- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (166 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (66 opinii)
Nowa Politechniczna. Jeszcze rok projektowania [nowe wizualizacje]
Choć przebieg trasy Nowa Politechniczna jest już uzgodniony, a jej projekt gotowy, to zostało jeszcze opracowanie tzw. projektów branżowych. To sprawi, że prace projektantów przedłużą się do pierwszych miesięcy 2024 roku. Prezentujemy nowe wizualizacje Nowej Politechnicznej, które nie były dotąd publikowane.
Nowa Politechniczna: 8 lat projektowania
Przypomnijmy: Nowa Politechniczna ma połączyć Morenę z Wrzeszczem. Zacznie się na skrzyżowaniu ul. Rakoczego i Jaśkowej Doliny, a włączy się w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
Prace rozpoczęły się już w 2015 roku. Zlecenie opracowania wariantów, a potem wybranego projektu trasy otrzymała wówczas firma Mosty Katowice. Projekt ostatecznie nie powstał, m.in. ze względu na przedłużające się uzgodnienia dotyczące przebiegu linii.
Kolejny przetarg na projekt trasy miasto ogłosiło pod koniec 2020 roku. W kwietniu 2021 roku podpisano wartą 4,88 mln zł umowę z konsorcjum firm Ingeo i Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego, które było już w stanie upadłości i ostatecznie przestało istnieć.
Firma Ingeo podjęła decyzję o kontynuacji prac projektowych samodzielnie.
Spór o przebieg linii we Wrzeszczu
W tle wciąż toczył się spór z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, którzy nie chcą, by linia przebiegała przez ich ulicę.
Rok temu, Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał jednak decyzję zezwalającą poprowadzenie trasy przez ul. Bohaterów Getta.
Mieszkańcy poszli do sądu, ale Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił ich skargę.
W tym czasie prace projektowe były kontynuowane, ale wiadomo już było, że nie zakończą się w pierwotnym terminie - wraz z końcem 2022 roku, tylko bliżej połowy 2023 roku.
Projektowanie zakończy się w I kw. 2024 roku
Teraz okazuje się, że i ten termin również ulegnie zmianie.
- Prace projektowe trasy tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz [to oficjalna miejska nazwa Nowej Politechnicznej - red.] mają zakończyć się w I kwartale 2024 roku. Uzgodniono już trasę drogowo-torową. Obecnie trwają opracowania poszczególnych branż. W tym celu odbywają się regularne spotkania robocze, m.in. z Gdańskimi Wodami, Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni czy spółką GPEC - informuje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Na ten moment budowa Nowej Politechnicznej nie ma jeszcze zapewnionego finansowania.
Nowa Politechniczna obejmie:
- budowę dwutorowej linii tramwajowej,
- budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
- przebudowę istniejących ulic,
- budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
- przebudowę Kanału Królewskiego: kanał zamknięty ok. 800 m i kanał otwarty ok. 45 m,
- budowę dwóch tuneli podziemnych: tunel tramwajowy o długości ok. 350 m w ciągu ul. Wileńskiej, w rejonie ul. Migowskiej i ul. Morenowej i przejście podziemnie dla pieszych o długości ok. 55 m w rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej,
- budowę przystanków tramwajowych i autobusowych,
- budowę infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej (ścieżki i chodniki),
- przebudowę i budowę oświetlenia drogowego.
Zakres przebudowy istniejących dróg i torowisk:
- ul. Jaśkowa Dolina - rozbudowa - ok. 600 m - droga dwujezdniowa z czterema pasami ruchu po dwa na każdej jezdni z budową dwutorowej linii tramwajowej w pasie dzielącym jezdnie,
- ul. Wileńska - rozbudowa - ok. 1000 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z budową dwutorowej linii tramwajowej po południowej stronie ulicy,
- ul. Morenowa - rozbudowa - ok. 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
- ul. Nowa Politechniczna (łącznik pomiędzy ul. Wileńską a ul. Sobieskiego),
- budowa - ok. 400 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
- ul. Traugutta - przebudowa - ok. 150 m,
- ul. Traugutta - rozbudowa - ok. 200 m - droga dwujezdniowa dwupasmowa,
- ul. Piecewska - przebudowa - 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
- al. Grunwaldzka - rozbudowa - ok. 500 m - droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu na każdej jezdni.
Miejsca
Opinie (305) 7 zablokowanych
-
2023-03-15 14:58
Transport szynowy jedyny który rozwiązuje problemy komunikacyjne
Budować budować budować inaczej będziecie zasciankiem
- 3 3
-
2023-03-15 15:04
Łączone przystanki
Projektując linie tramwajową warto pomyśleć o przystankach łączonych dla autobusów i tramwai.
Są osoby mające trudności z poruszaniem się, dzieci, osoby starsze, niepełnosprawne. Dla niektórych przesiadka i pokonanie kilkudziesięciu metrów od przystanku do kolejnego przystanku może być barierą nie do pokonania, albo wymagać bardzo wiele wysiłku. Zainteresowanie się potrzebami mieszkańców, inne spojrzenie na projekt może pomóc wielu ludziom. Ułatwić im przesiadanie się skrócić czas na przesiadki i w ten sposób również zachęcić do korzystania z komunikacji. Na trasie są przychodnie, szpital, przedszkole, żłobek, więc nie tylko młodzi, zdrowi i sprawni będą korzystać z tych połączeń. Warto mieć szerszą perspektywę.- 1 0
-
2023-03-15 23:09
B.Getta..
Pies jak niema co robić to liże ja..a ,a człowiek wymyśli tramwaj na waskiej ulicy gdzie po obu stronach są budynki mieszkalne, bravo wolnomysliciele
- 2 2
-
2023-03-15 23:11
tramwaj...
głupich nie sieją sami sie rodzą
- 1 1
-
2023-03-16 00:33
Hhha
Moze tak najpierw Jabłoniowa zróbcie. Już 7 lat temu miała być. Tylko ziemie deweloperom potrafią sprzedać a drogi wiejskie jak kilkadziesiąt lat temu
- 2 1
-
2023-03-16 05:24
Przystanek tramwajowy Dobrowolskiego - pod tymi blokami na Wileńskiej już teraz brakuje miejsc parkingowych. A wiadomo , że jeśli dojdzie do realizacji, to będzie ich jeszcze mniej ...
Może warto by rozważyć budowę parkingu z prawdziwego zdarzenia na przeciwko obok przedszkola ...- 1 0
-
2023-03-16 12:29
Projektowanie to sztuka kompromisów, chociaż... (2)
... zdecydowanie lepszym rozwiązaniem było by puszczenie tramwaju ul. Siedlicką zamiast Bohaterów Getta.
Szkoda, że uczelnia, której wydział architektury wpaja studentom zasady dobrego projektowania urbanistyki przyczynia się do takiego koszmarka czego skutkiem będzie masakra pierzei ul. Do Studzienki.
Druga kwestia to przejście podziemne pod Wileńską - to żart? Które mamy lata, 50te XXw?- 2 2
-
2023-03-16 12:34
* puszczenie tramwaju ul. Siedlicką zamiast Do Studzienki,
dalej Bohaterów Getta. Pomyłka.
- 0 1
-
2023-08-23 18:30
Puść sobie tramwaj przez swój własny ogródek.
Politechnika to nie jest węzeł komunikacyjny.
- 0 0
-
2023-03-16 18:41
puszczenie tramwaju
przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego to poroniony pomysł....
- 3 1
-
2023-03-31 12:43
nowa..
bezmózgi do potęgi entej
- 0 0
-
2023-04-26 15:04
Co ma środowisko do zabytkowej zabudowy na ul .Bohaterów Getta warszawskiego decyzja powinna być wydana przez Konserwatora zabyt
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.