• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie budujmy tunelu pod Pachołkiem. 2 mld zł można wydać znacznie lepiej

Krzysztof Koprowski
24 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Planowany odcinek ul. Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej. Za ok. 1,98 mld zł miałby powstać odcinek Hallera-obwodnica. Planowany odcinek ul. Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej. Za ok. 1,98 mld zł miałby powstać odcinek Hallera-obwodnica.

Tunel pod Pachołkiem oraz Droga Zielona nie poprawią, lecz pogorszą warunki na drogach Gdańska: zwiększy się bowiem ruch na dolnym tarasie, który już teraz nie jest w stanie przyjąć większej liczby aut. Może też sprawić, że zachęceni nowym dojazdem do miasta gdańszczanie wyprowadzą się do ościennych gmin i przestaną płacić podatki w mieście.



Czy tunel pod Pachołkiem i Droga Zielona są potrzebne?

Gdy wydawało się, że budowa tunelu pod Pachołkiem została odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość, Paweł Adamowicz i Jacek Karnowski ogłosili, że będą kontynuować starania o dofinansowanie tej inwestycji z Unii Europejskiej.

Tymczasem łączny koszt tej inwestycji, wraz z Drogą Zieloną wzdłuż pasa nadmorskiego, wynosi ok. 1,98 mld zł (sam tunel to ok. 900 mln zł, czyli o ok. 15 mln zł więcej niż tunel pod Martwą Wisłą).

Jeżeli argumentem za budową tunelu pod Pachołkiem jest chęć ułatwienia dojazdu do centrum mieszkańcom Osowej, to za planowane 2 mld zł lepiej kupić każdej z ponad 4 tys. mieszkających tam rodzin nowe, duże mieszkanie na Morenie.

Albo nieco mniejsze mieszkanie, ale za to dodatkowo po dwa samochody.

- Blisko 2-miliardowy koszt tej inwestycji jest absurdalnie wysoki. Taniej będzie kupić dla każdej rodziny z Osowej trzypokojowe mieszkanie na Morenie. Dodatkowo wystarczy jeszcze na dwa samochody dla każdej rodziny: Mercedesa klasy C oraz Opla Corsę - mówi Karol Spieglanin, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Koszt tunelu i Drogi Zielonej pozwoliłby na zakup dla każdej rodziny z Osowej nowego mieszkania na Morenie i dwóch samochodów. W grafice przyjęto liczbę mieszkańców sprzed kilku lat - 14419 osób (stan na grudzień 2014 - 14660) oraz 4807 rodzin. Koszt tunelu i Drogi Zielonej pozwoliłby na zakup dla każdej rodziny z Osowej nowego mieszkania na Morenie i dwóch samochodów. W grafice przyjęto liczbę mieszkańców sprzed kilku lat - 14419 osób (stan na grudzień 2014 - 14660) oraz 4807 rodzin.
Dla kogo ma być ten tunel?

Tyle tylko, że to nie mieszkańcy 14,6-tysięcznej Osowej (to mniej niż np. 15,2 tys. mieszkańców Oruni-Św. Wojciecha-Lipiec, którzy od lat nie mogą doczekać się wielokrotnie tańszego tunelu pod torami kolejowymi) są tak naprawdę grupą docelową, dla której buduje się tunel.

To przede wszystkim mieszkańcy rozrastających się w błyskawicznym tempie przedmieść, gdzie komunikacja miejska nie funkcjonuje lub jej oferta jest niezwykle uboga.

Marzenia o własnym domu z ogródkiem skutkują zwykle tym, że rodzina ma co najmniej jeden, a najczęściej dwa samochody, którymi dojeżdża do centrum - do pracy, na zakupy, w poszukiwaniu atrakcji kulturalnych. Jednocześnie mieszkańcy przedmieść odprowadzają podatki w swojej gminie, czyli poza Gdańskiem, z którego infrastruktury korzystają.

Skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej, Niepodległości, Czyżewskiego z Drogą Zieloną. Do tego skrzyżowania podłączona zostanie też ul. Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem (rezerwa terenowa znajduje się w miejscu drzew). Skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej, Niepodległości, Czyżewskiego z Drogą Zieloną. Do tego skrzyżowania podłączona zostanie też ul. Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem (rezerwa terenowa znajduje się w miejscu drzew).
Czy zatem w interesie Gdańska należy wspierać dalszy rozwój przedmieść? Przykładowo gmina Żukowo, w skład której wchodzi m.in. Chwaszczyno czy Tuchom, zwiększyła liczbę mieszkańców z ok. 19 tys. w 1995 r. do 33 tys. w 2014 r. W tym samym okresie z Gdańska ubyło 1,5 tys. osób.

- Budowa tunelu pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej spowoduje zwiększenie ruchu do środka miasta (na dolny taras), gdzie już teraz brakuje miejsc parkingowych oraz odpowiedniej płynności ruchu. Realizacja tej inwestycji pociągnie ze sobą kolejne wydatki - na poszerzanie dróg oraz budowę parkingów - zwraca uwagę Jacek Szmagliński, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.
Zdaniem Szmaglińskiego zdecydowanie bardziej wydajnym i tańszym rozwiązaniem jest budowa parkingu przesiadkowego park&ride w rejonie obwodnicy, a stamtąd w kierunku Oliwy utworzenie szybkiego środka komunikacji publicznej.

- Sama Pomorska Kolej Metropolitalna nie będzie stanowiła atrakcyjnej oferty dla mieszkańców podróżujących z okolic Osowej w kierunku Oliwy, Przymorza i Żabianki. Pociągi pojadą drogą okrężną, a przystanek PKM znajduje się na uboczu osiedla. Dlatego warto wziąć pod uwagę stworzenie niezależnego od korków połączenia autobusowego z Oliwą po wydzielonym pasie lub nawet szybkiego tramwaju. Dopiero pojawienie się korzystnej alternatywy dla transportu samochodowego poprawi komunikację między Osową i Oliwą - przekonuje Szmagliński.
Oliwę trzeba wesprzeć w inny sposób

Bo tunel pod Pachołkiem często przywoływany jest jako "ratunek dla Oliwy". Chodzi o to, by dzięki niemu i połączeniu Spacerowej z Drogą Zieloną zmniejszyć zatłoczenie na ul. Opata Jacka Rybińskiego zobacz na mapie Gdańska, która biegnie przez środek dzielnicy, tuż przy płocie Parku Oliwskiego.

- Za koszt budowy samego tunelu, wynoszący ok. 900 mln zł, Oliwa mogłaby zyskać kilkadziesiąt wyremontowanych ulic na wzór ulic Dolnego Miasta, w tym ul. Łąkowej (koszt rewitalizacji 24 mln zł) czy Wajdeloty (9,7 mln zł). Taka metamorfoza byłaby bardziej atrakcyjna dla turystów i mieszkańców niż jeden tunel poprowadzony przez wzgórze, który i tak nie rozwiąże problemów komunikacyjnych Oliwy - przekonuje Spieglanin.
W podobnym tonie wypowiada się też Jakub Szczepański z Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.

- Budowa tunelu niewiele zmieni. Ten ruch przeniesie się w inne miejsce - na al. Grunwaldzką, która jest tuż obok. Ponieważ al. Grunwaldzkiej raczej nie da się już poszerzać, zaraz pojawią się kolejne pomysły w stylu Drogi Czerwonej. Każde doprowadzenie większej liczy samochodów sprawi, że dalej będziemy musieli "przenosić" korki w inne miejsce - argumentuje Szczepański.
Czytaj też: Droga Czerwona. Zbawienie czy zagłada Wrzeszcza?

Rezerwa terenowa Drogi Zielonej w rejonie osiedla Tysiąclecia. Rezerwa terenowa Drogi Zielonej w rejonie osiedla Tysiąclecia.
Zdaniem urbanistów i urzędników popierających budowę tunelu wygenerowany przez niego ruch ma przejąć Droga Zielona. Raz jest ona opisywana jako niezbędne domknięcie ramy komunikacyjnej wokół Gdańska, innym razem jako droga dojazdowa do portu albo nawet jako element, który pozwoli "włączyć Jelitkowo w obszar kurortu Sopotu" (Droga Zielona w Jelitkowie przebiega między nową częścią Parku Nadmorskiego im. Reagana a Parkiem Przymorze zobacz na mapie Gdańska, a następnie tuż przy pętli tramw. zobacz na mapie Gdańska).

Zalety Drogi Zielonej grubymi nićmi szyte

- Te opisy Drogi Zielonej są wzajemnie sprzeczne. Skoro udało się wreszcie połączyć port tunelem pod Martwą Wisłą i Trasą Sucharskiego z Południową Obwodnicą Gdańska, a dalej z autostradą, nie bardzo rozumiem, po co kierować ten ruch pasem nadmorskim? Droga Zielona odetnie Żabiankę od Jelitkowa oraz Przymorze i Zaspę od terenów rekreacyjnych - przestrzega Szczepański.
Warto zauważyć, że całkiem niedawno urzędnicy wpadli na pomysł, jak uczynić z Drogi Zielonej element strategii ekologicznego transportu. Po latach powrócono do koncepcji budowy tramwaju (co najmniej na odcinku Hallera zobacz na mapie Gdańska - Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska/Chłopska). Dodajmy - w najbardziej kolizyjnej formie, spowalniając go światłami na każdym skrzyżowaniu (rzekomo, by pasażerowie mieli bliżej do przystanków).

Kładka dla pieszych nad rezerwą Drogi Zielonej przy Ergo Arenie. Kładka dla pieszych nad rezerwą Drogi Zielonej przy Ergo Arenie.
- To zwykły wytrych dla pozyskania pieniędzy z Unii Europejskiej, która promuje teraz projekty zawierające transport szynowy. To samo próbuje się zresztą zrobić w ramach ul. Nowej Politechnicznej. Sam tramwaj wzdłuż pasa nadmorskiego byłby dobrym rozwiązaniem, ale jak można kogokolwiek zachęcić do korzystania z niego, gdy obok powstaje szeroka droga, element "możliwie bezkolizyjnej ramy komunikacyjnej"? - zastanawia się prezes FRAG-u.
W podobnym tonie wypowiada się też Szmagliński, który w pasie nadmorskim widziałby tramwaj z pełnym priorytetem, a samą drogę nie na wzór szerokiej al. Legionów zobacz na mapie Gdańska (tak proponuje Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego), lecz nowych ulic z tramwajami, jakie powstają na przedmieściach Paryża.

Nowa linia tramwajowa na przedmieściach Paryża. Przykład, jak mogłaby wyglądać Droga Zielona. Nowa linia tramwajowa na przedmieściach Paryża. Przykład, jak mogłaby wyglądać Droga Zielona.
- Te ulice cechuje przyjazny charakter dla pieszych - ze względu na liczne przejścia oraz niewielki obszar zajęty przez układ komunikacyjny. Nawet kiedy projektuje się ulice z czterema pasami ruchu i linią tramwajową pośrodku, potrzeby pieszych są uwzględniane na każdym etapie procesu planistycznego. Wiele rozwiązań tam stosowanych można z łatwością zaadaptować do naszych warunków, żeby nadmorski odcinek Drogi Zielonej nie wyglądał jak Trasa Słowackiego zobacz na mapie Gdańska czy istniejący odcinek Drogi Zielonej od al. Grunwaldzkiej do Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska - przekonuje prezes PSSTM.
Propozycja dla Sopotu

A może tunel ma pomóc Sopotowi, który na razie zadeklarował partycypację finansową w sporządzaniu dokumentów niezbędnych dla starań o pieniądze z Unii Europejskiej?

Leśny fragment ul. Reja, który łączy się z ul. Spacerową, niedaleko obwodnicy. Leśny fragment ul. Reja, który łączy się z ul. Spacerową, niedaleko obwodnicy.
- Sopot posiada połączenie z obwodnicą, ale całkowicie niewykorzystane. Chodzi o ul. Reja zobacz na mapie Sopotu. Oczywiście uruchomienie jej dla ruchu indywidualnego byłoby ogromną szkodą dla środowiska, ale dlaczego jej nie poszerzyć, a następnie przeznaczyć wyłącznie dla autobusów elektrycznych czy trolejbusów i połączyć centrum kurortu lub przystanek SKM Sopot Wyścigi zobacz na mapie Sopotu z parkingiem przesiadkowym przy obwodnicy? - proponuje prezes FRAG-u.
Sprawa tunelu pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej będzie tematem poruszanym na najbliższych komisjach Rady Miasta. W poniedziałek (24 sierpnia o godz. 15, sala 107 Nowego Ratusza zobacz na mapie Gdańska) dyskutować o inwestycji będą członkowie Komisji Zrównoważonego Rozwoju, zaś dzień później (godz. 16, sala 208 Nowego Ratusza) - Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.

Kolejne pieniądze na tę inwestycję

W czwartek (27 sierpnia) Rada Miasta Gdańska będzie głosować nad uchwałą o wydaniu pół miliona zł na studium wykonalności oraz raport oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko. Drugie pół miliona zł na ten cel przekazał już Sopot.

Decyzja odnośnie budowy tunelu i Drogi Zielonej jeszcze nie zapadła - od września miasto planuje konsultacje społeczne ws. projektów inwestycyjnych na lata 2014-20, czyli kolejną perspektywę dofinansowania z Unii Europejskiej.

Porównanie kosztów budowy Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem oraz innych inwestycji komunikacyjnych

Droga Zielona, Nowa Spacerowa i tunel pod Pachołkiem = 1,98 mld zł

- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska (bez węzła z obwodnicą) = ok. 149,2 mln zł,

- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska = ok. 158,3 mln zł,

- Tunel pod Martwą Wisła i połączenie drogowe ul. Marynarki Polskiej z Trasą Sucharskiego = ok. 885 mln zł,

- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska do Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska = ok. 168,6 mln zł,

- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (z węzłami) = ok. 183,1 mln zł,

- Aleja Havla zobacz na mapie Gdańska wraz z torowiskiem tramwajowym = ok. 110 mln zł,

- Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska = ok. 1,133 mld zł,

- Szacunkowy koszt realizacji tras: Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Politechnicznej, Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej oraz Nowej Świętokrzyskiej wraz z pełnym zakresem dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu każda oraz dwutorowej trasy tramwajowej z drogami rowerowymi i chodnikami = ok. 1,3 mld zł,

- Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (wraz z trzema przystankami w Gdyni) = 914,4 mln zł (netto),

- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo = ok. 8,6 mln zł,

- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM = ok. 17,8 mln zł

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118
  • PSSTM Gdańsk, al. Grunwaldzka 5
  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (731) ponad 10 zablokowanych

  • Jak mozna wydac lepije 2mld zł., któych sie nie ma (1)

    Zacznijmy od prostego faktu - te mityczne 2 mld. zł nie istnieją. Więc z całym szacunkiem nie można ich inaczej wydać.

    • 17 3

    • a calutenki budzet Gdanska
      na wszystko to ciut ponad niż 3 mld

      gupole, chcą widok nie na Zatoke tylko na ekrany przy drodze Zielonej
      mi to lata, jak i tak w lesie

      • 1 2

  • Korek w Oliwie (8)

    Oliwa jest obecnie najbardziej rozbudowująco się dzielnicą biznesowo. A infrastruktura drogowa Oliwy jest an poziomie lat 70 ubiegłego stulecia (nie licząc zniszczonej przez aktywistów rowerowych Wita Stwosza).

    • 18 13

    • (7)

      Wita Stwosza jest od zawsze "zniszczona" jedynie tym, że kończy się w zasadzie ślepo - brak rozjazdu w Rynek. "Twój argument jest kaleki".

      • 7 2

      • (6)

        Wita Stwosza służyła doskonale mieszkańców do czasu wybudowania bzdurnych zasieków na skrzyżowanych i nie mniej bezsensownej sygnalizacji, położenia garbów, wytyczenia pasa rowerowego, z którego nikt poza nielicznymi mieszkańcami nie korzysta.
        A to wszystko w imię ideologicznej wyższości roweru nad zdrowym rozsądkiem.

        • 3 14

        • Bo miasto ma być dla ludzi a nie dla samochodów

          • 6 6

        • (3)

          Służyła mieszkańcom dopóki nie wybudowano pasa rowerowego, który służy mieszkańcom? Dziwna logika. A sygnalizacja i progi? Rozumiem, że mieszkańcy w poprzek Wita Stwosza nie chodzili, nie chodzą i nie potrzeba?

          • 6 2

          • (2)

            Po pierwsze z pasów dla rowerów korzystają wyłącznie nieliczni mieszkańcy Oliwy. Argumentem za ich budową było odciążenie Grunwaldzkiej, ale tak się nie stało i to każdy myślący człowiek wiedział nim zaczęto tę idiotyczną inwestycję.

            W dodatku te same 1 mln zł można było wydać na zwężenie Kołobrzeskiej i tam wybudowanie pasów dla rowerów, bo dziś rowerzyście bezprawnie korzystają tam z chodników.

            Na WS była też normalna sygnalizacja, można było bezpiecznie jeździć samochodem i rowerem, teraz są jakieś pseudonowoczesne szykany, bezsensowne śluzy dla rowerzystów z których nikt nie korzysta (bo raptem w sezonie pojawia się max 20 rowerów na godzinę, a skręcający jak dotychczas preferują przejścia dla pieszych)

            Ale głośni pseudodziałacze rowerowi są zaślepieni ideologia.

            • 5 6

            • (1)

              Kłamiesz.
              "max 20 rowerów na godzinę" to jest tam w lutym / marcu.
              Dane z liczników są dostępne online, każdy może sobie sprawdzić sam,

              • 8 3

              • Matematyka jest jak widać wielkim problemem - dane z wczoraj

                przez cały dzień 404 rowerzystów na dwóch kierunkach co daje 202 na jednym kierunku.
                Dzień powiedzmy iż trwał 14 godzin co daje średnio przejazd przez skrzyżowanie na poziomie 14,5 rowerzysty na godzinę.
                Pewnie rozkład w czasie jest inny niż średnia, ale widoczna na WS ilość rowerzystów w stosunku do sąsiedniej Grunwaldzkiej jest znikoma.

                • 4 2

        • Do T ...

          ... ty gadasz jak potłuczony. Mieszkańcy byli tym ścieżkom rowerowym przeciwni bo tym sposobem zabrano im miejsce na całodobowe parkowanie pod domem. Taka prawda .

          • 0 0

  • Przecież tych 2 miliardów NIE MA, więc o czym my tu mówimy? (1)

    Mają być dopiero podjęte starania o kasę z Unii na konkretny projekt.

    • 12 2

    • Jeżeli dotacja zostanie udzielona to wyłącznie na część inwestycji. Wkład własny przy tak dużym projekcie w zależności od intensywności pomocy może wynieść kilkaset milionów złotych

      • 4 1

  • Szarpią dotacje na maxa póki jeszcze koryto jest

    • 5 2

  • no to gdańskie trolle forumowe maja kłopot

    czy narzekać na 'budynia' czy popierać inicjatywę gdańską, bo jest z gdańska, mimo ze podobne z gdyni potepiają

    • 6 3

  • Bo tu drodzy Panowie i Panie (2)

    Nie chodzi o to żeby było dobrze, chodzi o to żeby wydać publiczne pieniądze rozdysponowując 2 mld zł, można ustawić życie swojej rodziny i kilku kolejnych pokoleń.

    Taka jest bardzo smutna prawda na temat Gdańskich inwestycji. Wystarczy spojrzeć na nie przemyślany projekt PKM. Niedopracowany pod każdym względem od wstępnych założeń i tego czym i jaką role w naszej aglomeracji ma pełnić PKM, przez ulokowanie przystanków po politykę biletową. Wszystkie ww. elementy to wielka improwizacja. No, ale 1 mld PLN został wydany. Wiele osób w trójmieście się dzięki temu wzbogaciło.

    Tutaj idzie o jeszcze większe pieniądze i szczerze wątpię żeby takie głosy rozsądku jakie przedstawione zostały w artykule miały jakąś siłę przebicie. Decyzje już zapadły. Adamowicz dobrze wie, że to jego ostatnia kadencja w Gdańsku i szykuje przekręt życia.

    • 8 4

    • (1)

      W artykule głosy rozsądku?
      Które?

      • 3 0

      • Uwolnić Reja! Wypuścić Go zza krat!

        • 1 0

  • SZOK, NIEDOWIERZANIE I PANIKA

    Zmroziło mnie na całym człowieku, gdy wyobraziłem sobie te tłumy mieszkańców Sopotu, Żabianki i Oliwy osiedlające się w gminie Przywidz i Skarszewy.
    Schowam się w kościele fatimskim, żeby uniknąć zadeptania. ;-)

    • 10 2

  • Tak dla tunelu pod Pachołkiem (11)

    jako Radny Oliwy popierałem, popieram i będę popierał budowę tunelu pod Pachołkiem

    • 21 17

    • sabotażyści! (1)

      ta sama rada zablokowała poprawienie Kościerskiej

      • 7 4

      • do powyższego

        w którym roku? część Radnych od tego roku zaczęła dopiero pełnić swoje funkcje i nie byli Radnymi w poprzedniej kadencji

        • 2 1

    • A wystarczyloby (6)

      Zrobic Nowa Opacka i poszerzyc Czyzewskiego na odcinku do Spacerowej....

      • 1 7

      • do powyższego (3)

        a co z cmentarzem?

        • 7 0

        • nie trzeba ruszać, jeśli by zamiast ryć jak krety
          otworzyć Reja i Kościerską

          ale najpierw, już jutro/pojutrze, puścić trolejbusy/elektrobusy ulicą Reja

          tylko busy i rowery, nic więcej... na początku choćby raz na dwie godziny...
          i zobaczyć co się stanie...

          • 1 3

        • Nowa Opacka oczywiscie w NOWYM przebiegu przez tereny AWF -u (czy tez Telewizji) a nie jako poszerzenie istniejacej Opackiej.
          Byly takie projekty i to bylo b. dobre rozwiazanie.

          • 0 2

        • ... a nic, przecież chciano ten występek wziąć na drogę ale kościół się nie zgodził.

          • 0 0

      • (1)

        Poważnie?

        Na Czyżewskiego trzeba więc wyburzyć albo zabytkową szkołę, albo równie zabytkowy kościołek - co wybierasz?

        • 5 1

        • Wciac sie troche w Swiety Pacholek

          • 0 1

    • Jak żeś radny to podpisz się z imienia i nazwiska.

      • 3 1

    • Radny?

      To moze sie podpisz, prosze.

      • 0 0

  • takie tam

    Ten Miś jest na miarę naszych możliwości

    • 5 3

  • No cóż ciasne umysły górą

    A świat ucieka

    • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane