• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna. Jeszcze rok projektowania [nowe wizualizacje]

Michał Brancewicz
14 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (305)
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
  • Górny odcinek Nowej Politechnicznej, czyli fragment od ul. Rakoczego wzdłuż Jaśkowej Doliny w kierunku ul. Wileńskiej.
  • Na górnym odcinku w ciągu ul. Wileńskiej powstanie 350-metrowy tunel, którym pojadą tramwaje.
  • W tym miejscu trasa tramwajowa odbije od ul. Wileńskiej. Powstanie też nowy odcinek ulicy, który włączy się w Schuberta.

Choć przebieg trasy Nowa Politechniczna jest już uzgodniony, a jej projekt gotowy, to zostało jeszcze opracowanie tzw. projektów branżowych. To sprawi, że prace projektantów przedłużą się do pierwszych miesięcy 2024 roku. Prezentujemy nowe wizualizacje Nowej Politechnicznej, które nie były dotąd publikowane.



Nowa Politechniczna: 8 lat projektowania



Jak oceniasz tempo powstawania nowych tras tramwajowych?

Nowa Politechniczna to najdłużej projektowana trasa tramwajowa w Gdańsku.

Przypomnijmy: Nowa Politechniczna ma połączyć Morenę z Wrzeszczem. Zacznie się na skrzyżowaniu ul. Rakoczego i Jaśkowej DolinyMapka, a włączy się w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka.

Prace rozpoczęły się już w 2015 roku. Zlecenie opracowania wariantów, a potem wybranego projektu trasy otrzymała wówczas firma Mosty Katowice. Projekt ostatecznie nie powstał, m.in. ze względu na przedłużające się uzgodnienia dotyczące przebiegu linii.

Kolejny przetarg na projekt trasy miasto ogłosiło pod koniec 2020 roku. W kwietniu 2021 roku podpisano wartą 4,88 mln zł umowę z konsorcjum firm Ingeo i Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego, które było już w stanie upadłości i ostatecznie przestało istnieć.

Firma Ingeo podjęła decyzję o kontynuacji prac projektowych samodzielnie.

Spór o przebieg linii we Wrzeszczu



W tle wciąż toczył się spór z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, którzy nie chcą, by linia przebiegała przez ich ulicę.

Rok temu, Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał jednak decyzję zezwalającą poprowadzenie trasy przez ul. Bohaterów Getta.

Mieszkańcy poszli do sądu, ale Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił ich skargę.

  • Środkowy odcinek Nowej Politechnicznej będzie biegł na tyłach ul. Sobieskiego, a potem przetnie Traugutta.
  • Nowa Politechniczna przebiegnie między ul. Do Studzienki a kampusem PG.
  • Najbardziej kontrowersyjny fragment Nowej Politechnicznej, czyli miejsce włączenia w al. Grunwaldzką, które biec będzie przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
W tym czasie prace projektowe były kontynuowane, ale wiadomo już było, że nie zakończą się w pierwotnym terminie - wraz z końcem 2022 roku, tylko bliżej połowy 2023 roku.

Projektowanie zakończy się w I kw. 2024 roku



Teraz okazuje się, że i ten termin również ulegnie zmianie.

- Prace projektowe trasy tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz [to oficjalna miejska nazwa Nowej Politechnicznej - red.] mają zakończyć się w I kwartale 2024 roku. Uzgodniono już trasę drogowo-torową. Obecnie trwają opracowania poszczególnych branż. W tym celu odbywają się regularne spotkania robocze, m.in. z Gdańskimi Wodami, Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni czy spółką GPEC - informuje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Na ten moment budowa Nowej Politechnicznej nie ma jeszcze zapewnionego finansowania.

Nowa Politechniczna obejmie:

  • budowę dwutorowej linii tramwajowej,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę istniejących ulic,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę Kanału Królewskiego: kanał zamknięty ok. 800 m i kanał otwarty ok. 45 m,
  • budowę dwóch tuneli podziemnych: tunel tramwajowy o długości ok. 350 m w ciągu ul. Wileńskiej, w rejonie ul. Migowskiej i ul. Morenowej i przejście podziemnie dla pieszych o długości ok. 55 m w rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej,
  • budowę przystanków tramwajowych i autobusowych,
  • budowę infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej (ścieżki i chodniki),
  • przebudowę i budowę oświetlenia drogowego.

Zakres przebudowy istniejących dróg i torowisk:

  • ul. Jaśkowa Dolina - rozbudowa - ok. 600 m - droga dwujezdniowa z czterema pasami ruchu po dwa na każdej jezdni z budową dwutorowej linii tramwajowej w pasie dzielącym jezdnie,
  • ul. Wileńska - rozbudowa - ok. 1000 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z budową dwutorowej linii tramwajowej po południowej stronie ulicy,
  • ul. Morenowa - rozbudowa - ok. 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Nowa Politechniczna (łącznik pomiędzy ul. Wileńską a ul. Sobieskiego),
  • budowa - ok. 400 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Traugutta - przebudowa - ok. 150 m,
  • ul. Traugutta - rozbudowa - ok. 200 m - droga dwujezdniowa dwupasmowa,
  • ul. Piecewska - przebudowa - 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • al. Grunwaldzka - rozbudowa - ok. 500 m - droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu na każdej jezdni.

Miejsca

Opinie (305) 7 zablokowanych

  • (1)

    Pusccie jakis autobus przez Wilenska z przystankiem przy Swiss Med. Duzo starszych ludzi musi chodzic pieszo na rehabilitacje i do lekarzy.

    • 11 3

    • Tram

      Racja racja i jeszcze raz racja
      Autobus wystarszy. Jakieś połączenie PKP wrzeszcz Wilenska Migowo Adamowicza Ujescisko , i np Północny park handlowy Przywidzka..

      • 1 2

  • dla mnie to kosmos (2)

    żeby ratować 2 czy 3 niby zabytkowe rudery, to będą prowadzić tramwaj wąską ulicą Getta Warszawskiego. Tak przez Studzienki by ładnie tramwaj przeciął prosto w stronę Placu Komorowskiego, to nie, zaparli się jak osły.

    • 26 7

    • i ten ośli tunel!

      • 2 1

    • Tu nie chodzi o rudery tylko o Neptun - teren pod wieżowiec

      • 2 0

  • kiedyś Nowa Politechniczna to miała być arteria komunikacyjna łącząca Górny Taras z Dolnym (1)

    teraz Nazwy nadaje się nie ulicom, a torom tramwajowym, jak Nowa Warszawska, ulica bez ulicy

    • 15 3

    • nie każda ulica ma jezdnię

      w mieście potrzebne są przestrzenie uliczne wolne od jeżdżących i parkujących samochodów- to są najbardziej cenne przestrzenie miejskie

      • 1 1

  • To trzeba (5)

    Mieć zaparcie gdańskich urzędników, by w odległości 150 m od dużego skrzyżowania Miszewskiego- Do Studzienki planować kolejne dla tramwaju! Brawo wy!

    • 96 24

    • Dodatkowo (2)

      Będzie jeszcze odtworzone przejscie na wysokości Teatru Miniatura więc będziemy mieli 3 skrzyżowania

      • 7 8

      • malkontenci (1)

        raz za malo inwestycji w miejscie, raz za duzo.... zdecydujcie sie....

        • 6 8

        • Nikt nie powiedział ze inwestycji jest za dużo tylko, ze nie były dobrze przemyślane - to cecha rozpoznawcza Gdańska

          • 12 4

    • Nie ogladam (1)

      Tv Niemieckiej i nie glosuje na paritie Pustych Obietnic!

      • 6 19

      • A ten dalej ze swoim przekazem z PRL

        Przecież nikt poza elektoratem PiS i patologią nie ogląda żadnej telewizji.

        • 5 0

  • (5)

    Na całym świecie projektuje się długo, w zależności od trudności, a buduje się szybko. Tutaj trudności terenowe w sposób oczywisty są duże. Lepiej niech dłużej projektują, aby szybciej, bez problemów i niespodzianek można było wybudować.

    • 138 36

    • (1)

      Problem jest taki, że to nie trudności projektowe, tylko trudności z uzgodnieniami z urzędnikami. Pamiętam projekt, który musieliśmy uzgodnić z 10 instytucjami publicznymi. Każdy urzędnik miał inne zdanie. Finalnie projekty opóźnione o kilka lat, przez co firmy upadają.

      Wyobraz sobie, że jesteś inwestorem prywatnym i zamawiasz projekt domu. Dajesz jasne wymagania i na tej podstawie projektant projektuje i oddaje gotowy zgodny z wymaganiami m
      projekt. Jesteś zadowolony, wprowadzasz małe korekty ewentualnie. W Urzędzie Miasta biorą się za oglądanie. Zmieniaja projekt 1000 razy. Zwiększają zakres, za tą samą kasę. Nagle okazuje się że chcą zamku, a nie domku jednorodzinnego.

      • 15 6

      • Spróbuj kupić projekt domu nie z szablonu, a robiony od zera

        Nagle okazuje się że wcale krótko to nie trwa...

        • 11 0

    • to nie trudności projektowe

      to trudności z konfliktem interesów sponsora forsującego taki przebieg trasy.
      Nie jest jego interesem rozwiązanie problemów komunikacyjnych, nie jest jego interesem rozwiązanie trudności budowlanych. To tylko preteksty...

      Jego interesem jest, aby przebieg trasy przyniósł mu wymierne korzyści.

      • 11 5

    • (1)

      Dlugo to jest rok. Wiecej to juz sa kpiny z podatnika. Niech sobie projektuja za swoje, to wtedy moga projektowac az do emerytury.

      • 5 7

      • Mówisz że mają krócej projektować kilka kilometrów trasy przez miasto

        Niż projektuje się dowolny większy budynek?

        • 1 0

  • A wystarczyłoby wyburzyć trzy stare rudery - Do studzienki 4, 6, 8, i byłoby miejsce na tramwaj bez kotrowersji!

    • 15 9

  • Po co i komu ta zalosna trasa???bardziej by sie przydal tramwaj z oliwy przez spacerowa do pkp osowa albo z gdanska do pruszcza (2)

    • 28 2

    • (1)

      i jeszcze o Nowym Dworze zapomniałeś.

      • 2 2

      • jak juz ciagniecie, to do Sztumu dajcie.

        • 2 1

  • Tramwaj na Suchanino

    Budując trasę GP-W należy pomyśleć o odnodze trasy do przystanku Suchanino. Od lat 30-tych XX w istnieje pas terenu po niedokończonej linii tramwajowej. Przy kładce nad ul. Powstańców Warszawskich mógłby znaleźć się przystanek końcowy dla wagonów dwukierunkowych. Mając na uwadze budowę linii do Dworca Wrzeszcz PKP i dalej na Dolny Taras połączenie Suchanina z Wrzeszczem znacznie przyspieszyłoby i usprawniło obsługę transportową tej części miasta.

    • 9 3

  • Pora pogodzić się z faktem, że tego rozwleczonego

    pseudomiasta nie da się scalić nawet najlepszą komunikacją miejską. Tu bloczek, tam domek a tam to pastwisko i od nowa to samo.

    • 12 3

  • DMRG+BRG+mieszacie projektowi= 8 lat projektowania

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane