• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna. Jeszcze rok projektowania [nowe wizualizacje]

Michał Brancewicz
14 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (305)
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
  • Górny odcinek Nowej Politechnicznej, czyli fragment od ul. Rakoczego wzdłuż Jaśkowej Doliny w kierunku ul. Wileńskiej.
  • Na górnym odcinku w ciągu ul. Wileńskiej powstanie 350-metrowy tunel, którym pojadą tramwaje.
  • W tym miejscu trasa tramwajowa odbije od ul. Wileńskiej. Powstanie też nowy odcinek ulicy, który włączy się w Schuberta.

Choć przebieg trasy Nowa Politechniczna jest już uzgodniony, a jej projekt gotowy, to zostało jeszcze opracowanie tzw. projektów branżowych. To sprawi, że prace projektantów przedłużą się do pierwszych miesięcy 2024 roku. Prezentujemy nowe wizualizacje Nowej Politechnicznej, które nie były dotąd publikowane.



Nowa Politechniczna: 8 lat projektowania



Jak oceniasz tempo powstawania nowych tras tramwajowych?

Nowa Politechniczna to najdłużej projektowana trasa tramwajowa w Gdańsku.

Przypomnijmy: Nowa Politechniczna ma połączyć Morenę z Wrzeszczem. Zacznie się na skrzyżowaniu ul. Rakoczego i Jaśkowej DolinyMapka, a włączy się w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka.

Prace rozpoczęły się już w 2015 roku. Zlecenie opracowania wariantów, a potem wybranego projektu trasy otrzymała wówczas firma Mosty Katowice. Projekt ostatecznie nie powstał, m.in. ze względu na przedłużające się uzgodnienia dotyczące przebiegu linii.

Kolejny przetarg na projekt trasy miasto ogłosiło pod koniec 2020 roku. W kwietniu 2021 roku podpisano wartą 4,88 mln zł umowę z konsorcjum firm Ingeo i Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego, które było już w stanie upadłości i ostatecznie przestało istnieć.

Firma Ingeo podjęła decyzję o kontynuacji prac projektowych samodzielnie.

Spór o przebieg linii we Wrzeszczu



W tle wciąż toczył się spór z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, którzy nie chcą, by linia przebiegała przez ich ulicę.

Rok temu, Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał jednak decyzję zezwalającą poprowadzenie trasy przez ul. Bohaterów Getta.

Mieszkańcy poszli do sądu, ale Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił ich skargę.

  • Środkowy odcinek Nowej Politechnicznej będzie biegł na tyłach ul. Sobieskiego, a potem przetnie Traugutta.
  • Nowa Politechniczna przebiegnie między ul. Do Studzienki a kampusem PG.
  • Najbardziej kontrowersyjny fragment Nowej Politechnicznej, czyli miejsce włączenia w al. Grunwaldzką, które biec będzie przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
W tym czasie prace projektowe były kontynuowane, ale wiadomo już było, że nie zakończą się w pierwotnym terminie - wraz z końcem 2022 roku, tylko bliżej połowy 2023 roku.

Projektowanie zakończy się w I kw. 2024 roku



Teraz okazuje się, że i ten termin również ulegnie zmianie.

- Prace projektowe trasy tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz [to oficjalna miejska nazwa Nowej Politechnicznej - red.] mają zakończyć się w I kwartale 2024 roku. Uzgodniono już trasę drogowo-torową. Obecnie trwają opracowania poszczególnych branż. W tym celu odbywają się regularne spotkania robocze, m.in. z Gdańskimi Wodami, Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni czy spółką GPEC - informuje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Na ten moment budowa Nowej Politechnicznej nie ma jeszcze zapewnionego finansowania.

Nowa Politechniczna obejmie:

  • budowę dwutorowej linii tramwajowej,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę istniejących ulic,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę Kanału Królewskiego: kanał zamknięty ok. 800 m i kanał otwarty ok. 45 m,
  • budowę dwóch tuneli podziemnych: tunel tramwajowy o długości ok. 350 m w ciągu ul. Wileńskiej, w rejonie ul. Migowskiej i ul. Morenowej i przejście podziemnie dla pieszych o długości ok. 55 m w rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej,
  • budowę przystanków tramwajowych i autobusowych,
  • budowę infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej (ścieżki i chodniki),
  • przebudowę i budowę oświetlenia drogowego.

Zakres przebudowy istniejących dróg i torowisk:

  • ul. Jaśkowa Dolina - rozbudowa - ok. 600 m - droga dwujezdniowa z czterema pasami ruchu po dwa na każdej jezdni z budową dwutorowej linii tramwajowej w pasie dzielącym jezdnie,
  • ul. Wileńska - rozbudowa - ok. 1000 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z budową dwutorowej linii tramwajowej po południowej stronie ulicy,
  • ul. Morenowa - rozbudowa - ok. 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Nowa Politechniczna (łącznik pomiędzy ul. Wileńską a ul. Sobieskiego),
  • budowa - ok. 400 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Traugutta - przebudowa - ok. 150 m,
  • ul. Traugutta - rozbudowa - ok. 200 m - droga dwujezdniowa dwupasmowa,
  • ul. Piecewska - przebudowa - 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • al. Grunwaldzka - rozbudowa - ok. 500 m - droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu na każdej jezdni.

Miejsca

Opinie (305) 7 zablokowanych

  • A co z ulica Słowackiego

    i jej przedłużeniem na wschód. Miało to być zrealizowane na EURO 2012 i co . Dlaczego nie rozbudowuje się ulicę Spacerową z tunelem pod Pachołkiem. Co to za planowanie.

    • 1 2

  • Powstańców Warszawskich na Suchaninie? Obrazek 3/7

    Czy modernizacja przewiduje też "przełożenie" ulicy Powstańców Warszawskich na Suchanino?
    Co wtedy z dojazdem do Kartuskiej ;)

    • 1 2

  • Ogromna szkoda, że ta linia tramwajowa nie pojedzie dalej koło rynku we wrzeszczu

    i nie połączy się z istniejącą linią na placu Komorowskiego . Niewielki odcinek a wiele by zmienił!

    • 5 1

  • Taki duży projekt, a taka stracona szansa

    • 4 1

  • Zamiast połączyć Zaspę i Morenę przez Miszewskiego / Do Studzienki

    to kombinują z jakimś dodatkowym skrzyżowaniem z Grunwaldzką. Szkoda. "100 lat planowania". :)

    • 9 2

  • Liczy sie czas.

    Zanim zbuduja, niech planisci sprawdza ile czasu do Oliwy zajmie dojazd z gornych tarasow obecna linia przec cetrum, ile czasu planowana linia przez morene i wielkie skrzyzowania na niej, a ile gdyby wybudowali linie tramwajowa bezposrednio do strzyzy po naysypie pkm. Gwarantuje ze sens ma tylko opcja 3 zarowno dla gornych tarasow jak i mieszkacow "moreny". Ale to w urzedzie sa bystre glowy, ktore wiedza "lepiej".

    • 2 2

  • ten tramwaj powinien iść wzdłuż Do Studzienki tak jak zakładano na samym początku i jak była planowana rezerwa terenowa (7)

    a nie jakieś kolejne skrzyżowania i wygibasy, kolejne światła itp.

    • 150 27

    • Ale wtedy nie postawią na końcu "Do Studzienki" bloków - a tylko po to jest ten projekt (2)

      No chyba nikt nie myśli, że władzom Gdańska zależy by ludzie nie stali w korkach - przecież w Gdańsku w ogóle nie ma planowania infrastruktury, każdy pomysł to gorszy - "Nowa Warszawska" ledwie oddana już do zmiany. Po "Adamowicza" nie da się jechać tyle świateł.

      • 20 6

      • To zrozumiałe

        WTwijej rodzinnej miejscowości jest jedno skrzyżowanie z sygnalizacjà, do tego popsute bo nie rozumieliscie zasad

        • 3 7

      • Skoro się nie da.

        To nie jedź.

        • 0 0

    • Nie lubię jeździć tramwajami, wolę autobusami.

      • 3 7

    • Oraz tunele. To jest absurd i wręcz niegospodarność. Jest rezerwa terenowa przechodząca pod wiaduktem na morenie. W tym miejscu nie było żadnych wątpliwości i przeszkód by iść wytyczonym planem w zeszłym stuleciu. Dodatkowo byłby dojazd i przystanek przy szkole SP1...

      • 13 1

    • tramwaj ma przewagę nad autobusami

      Większość ludzi jest zmuszona dojeżdżać w czasie korków, tramwaj w korkach nie stoi, a autobus często.

      • 0 0

    • tramwaj nie stoi w korku

      Mało to aut w korku na Do Studzienki stoi? Tramwaj dodatkowo też ma stać?

      • 0 0

  • maszyna która kopała tunel pod martwą wisłą

    już by z pod pachołka zawracała i szła pod wileńską. Ale po co miała coś jeszcze kopać skoro można było wyzłomować te 80 milionów.

    • 5 2

  • Tramwaj na Osową ! Priorytet

    • 4 1

  • Ale się będzie działo w tym tunelu ho ho ho

    jeden z bardziej głupich pomysłów urzędników w Gdańsku

    • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane