• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna. Jeszcze rok projektowania [nowe wizualizacje]

Michał Brancewicz
14 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (303)
  • Górny odcinek Nowej Politechnicznej, czyli fragment od ul. Rakoczego wzdłuż Jaśkowej Doliny w kierunku ul. Wileńskiej.
  • Na górnym odcinku w ciągu ul. Wileńskiej powstanie 350-metrowy tunel, którym pojadą tramwaje.
  • W tym miejscu trasa tramwajowa odbije od ul. Wileńskiej. Powstanie też nowy odcinek ulicy, który włączy się w Schuberta.

Choć przebieg trasy Nowa Politechniczna jest już uzgodniony, a jej projekt gotowy, to zostało jeszcze opracowanie tzw. projektów branżowych. To sprawi, że prace projektantów przedłużą się do pierwszych miesięcy 2024 roku. Prezentujemy nowe wizualizacje Nowej Politechnicznej, które nie były dotąd publikowane.



Nowa Politechniczna: 8 lat projektowania



Jak oceniasz tempo powstawania nowych tras tramwajowych?

Nowa Politechniczna to najdłużej projektowana trasa tramwajowa w Gdańsku.

Przypomnijmy: Nowa Politechniczna ma połączyć Morenę z Wrzeszczem. Zacznie się na skrzyżowaniu ul. Rakoczego i Jaśkowej DolinyMapka, a włączy się w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka.

Prace rozpoczęły się już w 2015 roku. Zlecenie opracowania wariantów, a potem wybranego projektu trasy otrzymała wówczas firma Mosty Katowice. Projekt ostatecznie nie powstał, m.in. ze względu na przedłużające się uzgodnienia dotyczące przebiegu linii.

Kolejny przetarg na projekt trasy miasto ogłosiło pod koniec 2020 roku. W kwietniu 2021 roku podpisano wartą 4,88 mln zł umowę z konsorcjum firm Ingeo i Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego, które było już w stanie upadłości i ostatecznie przestało istnieć.

Firma Ingeo podjęła decyzję o kontynuacji prac projektowych samodzielnie.

Spór o przebieg linii we Wrzeszczu



W tle wciąż toczył się spór z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, którzy nie chcą, by linia przebiegała przez ich ulicę.

Rok temu, Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał jednak decyzję zezwalającą poprowadzenie trasy przez ul. Bohaterów Getta.

Mieszkańcy poszli do sądu, ale Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił ich skargę.

  • Środkowy odcinek Nowej Politechnicznej będzie biegł na tyłach ul. Sobieskiego, a potem przetnie Traugutta.
  • Nowa Politechniczna przebiegnie między ul. Do Studzienki a kampusem PG.
  • Najbardziej kontrowersyjny fragment Nowej Politechnicznej, czyli miejsce włączenia w al. Grunwaldzką, które biec będzie przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
W tym czasie prace projektowe były kontynuowane, ale wiadomo już było, że nie zakończą się w pierwotnym terminie - wraz z końcem 2022 roku, tylko bliżej połowy 2023 roku.

Projektowanie zakończy się w I kw. 2024 roku



Teraz okazuje się, że i ten termin również ulegnie zmianie.

- Prace projektowe trasy tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz [to oficjalna miejska nazwa Nowej Politechnicznej - red.] mają zakończyć się w I kwartale 2024 roku. Uzgodniono już trasę drogowo-torową. Obecnie trwają opracowania poszczególnych branż. W tym celu odbywają się regularne spotkania robocze, m.in. z Gdańskimi Wodami, Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni czy spółką GPEC - informuje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Na ten moment budowa Nowej Politechnicznej nie ma jeszcze zapewnionego finansowania.

Nowa Politechniczna obejmie:

  • budowę dwutorowej linii tramwajowej,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę istniejących ulic,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę Kanału Królewskiego: kanał zamknięty ok. 800 m i kanał otwarty ok. 45 m,
  • budowę dwóch tuneli podziemnych: tunel tramwajowy o długości ok. 350 m w ciągu ul. Wileńskiej, w rejonie ul. Migowskiej i ul. Morenowej i przejście podziemnie dla pieszych o długości ok. 55 m w rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej,
  • budowę przystanków tramwajowych i autobusowych,
  • budowę infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej (ścieżki i chodniki),
  • przebudowę i budowę oświetlenia drogowego.

Zakres przebudowy istniejących dróg i torowisk:

  • ul. Jaśkowa Dolina - rozbudowa - ok. 600 m - droga dwujezdniowa z czterema pasami ruchu po dwa na każdej jezdni z budową dwutorowej linii tramwajowej w pasie dzielącym jezdnie,
  • ul. Wileńska - rozbudowa - ok. 1000 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z budową dwutorowej linii tramwajowej po południowej stronie ulicy,
  • ul. Morenowa - rozbudowa - ok. 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Nowa Politechniczna (łącznik pomiędzy ul. Wileńską a ul. Sobieskiego),
  • budowa - ok. 400 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Traugutta - przebudowa - ok. 150 m,
  • ul. Traugutta - rozbudowa - ok. 200 m - droga dwujezdniowa dwupasmowa,
  • ul. Piecewska - przebudowa - 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • al. Grunwaldzka - rozbudowa - ok. 500 m - droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu na każdej jezdni.

Miejsca

Opinie (303) 7 zablokowanych

  • Projektowanie, konsultacje, wizualizacje

    Czyli jak coś robić żeby nic nie robić

    • 17 2

  • W końcu. Koniec z tymi pożal się boże obrońcami (swoich świeżo kupionych mieszkań na wynajem w kamienicach) na czele z dredziarz (1)

    Ile fałszywych statystycznych informacji dredziarz naopowiadal w różnych wywiadach to hit, m.in. o ilość i częstotliwości kursowania tramwajów tą trasą - mówił, że co niecałe 1,5 minuty XDDD choć to technicznie nie możliwe, trasa nie ma takiej przepustowości a ZTM tym bardziej tyle kursów tam nie da hahaha

    • 18 19

    • Ty kopiujesz te komentarze z apieniadze, czy z głupoty?

      • 3 1

  • Przystanek Dąbrowskiego powinien nazywać się rondo cogito (2)

    Dąbrowskiego to jest setki metrów dalej, piecewska jest bliżej tej ulicy xd

    • 13 3

    • Dobrowolskiego

      Chyba Dobrowolskiego a nie Dąbrowskiego

      • 1 0

    • Skąd piszesz?

      Już się pochwaliłeś że nie znasz miasta. Z czytaniem nazw z mapy też kiepsko. Nie wiem czy ci zapłacą za ten wpis.

      • 0 0

  • Wszystkie projekty w mieście opóźnione o dziesiątki lat. Korki ogromne, brak alternatywy. A bloki budują na potęgę

    • 28 4

  • Wy to się nadajecie co najwyżej do robienia wizek lub na smar do armaty.

    A nie tam do sporządzania projektów. Wizka wystarczy żeby gawiedź poczuła się lepiej przed wyborami, że niby miasto tak prężnie zarządzane.

    • 24 4

  • Przystanek końcowy?

    A tak w ogóle to gdzie będzie przystanek końcowy tej linii? Na Boh.Getta?

    • 12 5

  • Żenada, ta trasa powinna iść w planowanym od kilkudziesiecku lat, zabezpieczonym pasie ziemii pod wiaduktem Rakoczego (1)

    ... i łączyć się z Al Adamowicza przystankiem tramwajowym Nowa Politechniczna - który tak był nazwany ale później przemianowano go na Królewskie Wzgórze?

    • 53 5

    • Własnie tak !!! Od prawie 100 lat jest rezerwa teranowa.... wzdłuż Sobieskiego

      i właśnie utworzenie dwupoziomowego węzła przesiadkowego pod wiaduktem Rakoczego ze schodami ruchomymi jest idealnym rozwiązaniem.
      Ale nie, lepiej budować tunele, bo więcej kasy można przytulić. Może jeszcze tunel pod wzgórzem Szubienicznym przy okazji a by zaczepić o Akademię Medyczną.....

      • 4 1

  • Przebieg trasy oceniam negatywnie (25)

    Politechnika wielokrotnie zgłaszała swoje uwagi dotyczące negatywnego wpływu tramwaju na ich laboratoria. Przebieg trasy przy kamienicach we Wrzeszczu to też słaby pomysł.
    Jedyna sensowna opcja to poprowadzenie trasy pod ziemią z wyjściem na Placu Komorowskiego wzdłuż Sobieskiego, Studzienki i Wyspiańskiego

    • 47 60

    • To ulice trzeba poprowadzić pod ziemią (1)

      Zbiorkom z założenia powinien być nad ziemią.

      • 13 11

      • nad ziemią to powinni chodzić piesi a ten tramwaj przetnie płotem miasto w poprzek

        • 4 5

    • jak w tych labolatoriach wynajdziecie teleportacje to problem będzie z głowy

      • 19 6

    • koszt by nie był współmierny do zapotrzebowania

      • 9 3

    • Twój projekt oceniam negatywnie. (4)

      Ty proponujesz budowę podziemnego metra. Szalony pomysł. Według mnie Morena jest dobrze skomunikowana z Wrzeszczem. Autobusy jeżdżą zgodnie z rozkładem jazdy.

      • 12 12

      • (3)

        Hahah, kiedy ostatnio jechałeś autobusem z Moreny do Wrzeszcza lub odwrotnie? W godzinach szczytu przejazd 227 lub 127 to minimum 30 minut czyli ani trochę zgodnie z rozkładem. Dlatego właśnie linia tramwajowa jest tam niezbędna.

        • 14 7

        • bo miasto celowo majstruje (2)

          Przy rozkladach jazdy...

          • 5 6

          • Bzdura (1)

            Możesz wpisać w rozkład jazdy i 5 minut. Nic to nie da, bo w korku autobus i tak będzie jechał kilkakrotnie dłużej.

            • 2 3

            • używam tej trasy od lat i mam porównanie

              Po każdej zmianie i każdorazowym przesunięciu priorytetów z komunikacji na krajoznawstwo, odczuwalne efekty są coraz bardziej dotkliwe. Wydłużanie tras ma ten oczywisty efekt, że opóźnienia się kumulują.

              Nie wspominam już o kuriozum, jak likwidowanie tras autobusowych pod pretekstem "PKM jeżdzi i dubluje" a potem wyłączanie przystanku Brętowo.

              • 1 0

    • (1)

      ta Politechnika to jak Watykan z tem ze GD to nie RZYM. Moze Papiez Poliechniki Gdanskiej zrozumie, ze jest w centrum miasta. Szczesciem samoloty ich omijaja

      • 16 9

      • Dokladnie. Nie rozumiem tego układu PG z Miastem

        • 5 1

    • Ta trasa będzie szkodliwa społecznie i urbanistycznie -- widać uzgodnienia pod stołem zapadły bo nie chca się wycofać !!!!!

      • 14 14

    • politechnika i ich laboratoria (8)

      ha ha ha. Ta droga była w planach miejscowych od dekad, a beton politechniczny próbuje się ogradzać ile tylko może. Niejedna uczelnia, z tych znanych w świecie, zabiegała by przez ich teren przeszła linia tramwajowa, dołożyła by swoją cegiełkę do ponadczasowego rozwiązania czerpiąc z nowinek technicznych od dawna stosowanych. Ale nie tu - tu panuje beton, polska zagrodowa i nieustalone związki uczelni z jednostkami miejskimi.

      • 21 5

      • prawde prawisz. Szczesciem Mazura juz tam nie ma. Chlop na zagrodzie rowny - nie do konca Drelichowi.

        • 6 0

      • Jesteś laikiem. (4)

        Nic nie wiesz o sprzęcie badawczym politechniki. On nie może być poddawany drganiom przejeżdżającego tramwaju.

        • 2 11

        • To sobie zbudujcie laboratorium w lesie!

          • 9 3

        • to niech robią badania poza miastem

          • 9 2

        • A jaki jest pożytek z tego sprzętu?

          Korzysta jedynie mała grupka na kasie z grantów. Mieszkańcy miasta nic z tego nie mają.

          • 8 2

        • I jakie osiągniecia naukowe ta politechnika ma dzięki temu sprzętowi? Ale konkretnie - co my z tego mamy? Bo na pewno nie wysoki poziom edukacji.

          • 5 1

      • (1)

        K..rna sejsmolodzy z PG sie znalezli.Niech oni sobie nie zartuja.Od odwrotu Niemcow,niczego tu wartosciowego nigdy nie wynalezli.Maja uczyc studentow i to jest ich zadanie!.W tym zadne mikrowibracje nie przeszkadzaja.

        • 4 2

        • Z tym uczeniem to też coraz gorzej... Tylko granty i fuchy

          • 0 0

    • jedyna sesnsowana to by była tam linia autobusowa i gdyby ona miała byc z buspasem to juz była by wykonana!!

      • 2 2

    • Tak jedyna sensowna czyli poprawić to czego armia czerwona

      Niedokonczyla i wyburzyć cała pierzeję kamienic w tym ceglaną modernę

      • 0 3

    • Politechnice wszystko przeszkadza.

      Szkoda,ze mi nie przeszkadzają wymiociny na Do Studzienki po weekendowych dyskotekach w klubach znajdujacych sie w akademikach PG

      • 10 0

    • W krakowie zyja

      • 1 0

  • Oby nigdy nie powstało (1)

    Ile tym razem drzew do uśmiercenia? Co z terenami dzików w okolicy Królewskiej Doliny przecież tam jest las

    • 28 16

    • Jaśkowa w szczycie to dramat

      widac ze w szczycie nie jezdzisz, m. 7 a 8:00 rano autobusy stoja tam w jednym wielkim korku, trase pokonuja czesto w 30-40 minut a nie 15, wiec tramwajem bedzie szybciej bo w tych korkach nie bedzie stal tylko pojedzie tyle co trzeba. Aktualnie dojezdzam do Wrzeszcze i jade tramwajem przez centrum bo przynajmniej wiem ze sie nie spozni Bóg wie ile. Takze tak, ten tramwaj OD LAT jest tam potrzebny!

      • 4 5

  • Fajnie ale po co? (5)

    No właśnie po co ta linia tramwajowa? Ogólnie zgadzam się, że powinna być gęstsza siatka torów choćby po to by ominąć jakiś fragment w razie wypadku lub awarii. Ale dla mieszkańców Moreny to nie będzie żadne ułatwienie. Już gołym okiem widać, że wydamy masę pieniędzy w sumie nie wiadomo na co, bo szybciej do Wrzeszcza niż autobusem nie dojedziemy. Jedyny plus to bezpośredni dojazd na Politechnikę, ale to by załatwił autobus przez Wileńską - taniej i do zrobienia od zaraz. Ja widzę większą potrzebę łączenia Moreny z Oliwą i budowanie tramwaju np. wzdłuż PKM do Strzyży. To by miało większy sens niż dublowanie komunikacji na Jaśkowej Dolinie.

    • 50 12

    • (2)

      dokładnie oni przepuszczają kasę tak głupio jak się da żeby wydać, fala, mevo, tramwaje slalomem w tunelach, gdzie nie ma takiego wielkiego ruchu...

      • 13 1

      • a na boku rezerwa terenowa na Piekarniczej i Sobieskiego... (1)

        Do skonsumowania...

        • 10 1

        • Rezerwa jest, ale tam była kiedyś planowana "autostrada" do Wrzeszcza podobnie jak obecna Żołnierzy Wyklętych. Jaki efekt dała budowa tej drogi każdy widzi - wpuściła cały ruch do Wrzeszcza. Po prostu uważam, że w Gdańsku brak jest wizji CAŁEJ sieci komunikacyjnej. Miały być węzły przesiadkowe, Park and Ride, bus pasy, rowery, wspólny bilet. Niby coś się buduje, ale siecią bym tego nie nazwał. Za podsumowanie starczą ścieżki rowerowe kończące się za skrzyżowaniem lub choćby buspas od Galerii Morena do końca estakady na Rakoczego. Nic nie daje, bo autobus i tak potem stoi na światłach przy Lidlu i próbuje zmienić pas. Tak samo z tą trasą tramwajową - chyba tylko po to by ktoś zarobił na jej budowie, bo mi jako mieszkańcowi Moreny nic nie da jak zechcę do Wrzeszcza na SKM dojechać.

          • 9 0

    • Sam sobie przeczysz (1)

      Właśnie tak - powinna być gęstsza siatka torów. Tramwaje nie stoją w korkach, to szybki i nieemitujący spalin środek transportu. W tej chwili zjazd do Wrzeszcza Jaśkową w godzinach szczytu to ogromne opóźnienia. Autobus przez Wileńską? Nie ma szans, żeby podjechał. Nie mówiąc o tym, że Wileńska/Grodzieńska w Diabełkowie to wąskie, dziurawe uliczki.

      • 0 0

      • Ale jak przeczę? Nawet uwzględniając korki, szybciej dotrę do Wrzeszcza autobusem przez Jaśkową Dolinę niż tramwajem tą nową trasą. Taka przykra prawda. Do tego budując tę trasę na parę lat sparaliżuje się Morenę rozkopując Jaśkową i Wileńską. Do tego drogi tunel. Zniszczony zostanie teren koło zbiornika i zastąpiony drogą i torami. Tyle czasu projektują i taki efekt? Już większy sens byłby ciągnąć tę linię od Królewskiego Wzgórza rezerwą terenową tzw. Nowej Politechnicznej. Nie musi tam być droga. Starczy tramwaj + rower.
        Ale władze miasta "stoją w rozkroku" i nie mogą się zdecydować czy stawiać na zbiorkom czy robić kolejne autostrady wewnątrz miasta. A tramwaje i komunikacja marnują czas stojąc na światłach.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane