• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna. Jeszcze rok projektowania [nowe wizualizacje]

Michał Brancewicz
14 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (305)
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
  • Górny odcinek Nowej Politechnicznej, czyli fragment od ul. Rakoczego wzdłuż Jaśkowej Doliny w kierunku ul. Wileńskiej.
  • Na górnym odcinku w ciągu ul. Wileńskiej powstanie 350-metrowy tunel, którym pojadą tramwaje.
  • W tym miejscu trasa tramwajowa odbije od ul. Wileńskiej. Powstanie też nowy odcinek ulicy, który włączy się w Schuberta.

Choć przebieg trasy Nowa Politechniczna jest już uzgodniony, a jej projekt gotowy, to zostało jeszcze opracowanie tzw. projektów branżowych. To sprawi, że prace projektantów przedłużą się do pierwszych miesięcy 2024 roku. Prezentujemy nowe wizualizacje Nowej Politechnicznej, które nie były dotąd publikowane.



Nowa Politechniczna: 8 lat projektowania



Jak oceniasz tempo powstawania nowych tras tramwajowych?

Nowa Politechniczna to najdłużej projektowana trasa tramwajowa w Gdańsku.

Przypomnijmy: Nowa Politechniczna ma połączyć Morenę z Wrzeszczem. Zacznie się na skrzyżowaniu ul. Rakoczego i Jaśkowej DolinyMapka, a włączy się w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka.

Prace rozpoczęły się już w 2015 roku. Zlecenie opracowania wariantów, a potem wybranego projektu trasy otrzymała wówczas firma Mosty Katowice. Projekt ostatecznie nie powstał, m.in. ze względu na przedłużające się uzgodnienia dotyczące przebiegu linii.

Kolejny przetarg na projekt trasy miasto ogłosiło pod koniec 2020 roku. W kwietniu 2021 roku podpisano wartą 4,88 mln zł umowę z konsorcjum firm Ingeo i Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego, które było już w stanie upadłości i ostatecznie przestało istnieć.

Firma Ingeo podjęła decyzję o kontynuacji prac projektowych samodzielnie.

Spór o przebieg linii we Wrzeszczu



W tle wciąż toczył się spór z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, którzy nie chcą, by linia przebiegała przez ich ulicę.

Rok temu, Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał jednak decyzję zezwalającą poprowadzenie trasy przez ul. Bohaterów Getta.

Mieszkańcy poszli do sądu, ale Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił ich skargę.

  • Środkowy odcinek Nowej Politechnicznej będzie biegł na tyłach ul. Sobieskiego, a potem przetnie Traugutta.
  • Nowa Politechniczna przebiegnie między ul. Do Studzienki a kampusem PG.
  • Najbardziej kontrowersyjny fragment Nowej Politechnicznej, czyli miejsce włączenia w al. Grunwaldzką, które biec będzie przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
W tym czasie prace projektowe były kontynuowane, ale wiadomo już było, że nie zakończą się w pierwotnym terminie - wraz z końcem 2022 roku, tylko bliżej połowy 2023 roku.

Projektowanie zakończy się w I kw. 2024 roku



Teraz okazuje się, że i ten termin również ulegnie zmianie.

- Prace projektowe trasy tramwajowej Gdańsk Południe-Wrzeszcz [to oficjalna miejska nazwa Nowej Politechnicznej - red.] mają zakończyć się w I kwartale 2024 roku. Uzgodniono już trasę drogowo-torową. Obecnie trwają opracowania poszczególnych branż. W tym celu odbywają się regularne spotkania robocze, m.in. z Gdańskimi Wodami, Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni czy spółką GPEC - informuje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Na ten moment budowa Nowej Politechnicznej nie ma jeszcze zapewnionego finansowania.

Nowa Politechniczna obejmie:

  • budowę dwutorowej linii tramwajowej,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę istniejących ulic,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę Kanału Królewskiego: kanał zamknięty ok. 800 m i kanał otwarty ok. 45 m,
  • budowę dwóch tuneli podziemnych: tunel tramwajowy o długości ok. 350 m w ciągu ul. Wileńskiej, w rejonie ul. Migowskiej i ul. Morenowej i przejście podziemnie dla pieszych o długości ok. 55 m w rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej,
  • budowę przystanków tramwajowych i autobusowych,
  • budowę infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej (ścieżki i chodniki),
  • przebudowę i budowę oświetlenia drogowego.

Zakres przebudowy istniejących dróg i torowisk:

  • ul. Jaśkowa Dolina - rozbudowa - ok. 600 m - droga dwujezdniowa z czterema pasami ruchu po dwa na każdej jezdni z budową dwutorowej linii tramwajowej w pasie dzielącym jezdnie,
  • ul. Wileńska - rozbudowa - ok. 1000 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z budową dwutorowej linii tramwajowej po południowej stronie ulicy,
  • ul. Morenowa - rozbudowa - ok. 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Nowa Politechniczna (łącznik pomiędzy ul. Wileńską a ul. Sobieskiego),
  • budowa - ok. 400 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Traugutta - przebudowa - ok. 150 m,
  • ul. Traugutta - rozbudowa - ok. 200 m - droga dwujezdniowa dwupasmowa,
  • ul. Piecewska - przebudowa - 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • al. Grunwaldzka - rozbudowa - ok. 500 m - droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu na każdej jezdni.

Miejsca

Opinie (305) 7 zablokowanych

  • Czy w tym mieście powstała jakąś droga bezkolizyjna (1)

    Tak żeby nawet 40 km/h jechać bez stawania na światłach co 100 m . Nawet armii krajowej pocięta światłami i korki.

    • 10 5

    • Nie

      Takich dróg i nie buduje się w miastach.

      • 1 0

  • (1)

    To będzie tzw. biały słoń . Ludzie nie zrezygnują z samochodów a wąziutka Sobieskiego będzie stała korkiem 24h na dobę. Komunikacja miejska coraz droższa. W Polsce chyba stosunkowo najdroższa. Jeżeli ja po nowych podwyżkach mam zapłacić 12 PLN za tramwaj plus czekanie godzinami na tramwaj bo ciągle awarie to wolę samochód . Niech sobie Olka sama jeździ tymi tramwajami

    • 17 5

    • drify i pętelki będzie robić na Sobieskiego

      • 1 0

  • Kpina. Uklady ukladziki.

    To jest tor tramwajowy a nie jazda bobslejami

    • 17 3

  • Przeciez tramwaj z moreny miał jechac (2)

    przez Sobieskiego- Smoluchowskiego.

    Co to k**wa ma byc?!

    • 15 3

    • polityka...

      i partykularne interesy...

      Tak, tak miało wyglądać skomunikowanie górnego tarasu, przez Smoluchowskiego. Z możliwością tunelu i połączenia z Kliniczną. Ale tak projektowano, gdy jedynym kryterium było zapewnienie komunikacji.

      • 2 2

    • g__no jak zawsze w Gdańsku, projekt do kosza

      • 2 2

  • No to macie swoją elitę

    8 lat!! Bawią się w projekty

    • 13 2

  • Bezsens

    Tramwaj powinien jechać normalnie po ul Do Studzienki, gdzie jest specjalnie pod ten tramwaj rezerwa terenu od dziesięcioleci, a nie wymyślać naokoło, uliczkami osiedlowymi.

    • 13 6

  • Po co budować jak nie ma kasy na nowe linie ...

    • 11 1

  • Korupcyjna żenada ku radości wyborców....

    • 4 3

  • Gdańsku urzędnicy to imbrcyle na każdej plaszczyznie

    • 7 2

  • Nowa Politechniczna nigdy nie powstanie (1)

    To absurd władz Gdańska. Zabierzcie się za poprawę komunikacji ba Chełmie, a nie bliskie połączenie Moreny z Wrzeszczem. Ten projekt to osranoha.

    • 16 4

    • Na Chełmie

      Masz tramwaj co 2 minuty.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane