa linia tramwajowa na przedmieściach Paryża. Przykład, jak mogłaby wyglądać Droga Zielona.
- Te ulice cechuje przyjazny charakter dla pieszych - ze względu na liczne przejścia oraz niewielki obszar zajęty przez układ komunikacyjny. Nawet kiedy projektuje się ulice z czterema pasami ruchu i linią tramwajową pośrodku, potrzeby pieszych są uwzględniane na każdym etapie procesu planistycznego. Wiele rozwiązań tam stosowanych można z łatwością zaadaptować do naszych warunków, żeby nadmorski odcinek Drogi Zielonej nie wyglądał jak Trasa Słowackiego zobacz na mapie Gdańska czy istniejący odcinek Drogi Zielonej od al. Grunwaldzkiej do Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska - przekonuje prezes PSSTM.
Propozycja dla Sopotu

A może tunel ma pomóc Sopotowi, który na razie zadeklarował partycypację finansową w sporządzaniu dokumentów niezbędnych dla starań o pieniądze z Unii Europejskiej?

Leśny fragment ul. Reja, który łączy się z ul. Spacerową, niedaleko obwodnicy. Leśny fragment ul. Reja, który łączy się z ul. Spacerową, niedaleko obwodnicy.
- Sopot posiada połączenie z obwodnicą, ale całkowicie niewykorzystane. Chodzi o ul. Reja zobacz na mapie Sopotu. Oczywiście uruchomienie jej dla ruchu indywidualnego byłoby ogromną szkodą dla środowiska, ale dlaczego jej nie poszerzyć, a następnie przeznaczyć wyłącznie dla autobusów elektrycznych czy trolejbusów i połączyć centrum kurortu lub przystanek SKM Sopot Wyścigi zobacz na mapie Sopotu z parkingiem przesiadkowym przy obwodnicy? - proponuje prezes FRAG-u.
Sprawa tunelu pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej będzie tematem poruszanym na najbliższych komisjach Rady Miasta. W poniedziałek (24 sierpnia o godz. 15, sala 107 Nowego Ratusza zobacz na mapie Gdańska) dyskutować o inwestycji będą członkowie Komisji Zrównoważonego Rozwoju, zaś dzień później (godz. 16, sala 208 Nowego Ratusza) - Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.

Kolejne pieniądze na tę inwestycję

W czwartek (27 sierpnia) Rada Miasta Gdańska będzie głosować nad uchwałą o wydaniu pół miliona zł na studium wykonalności oraz raport oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko. Drugie pół miliona zł na ten cel przekazał już Sopot.

Decyzja odnośnie budowy tunelu i Drogi Zielonej jeszcze nie zapadła - od września miasto planuje konsultacje społeczne ws. projektów inwestycyjnych na lata 2014-20, czyli kolejną perspektywę dofinansowania z Unii Europejskiej.

Porównanie kosztów budowy Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem oraz innych inwestycji komunikacyjnych

Droga Zielona, Nowa Spacerowa i tunel pod Pachołkiem = 1,98 mld zł

- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska (bez węzła z obwodnicą) = ok. 149,2 mln zł,

- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska = ok. 158,3 mln zł,

- Tunel pod Martwą Wisła i połączenie drogowe ul. Marynarki Polskiej z Trasą Sucharskiego = ok. 885 mln zł,

- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska do Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska = ok. 168,6 mln zł,

- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (z węzłami) = ok. 183,1 mln zł,

- Aleja Havla zobacz na mapie Gdańska wraz z torowiskiem tramwajowym = ok. 110 mln zł,

- Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska = ok. 1,133 mld zł,

- Szacunkowy koszt realizacji tras: Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Politechnicznej, Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej oraz Nowej Świętokrzyskiej wraz z pełnym zakresem dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu każda oraz dwutorowej trasy tramwajowej z drogami rowerowymi i chodnikami = ok. 1,3 mld zł,

- Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (wraz z trzema przystankami w Gdyni) = 914,4 mln zł (netto),

- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo = ok. 8,6 mln zł,

- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM = ok. 17,8 mln zł

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118
  • PSSTM Gdańsk, al. Grunwaldzka 5
  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (731) ponad 10 zablokowanych

  • A gdzie solidarność? (4)

    gdy już wybudowano Armii Krajowej czy Żołnierzy Wyklętych nikt już nie pamięta, jak wyglądało życie przy starych kartuskiej i Słowackiego. Teraz te miejsca kwitną i odżywają. Ale kiedy mieszkańcy Oliwy, czekający w "kolejce" na przerzucenie tranzytu poza ich środowisko, chcieliby wreszcie odżyć, reszta miasta zaczyna liczyć pieniądze. oczywiście, że trzeba je liczyć, ale przy dofinansowaniu unijnym jest szansa na zejście z kosztów do 15% całości inwestycji. Dla życia Oliwy nie ma realnej alternatywy, bez tunelu Oliwa umiera. Wjazd z tunelu odbędzie się w miejscu rozjazdu w kilku kierunkach i nie wszyscy pojadą na południe, część na wschód , a część do Sopotu. To naprawdę jest bardzo potrzebna inwestycja, jeśli nie teraz, to już nigdy nie będzie nas na nią stać. W końcu jesteśmy częścią metropolii, nie możemy się zamykać na kontakty z sąsiadami.

    • 9 10

    • taka solidarność że wybuduja gdzie indziej (2)

      Droga Zielona która zabije pas nadmorski - mieszkańcy Żabianki, Przymorza, Zaspy

      Droga Czerwona- mieszkańcy Oliwy, Przymorza, Zaspy i Wrzeszcza

      nowe drogi to przenoszenie problemu a nie jego likwidacja

      nowe drogi dojazdowe to zwiększania problemu i coraz więcej ludzi uciekających za miasto przez co więcej samochodów dojeżdżających do miasta

      • 6 4

      • co za bełkot

        • 3 5

      • a niby dlaczego zabije? to tylko 1 droga, przeciez na plazy jej nie robia

        nowe drogi to szybsze rozladowanie problemu

        • 2 3

    • Problem tkwi w tym, że Karnol sobie przerzucił koszta na Gdańsk.
      Bez problemu dałoby się zrobić alternatywną drogę przedłużając Reja.
      Tylko ile kasy poszłoby się je..ć, to nie jest w zwyczaju sopockiego królika.

      • 3 1

  • Najpierw niech budyń skończy pierwszy tunel... (1)

    a później niech kombinuje drugi...

    • 6 6

    • korki w tunnelu

      No wlasnie, najpierw zobaczmy jak on bedzie w realu dzialac...;)

      • 0 0

  • Nie dostaliby po kolejnym mieszkaniu

    To zrezygnowali

    • 0 3

  • Tunel jak najbardziej potrzebny (6)

    Pisanie, że tunel będzie służył tylko mieszkańcom Osowy i okolic to brednie pijanego . Czy nikt nie widzi co się dzieje na ulicy Słowackiego w godzinach szczytu? Tunel ten w dużym stopniu odciążyłby ulicę Słowackiego, przez którą ciągną tabuny aut z części Gdyni, Sopotu i z Gdańska.
    Należy pamiętać, że czym lepiej skomunikowane miasto tym więcej turystów i potencjalnych inwestorów jest w stanie przyciągnąć.
    Od Wrzeszcza do granicy z Sopotem powstają centra biznesowe.
    W jaki inny sposób przyciągnąć firmy jak poprzez sprawną infrastrukturę komunikacją.
    Niestety, sporo osób, które tu się wypowiadają patrzą tylko po przez własną prywatę lub krótkowzrocznie

    • 11 9

    • (4)

      CIA - pewnie nie wiesz, ale przez Słowackiego tysiące mieszkańców Matarni jedzie na zakupy, stąd korki. I tak samo ze Spacerową, jedziemy do tej Alfacentrum na potęgę...

      ... to ironia, wolę zaznaczyć, bo niektórzy nie kumają tutaj..

      • 2 1

      • (1)

        Halo halo -Matarnia nie jest jakąś wsią na dalekiej kaszubskiej prowincji, ale cześcią Gdańska.

        • 2 0

        • jeśli pijesz do Osowy - i Matarnia i Osowa są w granicach Gdańska od 1973r.

          • 4 0

      • (1)

        Ja ciągle jeżdżę przez ulicę Słowackiego w obu kierunkach i wiem ile osób jedzie do Centrum Matarnia, ile zjeżdża do Galerii Bałtyckiej.
        Zwróć uwagę, że jak przychodzą weekendy, szczególnie te długie, to pół Gdańska i Sopotu wyjeżdża na Kaszuby lub jeszcze gdzieś indziej.
        Obecnie sporo mieszkań buduje się wewnątrz Gdańska - Przymorze, Zaspa, Wrzeszcz i należy pamiętać, że potencjalni mieszkańcy tych lokali też będą się chcieli wydostać poza Trójmiasto.
        Nie wmawiaj mi, że nie lubisz w weekend wyjechać nad jezioro lub do znajomych na wieś,
        pozdrawiam

        • 4 0

        • Ja mieszkam na tej zapyziałej, zabitej dechami prownicjonalnej Osowie, więc na wieś mam całkiem niedaleko:)

          • 0 0

    • Ale przcież ten artykuł...

      .."mówi/pisze", zeby nie budować, bo tunel będzie służył również innym, nie tylko tym z Osowy.

      • 1 0

  • Ostatni skok na kasę ???? (1)

    • 7 10

    • nie, smok na kacu.

      • 1 0

  • Alternatywa (5)

    Niech sobie panowie Spieglanin i Szmagliński sami zamienią dom w Osowej na mieszkanie na Morenie + auto. Dlaczego słowo tunel powoduje paniczne reakcje, od dwustu lat buduje się tunele i co ma mieć z tym wspólnego większa ilość samochodów. Cała Polska przyjedzie A1 żeby przejechać się tunelem? I tak przyjadą i będą jechać Słowackiego, Spacerową i Wielkopolską

    • 9 3

    • Za 2 miliardy zł??? (3)

      • 4 1

      • przy budżecie Gdanska 3mld+ ?? (2)

        zwłaszcza jak są inne, tańsze i bezpieczniejsze możliwości?

        nie owijajmy słów w szmatki - to jest OSZUSTWO

        • 3 4

        • jesli 85% srodkow wylozy unia to juz tylko 300 mln (1)

          • 3 2

          • a takie drobne to ty masz przy sobie na bilety tramwajowe?

            • 2 1

    • Pitolenie

      Jaki, jako zamieszkujący dolny taras mieszkaniec, mam interes w wypierd...niu takiej gigantycznej kasy w coś co jak zostało napisane w artykule, niczego tak naprawdę nie zmieni.
      Największym problemem w mieście są miejsca parkingowe a nie dojazd.

      • 3 2

  • Ruch stanie w stronę oliwy

    na Czarnym Dworze do ronda na dąbrowszczaków jak otworzą tunel

    • 5 3

  • Kłamliwy i manipulujący artykuł

    Skandal. Dawno nie czytałam tak kłamliwego i manipulującego tekstu.
    Jak o rozwiązaniach drogowych może się wypowiadać człowiek, który ma obsesję antysamochodową i naśmiewa się nawet z budowy autostrad?
    Żenada.

    • 12 6

  • Hahahaaaaa!!! I to niby tylko dla mieszkańców Osowej??? (3)

    Zapanował tu chory klimat i trend sugerujący, że tunel i wszelkie "udogodnienia" z nim związane maja służyć głównie mieszkańcom Osowej. Mieszkam w Osowej ponad 20 lat i twierdzę, że dzielnica jest systematycznie degradowana, a największej degradacji uległa w czasie rządów PO i w tym kontekście nie pojmuję, wymagających psychiatrycznej oceny, wyborczych wyników PO w mojej dzielnicy. Przyznam, że były podejrzenia o poważne fałszerstwa wyborcze, bo czy możliwe jest rozumne głosowanie na rządzącą partię, gdy z domu nie można dojechać do pracy ani do niego wrócić z pracy w czasie tolerowanym w cywilizacjach europejskich? Czy można głosować na partię rządzącą w Gdańsku, gdy w osiedlowej szkole uczy się do późnych godzin wieczornych dwukrotnie więcej dzieci niż było to przewidziane w latach 90tych w czasie jej budowy, a ulice są tylko ulicami z nazwy, bo to są tory przeszkód najeżone wielkimi dziurami ? Nie wspomnę o braku odwodnienia niektórych ulic systematycznie i od lat zalewanych przy większych ulewach. Kilka lat temu, gdy była poszerzana ul.Spacerowa, gdy przez kilka miesięcy przechodziliśmy masakrę transportową, głośno były artykułowane pytania dlaczego nie robi się tej ulicy jeszcze szerszej, bo są możliwości. Niestety rozumki w w Biurze Rozwoju Miasta i UM nie pojmowały tego. Podejrzenie, że już wtedy miały "lepsze" plany uprzejmie przemilczę.

    • 11 8

    • Pamietam te przesiadki na Spacerowej

      • 0 0

    • Dla Osowy nicsie nie robi

      • 2 1

    • Ludzie opanujcie się!!!!

      Ktoś napuszcza na Osowę, bo nie chce już jej głosów w wyborach. Ale osowa kocha PO - to tepy bastion platformy.

      • 0 0

  • a ja się pytam kiedy poszerzą Słowackiego do 3 pasów?? (3)

    To co jest teraz to jakiś dramat, ciągłe korki!!

    • 4 7

    • a ja ci odpowiadam ... (1)

      nigdy ...

      • 7 2

      • nigdy to jest jedyna odpowiedź

        korki można omijać
        - w innym czasie
        - w innym miejscu
        - innym pojazdem
        - rezygnując z konieczności pokonywania tej trasy
        - polubić je

        • 5 0

    • Problem nie polega w ilości pasów ale w dużej ilości i małej odległości między poszczególnymi światłami sygnalizacyjnymi.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane