• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna. Jeszcze rok projektowania [nowe wizualizacje]

Michał Brancewicz
14 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (305)
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
  • Górny odcinek Nowej Politechnicznej, czyli fragment od ul. Rakoczego wzdłuż Jaśkowej Doliny w kierunku ul. Wileńskiej.
  • Na górnym odcinku w ciągu ul. Wileńskiej powstanie 350-metrowy tunel, którym pojadą tramwaje.
  • W tym miejscu trasa tramwajowa odbije od ul. Wileńskiej. Powstanie też nowy odcinek ulicy, który włączy się w Schuberta.

Choć przebieg trasy Nowa Politechniczna jest już uzgodniony, a jej projekt gotowy, to zostało jeszcze opracowanie tzw. projektów branżowych. To sprawi, że prace projektantów przedłużą się do pierwszych miesięcy 2024 roku. Prezentujemy nowe wizualizacje Nowej Politechnicznej, które nie były dotąd publikowane.



Nowa Politechniczna: 8 lat projektowania



Jak oceniasz tempo powstawania nowych tras tramwajowych?

Nowa Politechniczna to najdłużej projektowana trasa tramwajowa w Gdańsku.

Przypomnijmy: Nowa Politechniczna ma połączyć Morenę z Wrzeszczem. Zacznie się na skrzyżowaniu ul. Rakoczego i Jaśkowej DolinyMapka, a włączy się w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka.

Prace rozpoczęły się już w 2015 roku. Zlecenie opracowania wariantów, a potem wybranego projektu trasy otrzymała wówczas firma Mosty Katowice. Projekt ostatecznie nie powstał, m.in. ze względu na przedłużające się uzgodnienia dotyczące przebiegu linii.

Kolejny przetarg na projekt trasy miasto ogłosiło pod koniec 2020 roku. W kwietniu 2021 roku podpisano wartą 4,88 mln zł umowę z konsorcjum firm Ingeo i Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego, które było już w stanie upadłości i ostatecznie przestało istnieć.

Firma Ingeo podjęła decyzję o kontynuacji prac projektowych samodzielnie.

Spór o przebieg linii we Wrzeszczu



W tle wciąż toczył się spór z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, którzy nie chcą, by linia przebiegała przez ich ulicę.

Rok temu, Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał jednak decyzję zezwalającą poprowadzenie trasy przez ul. Bohaterów Getta.

Mieszkańcy poszli do sądu, ale Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił ich skargę.

  • Środkowy odcinek Nowej Politechnicznej będzie biegł na tyłach ul. Sobieskiego, a potem przetnie Traugutta.
  • Nowa Politechniczna przebiegnie między ul. Do Studzienki a kampusem PG.
  • Najbardziej kontrowersyjny fragment Nowej Politechnicznej, czyli miejsce włączenia w al. Grunwaldzką, które biec będzie przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
W tym czasie prace projektowe były kontynuowane, ale wiadomo już było, że nie zakończą się w pierwotnym terminie - wraz z końcem 2022 roku, tylko bliżej połowy 2023 roku.

Projektowanie zakończy się w I kw. 2024 roku



Teraz okazuje się, że i ten termin również ulegnie zmianie.

- Prace projektowe trasy tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz [to oficjalna miejska nazwa Nowej Politechnicznej - red.] mają zakończyć się w I kwartale 2024 roku. Uzgodniono już trasę drogowo-torową. Obecnie trwają opracowania poszczególnych branż. W tym celu odbywają się regularne spotkania robocze, m.in. z Gdańskimi Wodami, Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni czy spółką GPEC - informuje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Na ten moment budowa Nowej Politechnicznej nie ma jeszcze zapewnionego finansowania.

Nowa Politechniczna obejmie:

  • budowę dwutorowej linii tramwajowej,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę istniejących ulic,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę Kanału Królewskiego: kanał zamknięty ok. 800 m i kanał otwarty ok. 45 m,
  • budowę dwóch tuneli podziemnych: tunel tramwajowy o długości ok. 350 m w ciągu ul. Wileńskiej, w rejonie ul. Migowskiej i ul. Morenowej i przejście podziemnie dla pieszych o długości ok. 55 m w rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej,
  • budowę przystanków tramwajowych i autobusowych,
  • budowę infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej (ścieżki i chodniki),
  • przebudowę i budowę oświetlenia drogowego.

Zakres przebudowy istniejących dróg i torowisk:

  • ul. Jaśkowa Dolina - rozbudowa - ok. 600 m - droga dwujezdniowa z czterema pasami ruchu po dwa na każdej jezdni z budową dwutorowej linii tramwajowej w pasie dzielącym jezdnie,
  • ul. Wileńska - rozbudowa - ok. 1000 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z budową dwutorowej linii tramwajowej po południowej stronie ulicy,
  • ul. Morenowa - rozbudowa - ok. 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Nowa Politechniczna (łącznik pomiędzy ul. Wileńską a ul. Sobieskiego),
  • budowa - ok. 400 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Traugutta - przebudowa - ok. 150 m,
  • ul. Traugutta - rozbudowa - ok. 200 m - droga dwujezdniowa dwupasmowa,
  • ul. Piecewska - przebudowa - 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • al. Grunwaldzka - rozbudowa - ok. 500 m - droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu na każdej jezdni.

Miejsca

Opinie (305) 7 zablokowanych

  • Ten projekt to paranoja

    • 9 2

  • N politeczna (19)

    Po co ten tramwaj tam,tyle kasy,można by na innei inwestycje wydać,zniszczą zabytkowa infrastrukturę,a mieszkańcy wcale nie chcą tej lini.Znowu będzie cięcie autobusów.Lepuwj puścić dwie linie autobusowe w dół wileńskiej.

    • 77 207

    • Mieszkańcy Gdańska chcą tej linii jak powietrza. (12)

      Jedyne głosy przeciw to głosy garstki ludzi których nie stać na parking dla swoich samochodów, bojących się że stracą miejsca opłacone z naszych podatków.

      • 62 19

      • nie szkaluj, nie szczuj (4)

        nie manipuluj.

        Maja racje, a urzad uwaza, ze mozna ludziom przejsc po glowach.

        • 12 38

        • Jak na razie, dziesiątki tysięcy mieszkańców stoi bez sensu w korkach (3)

          Bo na największej osi komunikacji w mieście nie można zbudować tramwaju.

          I kto tu szczuje i manipuluje?

          • 35 9

          • miliardy much jedzą to co jedzą... (1)

            i co z tego?
            Taka jest, mniej więcej, wartość twoich argumentów.

            Po pierwsze, te dziesiątki tysięcy powinny mieć oczy na głowie i widzieć gdzie kupują kwadraty.
            Po drugie, powinny stymulować nieudolnych urzędników/polityków aby spełniali swoje obietnice (gdzie jest obiecane przed wyborami połączenie do Bytowa?)
            Po trzecie, to nie jest żadna "główna oś" a rozwiązania jakie tam planowano za czasów, gdzie istotne było tylko rozwiązanie problemów komunikacyjnych, miały inny przebieg.
            Po czwarte, zasłanianie się "cierpieniem" tysięcy i przedkładanie go nad dobro jednostki czy mniejszości to zwykły, radziecki bolszewizm. Za którym chowają się partykularne interesy odpowiednio ustawionych "komisarzy".

            • 3 19

            • Z tymi muchami to argument godny co najmniej członka komisji Antonowa....

              • 2 0

          • i dalej będą stać bo komunikacja miejska jest droższa bardziej zawodna no ja musiałbym wychodzić do pracy pół godziny wcześniej żeby się nie spóżnic

            • 1 1

      • (5)

        A byłeś kiedyś na ul. Bohaterów Getta? Widziałeś, jak wąska jest ta ulica? A chce się z niej zrobić trasę dla ważnej linii tramwajowej. I jak już Ci wskazano - na 100% będzie to oznaczało utrudnienia w komunikacji w innych dzielnicach, czyli kolejne przesiadki i cięcia linii autobusowych.
        Planuje się tu potężną inwestycję, a nie potrafi się wykorzystać np. potencjału przystanku PKM Brętowo, gdzie przecież jeż przesiadka z tramwaju do PKM. I co? I nawet wspólnego biletu nie ma, żeby tramwajem i PKM-ką na jednym jednorazowym bilecie pojechać.

        • 14 17

        • Ulica ma dwa pasy, szeroki parking i jeszcze mieści się drugi, dziki po przeciwnej stronie. (4)

          To więcej szerokości niż Nowa Warszawska, gdzie do torów niektórzy życzyli sobie jeszcze dwa pasy jezdni...

          • 10 10

          • bzdury!!! (3)

            Chyba nigdy nie byles na tej ulicy, że taki głupty wypisujesz. Ulica jest wąska i ledwo dwa samochody przejezdzają. Parking nie jest dziki tylko istnieje tam od wielu dekad bo na początku XX wieku była tam kamienica, która sie zawaliła i dlatego postawiono tam parking. Także radzę się troche zapoznac z historią dzielnicy żeby potem takich bzdur tutaj nie wypisywać!!!

            • 8 9

            • Skoro "dwa samochody ledwo przejeżdżają" (2)

              Jakim cudem mieszczą się tam jeszcze dwa rzędy zaparkowanych szrotów po obu stronach ulicy?

              • 9 6

              • stoją

                na chodnikach.

                • 6 0

              • PG

                chyba masz problem z oczami...na ulicy stoi jeden rzad samochodów, a drugi na chodniku...

                • 2 1

      • mieszkam na wileńskiej i nie chcę tam tej linii tramwajowej

        • 2 2

    • miasto ma w poważaniu mieszkańców, deweloperzy tego chcą i to wystarczy

      a tak poważnie ten tramwaj jest tam planowany od dziesięcioleci i jest rezerwa terenowa na to wzdłuż Do Studzienki. Linia miała być według założeń poprowadzona prosto do Wileńskiej. Potem jakiś troglodyta zaczął zmieniać planami i powstało kilkanaście alternatywnych opcji, które chyba służą tylko deweloperom, którzy chcą zabudować cały pas tej rezerwy.

      • 11 7

    • Mieszkańcy czego?

      Kamienic we Wrzeszczu? To nie jest dla nich, tylko dla Moreny i Jasienia

      • 13 8

    • jak nie chcą niech się wyprowadzą gdzieś za banino

      • 7 9

    • autobusy

      taaak autobusy super pomysl najlepiej ciasnymi ulicami zeby fajnie sie stalo w korkach, na pewno mieszkancy moreny nie chca tego tramwaju :)

      • 9 4

    • Mów za siebie! (1)

      Ja się bardzo cieszę, że taka linia powstanie, podobnie jak reszta sąsiadów z bloku gdzie mieszkam.

      • 7 6

      • tylko bedzie ja umnie

        puscili tramwaj ,ale pozabierali wszystkie autobusy,nie ma zadnej altrrnatywy dla tramwaju tego oczywiscie nikt nie powie

        • 0 0

  • 8 lat projektowania...

    ...i skończy się, że zaś dojście do przystanku będzie przez prywatną posesje albo o zgrozo sama linia tramwajowa będzie przechodzić przez prywatna posesję - wtedy furtki będą w tramwajach.

    • 4 2

  • Przebieg tej linii to szczyt lobbingu developerki (1)

    o kombinacjach PG nawet nie chce się gadać.

    • 13 4

    • Oczywiście - chodzi o to by ludzie się kłócili o BGW, gdy sitwa postawi bloki na "Do Studzienki"

      • 4 0

  • Szok

    Może w końcu doczekamy się kiedyś???

    • 1 3

  • jak zrobic, aby nie zrobic...

    ...a zarobic?

    Przyklad 2861.

    • 2 2

  • a na koniec jak przyjdzie do uruchomienia

    to wycofają tramwaje z jednej trasy by pchnąć na nową. Tak jak na Warszawskiej. Bo brakuje ludzi i taboru.

    • 7 3

  • Co to znaczy Gdansk południe?

    Czy urzednicy nie potrafią właściwie nazwac dzielnic?

    • 3 2

  • nowa politechniczna jezdnią!

    Jezdnia od nowej wołkowyskiej do wrzeszcza! Jest rezerwa, jest wiadunkt na Morenie. Zaraz powiecie, że mam jechać tramwajem, ciekawe jak mam załadować mobilny warsztat do tramwaju. Ludzie, to miasto trzeba udrożnić, bo tu nie ma za dużo dróg, a za mało! Rozwój transportu powinien być zrównoważony. Nie ładujmy wszystkoego tylko w komunikację zbiorową, gdzie nie mamy nawet dobrej komunikacji drogowej. Miasto się rozwija, a drogi zatrzymały się w niektórych miejscach na niemcach (Warszawska)!

    • 4 2

  • Za tej władzy nic nie powstanie!

    Potem okaże się, ze nie zabezpieczyli terenu jak pod Nową Jabloniwą!

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane