- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (452 opinie)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (40 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (163 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (279 opinii)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Nowa Politechniczna. Jeszcze rok projektowania [nowe wizualizacje]
Choć przebieg trasy Nowa Politechniczna jest już uzgodniony, a jej projekt gotowy, to zostało jeszcze opracowanie tzw. projektów branżowych. To sprawi, że prace projektantów przedłużą się do pierwszych miesięcy 2024 roku. Prezentujemy nowe wizualizacje Nowej Politechnicznej, które nie były dotąd publikowane.
Nowa Politechniczna: 8 lat projektowania
Przypomnijmy: Nowa Politechniczna ma połączyć Morenę z Wrzeszczem. Zacznie się na skrzyżowaniu ul. Rakoczego i Jaśkowej Doliny, a włączy się w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
Prace rozpoczęły się już w 2015 roku. Zlecenie opracowania wariantów, a potem wybranego projektu trasy otrzymała wówczas firma Mosty Katowice. Projekt ostatecznie nie powstał, m.in. ze względu na przedłużające się uzgodnienia dotyczące przebiegu linii.
Kolejny przetarg na projekt trasy miasto ogłosiło pod koniec 2020 roku. W kwietniu 2021 roku podpisano wartą 4,88 mln zł umowę z konsorcjum firm Ingeo i Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego, które było już w stanie upadłości i ostatecznie przestało istnieć.
Firma Ingeo podjęła decyzję o kontynuacji prac projektowych samodzielnie.
Spór o przebieg linii we Wrzeszczu
W tle wciąż toczył się spór z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, którzy nie chcą, by linia przebiegała przez ich ulicę.
Rok temu, Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał jednak decyzję zezwalającą poprowadzenie trasy przez ul. Bohaterów Getta.
Mieszkańcy poszli do sądu, ale Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił ich skargę.
W tym czasie prace projektowe były kontynuowane, ale wiadomo już było, że nie zakończą się w pierwotnym terminie - wraz z końcem 2022 roku, tylko bliżej połowy 2023 roku.
Projektowanie zakończy się w I kw. 2024 roku
Teraz okazuje się, że i ten termin również ulegnie zmianie.
- Prace projektowe trasy tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz [to oficjalna miejska nazwa Nowej Politechnicznej - red.] mają zakończyć się w I kwartale 2024 roku. Uzgodniono już trasę drogowo-torową. Obecnie trwają opracowania poszczególnych branż. W tym celu odbywają się regularne spotkania robocze, m.in. z Gdańskimi Wodami, Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni czy spółką GPEC - informuje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Na ten moment budowa Nowej Politechnicznej nie ma jeszcze zapewnionego finansowania.
Nowa Politechniczna obejmie:
- budowę dwutorowej linii tramwajowej,
- budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
- przebudowę istniejących ulic,
- budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
- przebudowę Kanału Królewskiego: kanał zamknięty ok. 800 m i kanał otwarty ok. 45 m,
- budowę dwóch tuneli podziemnych: tunel tramwajowy o długości ok. 350 m w ciągu ul. Wileńskiej, w rejonie ul. Migowskiej i ul. Morenowej i przejście podziemnie dla pieszych o długości ok. 55 m w rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej,
- budowę przystanków tramwajowych i autobusowych,
- budowę infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej (ścieżki i chodniki),
- przebudowę i budowę oświetlenia drogowego.
Zakres przebudowy istniejących dróg i torowisk:
- ul. Jaśkowa Dolina - rozbudowa - ok. 600 m - droga dwujezdniowa z czterema pasami ruchu po dwa na każdej jezdni z budową dwutorowej linii tramwajowej w pasie dzielącym jezdnie,
- ul. Wileńska - rozbudowa - ok. 1000 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z budową dwutorowej linii tramwajowej po południowej stronie ulicy,
- ul. Morenowa - rozbudowa - ok. 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
- ul. Nowa Politechniczna (łącznik pomiędzy ul. Wileńską a ul. Sobieskiego),
- budowa - ok. 400 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
- ul. Traugutta - przebudowa - ok. 150 m,
- ul. Traugutta - rozbudowa - ok. 200 m - droga dwujezdniowa dwupasmowa,
- ul. Piecewska - przebudowa - 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
- al. Grunwaldzka - rozbudowa - ok. 500 m - droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu na każdej jezdni.
Miejsca
Opinie (305) 7 zablokowanych
-
2023-04-26 15:07
Sa tam autobusy przez ul. Sobieskiego ,Jaśkowa dolinę Ul.Bethovena i Słowackiego ,tramwaj jeżdzi z ul.kartuskiej i starczy
- 1 4
-
2023-04-26 15:11
Morena jest najlepiej skomunikowanym osiedlem i nie potrzeba niwych inwestycji komunikacyjnych !!!!! (1)
Chyba że dla turystów uruchomić wagoniki linowe jak w Londynie !!!!!!!!!!!!!!!
- 1 1
-
2023-10-26 20:16
Nie wszyscy jeżdżą z moreny. Ta trasa skracalaby czas przejazdu mieszkańcom Ujeściska czy Łostowic o około 20 minut.v
- 0 0
-
2023-06-14 21:50
Mow za siebie
Ja właśnie chcę. Bo jak dotąd do wrzeszcza z moreny to rowerem 10 albo w korasach. Autobus stojący w korkach jadący po cichej kameralnej wąskiej uliczce. No masz finezję.
- 2 1
-
2023-10-05 08:57
Tramwaje.
Zamiast budowy buspasow to tramwaje. Bez sensu. Znowu centrum rozkopane kilka lat. Kombinują,remontują,a taka dzielnica jak Srebrzysko,nie ma bezpośredniego połaczenia z centrum Gdańska, Tylko z przesiadkami. Zlikwidowano autobus 142 a w zamian nic. Wybudowali Aleje Żołnierzy Wyklętych , i cóż z tego jak mieszkańcy nie mają jak dostać się do Gdańska ...Dzielnica starzejąca się niestety.
- 1 1
-
2024-03-01 18:05
Od kiedy to Morena to Gdańsk Południe?
Dopóki tramwaje nie będą wdrapywać się Łostowicką do Havla rzeczywiście w stronę Gdańska Południe to trasa tak nie powinna się nazywać! Bardziej już pasuje Wrzeszcz - Jasień lub Brętowo, inaczej to wycieczka przez Główny i Chełm na Świętokrzyską
- 0 0
-
2024-07-13 10:12
kolejny chory pomysł prezydentki
po przejściach dla pieszych na głównych arteriach, zwężeniach dróg, to miasto staje sie nieprzyjazne mieszkańcom, ale realizuje dobrze pomysł zakzu porusznia się dalej niż 15 kilometrów od domu, wiadomo że wszystkie decyzje wszelkich instytucji będą pozytywne a na końcu i tak zbudują co chcą
- 0 0
-
2024-07-17 14:57
A to od torów na ulicy się nie odchodzi w XXI wieku?!
jw
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.