• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie budujmy tunelu pod Pachołkiem. 2 mld zł można wydać znacznie lepiej

Krzysztof Koprowski
24 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Planowany odcinek ul. Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej. Za ok. 1,98 mld zł miałby powstać odcinek Hallera-obwodnica. Planowany odcinek ul. Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej. Za ok. 1,98 mld zł miałby powstać odcinek Hallera-obwodnica.

Tunel pod Pachołkiem oraz Droga Zielona nie poprawią, lecz pogorszą warunki na drogach Gdańska: zwiększy się bowiem ruch na dolnym tarasie, który już teraz nie jest w stanie przyjąć większej liczby aut. Może też sprawić, że zachęceni nowym dojazdem do miasta gdańszczanie wyprowadzą się do ościennych gmin i przestaną płacić podatki w mieście.



Czy tunel pod Pachołkiem i Droga Zielona są potrzebne?

Gdy wydawało się, że budowa tunelu pod Pachołkiem została odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość, Paweł Adamowicz i Jacek Karnowski ogłosili, że będą kontynuować starania o dofinansowanie tej inwestycji z Unii Europejskiej.

Tymczasem łączny koszt tej inwestycji, wraz z Drogą Zieloną wzdłuż pasa nadmorskiego, wynosi ok. 1,98 mld zł (sam tunel to ok. 900 mln zł, czyli o ok. 15 mln zł więcej niż tunel pod Martwą Wisłą).

Jeżeli argumentem za budową tunelu pod Pachołkiem jest chęć ułatwienia dojazdu do centrum mieszkańcom Osowej, to za planowane 2 mld zł lepiej kupić każdej z ponad 4 tys. mieszkających tam rodzin nowe, duże mieszkanie na Morenie.

Albo nieco mniejsze mieszkanie, ale za to dodatkowo po dwa samochody.

- Blisko 2-miliardowy koszt tej inwestycji jest absurdalnie wysoki. Taniej będzie kupić dla każdej rodziny z Osowej trzypokojowe mieszkanie na Morenie. Dodatkowo wystarczy jeszcze na dwa samochody dla każdej rodziny: Mercedesa klasy C oraz Opla Corsę - mówi Karol Spieglanin, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Koszt tunelu i Drogi Zielonej pozwoliłby na zakup dla każdej rodziny z Osowej nowego mieszkania na Morenie i dwóch samochodów. W grafice przyjęto liczbę mieszkańców sprzed kilku lat - 14419 osób (stan na grudzień 2014 - 14660) oraz 4807 rodzin. Koszt tunelu i Drogi Zielonej pozwoliłby na zakup dla każdej rodziny z Osowej nowego mieszkania na Morenie i dwóch samochodów. W grafice przyjęto liczbę mieszkańców sprzed kilku lat - 14419 osób (stan na grudzień 2014 - 14660) oraz 4807 rodzin.
Dla kogo ma być ten tunel?

Tyle tylko, że to nie mieszkańcy 14,6-tysięcznej Osowej (to mniej niż np. 15,2 tys. mieszkańców Oruni-Św. Wojciecha-Lipiec, którzy od lat nie mogą doczekać się wielokrotnie tańszego tunelu pod torami kolejowymi) są tak naprawdę grupą docelową, dla której buduje się tunel.

To przede wszystkim mieszkańcy rozrastających się w błyskawicznym tempie przedmieść, gdzie komunikacja miejska nie funkcjonuje lub jej oferta jest niezwykle uboga.

Marzenia o własnym domu z ogródkiem skutkują zwykle tym, że rodzina ma co najmniej jeden, a najczęściej dwa samochody, którymi dojeżdża do centrum - do pracy, na zakupy, w poszukiwaniu atrakcji kulturalnych. Jednocześnie mieszkańcy przedmieść odprowadzają podatki w swojej gminie, czyli poza Gdańskiem, z którego infrastruktury korzystają.

Skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej, Niepodległości, Czyżewskiego z Drogą Zieloną. Do tego skrzyżowania podłączona zostanie też ul. Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem (rezerwa terenowa znajduje się w miejscu drzew). Skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej, Niepodległości, Czyżewskiego z Drogą Zieloną. Do tego skrzyżowania podłączona zostanie też ul. Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem (rezerwa terenowa znajduje się w miejscu drzew).
Czy zatem w interesie Gdańska należy wspierać dalszy rozwój przedmieść? Przykładowo gmina Żukowo, w skład której wchodzi m.in. Chwaszczyno czy Tuchom, zwiększyła liczbę mieszkańców z ok. 19 tys. w 1995 r. do 33 tys. w 2014 r. W tym samym okresie z Gdańska ubyło 1,5 tys. osób.

- Budowa tunelu pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej spowoduje zwiększenie ruchu do środka miasta (na dolny taras), gdzie już teraz brakuje miejsc parkingowych oraz odpowiedniej płynności ruchu. Realizacja tej inwestycji pociągnie ze sobą kolejne wydatki - na poszerzanie dróg oraz budowę parkingów - zwraca uwagę Jacek Szmagliński, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.
Zdaniem Szmaglińskiego zdecydowanie bardziej wydajnym i tańszym rozwiązaniem jest budowa parkingu przesiadkowego park&ride w rejonie obwodnicy, a stamtąd w kierunku Oliwy utworzenie szybkiego środka komunikacji publicznej.

- Sama Pomorska Kolej Metropolitalna nie będzie stanowiła atrakcyjnej oferty dla mieszkańców podróżujących z okolic Osowej w kierunku Oliwy, Przymorza i Żabianki. Pociągi pojadą drogą okrężną, a przystanek PKM znajduje się na uboczu osiedla. Dlatego warto wziąć pod uwagę stworzenie niezależnego od korków połączenia autobusowego z Oliwą po wydzielonym pasie lub nawet szybkiego tramwaju. Dopiero pojawienie się korzystnej alternatywy dla transportu samochodowego poprawi komunikację między Osową i Oliwą - przekonuje Szmagliński.
Oliwę trzeba wesprzeć w inny sposób

Bo tunel pod Pachołkiem często przywoływany jest jako "ratunek dla Oliwy". Chodzi o to, by dzięki niemu i połączeniu Spacerowej z Drogą Zieloną zmniejszyć zatłoczenie na ul. Opata Jacka Rybińskiego zobacz na mapie Gdańska, która biegnie przez środek dzielnicy, tuż przy płocie Parku Oliwskiego.

- Za koszt budowy samego tunelu, wynoszący ok. 900 mln zł, Oliwa mogłaby zyskać kilkadziesiąt wyremontowanych ulic na wzór ulic Dolnego Miasta, w tym ul. Łąkowej (koszt rewitalizacji 24 mln zł) czy Wajdeloty (9,7 mln zł). Taka metamorfoza byłaby bardziej atrakcyjna dla turystów i mieszkańców niż jeden tunel poprowadzony przez wzgórze, który i tak nie rozwiąże problemów komunikacyjnych Oliwy - przekonuje Spieglanin.
W podobnym tonie wypowiada się też Jakub Szczepański z Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.

- Budowa tunelu niewiele zmieni. Ten ruch przeniesie się w inne miejsce - na al. Grunwaldzką, która jest tuż obok. Ponieważ al. Grunwaldzkiej raczej nie da się już poszerzać, zaraz pojawią się kolejne pomysły w stylu Drogi Czerwonej. Każde doprowadzenie większej liczy samochodów sprawi, że dalej będziemy musieli "przenosić" korki w inne miejsce - argumentuje Szczepański.
Czytaj też: Droga Czerwona. Zbawienie czy zagłada Wrzeszcza?

Rezerwa terenowa Drogi Zielonej w rejonie osiedla Tysiąclecia. Rezerwa terenowa Drogi Zielonej w rejonie osiedla Tysiąclecia.
Zdaniem urbanistów i urzędników popierających budowę tunelu wygenerowany przez niego ruch ma przejąć Droga Zielona. Raz jest ona opisywana jako niezbędne domknięcie ramy komunikacyjnej wokół Gdańska, innym razem jako droga dojazdowa do portu albo nawet jako element, który pozwoli "włączyć Jelitkowo w obszar kurortu Sopotu" (Droga Zielona w Jelitkowie przebiega między nową częścią Parku Nadmorskiego im. Reagana a Parkiem Przymorze zobacz na mapie Gdańska, a następnie tuż przy pętli tramw. zobacz na mapie Gdańska).

Zalety Drogi Zielonej grubymi nićmi szyte

- Te opisy Drogi Zielonej są wzajemnie sprzeczne. Skoro udało się wreszcie połączyć port tunelem pod Martwą Wisłą i Trasą Sucharskiego z Południową Obwodnicą Gdańska, a dalej z autostradą, nie bardzo rozumiem, po co kierować ten ruch pasem nadmorskim? Droga Zielona odetnie Żabiankę od Jelitkowa oraz Przymorze i Zaspę od terenów rekreacyjnych - przestrzega Szczepański.
Warto zauważyć, że całkiem niedawno urzędnicy wpadli na pomysł, jak uczynić z Drogi Zielonej element strategii ekologicznego transportu. Po latach powrócono do koncepcji budowy tramwaju (co najmniej na odcinku Hallera zobacz na mapie Gdańska - Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska/Chłopska). Dodajmy - w najbardziej kolizyjnej formie, spowalniając go światłami na każdym skrzyżowaniu (rzekomo, by pasażerowie mieli bliżej do przystanków).

Kładka dla pieszych nad rezerwą Drogi Zielonej przy Ergo Arenie. Kładka dla pieszych nad rezerwą Drogi Zielonej przy Ergo Arenie.
- To zwykły wytrych dla pozyskania pieniędzy z Unii Europejskiej, która promuje teraz projekty zawierające transport szynowy. To samo próbuje się zresztą zrobić w ramach ul. Nowej Politechnicznej. Sam tramwaj wzdłuż pasa nadmorskiego byłby dobrym rozwiązaniem, ale jak można kogokolwiek zachęcić do korzystania z niego, gdy obok powstaje szeroka droga, element "możliwie bezkolizyjnej ramy komunikacyjnej"? - zastanawia się prezes FRAG-u.
W podobnym tonie wypowiada się też Szmagliński, który w pasie nadmorskim widziałby tramwaj z pełnym priorytetem, a samą drogę nie na wzór szerokiej al. Legionów zobacz na mapie Gdańska (tak proponuje Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego), lecz nowych ulic z tramwajami, jakie powstają na przedmieściach Paryża.

Nowa linia tramwajowa na przedmieściach Paryża. Przykład, jak mogłaby wyglądać Droga Zielona. Nowa linia tramwajowa na przedmieściach Paryża. Przykład, jak mogłaby wyglądać Droga Zielona.
- Te ulice cechuje przyjazny charakter dla pieszych - ze względu na liczne przejścia oraz niewielki obszar zajęty przez układ komunikacyjny. Nawet kiedy projektuje się ulice z czterema pasami ruchu i linią tramwajową pośrodku, potrzeby pieszych są uwzględniane na każdym etapie procesu planistycznego. Wiele rozwiązań tam stosowanych można z łatwością zaadaptować do naszych warunków, żeby nadmorski odcinek Drogi Zielonej nie wyglądał jak Trasa Słowackiego zobacz na mapie Gdańska czy istniejący odcinek Drogi Zielonej od al. Grunwaldzkiej do Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska - przekonuje prezes PSSTM.
Propozycja dla Sopotu

A może tunel ma pomóc Sopotowi, który na razie zadeklarował partycypację finansową w sporządzaniu dokumentów niezbędnych dla starań o pieniądze z Unii Europejskiej?

Leśny fragment ul. Reja, który łączy się z ul. Spacerową, niedaleko obwodnicy. Leśny fragment ul. Reja, który łączy się z ul. Spacerową, niedaleko obwodnicy.
- Sopot posiada połączenie z obwodnicą, ale całkowicie niewykorzystane. Chodzi o ul. Reja zobacz na mapie Sopotu. Oczywiście uruchomienie jej dla ruchu indywidualnego byłoby ogromną szkodą dla środowiska, ale dlaczego jej nie poszerzyć, a następnie przeznaczyć wyłącznie dla autobusów elektrycznych czy trolejbusów i połączyć centrum kurortu lub przystanek SKM Sopot Wyścigi zobacz na mapie Sopotu z parkingiem przesiadkowym przy obwodnicy? - proponuje prezes FRAG-u.
Sprawa tunelu pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej będzie tematem poruszanym na najbliższych komisjach Rady Miasta. W poniedziałek (24 sierpnia o godz. 15, sala 107 Nowego Ratusza zobacz na mapie Gdańska) dyskutować o inwestycji będą członkowie Komisji Zrównoważonego Rozwoju, zaś dzień później (godz. 16, sala 208 Nowego Ratusza) - Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.

Kolejne pieniądze na tę inwestycję

W czwartek (27 sierpnia) Rada Miasta Gdańska będzie głosować nad uchwałą o wydaniu pół miliona zł na studium wykonalności oraz raport oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko. Drugie pół miliona zł na ten cel przekazał już Sopot.

Decyzja odnośnie budowy tunelu i Drogi Zielonej jeszcze nie zapadła - od września miasto planuje konsultacje społeczne ws. projektów inwestycyjnych na lata 2014-20, czyli kolejną perspektywę dofinansowania z Unii Europejskiej.

Porównanie kosztów budowy Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem oraz innych inwestycji komunikacyjnych

Droga Zielona, Nowa Spacerowa i tunel pod Pachołkiem = 1,98 mld zł

- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska (bez węzła z obwodnicą) = ok. 149,2 mln zł,

- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska = ok. 158,3 mln zł,

- Tunel pod Martwą Wisła i połączenie drogowe ul. Marynarki Polskiej z Trasą Sucharskiego = ok. 885 mln zł,

- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska do Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska = ok. 168,6 mln zł,

- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (z węzłami) = ok. 183,1 mln zł,

- Aleja Havla zobacz na mapie Gdańska wraz z torowiskiem tramwajowym = ok. 110 mln zł,

- Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska = ok. 1,133 mld zł,

- Szacunkowy koszt realizacji tras: Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Politechnicznej, Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej oraz Nowej Świętokrzyskiej wraz z pełnym zakresem dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu każda oraz dwutorowej trasy tramwajowej z drogami rowerowymi i chodnikami = ok. 1,3 mld zł,

- Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (wraz z trzema przystankami w Gdyni) = 914,4 mln zł (netto),

- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo = ok. 8,6 mln zł,

- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM = ok. 17,8 mln zł

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118
  • PSSTM Gdańsk, al. Grunwaldzka 5
  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (731) ponad 10 zablokowanych

  • Najlepiej nic nie robić (10)

    Pomijanym w całym artykule faktem jest, że liczba samochodów się powiększa. Można albo zostawić tą liczbę samochodów stojącą w korku (co prowadzi do bezproduktywnej emisji spalin i bezproduktywnego spędzania czasu przez osoby podróżujące) albo można usprawnić siatkę dróg. Jestem mieszkańcem Sopotu i bardzo brakuje mi niekolizyjnego dojazdu do obwodnicy. Nie może być chyba wątpliwości, że realizowanie tego za pomocą ulicy Reja będzie miało bardziej negatywny wpływ na środowisko, niż wykorzystanie istniejącej ulicy Spacerowej. Natomiast przejeżdżanie przez Oliwę oznacza stanie w korkach.

    Opowieści na temat tego jaką wspaniałą alternatywą jest komunikacja miejska - są od zawsze wzięte z sufitu. Komunikacja miejska jest realną alternatywą tam, gdzie wchodzisz na przystanek i za dwie-trzy minuty masz autobus/tramwaj/metro. To działa w takich miastach jak Londyn, Wiedeń (które zamieszkują miliony ludzi) gdzie nawet w dni wolne od pracy nie czekasz na podróż komunikacja miejską tylko się nią przemieszczasz. To działa w Warszawie jeżeli chodzi o metro. Natomiast w realiach Trójmiasta nie ma to ekonomicznej racji bytu (jest nas po prostu za mało). A w sytuacji gdy na każde połączenie muszę czekać 20 minut - to bardziej opłaca mi się stać w korkach - bo rozpoczynam podróż dokładnie w tym momencie w którym chcę ją rozpocząć i docieram do miejsca przeznaczenia i tak wcześniej niż gdybym podróżował komunikacją publiczną.

    Nie mam wątpliwości, że protest opisany w powyższym artykule zgłaszają ludzie którzy mają bardzo dużo wolnego czasu.

    • 19 14

    • (5)

      Przepustowość układu drogowego zależy też od dopuszczalnej prędkości a skoro zmniejsza się ją z 60 do 50 i 30 to efektem jest spadek pzepustowosci a potem korki. Z Sopotu do jechać można do obwodnicy przez Malczewskiego i Sopocką.

      • 1 8

      • uspokajanie ruchu zwiększa przepustowość (4)

        to jest fakt sprawdzalny empirycznie.
        Przeczy anegdotycznej wiedzy przeciętnego użytkownika samochodu, ale to fakt.

        • 8 1

        • (2)

          popularne tłumaczenie mechanizmu polega na tym
          ze przy większej prędkości samochody mają większe odstępy
          więc mniej się ich mieści na odcinku drogi

          ale w tym chorym kraju badziewiaki jeżdżą przy 140kmh na zderzaku poprzednika, więc.... do czasu karambolu....

          • 3 1

          • karambol to też ograniczenie przepustowości (1)

            a czym większa prędkość tym łatwiej o wypadek i jego skutki dłużej blokują drogę

            • 2 0

            • to właśnie chce powiedzieć...
              a ze w miejscu z dopuszczoną 140 spodziewamy się wielkiej prędkości, konieczność stania i czekania tym bardziej dolega

              wkurza stanie i czekanie na opłatę na autostradzie, prawda? nawet Tusiek się bał rozruchów z tego powodu....

              • 0 0

        • Tyle że uspokojenie jest wtedy gdy jest jeden pas ruchu i żadnych możliwości wyprzedzania, gdy pasów jest więcej i na końcu przytrafia się zwężka, wtedy jest dramat. Zatem dywagacje twe są z czapy wzięte, bo deklaracja stworzenia nowej arterii świadczy właśnie o tym, że ani korków nie zmniejszy a wręcz zwiększy, natomiast kasy lekką ręką pójdzie w asfalt mnóstwo.

          • 1 0

    • "Pomijanym w całym artykule faktem jest, że liczba samochodów się powiększa. " (3)

      To prawda. Liczba samochodów w przeliczeniu na 1000 mieszkańców już dzisiaj jest absurdalnie wysoka jak na duże europejskie miasto. A będzie jeszcze gorzej.

      • 5 0

      • (2)

        Zdecydowanie będzie lepiej, skoro mieszkańców Gdańska stać na kolejny samochód.

        Anty samochodowi maniacy nie maja na cle szczęście posłuchu, stąd pewnie te nieustanne protesty do budowy normalnych dróg..

        • 3 6

        • jak na razie to prosamochodowi fascynaci

          oskarżają innych o brak obiektywizmu i gotowości uwzględniania innych punktów widzenia.
          Kocioł garnkowi przygania a sam smoli.

          • 6 1

        • Problem nie polega na fobii wobec samochodu, czy oddawania mu religijnej czci.

          Problem polega po prostu na fizycznej niemożliwości wybudowania tylu dróg, by rozładować korki - tego dowodzą zarówno doświadczenia innych miast, jaki i symulacje odpowiednich ośrodków badawczych.

          • 5 0

  • Tunel pod Pachołkiem. (5)

    Kto to liczył, że tunel pod Pachołkiem będzie droższy od tunelu pod m. Wisłą.Wiercenie tunelu pod Wisłą z mrożeniem gruntu jest trudniejsze i droższe niż w suchym gruncie pod Pachołkiem, który jest krótszy. Taka droga szybkiego ruchu tj. nowa spacerowa , tunel i droga zielona umożliwi szybkie przemieszczanie się i skomunikowanie Osowej, Oliwy , Żabianki, Sopotu, Przymorza, Brzeźna, N. Portu i Stogów z odciążeniem Wrzeszcza i Gdańska. W takich aglomeracjach Jak Berlin czy Paryż przez środek miasta bięgną autostrady miejskie.Teraz dzięki obwodnicy i dwujezdniowej Armii krajowej z Osowy do śródmieście Gdańska dojeżdza się w 15 min. omijając Oliwę i Wrzeszcz.Właśnie brak takich rozwiązań powoduje korki na ulicach.

    • 13 9

    • (2)

      W Berlinie przez środek biegnie autostrada? Ciekawe :D

      • 4 4

      • (1)

        No, jak na nasze rozumienie, to tak - Bismarckstrasse 5 pasów, to dla Polaka autostrada, prędkość minimalna sto.dziesięć!

        • 6 0

        • I przejścia dla pieszych gęściej niż na Legionów czy Grunwaldzkiej. Dość szeroka aleja bez wysp centralnych i tuneli dla pieszych. Prędkość 50 km/h. Poza tym droga nie w centrum a na obrzeżu Berlina.

          • 3 2

    • Ale po co komunikować dwie czy trzy sypialnie ze sobą?

      • 0 2

    • W Paryżu autostrady miejskie zamienia się na bulwary z plażami

      i wprowadza obszarowe uspokojenie ruchu do 30 km/h na większości ulic, stawiając na komfort i bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i klientów transportu publicznego.
      Udział przejazdów samochodem ulega radykalnym redukcjom, a ruch kołowy wyprowadza się poza miasto.

      • 2 3

  • a tranzyt tirow ktory juz teraz rozjezdza oliwe (8)

    tez na park and ride zaparkuje a kierowca kontener na plery wezmie i do portu przewiezie :D ludzie co za paranoja, to wlasnie takie polskie wiesniackie myslenie ze nie bedziemy budowac drog zeby wiesniaki z kartuz nie dojechaly, dlatego od lat mamy w kraju taka koope :D i dalej bedziemy mieli.

    • 12 4

    • (2)

      Do portu przez tunel pod wisłą a nie przez Oliwę

      • 3 1

      • wez przeanalizuj układ drogowy trojmiasta (1)

        potem sobie bedziesz glupoty wypisywal
        z obwodnicy bedzie wowczas mogl zjechac slowaka i spacerowa aby dostac sie na hallera

        • 2 0

        • organizacja ruchu pojazdow ciezarowych

          Zakaz wjazdu Tirow na ulice Slowackiego i Spacerowa

          • 0 1

    • (4)

      Na Rynku zakaz ruchu ciężarowych, poza zaopatrzeniem. "Tiry" przez Armii Krajowej, ew. Słowackiego po budowie łącznika omijającego Zaspę.

      • 2 1

      • a na obwodnicy dramat codziennie po 15 (3)

        lepsze trzy alternatywne drogi do DCT niz jedna...

        • 4 1

        • (2)

          To prawda - ale póki co taniej i lepiej wybudowac brakujący odcinek Trasy Słowackiego od Hynka do Uczniowskiej, lub egzekwować objazd przez wuzetkę, sucharkę i tunel wiślany - niż ładować tak duże pieniądze w 2. trasę dojazdową.

          • 1 3

          • to dwie rozne sprawy niezalezne od siebie (1)

            i tu nie chodzi o dobro mieszkancow kaszub, w horyzoncie 2020 jest OMT co bedzie jesli droga poleci tranzyt na odebranie ktorego nasze zjazdy nie beda mialy przepustowosci?
            bedzie drogowy armagedon, ale oczywiscie autor artykulu bije piane ze jak to gda ma kaszubom dojazdy budowac :D ci kaszubi swoja droga tez u was pracuja i przyczyniaja sie do polepszenia jakosci zycia w waszym miescie, czesto tez mieszkaja na przedmiesciach meldunek majac w gda i tam placa podatki...
            irytacja ogarnia bo w taki sposob nic nigdy w tym kraju powaznego nie powstanie, buduje sie przystanki w polu bez dojazdow, stawia wiaty za pol banki i tak dalej... dno i kilometry mułu

            • 3 0

            • Powstaje, powstaje, tylko nie wszystko naraz - jest takie polskie przysłowie "Nie od razu Kraków zbudowano" - i tak nasze drogi powstają dużo szybciej i sprawniej, niż krakowskie ;)

              • 3 0

  • po raz n-ty (3)

    ludzie nie kumają co to znaczy 2 miliardy. łatwo tak powiedzieć... 2 miliardy, i już, nie idzie za tym żadne wyobrażenie skali kosztów. to proponuję panu Adamowiczowi takie małe ćwiczenie na wyobraźnię.

    2 miliardy to 2000 milionów (słownie: DWA TYSIĄCE MILIONÓW)

    budowa linii tramwajowej na Morenę (z tego co pamiętam) kosztowała ok 200 milionów. czyli gdyby budowaną ją z budżetu tunelowego, po wydaniu 200 milionów, w kasie zostałoby jeszcze TYSIĄC OSIEMSET MILIONÓW.
    z tych 2 miliardów można by zbudować 10 linii tramwajowych. albo 5, i mieć jeszcze miliard (TYSIĄC MILIONÓW) na inne wydatki.

    no ale nie. lepiej wydać 2 miliardy na tunel, który rozładuje korek w jednym miejscu, a spowoduje w 3 kolejnych...

    • 16 9

    • bełkot (2)

      nie rozumiesz adamie że pieniądze mają być w 85% z Unii - łatwo się liczy nie swoje - prawda?

      • 2 6

      • To ty bełkoczesz, z jakiej Unii?

        • 2 3

      • Na tramwaje też są z Unii.

        • 1 1

  • jedna generalna uwaga dot. pieniędzy (1)

    Nowy budżet pieniędzy unijnych dla Polski jest ostatnim tak dużym budżetem. Ostatnim w którym przewidziano duże pieniądze na duże projekty infrastrukturalne dot. komunikacji. Poza tym nie można przeznaczać tych pieniędzy na inne cele, jak np. rewitalizacje czy budowę mieszkań. Dlatego argumentacja o lepszym wydatkowaniu 2 mld zł jest bezsensowna i jest robieniem z mózgu wody. ps. Może róże Fragi i im podobni by choć trochę poczytali o mechanizmach i zasadach korzystania z funduszy unijnych zamiast siać tanią populistyczną propagandę. A także przejechali się na Śląsk, np. do Katowic i naocznie przekonali się do czego służą podobne do Trasy Zielonej rozwiązania komunikacyjne.

    • 8 6

    • Ostatnia okazja naciągnąć owych ONYCH w ŁUNII by zapłacili za manufakturę ręczników frotte dla ryb...

      To co ze rybom niepotrzebne? Nikt nie jest doskonały...

      Naciągnijcie tych naiwniaków w UE na coś z sensem, na kooperację gmin Gdańska, Sopotu i Chwaszczyna na drogi leśne, Reja i Kościerską, którymi jeździły by tylko (za to często) autobusy elektryczne i rowerzyści. Forsy też będzie płynął ocean, krewni i znajomi też się obłowią, łapówki tez popłyną szeroko, a nie będzie takiego chorego bezsensu

      • 3 2

  • Tunel oczywiście tak

    Kto by chciał mieszkać na Morenie nawet z dwoma autami .

    • 7 10

  • Sopot ma połączenie z obwodnicą ulicą reja ale szuka sobie frajerów co przejmą koszt budowy drogi i cały ruch do siebie (1)

    • 11 4

    • Niestety taka jest prawda

      Zablokowali Reja to wolą by ruch szedł przez Oliwę a nie bezpośrednio na górny Sopot. Doskonale wiedzą, że gdyby poszerzyli Reja i puścili ruch samochodowy to nikt by nie jechał do nich przez Oliwę

      • 6 0

  • (2)

    szkoda ze takich głosów zabrakło kiedy budowano maszynę do darcia gardła - czyli ten zakichany stadion na letniewie. To ci była dopiero trafiona inwestycja. A jak komfort mieszkanców sie poprawił!
    Po drugie: jakimż to bucem trzeba byc zeby w mieszkancach widziec tylko owce do strzyzenia podatkami. Niewazne czy sie ludziom w miescie zyje wygodnie. Co tam! wazne zeby płacili podatki, prawda? Nie mają znaczenia korki, nerwy, idiotyczny czas przejazdu z jednego miejsca w drugie, koszty paliwa i strata czasu! wazne zeby płacili podatki! No, jak mamy takich buców w radzie miasta... to co tu sie dziwic...

    • 4 5

    • (1)

      Ale on pisze o ludziach za miastem, a nie w mieście.

      • 1 0

      • nie. on pisze ze jak sie bedzie jezdziło lepiej po miescie (i do niego dojezdzało), to sie ludzie wyniosą i nie beda placili podatkow w gansku.

        • 0 1

  • W sobotę jechałem Wita Stwosza. (1)

    samochodem - 2 osoby obok jechał tramwaj, też 2 osoby w tym motorniczy. Gdzie te potrzeby?

    • 7 5

    • W sobotę byłem w Biedronce, dwie osoby w tym kasjerka i ochroniarz. Jak to się może opłacać?

      • 8 0

  • Kolejna wycinka lasu i dewastacja przyrody?

    Nie, dziękuję.

    • 9 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane