• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Opacka nie połączy się z Grunwaldzką. Problem z budową nowej drogi w Oliwie

Krzysztof Koprowski
23 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Przesuń aby
porównać

Komplikuje się sprawa budowy ul. Nowej OpackiejMapka, która miała stanowić dodatkowe połączenie al. Grunwaldzkiej z ul. Czyżewskiego w Oliwie. Urzędnicy nie mogą uzyskać zgody na planowany układ skrzyżowania, więc w sąsiedztwie alei powstanie plac do zawracania, a droga pozostanie bez przejazdu do al. Grunwaldzkiej.



Czy ul. Nowa Opacka poprawi sytuację drogową w Oliwie?

Ulica Nowa Opacka (Jana i Macieja Kilarskich) od lat wpisana jest do dokumentów planistycznych jako uzupełnienie układu drogowego w Oliwie, które częściowo odciąży ul. Opacką przy cmentarzu oraz Czyżewskiego od strony Drogi Zielonej, stanowiąc dodatkowy łącznik al. Grunwaldzkiej z ul. SpacerowąMapka (przez Czyżewskiego - górny odcinek Opackiej).

Przeszkodami w realizacji inwestycji w pełnym wymiarze są przede wszystkim:
  • odcinek o długości ok. 200 metrów zamknięty obustronnie szlabanami przez TVP Gdańsk (możliwe jest tylko przejście piesze równoległym chodnikiem wzdłuż ogrodzenia)
  • funkcjonująca stacja paliwMapka w bezpośrednim sąsiedztwie planowanego skrzyżowania z al. Grunwaldzką

Przesuń aby
porównać

Albo skrzyżowanie, albo zjazd na stację benzynową



Pierwszy problem raczej nie jest żadnym zaskoczeniem, bo Telewizja Polska od dawna funkcjonuje w Oliwie, a sama droga fizycznie istnieje w terenie (nie są potrzebne żadne rozbiórki budynków). Za to druga przeszkoda pojawiła się nieoczekiwanie podczas uzyskiwania niezbędnych zgód poprzedzających budowę.

- W celu realizacji zadania konieczne było uzyskanie odstępstwa od przepisów po uzyskaniu pełnomocnictwa od Ministerstwa Infrastruktury. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska uzyskała takie odstępstwo jednak bez zgody na lokalizację wjazdu na stację paliw w bezpośrednim oddziaływaniu tego skrzyżowania - wyjaśnia Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.

Nowa Opacka będzie (prawie) połączona z al. Grunwaldzką



Jednocześnie ze względu na brak zgody na likwidację w istniejącej formie zjazdu na stację paliw, urzędnicy podjęli decyzję o "dociągnięciu" ul. Nowej Opackiej możliwie jak najbliżej al. Grunwaldzkiej, lecz bez budowy skrzyżowania z aleją.

Na nowym odcinku drogi powstanie plac do zawracania, który docelowo będzie zlikwidowany w momencie znalezienia optymalnego rozwiązania dla stacji paliw i realizacji skrzyżowania z al. Grunwaldzką.

Kiedy to nastąpi? Nie wiadomo. Miasto skupia się na znalezieniu projektanta, który dokona zmian w istniejącej dokumentacji w zakresie "zaślepienia" ul. Nowej Opackiej.

Dotychczas planowany układ skrzyżowania Nowa Opacka - Grunwaldzka. Dotychczas planowany układ skrzyżowania Nowa Opacka - Grunwaldzka.

Nowe skrzyżowanie na pełne relacje bez przejścia dla pieszych



W dotychczas przygotowanej dokumentacji obsługa stacji paliw miała odbywać się poprzez zjazd bezpośrednio z prawego pasa w kierunku Wrzeszcza, zaraz za skrzyżowaniem z ul. Nową Opacką. Istniejący prawoskręt do stacji planowano natomiast przekształcić w prawoskręt w ul. Nową Opacką.

W kierunku Sopotu przewidziano budowę lewoskrętu. Choć całe skrzyżowaniu miało funkcjonować w oparciu o sygnalizację świetlną, a na terenie inwestycyjnym planowane są w kolejnym etapie liczne lokale usługowo-handlowe oraz biurowce, projekt organizacji ruchu nie uwzględniał budowy przejścia dla pieszych.

Tymczasowa prowizorka jeszcze przez kilka lat?



Niewykluczone, że przynajmniej do czasu realizacji kolejnego etapu utrzymany będzie tymczasowy przejazd w obrębie stacji benzynowej. Ten bowiem nie koliduje z ul. Nową Opacką i pełni rolę drogi dojazdowej na budowę.

- Decyzja o utrzymaniu dojazdu jest związana z realizacją kolejnych etapów inwestycji Harmonia Oliwska i nie leży w kompetencjach DRMG. Budowa ul. Nowej Opackiej nie uwzględnia tego połączenia - zarówno w zakresie utrzymania, jak i rozbiórki - dodaje Niezgoda.
  • Planowany kolejny etap osiedla Harmonia Oliwska - Opacka Park w formie biurowców z lokalami handlowo-usługowymi.
  • Obecne tymczasowe połączenie ul. Nowej Opackiej z al. Grunwaldzką w rejonie stacji paliw.
  • Brama wjazdowa na teren ośrodka TVP w śladzie ul. Nowej Opackiej od strony ul. Czyżewskiego.
  • Szlaban na wjeździe na teren ośrodka TVP w śladzie ul. Nowej Opackiej od strony al. Grunwaldzkiej.
  • Zrealizowany odcinek ul. Nowej Opackiej na wysokości nowych osiedli.
  • Tymczasowe połączenie z al. Grunwaldzką przy stacji benzynowej.
  • Tymczasowe połączenie z al. Grunwaldzką ułożone z płyt betonowych.

Inwestycja współfinansowana przez deweloperów



Realizacja nowego układu drogowego planowana jest najwcześniej w latach 2023-2024 i będzie współfinansowana w ramach tzw. umów szesnastkowych (porozumień między gminą a prywatnymi inwestorami, którzy realizują przedsięwzięcia znacznie oddziałujące na układ drogowy) z deweloperami osiedli w sąsiedztwie TVP i AWFiS.

Firmy te będą partycypowały w kosztach m.in. pozyskania dokumentacji, odszkodowania za przejęte grunty oraz wykonania fragmentów nowej drogi.

Dokumentacja projektowa obejmuje również odcinek użytkowany obecnie przez TVP, jego przebudowę oraz przekształcenie w drogę publiczną. Istniejący zjazd z ul. Czyżewskiego zostanie natomiast zastąpiony rondem.

Aktualizacja dokumentacji zbyt droga, będzie powtórka



W postępowaniu na wyłonienie wykonawcy, który podejmie aktualizacji dokumentacji dla ul. Nowej Opackiej, wpłynęły dwie oferty:
  1. Neret s.c. z Gdańska - 270 600 zł
  2. Europrojekt Gdańsk SA z Gdańska - 541 200 zł

Miasto na ten cel planowało wydać nie więcej niż 126 813 zł. Postępowanie zostało unieważnione, ale urzędnicy zapowiadają wkrótce jego powtórzenie.

Miejsca

Opinie (155) ponad 10 zablokowanych

  • Genialne!!!

    • 1 1

  • Niekompetentne władze Gdanska (1)

    Dają pozwolenia na hurtowe budowanie osiedli za wszelką cenę..(tu niech każdy sobie sam dopowie dlaczego).Dróg nie robią bo potem trzeba je utrzymywać,poza tym mniej miejsca będzie na deweloperskie biznesy.No ale przecież władze Gdańska tak bardzo dbają o środowisko,emisję spalin itp.Jednoczesnie świadomie korkują miasto takimi posunięciami.Kazdy głupi potrafi sprzedać miejska działkę (przy okazji zarobić ) bu później móc się chwalić ,że taki z niego cudowny samorządowiec .Skandal i niekompetencja,Już o kolejnych przejściach naziemnych zamiast istniejących już podziemnych nie wspomnę.A później jedzie się godzinę z Oliwy do Gdańska.Dno dna ...zenada

    • 12 3

    • Hmm, czemu ludzie chcą mieć nowe mieszkania?

      A nie chcą tak jak ty mieszkać w Wielkiej płycie na 40 metrach, po babci. Nie wiem, spisek developerów

      • 0 1

  • To jest żart?

    Na cele inwestycyjne zabierają wszystko i wszystkim. Tych z DRM powinni od razu dać do aresztu . Przecież to ewidentnie lapowa

    • 5 0

  • (1)

    TVP? Czemu mnie nie dziwi. Żenada.

    • 11 11

    • TVPISowcy

      mogą w dwie strony jechać do Grunwaldzkiej i Czyżewskiego. A zwykły kowalski już nie. MY mieszkańcy bocznych ulic Czyżewskiego musimy pod Sopot jechać żeby wjechać na Grunwaldzką .i dla tego jak wyjeżdżają z siedziby to ich nigdy nie wpuszczam :) niech sobie stoją cwaniacy :) i proponuje tak samo z nimi robić

      • 3 7

  • akurat tam to powininen powstac Woonerf (1)

    zawsze w tym miejscu była ścieżka dla mieszkańców, wjazd tylko powinien być dla mieszkańców,

    • 26 44

    • a chcesz jezdzic ul.komorowskiego albo jana pawla?,tez tylko dla mieszkancow!.

      • 8 2

  • Biura TVPis powinni zlikwidować.

    Nie ma tutaj miejsca na takie reżimowe stacje zakłamanego rządu. Niech sobie w pcimiu organizują te kłamstwa.

    • 8 6

  • Miś

    Po co jest ten miś ?

    • 5 0

  • Droga w środku osiedla? (4)

    Jak można ludziom pod nosem wybudować tam drogę? Ogródki,małe dzieci...nie mówiąc o spalinach i wdychaniu syfu plus hałasie to chory pomysł. Czekać tylko na jakiś wypadek z udziałem małego dziecka,których jak to na nowych osiedlach jest full...Ludzie zastanówcie się co Wy robicie? Kto za to odpowiada?

    • 9 12

    • Kobieto w mieście mieszkasz (1)

      to trzeba było na wioskę się wyprowadzić tam jest spokojnie smrodu spalin nie ma czyste powietrze .A drugie rozwiązanie to postawcie płot dookoła tych bloków i dzieci nie wylecą .

      • 9 2

      • Nie można grodzic osiedli, chcielibyśmy

        Szczególnie odciąć się od dzieci aktywu robotniczego z blokowisk na Czyżewskiego

        • 2 6

    • Mamusiu, (1)

      Dzieci małe się pilnuje a nie puszcza samopas. Ulica ci dziecka nie wychowa. Jeśli wypadek jest ze dziecko wpada pod auto, to wina rodziców ze nie upilnowali. W końcu to jezdnia jest dla samochodów a nie dla.dzieci luzem.

      • 3 2

      • chyba że to droga osiedlowa, jak tam, wtedy jest głownie dla ludzi a samochody intruzem

        ale prawo dżungli: silniejszy wygrywa, słabsi giną. Niunia przecięz jest poważna pania z korpo, ma 7kola na lape, nie bedzie jezdzic tramwajem jak prostaki

        • 4 1

  • Spokojnie, Grzelak znajdzie rozwiązanie.

    W końcu jest ekspertem od wszystkiego, inne miasta zazdroszczą nam takiego "specjalisty"...

    • 7 0

  • A na przejscie dla pieszych przy Forum Dulkiewicz wydala 5.8 milionow pln i kolejne 5M przy tunelu UCK (1)

    A na usprawnianie i modernizacje infrastruktury drogowej, ktore sa koniecznoscia nie maja pieniedzy i licza kazdy grosz. Ta wladza to paranoja

    • 9 3

    • melduj Jarowi.

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane