• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Opacka nie połączy się z Grunwaldzką. Problem z budową nowej drogi w Oliwie

Krzysztof Koprowski
23 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Przesuń aby
porównać

Komplikuje się sprawa budowy ul. Nowej OpackiejMapka, która miała stanowić dodatkowe połączenie al. Grunwaldzkiej z ul. Czyżewskiego w Oliwie. Urzędnicy nie mogą uzyskać zgody na planowany układ skrzyżowania, więc w sąsiedztwie alei powstanie plac do zawracania, a droga pozostanie bez przejazdu do al. Grunwaldzkiej.



Czy ul. Nowa Opacka poprawi sytuację drogową w Oliwie?

Ulica Nowa Opacka (Jana i Macieja Kilarskich) od lat wpisana jest do dokumentów planistycznych jako uzupełnienie układu drogowego w Oliwie, które częściowo odciąży ul. Opacką przy cmentarzu oraz Czyżewskiego od strony Drogi Zielonej, stanowiąc dodatkowy łącznik al. Grunwaldzkiej z ul. SpacerowąMapka (przez Czyżewskiego - górny odcinek Opackiej).

Przeszkodami w realizacji inwestycji w pełnym wymiarze są przede wszystkim:
  • odcinek o długości ok. 200 metrów zamknięty obustronnie szlabanami przez TVP Gdańsk (możliwe jest tylko przejście piesze równoległym chodnikiem wzdłuż ogrodzenia)
  • funkcjonująca stacja paliwMapka w bezpośrednim sąsiedztwie planowanego skrzyżowania z al. Grunwaldzką

Przesuń aby
porównać

Albo skrzyżowanie, albo zjazd na stację benzynową



Pierwszy problem raczej nie jest żadnym zaskoczeniem, bo Telewizja Polska od dawna funkcjonuje w Oliwie, a sama droga fizycznie istnieje w terenie (nie są potrzebne żadne rozbiórki budynków). Za to druga przeszkoda pojawiła się nieoczekiwanie podczas uzyskiwania niezbędnych zgód poprzedzających budowę.

- W celu realizacji zadania konieczne było uzyskanie odstępstwa od przepisów po uzyskaniu pełnomocnictwa od Ministerstwa Infrastruktury. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska uzyskała takie odstępstwo jednak bez zgody na lokalizację wjazdu na stację paliw w bezpośrednim oddziaływaniu tego skrzyżowania - wyjaśnia Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.

Nowa Opacka będzie (prawie) połączona z al. Grunwaldzką



Jednocześnie ze względu na brak zgody na likwidację w istniejącej formie zjazdu na stację paliw, urzędnicy podjęli decyzję o "dociągnięciu" ul. Nowej Opackiej możliwie jak najbliżej al. Grunwaldzkiej, lecz bez budowy skrzyżowania z aleją.

Na nowym odcinku drogi powstanie plac do zawracania, który docelowo będzie zlikwidowany w momencie znalezienia optymalnego rozwiązania dla stacji paliw i realizacji skrzyżowania z al. Grunwaldzką.

Kiedy to nastąpi? Nie wiadomo. Miasto skupia się na znalezieniu projektanta, który dokona zmian w istniejącej dokumentacji w zakresie "zaślepienia" ul. Nowej Opackiej.

Dotychczas planowany układ skrzyżowania Nowa Opacka - Grunwaldzka. Dotychczas planowany układ skrzyżowania Nowa Opacka - Grunwaldzka.

Nowe skrzyżowanie na pełne relacje bez przejścia dla pieszych



W dotychczas przygotowanej dokumentacji obsługa stacji paliw miała odbywać się poprzez zjazd bezpośrednio z prawego pasa w kierunku Wrzeszcza, zaraz za skrzyżowaniem z ul. Nową Opacką. Istniejący prawoskręt do stacji planowano natomiast przekształcić w prawoskręt w ul. Nową Opacką.

W kierunku Sopotu przewidziano budowę lewoskrętu. Choć całe skrzyżowaniu miało funkcjonować w oparciu o sygnalizację świetlną, a na terenie inwestycyjnym planowane są w kolejnym etapie liczne lokale usługowo-handlowe oraz biurowce, projekt organizacji ruchu nie uwzględniał budowy przejścia dla pieszych.

Tymczasowa prowizorka jeszcze przez kilka lat?



Niewykluczone, że przynajmniej do czasu realizacji kolejnego etapu utrzymany będzie tymczasowy przejazd w obrębie stacji benzynowej. Ten bowiem nie koliduje z ul. Nową Opacką i pełni rolę drogi dojazdowej na budowę.

- Decyzja o utrzymaniu dojazdu jest związana z realizacją kolejnych etapów inwestycji Harmonia Oliwska i nie leży w kompetencjach DRMG. Budowa ul. Nowej Opackiej nie uwzględnia tego połączenia - zarówno w zakresie utrzymania, jak i rozbiórki - dodaje Niezgoda.
  • Planowany kolejny etap osiedla Harmonia Oliwska - Opacka Park w formie biurowców z lokalami handlowo-usługowymi.
  • Obecne tymczasowe połączenie ul. Nowej Opackiej z al. Grunwaldzką w rejonie stacji paliw.
  • Brama wjazdowa na teren ośrodka TVP w śladzie ul. Nowej Opackiej od strony ul. Czyżewskiego.
  • Szlaban na wjeździe na teren ośrodka TVP w śladzie ul. Nowej Opackiej od strony al. Grunwaldzkiej.
  • Zrealizowany odcinek ul. Nowej Opackiej na wysokości nowych osiedli.
  • Tymczasowe połączenie z al. Grunwaldzką przy stacji benzynowej.
  • Tymczasowe połączenie z al. Grunwaldzką ułożone z płyt betonowych.

Inwestycja współfinansowana przez deweloperów



Realizacja nowego układu drogowego planowana jest najwcześniej w latach 2023-2024 i będzie współfinansowana w ramach tzw. umów szesnastkowych (porozumień między gminą a prywatnymi inwestorami, którzy realizują przedsięwzięcia znacznie oddziałujące na układ drogowy) z deweloperami osiedli w sąsiedztwie TVP i AWFiS.

Firmy te będą partycypowały w kosztach m.in. pozyskania dokumentacji, odszkodowania za przejęte grunty oraz wykonania fragmentów nowej drogi.

Dokumentacja projektowa obejmuje również odcinek użytkowany obecnie przez TVP, jego przebudowę oraz przekształcenie w drogę publiczną. Istniejący zjazd z ul. Czyżewskiego zostanie natomiast zastąpiony rondem.

Aktualizacja dokumentacji zbyt droga, będzie powtórka



W postępowaniu na wyłonienie wykonawcy, który podejmie aktualizacji dokumentacji dla ul. Nowej Opackiej, wpłynęły dwie oferty:
  1. Neret s.c. z Gdańska - 270 600 zł
  2. Europrojekt Gdańsk SA z Gdańska - 541 200 zł

Miasto na ten cel planowało wydać nie więcej niż 126 813 zł. Postępowanie zostało unieważnione, ale urzędnicy zapowiadają wkrótce jego powtórzenie.

Miejsca

Opinie (155) ponad 10 zablokowanych

  • Już niedługo wybory! (3)

    Dziwne jest to, ze developerka jakoś nie ma przeszkód w realizowaniu swoich interesów ale miasto nigdy nie potrafi przewidzieć na ileś lat w przód i nie zabezpiecza sobie terenu pod inwestycje! Jeżeli oni są tak nieudolni to najwyższy czas na wymianę ich na bardziej bystrych!

    • 33 3

    • Ty szukasz dla Kacperka frajerów koleś ? PiS bystrzaki ? Weź, nie rozśmieszaj mnie. Widać jak PiS (1)

      zarządza krajem. Inflacja, początek biedy itd.

      Zatem daruj sobie swą żałosną kampanię wyborczą.

      • 2 5

      • PIS rządzi 6 lat

        A ta banda w UM 25 lat. Nie widzisz ròżnicy? Doprowadzili Gdańsk do ruiny. Jak wyglądają ulice, chodniki, drzewa, palma, stadion?

        • 4 1

    • Nue znam sie na tych pozwoleniach,

      Jeśli budowa tej drogi była warunkiem uzyskania pozwolenia na budowę osiedla, to w 100% wadliwe wydana decyzja WUiA UM Gdańsk pozytywna nie była przypadkowa. Jakoś projekty budowy domków jednorodzinnych i instalacji gazu w prywatnych mieszkaniach potrafią trzepać, co do przecinka w treści opisu a tutaj? Oczywiście o ile budowa tej drogi była warunkiem uzyskania pozow9kenia na budowę.

      • 6 0

  • Tutaj zrobimy drogę... (2)

    Ale tu jest stacja.
    A, to stację damy kawałek dalej, o tutaj.

    • 32 1

    • :-))) (1)

      • 9 0

      • Zabawne, ale w Gdańsku już przestaje śmieszyć.

        • 6 0

  • Coś ostatnio spory wysyp infromacji o planach nowych dróg - wybory idą!

    Nie dajcie się omamić pięknymi słówkami, zwłaszcza tymi dotyczącymi PKM Południe. To fikcja, przynajmniej w najbliższej dekadzie. Albo i dwóch.

    • 27 4

  • To caly Gdansk, prawie przejezdnia ulica, wszedzie gdzie sie da upychac budynki, bez pomyslunku o dojezdzie, chaos i taki ogolny rozgardiasz przestrzenny. Od dawna tak to dziala.

    • 30 2

  • Typowe dla PO i Gdańska

    Niby wreszcie developerzy partycypują w kosztach a drogi dojazdowej się nie da zrobić. Czy developerzy nie powinni oddać kawałek swojego terenu pod drogę? Albo wykupić stację? Ale przecież nie chodzi o to aby dojazd powstał tylko aby móc stwierdzić "staraliśmy się ale się nie dało"

    • 28 5

  • to nic nie zmieni

    • 6 0

  • Gdańskie prowizorki.

    No to prowizorka zostanie już na stałe lub na grube lata, przykłady w tym mieście można mnożyć, a najlepszy to Osowa i jej cudowna druga, która miała być też czasowa.

    • 23 2

  • zawsze coś (1)

    Lepsze takie rozwiązanie niż ciągle prowizoryczny dojazd przez teren budowy. Szkoda, że przez "sąsiadów" osiedla mieszkancy nie mogą mieć normalnej ulicy

    • 14 9

    • Szkoda, że patodeweloper ściemniał przyszłym miekszańcom, że tak, na pewno droga będzie, to tylko kwestia dogadania się.

      • 8 3

  • Opinia wyróżniona

    Stara Opacka też miała być dwukierunkowa (7)

    Na odcinku od Harmonii do Grunwaldzkiej,takie zapewnienia były przy zakupie mieszkań w Harmonii.I nic się nie dzieje.

    • 41 16

    • (1)

      A Ty w to uwierzyłeś? Przecież Opacka to teren parkowy zabytkowy, z aleją lipową i główną bramą cmentarza

      • 37 7

      • Od wjazdu do Harmonii do bramy cmentarza to jeszcze ho ho.A te drzewa to topole.

        • 7 18

    • Serio? No to całe szczęście, że nic z tego nie wyszło

      • 25 10

    • (2)

      Będzie dwukierunkowa - niedługo powstanie tam kontrapas rowerowy.

      • 23 5

      • :)

        • 8 1

      • a po kij? w obie strony jeżdżę, a pod prąd wystarczy niedotyczka t11 na chodniku

        a to słoikowo tam nie powinno było w ogóle powstać, teraz judzą

        • 5 9

    • Czyżbyś kupił tam mieszkanie i teraz czujesz się oszukany? Wystarczyło spojrzeć i pomyśleć. Na Opackiej nie ma miejsca na drogę dwukierunkową chyba że w ruchu wahadłowym

      • 2 0

  • (2)

    I bardzo dobrze. Jedno skrzyżowanie mniej...zaraz światła by zrobili i oczywiście przejście dla pieszych .

    • 5 12

    • miejmy taką nadzieje, tu jest ponad kilometr między przejściami dla pieszych (1)

      • 8 2

      • To tym bardziej powinno być przejście. To nie pola, tylko miasto, gdzie pieszymi są wszyscy !

        • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane