• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Opacka nie połączy się z Grunwaldzką. Problem z budową nowej drogi w Oliwie

Krzysztof Koprowski
23 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Przesuń aby
porównać

Komplikuje się sprawa budowy ul. Nowej OpackiejMapka, która miała stanowić dodatkowe połączenie al. Grunwaldzkiej z ul. Czyżewskiego w Oliwie. Urzędnicy nie mogą uzyskać zgody na planowany układ skrzyżowania, więc w sąsiedztwie alei powstanie plac do zawracania, a droga pozostanie bez przejazdu do al. Grunwaldzkiej.



Czy ul. Nowa Opacka poprawi sytuację drogową w Oliwie?

Ulica Nowa Opacka (Jana i Macieja Kilarskich) od lat wpisana jest do dokumentów planistycznych jako uzupełnienie układu drogowego w Oliwie, które częściowo odciąży ul. Opacką przy cmentarzu oraz Czyżewskiego od strony Drogi Zielonej, stanowiąc dodatkowy łącznik al. Grunwaldzkiej z ul. SpacerowąMapka (przez Czyżewskiego - górny odcinek Opackiej).

Przeszkodami w realizacji inwestycji w pełnym wymiarze są przede wszystkim:
  • odcinek o długości ok. 200 metrów zamknięty obustronnie szlabanami przez TVP Gdańsk (możliwe jest tylko przejście piesze równoległym chodnikiem wzdłuż ogrodzenia)
  • funkcjonująca stacja paliwMapka w bezpośrednim sąsiedztwie planowanego skrzyżowania z al. Grunwaldzką

Przesuń aby
porównać

Albo skrzyżowanie, albo zjazd na stację benzynową



Pierwszy problem raczej nie jest żadnym zaskoczeniem, bo Telewizja Polska od dawna funkcjonuje w Oliwie, a sama droga fizycznie istnieje w terenie (nie są potrzebne żadne rozbiórki budynków). Za to druga przeszkoda pojawiła się nieoczekiwanie podczas uzyskiwania niezbędnych zgód poprzedzających budowę.

- W celu realizacji zadania konieczne było uzyskanie odstępstwa od przepisów po uzyskaniu pełnomocnictwa od Ministerstwa Infrastruktury. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska uzyskała takie odstępstwo jednak bez zgody na lokalizację wjazdu na stację paliw w bezpośrednim oddziaływaniu tego skrzyżowania - wyjaśnia Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej DRMG.

Nowa Opacka będzie (prawie) połączona z al. Grunwaldzką



Jednocześnie ze względu na brak zgody na likwidację w istniejącej formie zjazdu na stację paliw, urzędnicy podjęli decyzję o "dociągnięciu" ul. Nowej Opackiej możliwie jak najbliżej al. Grunwaldzkiej, lecz bez budowy skrzyżowania z aleją.

Na nowym odcinku drogi powstanie plac do zawracania, który docelowo będzie zlikwidowany w momencie znalezienia optymalnego rozwiązania dla stacji paliw i realizacji skrzyżowania z al. Grunwaldzką.

Kiedy to nastąpi? Nie wiadomo. Miasto skupia się na znalezieniu projektanta, który dokona zmian w istniejącej dokumentacji w zakresie "zaślepienia" ul. Nowej Opackiej.

Dotychczas planowany układ skrzyżowania Nowa Opacka - Grunwaldzka. Dotychczas planowany układ skrzyżowania Nowa Opacka - Grunwaldzka.

Nowe skrzyżowanie na pełne relacje bez przejścia dla pieszych



W dotychczas przygotowanej dokumentacji obsługa stacji paliw miała odbywać się poprzez zjazd bezpośrednio z prawego pasa w kierunku Wrzeszcza, zaraz za skrzyżowaniem z ul. Nową Opacką. Istniejący prawoskręt do stacji planowano natomiast przekształcić w prawoskręt w ul. Nową Opacką.

W kierunku Sopotu przewidziano budowę lewoskrętu. Choć całe skrzyżowaniu miało funkcjonować w oparciu o sygnalizację świetlną, a na terenie inwestycyjnym planowane są w kolejnym etapie liczne lokale usługowo-handlowe oraz biurowce, projekt organizacji ruchu nie uwzględniał budowy przejścia dla pieszych.

Tymczasowa prowizorka jeszcze przez kilka lat?



Niewykluczone, że przynajmniej do czasu realizacji kolejnego etapu utrzymany będzie tymczasowy przejazd w obrębie stacji benzynowej. Ten bowiem nie koliduje z ul. Nową Opacką i pełni rolę drogi dojazdowej na budowę.

- Decyzja o utrzymaniu dojazdu jest związana z realizacją kolejnych etapów inwestycji Harmonia Oliwska i nie leży w kompetencjach DRMG. Budowa ul. Nowej Opackiej nie uwzględnia tego połączenia - zarówno w zakresie utrzymania, jak i rozbiórki - dodaje Niezgoda.
  • Planowany kolejny etap osiedla Harmonia Oliwska - Opacka Park w formie biurowców z lokalami handlowo-usługowymi.
  • Obecne tymczasowe połączenie ul. Nowej Opackiej z al. Grunwaldzką w rejonie stacji paliw.
  • Brama wjazdowa na teren ośrodka TVP w śladzie ul. Nowej Opackiej od strony ul. Czyżewskiego.
  • Szlaban na wjeździe na teren ośrodka TVP w śladzie ul. Nowej Opackiej od strony al. Grunwaldzkiej.
  • Zrealizowany odcinek ul. Nowej Opackiej na wysokości nowych osiedli.
  • Tymczasowe połączenie z al. Grunwaldzką przy stacji benzynowej.
  • Tymczasowe połączenie z al. Grunwaldzką ułożone z płyt betonowych.

Inwestycja współfinansowana przez deweloperów



Realizacja nowego układu drogowego planowana jest najwcześniej w latach 2023-2024 i będzie współfinansowana w ramach tzw. umów szesnastkowych (porozumień między gminą a prywatnymi inwestorami, którzy realizują przedsięwzięcia znacznie oddziałujące na układ drogowy) z deweloperami osiedli w sąsiedztwie TVP i AWFiS.

Firmy te będą partycypowały w kosztach m.in. pozyskania dokumentacji, odszkodowania za przejęte grunty oraz wykonania fragmentów nowej drogi.

Dokumentacja projektowa obejmuje również odcinek użytkowany obecnie przez TVP, jego przebudowę oraz przekształcenie w drogę publiczną. Istniejący zjazd z ul. Czyżewskiego zostanie natomiast zastąpiony rondem.

Aktualizacja dokumentacji zbyt droga, będzie powtórka



W postępowaniu na wyłonienie wykonawcy, który podejmie aktualizacji dokumentacji dla ul. Nowej Opackiej, wpłynęły dwie oferty:
  1. Neret s.c. z Gdańska - 270 600 zł
  2. Europrojekt Gdańsk SA z Gdańska - 541 200 zł

Miasto na ten cel planowało wydać nie więcej niż 126 813 zł. Postępowanie zostało unieważnione, ale urzędnicy zapowiadają wkrótce jego powtórzenie.

Miejsca

Opinie (155) ponad 10 zablokowanych

  • (2)

    Kto wydał zgode na budowe osiedla, które nie ma drogi??? No kto??

    • 29 7

    • przecież ma, nawet dwie, to miałą być dodatkowa według projektu miasta (1)

      jak widzisz na zdjęciach, są dwa wyjazdy, teoretycznie 3 nawet z tego osiedla

      • 7 3

      • Jeśli tak, to w czym problem?

        Po co w ogóle robić tę drogę?

        • 5 1

  • Bareizmów, głupoty i prowizorek ciąg dalszy. Budują, buduja, a potem szok, że nie ma dróg, są korki i żaden nie pomyśli racjonalnie. Urzędnicy od siedmiu boleści

    • 17 2

  • (6)

    A trochę obok gdzies 200 m, w temacie budowania pomiędzy Czyżewskiego i Grunwaldzką to jakim cudem na terenie państwowej uczelni AWFiS powstały prywatne budynki mieszkalne. A jakby tak każda podstawówka sprzedała swoje boisko pod bloczek, przedszkole plac zabaw, to tak można?

    • 59 2

    • (1)

      Gdańsk! Tu się żyje:)

      • 9 1

      • Gdańsk! Tu się wały kręci!

        • 0 0

    • Powstały ? A może były wcześniej. (1)

      • 1 8

      • Nie, były budowane przez ostatnie 2 lata. Co innego gdyby to były akademiki i zarabiały na uczelnię, a jest prywatne osiedle

        • 4 0

    • republika deweloperów i wszystko jasne tu nawet firma lewandowskiego i che budowac bloki na wynajem (1)

      • 4 0

      • Podasz jakiś racjonalny powód, dla którego akurat firma Lewego miałaby nie budować?

        • 3 3

  • (1)

    Reżimowa TVP jak zwykle robi wszystko żeby znienawidzić tą kłamliwą pisowską telewizję.

    • 14 14

    • A dlaczego telewizja ma udostępniać dojazd, mógł deweloper zrobić rezerwę terenu na drogę

      • 7 3

  • (1)

    A ta droga nie miała być alternatywą dla drogiego tunelu pod pachołkiem? Jeśli tak to jednokierunkowa nic nie da- chyba że ta droga bliżej cmentarza będzie miała odwrócony kierunek

    • 4 9

    • Czy wy sie kiedys nauczycie czytac ze zrozumieniem? xD

      • 4 0

  • Brawa dla Urzędu Miasta Gdańska. (1)

    Profesjonalizm. Rzetelność i doświadczenie, to tylko niektóre z zalet pracujących tam urzędników.

    • 12 1

    • buahahaha

      • 1 1

  • Wcześniej o tym nikt nie wiedział ?

    tj. nikt z urzędników ?

    • 16 1

  • Widział kto kiedyś zeby urzednik został pociagniety do odpowiedzialnosci? (2)

    w tej sytuacji raczej budowa osiedla nie uzyskałaby pozwolenia na budowę, wczesniej nikt tego nie zauważył?
    Przeczież cały Gdąńsk i społki samorządowe obsadzone są tą samą partią i członkami stowarzyszenia (lub coś w tym rodzaju- juz nazwy mi sie myla, ale to te same nazwiska) w celu żeby usprawnić nadzór i zarządzenie z koordynajcą realizacji zadań.
    To co teraz bedzie? Awanse i nagrody??

    :)

    • 21 1

    • A kiedy Ziobro trafi za kratki za rozwalenie sądów ? Podasz jakiś termin ? (1)

      • 1 5

      • a ten znowu zaczyna o sprawach ogólnokrajowych... skup się na sprawach lokalnych w pierwszej kolejności.

        a za co ma trafić? byles/as kiedys w sadzie? widziales kiedys jak prawnicy z przeciwnych sobie stron sie dogaduja przed rozprawa na niekorzysc klienta ktorejs ze stron?
        Jaka jest wtedy kara zawodowa za takie rzeczy? Nie ma zadnej podpowiem. Korporacje prawnicze bronia swoich czlonkow przed cywilami.
        dodam ze jest to sytuacja w gdansku stale praktykowana, tylko trzeba chcie takie rzeczy wychywtywac a nie umarzac lub nie wszczynac, no bo to nzajomy znajoma corka syn ten tego.

        • 6 1

  • Do wiadomości redakcji ? Pozwalacie na wyborcze już wpisy TW Oscara i spółki ? (1)

    • 2 9

    • Zabronisz swojemu idolowi wypowiadać się?

      Tak wyglada demokracja wg lewactwa?

      • 3 1

  • Jeśli chcecie odkorkować Oliwę to jest jeden sposób (2)

    Szybkie i częste połączenie dworca/pętli tramwajowej i Osowej (np buspasami) albo opłata za wjazd. Wszystkie inne pomysły typu zbudujmy tunel za 2 miliardy, wyburzmy kwadraty zabudowy i zbudujmy kolejną miejską autostradę itp spowodują jedynie zwielokrotnienie problemu albo przeniesienie go gdzie indziej. Przecież to już przerabialiśmy tyle razy w Gdańsku. Pomysły o tym że każdy przyjedzie tu samochodem to bajki.

    • 12 3

    • poproszę o wskazanie (1)

      o jakim zwielokrotnieniu mówimy i gdzie konkretnie problem zostanie przeniesiony

      • 2 3

      • Problem, czyli samochody, zostaną w domu w osowej

        A ludzie przyjadą autobusem szybko i sprawnie do miasta

        • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane