• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna. Jeszcze rok projektowania [nowe wizualizacje]

Michał Brancewicz
14 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (305)
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
  • Górny odcinek Nowej Politechnicznej, czyli fragment od ul. Rakoczego wzdłuż Jaśkowej Doliny w kierunku ul. Wileńskiej.
  • Na górnym odcinku w ciągu ul. Wileńskiej powstanie 350-metrowy tunel, którym pojadą tramwaje.
  • W tym miejscu trasa tramwajowa odbije od ul. Wileńskiej. Powstanie też nowy odcinek ulicy, który włączy się w Schuberta.

Choć przebieg trasy Nowa Politechniczna jest już uzgodniony, a jej projekt gotowy, to zostało jeszcze opracowanie tzw. projektów branżowych. To sprawi, że prace projektantów przedłużą się do pierwszych miesięcy 2024 roku. Prezentujemy nowe wizualizacje Nowej Politechnicznej, które nie były dotąd publikowane.



Nowa Politechniczna: 8 lat projektowania



Jak oceniasz tempo powstawania nowych tras tramwajowych?

Nowa Politechniczna to najdłużej projektowana trasa tramwajowa w Gdańsku.

Przypomnijmy: Nowa Politechniczna ma połączyć Morenę z Wrzeszczem. Zacznie się na skrzyżowaniu ul. Rakoczego i Jaśkowej DolinyMapka, a włączy się w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka.

Prace rozpoczęły się już w 2015 roku. Zlecenie opracowania wariantów, a potem wybranego projektu trasy otrzymała wówczas firma Mosty Katowice. Projekt ostatecznie nie powstał, m.in. ze względu na przedłużające się uzgodnienia dotyczące przebiegu linii.

Kolejny przetarg na projekt trasy miasto ogłosiło pod koniec 2020 roku. W kwietniu 2021 roku podpisano wartą 4,88 mln zł umowę z konsorcjum firm Ingeo i Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego, które było już w stanie upadłości i ostatecznie przestało istnieć.

Firma Ingeo podjęła decyzję o kontynuacji prac projektowych samodzielnie.

Spór o przebieg linii we Wrzeszczu



W tle wciąż toczył się spór z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, którzy nie chcą, by linia przebiegała przez ich ulicę.

Rok temu, Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał jednak decyzję zezwalającą poprowadzenie trasy przez ul. Bohaterów Getta.

Mieszkańcy poszli do sądu, ale Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił ich skargę.

  • Środkowy odcinek Nowej Politechnicznej będzie biegł na tyłach ul. Sobieskiego, a potem przetnie Traugutta.
  • Nowa Politechniczna przebiegnie między ul. Do Studzienki a kampusem PG.
  • Najbardziej kontrowersyjny fragment Nowej Politechnicznej, czyli miejsce włączenia w al. Grunwaldzką, które biec będzie przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
W tym czasie prace projektowe były kontynuowane, ale wiadomo już było, że nie zakończą się w pierwotnym terminie - wraz z końcem 2022 roku, tylko bliżej połowy 2023 roku.

Projektowanie zakończy się w I kw. 2024 roku



Teraz okazuje się, że i ten termin również ulegnie zmianie.

- Prace projektowe trasy tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz [to oficjalna miejska nazwa Nowej Politechnicznej - red.] mają zakończyć się w I kwartale 2024 roku. Uzgodniono już trasę drogowo-torową. Obecnie trwają opracowania poszczególnych branż. W tym celu odbywają się regularne spotkania robocze, m.in. z Gdańskimi Wodami, Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni czy spółką GPEC - informuje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Na ten moment budowa Nowej Politechnicznej nie ma jeszcze zapewnionego finansowania.

Nowa Politechniczna obejmie:

  • budowę dwutorowej linii tramwajowej,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę istniejących ulic,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę Kanału Królewskiego: kanał zamknięty ok. 800 m i kanał otwarty ok. 45 m,
  • budowę dwóch tuneli podziemnych: tunel tramwajowy o długości ok. 350 m w ciągu ul. Wileńskiej, w rejonie ul. Migowskiej i ul. Morenowej i przejście podziemnie dla pieszych o długości ok. 55 m w rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej,
  • budowę przystanków tramwajowych i autobusowych,
  • budowę infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej (ścieżki i chodniki),
  • przebudowę i budowę oświetlenia drogowego.

Zakres przebudowy istniejących dróg i torowisk:

  • ul. Jaśkowa Dolina - rozbudowa - ok. 600 m - droga dwujezdniowa z czterema pasami ruchu po dwa na każdej jezdni z budową dwutorowej linii tramwajowej w pasie dzielącym jezdnie,
  • ul. Wileńska - rozbudowa - ok. 1000 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z budową dwutorowej linii tramwajowej po południowej stronie ulicy,
  • ul. Morenowa - rozbudowa - ok. 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Nowa Politechniczna (łącznik pomiędzy ul. Wileńską a ul. Sobieskiego),
  • budowa - ok. 400 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Traugutta - przebudowa - ok. 150 m,
  • ul. Traugutta - rozbudowa - ok. 200 m - droga dwujezdniowa dwupasmowa,
  • ul. Piecewska - przebudowa - 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • al. Grunwaldzka - rozbudowa - ok. 500 m - droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu na każdej jezdni.

Miejsca

Opinie (305) 7 zablokowanych

  • Tramwaj (3)

    Komu potrzebny tramwaj z Moreny jeszcze przez Boh.Getta Warszawskiego?Chory pomysl przez tak wąską ulicę .Dlaczego nie do Studzienki gdzie większość budynków w centrum Wrzeszcza w 21 wieku to Gdanskie slamsy toalety na podwórkach ,domy niby do rozbiórki od 1970 roku .Gdzie sie podziały na wizualuzacji 120 letnie zabytkowe kamienice ?Tramwaj ma sens do UCK z Moreny.

    • 13 3

    • Tramwaj jest pretekstem - chodzi o tereny deweloperskie przy "Do Studzienki" (1)

      • 4 0

      • i u góry

        przy Piekarniczej i Sobieskiego.

        • 1 0

    • Tam miałby tramwaj i droga. Wszystko miało zaczynać się od nowej Wolkowyskiej z czego zrezygnowano i teraz jest kongo na Bulońskiej właśnie od Wolkowyskiej bo cały ruch z Adamowicza tam jedzie

      • 0 0

  • Tunel? Przecież Wy likwidujecie tunele. Niszczycie wszystko co powstalo wczesniej.

    A tu, proszę wizualizacja tunelu.
    Fajna zabawa i to za niezła kasę!

    Kto inny, tak ! ! wybudował by tunel a wpierw usprawnił to co mamy obecnie!

    • 6 2

  • Bez sensu ta nowa linia na morenie.

    Morena ma dogodne połączenie z Wrzeszczem autobusem. Pewnie po wybudowaniu trasy zlikwidują autobusy, co znowu rozwścieczy mieszkańców. Najlepiej byłoby wybudować tramwaj z brętowo pkm do kołobrzeska przez potokowa, stara słowackiego, chrzanowskiego, połączyć się z linią przy uniwersytecie , a także kontynuować tramwaj do kołobrzeskiej. Tramwaj miałby dużo szybsze połączenie z oliwą, a także połączenie do biurowców w oliwie oraz obsłużyło mieszkańców nowych osiedli przy chrzanowskiego.

    • 7 1

  • Ile lat jest internet w Polsce? Albo ile lat ma trojmiasto?

    Bo odkąd pamiętam to są tu te wizualizacje tej trasy!
    To musiało kosztować setki milionów złotych!

    • 4 1

  • To "inwestycja" deweloperów, którzy zagarną rezerwę drogową i wylot "Do Studzienki" (1)

    Ciągły hejt na ludzi z BGW, którym posłuszni deweloperom władze miasta serwują tramwaj pod oknami. A chodzi o to, by tramwaj nie szedł wylotem "Do Studzienki", bo tam można postawić klitkowiec, podobnie jak na "uwolnionej" tym projektem drogowej rezerwie terenowej. Tu nie chodzi o to, by mieszkańcy górnego tarasu nie stali w korkach, ale by zagarnąć atrakcyjne dla deweloperki tereny. Tramwaj jest tylko przykrywką - wygodną, bo dotowaną przez UE.

    • 16 1

    • "bo dotowaną przez UE."

      ...i przez mieszkańców Gdańska.

      Wkłada się nam kij w oko i jeszcze za to płacimy.
      Podobnie jak w Fali.

      • 4 0

  • Linia turystayczno - krajoznawcza Gdańsk Południe - Wrzeszcz

    ... albo Gdańsk Morena - Wrzeszcz. Tak powinna być nazywana ta linia.

    • 3 1

  • Przeciez jest linia tramwajwa do PKM a dalej mozna PKM jechac do oliwy i wrzeszcza, to czego nie ma to wspólnego biletu ( nie fali! ) i częstych kursów tramwajów i pkm. Tu należy włożyć te pieniądze a nie w tunele i oranie kameralnych uliczek z piknymi kamienicami tramwajem idącym slalomem z płotami przez całe miasto.

    • 4 1

  • Puścić tramwaj Traugutta w lini prostej obok polibudy.

    Jak wam infrastruktury nie szkoda cwaniaczki. Najlepiej wywalić parę budynków tak by skrzyżowanie zrobic przy operze to może w końcu porządnie naprawicie istniejące skrzyżowanie.

    • 3 1

  • Tunel

    Bardzo chore
    Miliony złotych,a wkomponowanie tramwaju w stare kamieniczki,bez sensu.
    Lepiej autobus ,albo dwa , lepszy pożytek.
    A tunel? absurdalny pomysl ,ciekawe czy uzgodniony z mieszkancami moreny , ul do studzienki ,?

    • 6 1

  • po wyborach ten plan padnie (1)

    Trasa pójdzie na wprost prze z do studzienki i tunelem lub estakadą pod/nad Grunwaldzką w kierunku Zaspy, to jedyne logiczne rozwiązanie a kamienica pani prezydent pójdzie na rozbiórkę

    • 5 1

    • po wyborach padnie również BRM/BRG i inne przystawki

      A nowe miotły kasy nie będą miały.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane